Kvinder, mænd og det med løn

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14707
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24714

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf sigge » 8. mar 2018, 10:03

abcd skrev:
sigge skrev:Som sagt er der ikke noget input til denne beregning, der siger noget om hverken civilstatus eller børn, så hvis det ikke er et ret oplagt eksempel på lønforskel udelukkende pga. køn, ved jeg ikke, hvad der er:


Det passer bare ikke særligt godt med de offentlige statistikker man ser rundt omkring. Jeg er skeptisk over for en statistik der er baseret på at en fagforening har spurgt sine medlemmer som ikke er tvunget til at svare. Er den f.eks. justeret for at mænd er nogle pralrøve der er mere tilbøjelige til at svare hvis de har en god løn?


Jeg tror, det er ren og skær taljonglering, jeg kan ikke forestille mig, at den slags psykologiske parametre er langt ind.

Her er, hvad de selv skriver om beregningen:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2922

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf thomassneum » 8. mar 2018, 10:20

Wizzze skrev:
thomassneum skrev:Er der ikke bare en der kan vise mig det arbejde hvor mænd tjener mest, for samme stykke udførte arbejde.

At der i din livsindtjening er forskel er vel forventeligt, når og hvis man vælger forskellige ting. Hvis kvinder vælger at holde størstedelen af barslen, så er de da velkomne, men fame om de skal have ekstra betaling for det.

At mænd gennemsnitlig tjener mest, er ikke nødvendigvis en skævvridning, men en logisk slutning på omstændigehderne af frivillige valg.


https://www.dr.dk/nyheder/indland/loeng ... e-kolleger


Igen...

De kan ikke påvise en lønforskel på det samme udførte arbejde. Hvorfor forskellene nok er ganske naturlige.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Ficus » 8. mar 2018, 11:56

Jeg ved at min kæreste tjener mere end hans kvindelige kollegaer, som har samme stilling og i princippet også samme arbejdsopgaver, i hvert fald sammenlignelige. Han får også større bonus.

Til dels har han været bedre til forhandling, da han blev ansat. De har alle været der længere tid end ham. Og derudover, så virker de alle virkelig bange for at lave noget, slet ikke noget der går udover hvad de lige er vant til. Det er aldrig dem der siger "okay, den snupper jeg", når der bliver fordelt opgaver. Fx er der en der flere gange har brokket sig over at min kæreste er hjemme dagen(e) efter han har rejst fra fx. Melbourne, Florida eller Sydafrika, fordi det havde hun jo ikke. Måske det hænger sammen med at hendes rejser, efter eget valg, går til Thisted og Oslo. Min kæreste arbejder i øvrigt som regel hjemmefra de dage. Når de laver regnskab, så er det også min kæreste og chef der sidder der 07-22, hvor damerne har været hjemme og hente børn kl 15-16 og burde arbejde hjemmefra, men ikke gør det.


Der hvor han var før, var der i øvrigt på en tidspunkt en stor sag i branchen, fordi kvinderne fik mindre i løn, hvis man kun kiggede på køn. Det viste sig at være fordi mændene i højere grad brugte at være trainees under deres uddannelse, dvs at de arbejdede fuldtid i faget fra dag 1 og læste ved siden af/om aftenen, hvor kvinderne oftere valgte at starte på studiet og måske først efter første del at søge job, eller vente helt til afhandlingen var skrevet. Dvs. at mændene i snit havde 5-8 års erfaring mere fra den virkelig verden og allerede havde arbejdet et par trin op, hvor kvinderne så startede i introstillinger og selvføglelig fik mindre i løn. De blev tit sammenlignet, men var på ingen måde sammenlignelige, når det kom til stykket.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11236
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23211

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Mani » 8. mar 2018, 19:23

Ficus skrev:Jeg ved at min kæreste tjener mere end hans kvindelige kollegaer, som har samme stilling og i princippet også samme arbejdsopgaver, i hvert fald sammenlignelige. Han får også større bonus.

Til dels har han været bedre til forhandling, da han blev ansat. De har alle været der længere tid end ham. Og derudover, så virker de alle virkelig bange for at lave noget, slet ikke noget der går udover hvad de lige er vant til. Det er aldrig dem der siger "okay, den snupper jeg", når der bliver fordelt opgaver. Fx er der en der flere gange har brokket sig over at min kæreste er hjemme dagen(e) efter han har rejst fra fx. Melbourne, Florida eller Sydafrika, fordi det havde hun jo ikke. Måske det hænger sammen med at hendes rejser, efter eget valg, går til Thisted og Oslo. Min kæreste arbejder i øvrigt som regel hjemmefra de dage. Når de laver regnskab, så er det også min kæreste og chef der sidder der 07-22, hvor damerne har været hjemme og hente børn kl 15-16 og burde arbejde hjemmefra, men ikke gør det.


Der hvor han var før, var der i øvrigt på en tidspunkt en stor sag i branchen, fordi kvinderne fik mindre i løn, hvis man kun kiggede på køn. Det viste sig at være fordi mændene i højere grad brugte at være trainees under deres uddannelse, dvs at de arbejdede fuldtid i faget fra dag 1 og læste ved siden af/om aftenen, hvor kvinderne oftere valgte at starte på studiet og måske først efter første del at søge job, eller vente helt til afhandlingen var skrevet. Dvs. at mændene i snit havde 5-8 års erfaring mere fra den virkelig verden og allerede havde arbejdet et par trin op, hvor kvinderne så startede i introstillinger og selvføglelig fik mindre i løn. De blev tit sammenlignet, men var på ingen måde sammenlignelige, når det kom til stykket.

Nå jamen så er den lønforskel jo forklaret. Kvinderne laver mindre og brokker sig mere...
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11236
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23211

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Mani » 8. mar 2018, 19:25

Jeg sidder i en stilling, hvor jeg ser virksomhedens lønninger og der er ingen tvivl om at hos os får kvinder typisk 2-5.000 kr mindre for den samme type stilling. Min erfaring er ikke umiddelbart at de er mindre fleksible - omend jeg selvfølgelig kunne finde eksempler begge veje.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Sangius » 8. mar 2018, 19:41

Det er altså ikke bare sådan liiiige at tage mindre barsel. Sundhedsstyrelsen anbefaler fuldamning i 6 måneder, og derefter overgangskost og delvis amning i minimum 12 måneder. Dvs jeg vil mene at langt de fleste kvinder ALLER tidligst kan starte arbejde ved 8 måneder, da det først er her man kan være nogenlunde sikker på at barnet spiser nok mad, og kan klare sig uden mælk hele dagen.

Synes tit det bliver negligeret, og det bliver komplet uforstående, hvorfor man ikke bare lige deler barslen op 6 måneder til hver.

Hvis man vil følge anvisningerne, er det simpelthen ikke muligt.
7
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Rapfisk » 8. mar 2018, 20:40

Min kæreste tjener mere end mig for nogenlunde det samme arbejde og samme uddannelseslængde (djøf-kandidater). Lige nu er jeg mere ambitiøs med mit arbejde og er gladere for mit job - og lægger flere interessetimer. Jeg ville gerne dele barslen lige over både for min kærestes og barnets skyld, men også for selv ikke at komme for langt væk fra arbejdet. Det ændrer sig sikkert, når livet gør det, for det har været min drøm at blive mor, siden jeg selv gik i børnehave, men min kæreste er lige så kærlig, familieorienteret og skruk som jeg.

Mere end 50/50 spænder de almindelige anbefalinger om amning ben for (der er i øvrigt også lavet en interessant analyse af, hvordan anbefalingerne følger barselens længde, ikke omvendt), men ud over det biologiske ville det passe godt til os.

Måske gør vi det. Så stor er forskellen ikke. Men måske skifter vi mening, når vi begynder at regne efter.

Disclaimer: Nej, jeg er ikke gravid.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Rapfisk » 8. mar 2018, 20:50

I øvrigt handler en stor del af kvindernes deltidsarbejde om, at det mange steder er tæt på umuligt at få en fuldtidsstilling inden for de store kvindefag, fx sosu. Hvorfor det er, har jeg ingen forklaring på.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Sangius » 8. mar 2018, 21:02

Rapfisk skrev:Min kæreste tjener mere end mig for nogenlunde det samme arbejde og samme uddannelseslængde (djøf-kandidater). Lige nu er jeg mere ambitiøs med mit arbejde og er gladere for mit job - og lægger flere interessetimer. Jeg ville gerne dele barslen lige over både for min kærestes og barnets skyld, men også for selv ikke at komme for langt væk fra arbejdet. Det ændrer sig sikkert, når livet gør det, for det har været min drøm at blive mor, siden jeg selv gik i børnehave, men min kæreste er lige så kærlig, familieorienteret og skruk som jeg.

Mere end 50/50 spænder de almindelige anbefalinger om amning ben for (der er i øvrigt også lavet en interessant analyse af, hvordan anbefalingerne følger barselens længde, ikke omvendt), men ud over det biologiske ville det passe godt til os.

Måske gør vi det. Så stor er forskellen ikke. Men måske skifter vi mening, når vi begynder at regne efter.

Disclaimer: Nej, jeg er ikke gravid.


Sundhedsstyrelsen indrømmer blankt, at anbefalingen om at amme i 12 måneder er kulturel i forhold til at mor skal arbejde.
WHO anbefaler minimum 2 år.

Men det er jo lidt et sidespor.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Ficus » 8. mar 2018, 21:22

Mani skrev:
Ficus skrev:Jeg ved at min kæreste tjener mere end hans kvindelige kollegaer, som har samme stilling og i princippet også samme arbejdsopgaver, i hvert fald sammenlignelige. Han får også større bonus.

Nå jamen så er den lønforskel jo forklaret. Kvinderne laver mindre og brokker sig mere...


Der var nogen der gerne ville se et eksempel på nogen i samme stilling, som fik forskellig løn og jeg kom med et eksempel.


Jeg kender, heldigvis, også masser der får samme løn, uanset om de er mænd eller kvinder. Fx på mit eget job. Alle i samme stilling får samme grundløn og sidste lønstigning blev så meldt ud på et personalemøde (første gang jeg har oplevet det), så er der tillæg der kan gøre en forskel, men alle har lige mulighed for at få tillæg.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf milisa » 8. mar 2018, 21:28

thomassneum skrev:
Wizzze skrev:
thomassneum skrev:Er der ikke bare en der kan vise mig det arbejde hvor mænd tjener mest, for samme stykke udførte arbejde.

At der i din livsindtjening er forskel er vel forventeligt, når og hvis man vælger forskellige ting. Hvis kvinder vælger at holde størstedelen af barslen, så er de da velkomne, men fame om de skal have ekstra betaling for det.

At mænd gennemsnitlig tjener mest, er ikke nødvendigvis en skævvridning, men en logisk slutning på omstændigehderne af frivillige valg.


https://www.dr.dk/nyheder/indland/loeng ... e-kolleger


Igen...

De kan ikke påvise en lønforskel på det samme udførte arbejde. Hvorfor forskellene nok er ganske naturlige.


Jeg er den ene, du efterlyser. Jeg og en kammerat læste sammen på uni. Samme uddannelse, samme årgang. Vi får job i samme firma inden for 2 måneder. Samme stilling, samme jobbeskrivelse, samme interne løntrin (et løntrin i vores firma er et interval, fx 35-45000 kr). Vi fik begge påbudt en løn, der ikke var til forhandling.

Han tjener 2400 kr mere om måneden end mig.
2
Tally-ho
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf FormerlyKnownAs » 8. mar 2018, 21:54

Mavis skrev:Mht. Amning, så er jeg aldrig nogensinde blevet ammet. Min mor gad ikke efter min storebror. Jeg er altså hverken blevet kræsen eller mærkelig. Og flaskerne var geniale, for så kunne min far være 100% 50/50 med barslen. Det kom han i avisen for den gang for 15 år siden.

Jeg har hørt (men indrømmer blankt, at jeg ikke har læst noget om det) at amning begyndte at blive anbefalet i fattige afrikanske lande, fordi modermælkserstatning var dyrt, så man gav babyerne for lidt og de blev sultne. Efter det kom også i vesten en amme-mani, og en dæmonisering af erstatning. Uden at der var noget egentligt grundlag for det.


Lad mig lige forstå det korrekt;

Du mener altså ikke at der er belæg for at amning er bedre end erstatning?

Jeg var i tvivl om jeg skulle svare på det her indlæg. Jeg ved faktisk ikke om det var godt eller skidt at gøre, for hele det her indlæg er så sært, at jeg ikke gang gider debattere det. Så jeg må på forhånd melde pas på at tage den videre. Men det skal ikke stå alene det der.

Og jeg er ikke engang hysterisk med amning, men det der...Well, ja...det er....ja...
5
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1621
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2680

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf KIM K » 8. mar 2018, 22:02

Der er to ting jeg ikke forstår.
Det ene er at nogle siger de tror der er lønforskel mellem kønnene, men ikke ved det sikkert da løn ikke er noget der diskuteres på arbejdspladsen.
Tal dog med jeres kolleger om hvilken løn i får, virksomheden kan ikke pålægge jer tavshed omkring lønforhold, det vil være et klokkeklart brud på ligelønsloven.
Jeg er personligt altid åben når kolleger spørger ind til min løn forudsat de selv er ligeså åbne omkring deres. De fleste vil formentlig kende i hvert fald enkelte kolleger de kan tale lønforhold med på deres arbejdsplads.

Det næste jeg ikke forstår er at en eller to hævder at have dokumentation om generelle lønforskelle på arbejdspladsen mellem kønnene, altså ikke hvor ”bare et par kvinder” bliver forfordelt. Men hvor der tegner sig et generelt billede, det er da lige en sag for fagforeningen og et sagsanlæg.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Sangius » 9. mar 2018, 05:38

Jeg nægter simpelthen at gå ind i en debat om, om amning er sundere end erstatning. Det er der utallige beviser for, og alle kan vel google.

Jeg pointerer udelukkende at det er larmende uretfærdigt at stille nogle anbefalinger op, som er det sundeste for dit barn, og så klandre kvinder økonomisk for at følge dem. Så skal kvinder vælge imellem deres barns sundhed, og deres økonomi.
Ingen mand stilles overfor dette valg.
6
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Slettet bruger » 9. mar 2018, 05:51

milisa skrev:Jeg er den ene, du efterlyser. Jeg og en kammerat læste sammen på uni. Samme uddannelse, samme årgang. Vi får job i samme firma inden for 2 måneder. Samme stilling, samme jobbeskrivelse, samme interne løntrin (et løntrin i vores firma er et interval, fx 35-45000 kr). Vi fik begge påbudt en løn, der ikke var til forhandling.

Han tjener 2400 kr mere om måneden end mig.


Der kan vel være ting som I ikke er opmærksomme på. Det kan være hans karakterer er bedre, han har haft mere erhvervsrelevant arbejde eller andet. Hvis du mener I har helt samme forudsætninger, hvorfor siger du så ikke bare til dem at du vil have det samme som ham? Hvis de siger nej, må de vel kunne forklare hvorfor han får mere.
2

Tilbage til "Generelt"