Kvinder, mænd og det med løn

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Slettet bruger » 9. mar 2018, 05:56

sigge skrev:
abcd skrev:
sigge skrev:Som sagt er der ikke noget input til denne beregning, der siger noget om hverken civilstatus eller børn, så hvis det ikke er et ret oplagt eksempel på lønforskel udelukkende pga. køn, ved jeg ikke, hvad der er:


Det passer bare ikke særligt godt med de offentlige statistikker man ser rundt omkring. Jeg er skeptisk over for en statistik der er baseret på at en fagforening har spurgt sine medlemmer som ikke er tvunget til at svare. Er den f.eks. justeret for at mænd er nogle pralrøve der er mere tilbøjelige til at svare hvis de har en god løn?


Jeg tror, det er ren og skær taljonglering, jeg kan ikke forestille mig, at den slags psykologiske parametre er langt ind.

Her er, hvad de selv skriver om beregningen:


Det er da interessant hvis der vitterlig er så markant en forskel. Jeg synes bare ikke jeg har set tilsvarende andre steder, så jeg er stadig lidt skeptisk over for hvordan de har samlet de tal sammen, men det kan være jeg selv lige graver lidt i det ved lejlighed.

Jeg mener ikke de bevidst har lagt de psykologiske parametre ind, men det er meget svært at lave statistik på baggrund af menneskers frivillige svar fordi nogle mennesker vælger at undlade at svare. Hvis f.eks. mænd er mindre tilbøjelige til at besvare undersøgelsen hvis de har en dårlig løn, påvirker det statistikken i retning af højere løn til mænd.
1
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Myresluger » 9. mar 2018, 06:17

Et andet stort problem er at der er alt for få kvindelige topledere. I mit firma er der i det nederste ledelseslag kun kvinder, i det midterste lige knap 50% kvinder, i det øverste 1! kvinde. Det er ret typisk for de firmaer jeg har arbejdet i. Det er også noget der påvirker ligestillingen ret voldsomt - om det påvirker de generelle lønninger kan jeg selvfølgelig ikke sige.
Men det er lidt akavet at sidde i et internationalt ledermøde med 15 deltagere og være den eneste kvinde ud over sekretæren. Den uformelle snak er indimellem svær at deltage i når der tales fodbold/Formel 1 etc. og der derudover bliver påpeget at der er en dame tilstede. Det er i hvertfald ikke noget der hjælper på ligestillingen!
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9079
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Purple Haze » 9. mar 2018, 06:25

Har en veninde der er kemiingeniør som arbejder for et større dansk konsulent firma, hun får også de der 2000-3000 mindre end sine mandlige kolleger - uden nogen forklaring.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Kirstenkp
Indlæg: 588
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 968

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Kirstenkp » 9. mar 2018, 06:29

Folkeskolen.dk havde i går også en grafik der viser at kvindelige skoleledere i gennemsnit får 2000kr mindre end mandlige......
Desværre tror jeg det er alt for nemt at finde eksempler på at kvinder får mindre i løn end mænd for præcis samme arbejde!
2
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Tux » 9. mar 2018, 06:46

Der lader til at server lønforskelle mellem kønnene alle steder.

Men hvad med steder hvor der ikke er nogen lønforhandling, og lønnen simpelthen er en funktion af erfaring og tillæg for aftenarbejde etc.? Fungerer det ikke sådan mange steder i det offentlige, og hvis ja hvordsn kan der så være forskel?
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Pølsemix » 9. mar 2018, 06:47

Ligestilling sikrer at der ikke er nogen som bliver diskrimineret pba. køn, etnicitet osv. Det er ikke et millimeterdemokrati som sørger for at alle får lige meget, hvis mænd generelt set bare er dygtigere, foretager bedre karrieremæssige valg eller alternativt bare er bedre til at forhandle løn så betyder det ikke at der er et problem med ligestilling.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf thomassneum » 9. mar 2018, 08:01

milisa skrev:
Jeg er den ene, du efterlyser. Jeg og en kammerat læste sammen på uni. Samme uddannelse, samme årgang. Vi får job i samme firma inden for 2 måneder. Samme stilling, samme jobbeskrivelse, samme interne løntrin (et løntrin i vores firma er et interval, fx 35-45000 kr). Vi fik begge påbudt en løn, der ikke var til forhandling.

Han tjener 2400 kr mere om måneden end mig.


Og dit påstulat er at du er kvinde?
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf milisa » 9. mar 2018, 08:09

thomassneum skrev:
milisa skrev:
Jeg er den ene, du efterlyser. Jeg og en kammerat læste sammen på uni. Samme uddannelse, samme årgang. Vi får job i samme firma inden for 2 måneder. Samme stilling, samme jobbeskrivelse, samme interne løntrin (et løntrin i vores firma er et interval, fx 35-45000 kr). Vi fik begge påbudt en løn, der ikke var til forhandling.

Han tjener 2400 kr mere om måneden end mig.


Og dit påstulat er at du er kvinde?


Jeg vil nu mene jeg kan mere end blot postulere, at jeg er kvinde....
1
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf milisa » 9. mar 2018, 08:11

abcd skrev:
milisa skrev:Jeg er den ene, du efterlyser. Jeg og en kammerat læste sammen på uni. Samme uddannelse, samme årgang. Vi får job i samme firma inden for 2 måneder. Samme stilling, samme jobbeskrivelse, samme interne løntrin (et løntrin i vores firma er et interval, fx 35-45000 kr). Vi fik begge påbudt en løn, der ikke var til forhandling.

Han tjener 2400 kr mere om måneden end mig.


Der kan vel være ting som I ikke er opmærksomme på. Det kan være hans karakterer er bedre, han har haft mere erhvervsrelevant arbejde eller andet. Hvis du mener I har helt samme forudsætninger, hvorfor siger du så ikke bare til dem at du vil have det samme som ham? Hvis de siger nej, må de vel kunne forklare hvorfor han får mere.


Jeg har højere karakterer og ingen af os har erhvervsrelevant arbejde.

Forklaringen fra min chef er, at han jo ikke kan gøre for, hvad andre afdelinger gør. Det har han jo sådan set ret i. Det ændrer bare ikke på mentaliteten.
0
Tally-ho
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf Slettet bruger » 9. mar 2018, 08:12

milisa skrev:Jeg har højere karakterer og ingen af os har erhvervsrelevant arbejde.

Forklaringen fra min chef er, at han jo ikke kan gøre for, hvad andre afdelinger gør. Det har han jo sådan set ret i. Det ændrer bare ikke på mentaliteten.


Så er det åbenlyse spørgsmål jo hvad kvinderne i den anden afdeling tjener.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf thomassneum » 9. mar 2018, 08:15

Hvis man kan påvise en reel forskelbehandling, så kom da ud af busken - jeg antager der er en meget god grund til at det ikke sker.

Jeg går absolut ind for lige løn for lige arbejde - jeg har bare aldrig set eksempler på at det ikke er normen. Alle eksempler jeg har set fremlagt har kunne begrundes.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf thomassneum » 9. mar 2018, 09:50

milisa skrev:
Jeg vil nu mene jeg kan mere end blot postulere, at jeg er kvinde....


:devil:

Dit postulat er at lønforskellen alene, er baseret på at du er en kvinde.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf KIM K » 9. mar 2018, 10:02

Tux skrev:Der lader til at server lønforskelle mellem kønnene alle steder.

Men hvad med steder hvor der ikke er nogen lønforhandling, og lønnen simpelthen er en funktion af erfaring og tillæg for aftenarbejde etc.? Fungerer det ikke sådan mange steder i det offentlige, og hvis ja hvordsn kan der så være forskel?


Også på arbejdspladser uden individuelle lønforhandlinger, og uden nogen former for personlige tillæg (udover anciennitet), men hvor alle bare aflønnes til overenskomstens satser vil der være lønforskelle mellem kønnene.

Mænd arbejder generelt flere timer, måske tager de også flere nattevagter, har mindre sygefravær, barselsperioder etc.
Det er parametre som formentlig indgår i diverse beregninger man støder på over lønforskelle mellem kønnene.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf milisa » 9. mar 2018, 14:23

thomassneum skrev:
milisa skrev:
Jeg vil nu mene jeg kan mere end blot postulere, at jeg er kvinde....


:devil:

Dit postulat er at lønforskellen alene, er baseret på at du er en kvinde.


Sorry, den var bare så dejlig oplagt.... :engel:

Men ja, det er min påstand. Jeg har set det gang på gang. Jeg ser også mænd få større bonusser end kvinder. Du efterlyser, at jeg tager turen ved hornene og gør noget. Men se, hvordan der bliver reageret i denne tråd. Der er et par analogier til me too i det her. Den første antagelse er ikke, om der måske er noget om snakken, men at der pr definition er en forklaring, der ikke har noget med køn at gøre. En del mænd reagerer på samme måde ift me too: "Der er pr definition ikke forskelsbehandling, og "vi" kan ikke bebrejdes, og JEG har i hvert fald ikke gjort noget forkert og INGEN af dem, jeg kender gør noget forkert".....

Det er jo ikke bare fakta, man er oppe imod, det er en mentalitet - og mentaliteter er svære at bevise.

I min konkrete sag har jeg naturligvis rejst issuet mange gange, men hvad kan jeg reelt gøre mod argumenter som "det er ikke mit problem, hvad andre afdelinger gør"? Eller da jeg sammenlignede startløn med mig og kollega, der var startet 3 år før: "Tiden var en anden". (Ja, krisen kradsede, og han fik alligevel mere end mig???) Eller ift bonus kommer den klassiske "jeg vurderer hans indsats som værende bedre". Og så er man jo sat. Jeg vil vædde med, at din - og evt abcd's - umiddelbare holdning til dét postulat er, at det nok er rigtigt, ikke? Men hvad nu, hvis jeg har ret. Hvad nu, hvis min indsats VAR bedre. Større ansvar, flere løste deadlines, mere komplekse opgaver, men foreholdt disse fakta får man svaret: "Ja, men vi kan jo ikke tilgodese alle. Det bliver nok din tur næste år". Det gjorde det ikke, i øvrigt.

Jeg forventer intet martyrium. Ingen klapsalver. Ingen ynk. Men FÅRK, hvor kunne det være rart med anerkendelsen: "I har sgu ret. Der er et bias. Der er ikke ligeløn i DK." Hvor arbejder vi ikke bare på at få det løst? Det sker jo ikke hverken i dag, i morgen eller i år, men lad os da få kigget på mentaliteten. Lad os arbejde på at få det løst. Lad os arbejde på, at vi alle stopper med at tænke i kønskasser, men kigger på individet. Så får vi sikkert også løst alle de kvindebias, som der jo også er.
15
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Kvinder, mænd og det med løn

Indlægaf milisa » 9. mar 2018, 14:25

abcd skrev:
milisa skrev:Jeg har højere karakterer og ingen af os har erhvervsrelevant arbejde.

Forklaringen fra min chef er, at han jo ikke kan gøre for, hvad andre afdelinger gør. Det har han jo sådan set ret i. Det ændrer bare ikke på mentaliteten.


Så er det åbenlyse spørgsmål jo hvad kvinderne i den anden afdeling tjener.


Ingen kan sammenlignes direkte.
0
Tally-ho

Tilbage til "Generelt"