Stress - overgang fra studie til arbejdsliv

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Stress - overgang fra studie til arbejdsliv

Indlægaf Lykke » 5. mar 2018, 09:59

Nu har jeg oplevet flere gange at I er pisse skarpe til at komme med gode råd. Så nu prøver jeg selv lykken.

Sagen er den at jeg skal til at skrive speciale. Mit valg af emne er faldet på; Stress.

Min foreløbige problemstilling lyder således: Hvordan påvirkes individets identitet og mentale sundhedstilstand, når man går fra at være studerende til at være lønmodtager/ til at indgå på arbejdsmarkedet?

Jeg finder denne overgang interessant, da jeg har oplevet mange i min omgangskreds få stress i deres første job. Både inden for den akademiske verden, men også inden for de sundhedsfaglige jobs.

Jeg kunne godt tænke mig forslag til en eller anden spændende vinkel.

Jeg har tænkt på dette med at man på nogle uddannelser har en del praktik, og i nogle uddannelser ingen. Måske der kunne være en sammenhæng der, at man ligesom i praktikken bliver forberedt på mødet med arbejdsmarkedet i større grad.
Jeg ved ikke om jeg skal vælge en eller to uddannelser, og undersøge hvor meget der bliver lagt vægt på dette møde med arbejdsmarkedet.

Ja, det er stadig en del fluffy.

Noget af det som jeg har fundet spændende, er det her med, hvilke tilbud de medarbejdere som bliver stressede/får stress får. Nogen går ned i tid, nogen får tilbudt en stresscoach. Hvilken uddannelse sådan en stresscoach har virker til at variere - hvilken evidens baserer disse arbejdspladser disse tilbud på.

Nogen som har et eller andet indspark?
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Stress - overgang fra studie til arbejdsliv

Indlægaf Hunkat » 5. mar 2018, 10:06

Jeg kan bidrage med at fortælle at jeg har taget både en akademisk uddannelse (uden praktik af nogen art) og en praktisk uddannelse hvor det primære uddannelsesforløb forgik i en virksomhed som elev. For mit vedkommende gjorde det ikke nogen forskel at jeg kunne det meste da jeg startede "rigtigt" job. Måske faktisk tværtimod. Jeg var jo en dygtig elev som fik 12 til fagprøve og fik ros. Så jeg skulle da virkelig bevise hvad jeg kunne og der blev måske også forventet mere af mig end af en AC'er direkte fra studiet. Jeg skulle reelt være selvkørende fra dag 1.

7 måneder senere blev jeg sygemeldt og har været sygemeldt næsten et helt år før jeg for nylig er kommet tilbage på fuld tid.

Så måske kunne en vinkel også være hvilke forventninger virksomhederne har til de forskellige uddannelsesbaggrunde? Hvis man ansætter en fra en uddannelse som slet ikke har praktik så forventer man måske heller ikke at personen kan alt når de kommer ud?
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Stress - overgang fra studie til arbejdsliv

Indlægaf girl_beat » 5. mar 2018, 11:31

Jeg tænker umiddelbart, at problemstillingen er meget bred og måske også FOR bred :gruble:

Stress er et samfundsanliggende, men i høj grad også en privatsag, hvor faktorerne og symptomerne er individuelle - og det samme er måden, det bliver håndteret på af mennesker og arbejdspladser. Din vinkel med at opstille to uddannelsesformer, én med praktik og én uden, kan være interessant at arbejde videre med, fordi det kan berøre noget med forventninger, forberedelse og forhåndskendskab til arbejdsmarkedet :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Stress - overgang fra studie til arbejdsliv

Indlægaf lillebjoern » 5. mar 2018, 20:50

Måske står det et sted, men jeg kan ikke lige finde det - hvad læser du?
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:

Tilbage til "Generelt"