engangsydelse og rejse til begravelse

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

engangsydelse og rejse til begravelse

Indlægaf differentdaydifferentperson » 1. mar 2018, 15:39

Hej debatten, jeg har lige et spørgsmål og nogle ting jeg har brug for at komme ud med og evt få set nogle andre øjne på sagen.
For lidt over 14 dage siden var jeg på kommunen at søge en enkeltydelse til min husleje, da jeg ikke har haft nogen indtægt januar måned og derfor ikke kunne betale min husleje for februar.
Jeg glemte at høre dem af hvornår jeg kan forvente at høre fra dem igen, men jeg vidste så også at jeg skulle til møde med dem ang. uddannelseshjælp 14 dage senere - dvs. i dag faktisk.

Min bedstemor døde i fredags, hun boede i Grønland og jeg er rejste derfor akut herop for et par dage siden fir hjælpe min mor, som er eneste pårørende i landet,med begravelse og tømning af lejligheden hun boede i. Jeg har selvfølgelig ikke selv betalt min flybillet.

Som sagt skulle jeg have været til møde i DAG ang. uddannelseshjælp, men det kunne jeg jo ikke da jeg er heroppe for at hjælpe min mor. Jeg ringer derfor til min kommune og siger at jeg desværre er rejst akut pga dødsfald i nær familie og at jeg kommer hjem hurtigst muligt (på mandag)
Jeg får af vide at man engangsydelse ellers var blevet bevilget, men at de vil trække den tilbage nu fordi jeg ikke mødte op til mødet i dag.
Nu er jeg så blevet smidt ud af min lejlighed og jeg føler mig SÅ dum. Jeg har prøvet st ringe til kommunen flere gange i løbet af ugen, for at fortælle dem at min bedstemor er død, når telefonen blev taget snørede min hals sig fuldstændig sammen, mine tanker går i sort eller på repeat og jeg hyperventilerer og græder så til sidst bliver der smækket på i den anden ende eller jeg smækker selv på. Ved ikke om det er angst eller min borderline der gør at jeg har rigtig svært ved mange "almindelige" ting og finder dem grænseoverskridende.

Puha, Ved ikke helt hvad jeg ville med det her opslag udover at høre ad om paragrafferne virkelig er sådan at du ikke kan få engangsydelse hvis du er i udlandet? Ved godt at du ikke kan få bistand i form af kontanthjælp, uddannelseshjælp osv. Men er det det samme med engangsydelse?

Og så havde jeg nok også bare brug for at komme ud med det her - Har INGEN at snakke med det om da jeg ikke har nogen tætte veninder /venner og min mor vil ikke høre ordet "kontanthjælp" eller "hjælp fra kommunen" i hendes lejlighed - det er kun tabere der er på kontanthjælp og hun kan ikk klare tanken om at hendes datter er en taber, så hun har direkte frabedt mig at snakke med hende om problemer ang. min sygdom og kommunen.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: engangsydelse og rejse til begravelse

Indlægaf Flora » 1. mar 2018, 16:15

Kondolerer med din bedstemor :kram:

Jeg kender ikke reglerne på området, så jeg ved ikke, om kommunen har ret til at trække enkeltydelsen tilbage, men det lyder da som en ufatteligt kold person du har haft i røret, hvis vedkommende ikke har forståelse for at du ikke er mødt op i dag, når situationen er som den er. Jeg håber det bare handler om, at de ikke har forstået årsagen til at du er rejst til Grønland.

Hvis du ikke kan få forklaret situationen over telefonen, kunne det så være en mulighed at skrive en mail til dem? Så kan du formulere det i ro og mag ligesom du har gjort det her.

Har du fået at vide af din udlejer, at du er smidt ud pga. manglende betaling? I så fald kunne du måske også skrive til ham/hende og forklare situationen og bede om udsættelse af betalingen? Hvis du ved, at du kan betale i næste måned f.eks. kan det jo sagtens være, at udlejeren vil have forståelse for situationen og lade dig blive boende. Der er vel en plan om en fremtidig indtægt?

Med hensyn til din mor, så gør det mig ondt, at hun siger de ting hun gør. Selvfølgelig er du ikke en taber, fordi du er på kontanthjælp. Ikke overhovedet :kram:
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40582

Re: engangsydelse og rejse til begravelse

Indlægaf Akehurst2 » 1. mar 2018, 16:50

Det lyder som en utrolig svær situation du er i, og det gør mig ondt med din bedstemor.

Har du evt. mulighed for at få en anden til at hjælpe dig med at ringe til kommunen, der så kan forklare tingene stille og roligt?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: engangsydelse og rejse til begravelse

Indlægaf Rapfisk » 1. mar 2018, 21:43

Du har krav på at få afgørelsen skriftligt. Et afslag skal begrundes, og du skal have en klagevejledning. Klagevejledningen skal give information om, hvem du kan klage til, og hvilken frist du har til at klage.
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: engangsydelse og rejse til begravelse

Indlægaf hotlips » 2. mar 2018, 21:09

Som udgangspunkt er det jo sådan at enten har man ret til en ydelse eller også har man ikke. Hvis du var berettiget så tror jeg ikke på de kan trække den uden videre men det lyder som om du har brug for hjælp uanset hvad så jeg vil klart anbefale at du henvender dig til et sted hvor man kan få en bisidder som har lidt forstand på den slags,det tror jeg du kan have rigtig god nytte af i længden.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: engangsydelse og rejse til begravelse

Indlægaf Juki » 2. mar 2018, 23:28

Kondolerer :ae:

Hvor har du boet til leje? Var det privat eller via en boligforening og har kommunen været med inde over på en måde?

Hvis det er en boligforening kan du måske tage kontakt til dem og forklare dem situationen. Jeg ved ikke om det kan være en mulighed. Det kommer måske også an på omstændighederne, om der fx er klaget over dig eller om du generelt har haft svært ved at betale din husleje. Hvis det er tilfældet kan det måske godt blive svært at overbevise udlejer om at forbarme sig, men uanset kontakt udlejer/boligforeningen og forhør dig om dine muligheder og hvordan du skal forholde dig.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Re: engangsydelse og rejse til begravelse

Indlægaf differentdaydifferentperson » 10. mar 2018, 13:13

Undskyld undskyld undskyld at jeg først svarer nu! Tusind tak for jeres svar!!! Jeg har bare haft SÅ meget at se til og jeg er stadig ude at “rejse”. Kommer først hjem på onsdag, da der ikke er nogle billetter før :/

Her et en general Update på det hele:

Jeg fik snakket med kommunen igen og de er iskolde - de kan ikke hjælpe mig før jeg står foran dem face2face.
Det ringede jeg så og fortalte til min udlejers sekretær i fredags (lidt over en uge siden) hun var rimelig nem at snakkke med og sagde at jeg fik til tirsdag, så skulle jeg ringe til dem igen.
Men jeg kan ikke finde ud af noget med de penge, så jeg har ikke ringet til hende. Det er så angstprovokerende, det er jo tilbage til 1. Februar vi snakker at de skulle være betalt. Ved slet ikke hvad jeg skulle sige andet end “jeg har ikke pengene før d. 20. Marts” og det kan jeg slet ikke få mig selv til når jeg har lovet hende/dem det i så lang tid nu.
Jeg føler mig slet ikke moden og klar til at bo alene, føler mig som en på 16 og kan tydeligt se at mine jævnaldrende er et helt andet sted end jeg.
Jeg ved ikke om jeg er blevet smidt ud af lejligheden, for jeg tør ikke tjekke min mail.
Ja, føler mig slet ikke gammel nok til at bo alene og have ansvar for mig selv. Jeg var under administration fra kommunen (dvs de betalte automatisk min husleje direkte til udlejeren) men alligevel formåede jeg at fucke det op.
0
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Re: engangsydelse og rejse til begravelse

Indlægaf differentdaydifferentperson » 10. mar 2018, 13:14

hotlips skrev:Som udgangspunkt er det jo sådan at enten har man ret til en ydelse eller også har man ikke. Hvis du var berettiget så tror jeg ikke på de kan trække den uden videre men det lyder som om du har brug for hjælp uanset hvad så jeg vil klart anbefale at du henvender dig til et sted hvor man kan få en bisidder som har lidt forstand på den slags,det tror jeg du kan have rigtig god nytte af i længden.



Tak for dit svar. Vil du uddybe hvad en bisidder er og hvor man kan finde sådan en? Ved godt at google muligvis er min ven, men nu spørger jeg lige her inden jeg googler.
0
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Re: engangsydelse og rejse til begravelse

Indlægaf differentdaydifferentperson » 10. mar 2018, 13:18

Juki skrev:Kondolerer :ae:

Hvor har du boet til leje? Var det privat eller via en boligforening og har kommunen været med inde over på en måde?

Hvis det er en boligforening kan du måske tage kontakt til dem og forklare dem situationen. Jeg ved ikke om det kan være en mulighed. Det kommer måske også an på omstændighederne, om der fx er klaget over dig eller om du generelt har haft svært ved at betale din husleje. Hvis det er tilfældet kan det måske godt blive svært at overbevise udlejer om at forbarme sig, men uanset kontakt udlejer/boligforeningen og forhør dig om dine muligheder og hvordan du skal forholde dig.


Tusind tak <3
Jeg ved faktisk ikke om det er en privat udlejer, men det er i hvert fald ikke et boligselskab. Jeg tror det er er holding eller administrations selskab? Så er det vel også privat? Det hedder i hvert fald Dk-administration. Ved ikke helt hvad det er :genert:
0
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Re: engangsydelse og rejse til begravelse

Indlægaf differentdaydifferentperson » 10. mar 2018, 13:20

Rapfisk skrev:Du har krav på at få afgørelsen skriftligt. Et afslag skal begrundes, og du skal have en klagevejledning. Klagevejledningen skal give information om, hvem du kan klage til, og hvilken frist du har til at klage.

Tusind tak for svar.
Okay, så hvis jeg ikke har fået nogen skriftlig afgørelse hverken bekræftelse eller afvisning, (går ud fra at den skulle være sendt til min e-boks), så betyder det vel at de slet ikke havde afgjort sagen endnu da jeg rejste? Og så kan de vel egentlig godt sige at de ikke vil hjælpe mig før jeg står på kommunen igen?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: engangsydelse og rejse til begravelse

Indlægaf Rapfisk » 10. mar 2018, 13:23

Der er meget, du ikke kan selv, men det, du kan læse din mail. Jeg kender godt følelsen af angst, når man skal åbne et brev eller en mail, men det er vigtigt. Det er en ting, du kan gøre, i trygheden mellem dine egne fire vægge. Hav evt. nogen, du kender, ved din side, når du gør det. Hvad du så gør, når du har set brevene, kan du finde ud af til den tid.

Ang. din kommune: Spørg dem, hvad grundlaget for, at de udskyder afgørelsen, er. Bed om at få det skriftligt, hvis du ikke forstår forklaringen eller ikke er enig.

Denne side forklarer lidt om, hvordan kommunen arbejder. Måske kan den hjælpe dig. https://ast.dk/for-borgere-med-en-klage ... i-kommunen
Senest rettet af Rapfisk 10. mar 2018, 15:09, rettet i alt 1 gang.
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: engangsydelse og rejse til begravelse

Indlægaf Rapfisk » 10. mar 2018, 14:07

differentdaydifferentperson skrev:
Rapfisk skrev:Du har krav på at få afgørelsen skriftligt. Et afslag skal begrundes, og du skal have en klagevejledning. Klagevejledningen skal give information om, hvem du kan klage til, og hvilken frist du har til at klage.

Tusind tak for svar.
Okay, så hvis jeg ikke har fået nogen skriftlig afgørelse hverken bekræftelse eller afvisning, (går ud fra at den skulle være sendt til min e-boks), så betyder det vel at de slet ikke havde afgjort sagen endnu da jeg rejste? Og så kan de vel egentlig godt sige at de ikke vil hjælpe mig før jeg står på kommunen igen?

Ja, du må gå ud fra, at sagen ikke er afgjort, når du ikke har modtaget afgørelsen skriftligt.

Jeg er ikke inde i den lovgivning, så det kan godt være, at det kan være et kriterium, at du skal være hjemme, eller at de ikke kan give dig en ydelse, hvis du ikke er hjemme, så de hjælper dig ved at trække afgørelsen ud, men jeg ville helt klart spørge om årsagen.
0
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Generelt"