Apotekets viden om medicin - eller mangel på samme

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Apotekets viden om medicin - eller mangel på samme

Indlægaf Stars » 2. feb 2018, 18:39

Nå - men jeg får medicin mod forhøjet blodtryk.
Jeg får 2 forskellige præperater - 1 morgen og 1 aften.

Jeg var på apoteket forleden for at få nogle at dem, jeg får morgen.
Jeg havde styr på, at der var flere udleveringer tilbage på recepten - jeg var bare ikke opmærksom på, at den var udløbet 6 dage tidligere :blush:

Jeg har taget den tomme pakke med, for jeg kan aldrig huske, hvad de forskellige piller hedder. Men på den er der både tydeligt navn på pillerne og mærkaten med receptoplysningerne.

Manden på apoteket spørger, om det skal være samme mærke, eller om det må være et andet. Det plejer jo bare betyde, om man vil have det billigste mærke af den gruppe piller, der er HELT ens, så jeg siger ja, som jeg plejer. Får mine piller og går hjem. Fylder min pilledoserings-æske op. Torsdag morgen er pilledoserings-æsken tom, så jeg finder pillerne frem - og finder ud af, at jeg har fået de forkerte piller. Så de sidste 3 dage har jeg om morgenen ikke fået mine morgen-piller, men mine aften-piller. :nerve:

Straks apoteket åbner, tager jeg derned. Det får jeg dog ikke meget ud af. Den kvindelige ekspedient kan ikke se problemet. Det var den eneste åbne recept, jeg havde liggende på serveren, så selvfølgelig havde hendes kollega givet mig dem. Ja - det var måske ikke dem, jeg havde bedt om, men det er jo begge mod forhøjdet blodtryk, så hvad var problemet? Om det var det ene eller det andet mærke kunne vel ikke betyde så meget. :tie:
Nu er jeg ikke medicinkyndig, men hvis det virkelig var ligemeget, ville der jo ikke være nogen grund til, jeg får to forskellige mærker, så ville det være nemmere, jeg bare fik et af dem to gang om dagen.

Nå - jeg ville bare dele det med jer, mens jeg stadig kæmper med at finde ud af, hvordan jeg klager over apoteket.
Jeg har googlet mig til, at det er Styrelsen for Patientsikkerhed. Men efter 30 minutters søgen på deres hjemmeside har jeg endnu ikke fundet ud af hvordan.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Apotekets viden om medicin - eller mangel på samme

Indlægaf Sophies-mor » 2. feb 2018, 19:00

Hvis dine morgen piller indeholder vanddrivende - som fx Ramipiril med hyderoclorazid - anbefales det at tage dem om morgenen for ikke at skulle op at tisse om natten.
Hvis de ikke indeholder vanddrivende derfor ikke.
Det er for mig at se den eneste grund til t dele bt-medicin op i morgen og aftenpiller.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Apotekets viden om medicin - eller mangel på samme

Indlægaf Æble » 2. feb 2018, 19:07

Jeg er farmaceut (arbejder dog ikke på apotek) og jeg synes det er en dybt kritisabel behandling du har fået. Forkert udlevering kan være afhængig af hvordan snakken lige er gået, men mener bestemt at han skulle have fanget den. Og så den afvisning du får da du klager. Altså selv hvis det var noget ligegyldigt som sokker eller sådan noget ville jeg synes at det var dårlig kundeservice. Men her hvor man arbejder med medicin er det bare så essentielt at alt er i orden. Og hun skal slet ikke stille spørgsmål ved om det er ligegyldigt. Det er selvfølgelig altid lægens ord der gælder også selvom man selv er af anden holdning. I tvivlstilfælde hvis lægen har skrevet noget mod retningslinjerne så må man ringe til lægen og spørge i fald at lægen har lavet en fejl. Men lægen bestemmer og lægen må gå imod retningslinjerne. Apotekspersonalet må passe deres job og holde deres mening for sig selv.

Hvad vil du gerne opnå med en klage? Hvad vil du gerne have at de gør? Det er altid godt at gøre sig klart inden man klager.

Jeg ville prøve at kontakte apotekeren eller souschefen direkte. Nogle gange er det studerende eller nyuddannede farmakonomer der står i skranken, men den vagthavende farmaceut har ansvaret og apotekeren det overordnede ansvar.
2
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Apotekets viden om medicin - eller mangel på samme

Indlægaf Stars » 2. feb 2018, 19:55

Sophies-mor skrev:Hvis dine morgen piller indeholder vanddrivende - som fx Ramipiril med hyderoclorazid - anbefales det at tage dem om morgenen for ikke at skulle op at tisse om natten.
Hvis de ikke indeholder vanddrivende derfor ikke.
Det er for mig at se den eneste grund til t dele bt-medicin op i morgen og aftenpiller.

Altså fisk - det er hhv. ancozan og amlodipin.

Min praktiserende læge spørger hver gang: Hvorfor er det nu, at du får amlodipin om aftenen?" og jeg svarer hver gang, det lægen på hospitalet talte om at være ordentlig døgn-dækket, efter jeg havde haft blodtyksmåler på et døgn.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Apotekets viden om medicin - eller mangel på samme

Indlægaf Stars » 2. feb 2018, 20:04

Æble skrev:
Hvad vil du gerne opnå med en klage? Hvad vil du gerne have at de gør? Det er altid godt at gøre sig klart inden man klager.

Jeg ville prøve at kontakte apotekeren eller souschefen direkte. Nogle gange er det studerende eller nyuddannede farmakonomer der står i skranken, men den vagthavende farmaceut har ansvaret og apotekeren det overordnede ansvar.


Altså bare, at de to ansatte på apoteket forstår, at man kun udleverer det, der passer til den recept, der bliver spurgt til.
Nu fangede jeg den efter 3 dage og det er "kun" blodtryksmedicin - det betyder nok ikke det store.

Men den ligegyldighed den kvindelige ekspedient fremviste ... jeg er bekymret for, hvilke andre fejludleveringer, de kan finde på at lave.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Apotekets viden om medicin - eller mangel på samme

Indlægaf Æble » 2. feb 2018, 20:08

Stars skrev:
Æble skrev:
Hvad vil du gerne opnå med en klage? Hvad vil du gerne have at de gør? Det er altid godt at gøre sig klart inden man klager.

Jeg ville prøve at kontakte apotekeren eller souschefen direkte. Nogle gange er det studerende eller nyuddannede farmakonomer der står i skranken, men den vagthavende farmaceut har ansvaret og apotekeren det overordnede ansvar.


Altså bare, at de to ansatte på apoteket forstår, at man kun udleverer det, der passer til den recept, der bliver spurgt til.
Nu fangede jeg den efter 3 dage og det er "kun" blodtryksmedicin - det betyder nok ikke det store.

Men den ligegyldighed den kvindelige ekspedient fremviste ... jeg er bekymret for, hvilke andre fejludleveringer, de kan finde på at lave.


Helt fair. Jeg ville tage fat i apotekeren.
1
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Apotekets viden om medicin - eller mangel på samme

Indlægaf Velvet-Goldmine » 2. feb 2018, 20:36

Stars skrev:
Sophies-mor skrev:Hvis dine morgen piller indeholder vanddrivende - som fx Ramipiril med hyderoclorazid - anbefales det at tage dem om morgenen for ikke at skulle op at tisse om natten.
Hvis de ikke indeholder vanddrivende derfor ikke.
Det er for mig at se den eneste grund til t dele bt-medicin op i morgen og aftenpiller.

Altså fisk - det er hhv. ancozan og amlodipin.

Min praktiserende læge spørger hver gang: Hvorfor er det nu, at du får amlodipin om aftenen?" og jeg svarer hver gang, det lægen på hospitalet talte om at være ordentlig døgn-dækket, efter jeg havde haft blodtyksmåler på et døgn.


Er det Ancozan Comp. du får om morgenen? Der er nemlig noget vanddrivende i, hvilket der ikke er i Ancozan eller Amlodipin.
Uanset, så er der nok ikke sket det vilde, især hvis ikke du har bemærket væskeophobninger i ekstremiteterne, siden du har fået blodtryksmedicin både morgen og aften som vanligt.
Hvis ikke det er Ancozan Comp, du får om morgenen så deler jeg din læges undren over de forskellige præparater :D
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Apotekets viden om medicin - eller mangel på samme

Indlægaf Stars » 2. feb 2018, 21:27

Velvet-Goldmine skrev:
Stars skrev:
Sophies-mor skrev:Hvis dine morgen piller indeholder vanddrivende - som fx Ramipiril med hyderoclorazid - anbefales det at tage dem om morgenen for ikke at skulle op at tisse om natten.
Hvis de ikke indeholder vanddrivende derfor ikke.
Det er for mig at se den eneste grund til t dele bt-medicin op i morgen og aftenpiller.

Altså fisk - det er hhv. ancozan og amlodipin.

Min praktiserende læge spørger hver gang: Hvorfor er det nu, at du får amlodipin om aftenen?" og jeg svarer hver gang, det lægen på hospitalet talte om at være ordentlig døgn-dækket, efter jeg havde haft blodtyksmåler på et døgn.


Er det Ancozan Comp. du får om morgenen? Der er nemlig noget vanddrivende i, hvilket der ikke er i Ancozan eller Amlodipin.
Uanset, så er der nok ikke sket det vilde, især hvis ikke du har bemærket væskeophobninger i ekstremiteterne, siden du har fået blodtryksmedicin både morgen og aften som vanligt.
Hvis ikke det er Ancozan Comp, du får om morgenen så deler jeg din læges undren over de forskellige præparater :D

Nej, ifølge pakken er det Ancozan, ikke Ancosan Comp.

Jeg synes måske, jeg har lidt mere væske i benene end normalt, men det kan sagtens være indbildning. Altså det er ifølge lægen en mulig bivirkning af amlopidinen, og den har jeg lige fået sat op fra 5 til 10 mg om aftenen (plus jeg så i 3 dage har fået 10 mg om morgenen, som skulle have været 100 mg ancozan)

Og så går det lige op for mig: for 5-10 år siden havde jeg 100% styr på alle typer behandling af blærebetændelse, nøjagtigt hvordan de forskellige præperater virker og div bivirkninger, fordi datteren ofte havde blærebetændelse ... men jeg har overhovedet ikke læst noget om min medicin mod forhøjet blodtryk - kun lige skimmet indlægssedlen første gang, jeg fik det. :genert:
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Apotekets viden om medicin - eller mangel på samme

Indlægaf hotlips » 3. feb 2018, 01:51

Nu har jeg efterhånden fået medicin fast i 15 år og de få gange jeg har haft noget at spørge om har de været totalt ubrugelige, enten har de besluttet at det "nok" ikke betyder noget eller også siger de ligeud at de ikke ved det og jeg har aldrig oplevet nogen forsøge at finde et svar.

Jeg betragter dem som ekspedienter og ikke andet, har jeg spørgsmål så henvender jeg mig til min læge, det er ikke sikkert hun ved det men det er garanteret at hun undersøger det til hun finder et kompetent svar.

Da jeg skulle til at planlægge graviditet og ikke kunne gå fra at få stærkt smertestillende måtte det ind og runde rigshospitalet og da jeg brækkede mig til mine tænder knækkede måtte vi også derind, der prøvede vi ellers apoteket der sagde at det "nok" ikke gjorde noget jeg fik kvalmestillende og metadon som gravid, riget sagde at det var absolut ikke en mulighed.

Jeg forstår ikke helt systemet, det er da relativt få der spørger om noget, det kan man jo se når man står der i kø hver anden uge, det må da være mere interessant for dem selv at bruge den uddannelse de har.. Eller åbenbart ikke. Meget mærkeligt.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Apotekets viden om medicin - eller mangel på samme

Indlægaf Juki » 3. feb 2018, 04:06

hotlips skrev:Nu har jeg efterhånden fået medicin fast i 15 år og de få gange jeg har haft noget at spørge om har de været totalt ubrugelige, enten har de besluttet at det "nok" ikke betyder noget eller også siger de ligeud at de ikke ved det og jeg har aldrig oplevet nogen forsøge at finde et svar.

Jeg betragter dem som ekspedienter og ikke andet, har jeg spørgsmål så henvender jeg mig til min læge, det er ikke sikkert hun ved det men det er garanteret at hun undersøger det til hun finder et kompetent svar.

Da jeg skulle til at planlægge graviditet og ikke kunne gå fra at få stærkt smertestillende måtte det ind og runde rigshospitalet og da jeg brækkede mig til mine tænder knækkede måtte vi også derind, der prøvede vi ellers apoteket der sagde at det "nok" ikke gjorde noget jeg fik kvalmestillende og metadon som gravid, riget sagde at det var absolut ikke en mulighed.

Jeg forstår ikke helt systemet, det er da relativt få der spørger om noget, det kan man jo se når man står der i kø hver anden uge, det må da være mere interessant for dem selv at bruge den uddannelse de har.. Eller åbenbart ikke. Meget mærkeligt.

Jeg er faktisk i tvivl om hvor meget farmaceuter reelt ved om diverse receptpligtige midler. Jeg forventer ikke at de ved alt om alt, det gør læger jo heller ikke. Men bør de fx vide om bestemte typer af medicin må kombineres? Der står jo altid at man skal spørge sin læge eller apoteket til råds og oplyse om den slags inden opstart af ny medicin, men jeg tror mest det har været ved håndkøbsmedicin jeg har haft brug for den viden :gruble: Ellers går det jo alligevel igennem en læge.

Jeg synes kun de spørger om det er noget man plejer at få, og derfor ved hvordan man skal tage, og om det skal være en bestemt udgave. Hvis jeg har spurgt til noget med medicinen, så kigger de tit alligevel på pakken eller indlægssedlen. Noget man vel lige så godt selv kunne gøre.

Da jeg for nylig skulle have medicin til min hund ringede jeg for at høre om præparatet var hjemme, men det var udgået i den dosis der var ordineret. Derfor spurgte jeg om samme præparat med dobbelt dosis kunne deles, da dyrlægen i så fald så bare kunne ordinere det i stedet for noget helt andet. Men det vidste hun ikke så det kunne hun ikke svare på.. Det er da sådan noget der er ret vigtigt at vide tænker jeg :gruble: Især hvis man har svært ved at sluge piller og derfor skal have dem knust fx.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Apotekets viden om medicin - eller mangel på samme

Indlægaf Æble » 3. feb 2018, 05:09

Juki som farmaceut ville jeg forvente at de ved akt det der, eller som minimum ved hvor de kan slå det op og gør det for kunden/patienten og hjælper med at tolke det der står.

Har desværre samme oplevelse som dig.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Apotekets viden om medicin - eller mangel på samme

Indlægaf hotlips » 3. feb 2018, 05:10

Juki skrev:
hotlips skrev:Nu har jeg efterhånden fået medicin fast i 15 år og de få gange jeg har haft noget at spørge om har de været totalt ubrugelige, enten har de besluttet at det "nok" ikke betyder noget eller også siger de ligeud at de ikke ved det og jeg har aldrig oplevet nogen forsøge at finde et svar.

Jeg betragter dem som ekspedienter og ikke andet, har jeg spørgsmål så henvender jeg mig til min læge, det er ikke sikkert hun ved det men det er garanteret at hun undersøger det til hun finder et kompetent svar.

Da jeg skulle til at planlægge graviditet og ikke kunne gå fra at få stærkt smertestillende måtte det ind og runde rigshospitalet og da jeg brækkede mig til mine tænder knækkede måtte vi også derind, der prøvede vi ellers apoteket der sagde at det "nok" ikke gjorde noget jeg fik kvalmestillende og metadon som gravid, riget sagde at det var absolut ikke en mulighed.

Jeg forstår ikke helt systemet, det er da relativt få der spørger om noget, det kan man jo se når man står der i kø hver anden uge, det må da være mere interessant for dem selv at bruge den uddannelse de har.. Eller åbenbart ikke. Meget mærkeligt.

Jeg er faktisk i tvivl om hvor meget farmaceuter reelt ved om diverse receptpligtige midler. Jeg forventer ikke at de ved alt om alt, det gør læger jo heller ikke. Men bør de fx vide om bestemte typer af medicin må kombineres? Der står jo altid at man skal spørge sin læge eller apoteket til råds og oplyse om den slags inden opstart af ny medicin, men jeg tror mest det har været ved håndkøbsmedicin jeg har haft brug for den viden :gruble: Ellers går det jo alligevel igennem en læge.

Jeg synes kun de spørger om det er noget man plejer at få, og derfor ved hvordan man skal tage, og om det skal være en bestemt udgave. Hvis jeg har spurgt til noget med medicinen, så kigger de tit alligevel på pakken eller indlægssedlen. Noget man vel lige så godt selv kunne gøre.

Da jeg for nylig skulle have medicin til min hund ringede jeg for at høre om præparatet var hjemme, men det var udgået i den dosis der var ordineret. Derfor spurgte jeg om samme præparat med dobbelt dosis kunne deles, da dyrlægen i så fald så bare kunne ordinere det i stedet for noget helt andet. Men det vidste hun ikke så det kunne hun ikke svare på.. Det er da sådan noget der er ret vigtigt at vide tænker jeg :gruble: Især hvis man har svært ved at sluge piller og derfor skal have dem knust fx.


Jeg har heller ikke nogen forventning om at de ved alt om alle kombinationer men det er sq da mærkeligt at de aldrig kan svare på noget og at de ikke forsøger at finde et svar, jeg har klart indtryk af at de ikke betragter sig selv som nogle der burde kunne svare på spørgsmål .
Det er ikke noget jeg gør ret meget men over 10 år som kronisk syg giver i tidens løb en del ting, jeg får jo til tider ting som penicillin og den slags som de fleste andre men fordi jeg har andre fysiske problemer kan det til tider give forskellige former for ballade hvor jeg egentlig ville have en forventning om at de kunne hjælpe, hvis man læser på hvad deres uddannelse indebærer så lyder det som om de får en masse viden og den tager flere år... Men hvordan det så bliver til at de ikke kan svare på nogen form for spørgsmål om medicin gad jeg godt at vide.

Og det er jo generelt, jeg har to apoteker jeg bruger oftest, et rigtig godt og et rigtig dårligt, men jeg har været på utallige efterhånden og selvom der kan være stor forskel på alle mulige andre punkter så er der ingen på lige det punkt.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Apotekets viden om medicin - eller mangel på samme

Indlægaf LaScrooge » 3. feb 2018, 06:28

Jeg synes også du skal klage til apoteket. Pointen er tryghed, tænker jeg. Man er nødt til at føle sig tryg ved, at de mennesker, som håndterer noget, man i sagens natur ikke kan have samme viden om som dem qua tingens meget komplekse natur og deres forbaskede uddannelse indenfor feltet, er til at stole på og håndterer det på en tryg og ansvarlig måde. At de rådgiver rigtigt, at de er opmærksomme hvor man jf. ovenstående ikke selv kan være det (fordi man måske ikke ved hvad man skal være opmærksom på), at de forstår og anerkender at de har patientkontakt og derved spiller en måske vigtig rolle i en patients helbredelsesforløb. Man skal ikke blive i tvivl om hvorvidt de har styr på hvad de laver og man skal ikke møde noget, der føles som ligegyldighed og arrogance, for det skaber stress og utryghed hvor man har brug for akkurat det modsatte i den situation man er i.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Apotekets viden om medicin - eller mangel på samme

Indlægaf Chatsy » 3. feb 2018, 07:21

Det, du har oplevet, er hvad vi i sundhedsvæsnet betegner som en UTH (utilsigtet hændelse). Du har oplevet den konsekvens at du er blevet fejlmedicineret i form af overdosering. Jeg er ærlig talt forarget over, at der på dit apotek ikke blev gjort noget videre ved det, de burde som minimum registrere det.
Men jeg ved så også at kommunikation virkelig er alfa og omega, så jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan de har forstået det. Umiddelbart har de på dit apotek ikke indset, at du får to forskellige lægemiddelstoffer for forhøjet blodtryk og kun forholdet sig til den ene slags og de forskellige firmaers udgaver herunder. Derved kunne "hvad var problemet?" jo give bare en ussel bitte smule mening. Selvom jeg er helt enig i, at det er dårlig service. Er der kun det ene apotek i din by?

Jeg arbejder selv på apotek og det i en by med fem apoteksenheder (to apoteker med hhv. to og en filialer) så konkurrencen er høj, hvorfor kundeservice er i højsæde. Jeg har dog tidligere arbejdet på landapotek, hvor konkurrencen ikke var særlig høj og der var både faglighed og kundeservice mildt sagt til at lukke op og skide i. Så det kan virkelig variere fra apotek til apotek, hvilken service og viden man kan opleve.

Jeg synes bestemt du skal henvende dig på dit apotek igen og forklare dem, at du fik udleveret et andet lægemiddel end du bad om. Begrund med, at du havde den gamle pakke med (hvis du stadig har den gamle pakke du oprindeligt havde med, så medbring den og så den, du fik udleveret - det burde være en øjenåbner for dem), så apoteksmedarbejderen (hvadenten det var en farmakonom eller farmaceut) burde have fanget den - altså at din gamle recept var udløbet og der så bare blev taget af, hvad der var tilbage på serveren uden at forholde sig til hverken udleveringsinterval eller aktivt stof. Du fik så den konsekvens, at du er blevet fejlmedicineret - det ene lægemiddel, Ancozan, fik du slet ikke og det andet lægemiddel har du fået dobbeltdosis.

Det er ikke livsfarlig fejlmedicinering (medmindre du har noget med hjertet og/eller nyrerne, selvfølgelig), men ikke desto mindre er det en fejlmedicinering, som ikke burde ske og derfor bør de drage læring af det og få det registreret som en UTH.
Møder du igen en medarbejder, der ikke er lydhør for din klage, kræv da at få en aftale med apotekeren, alternativt souschefen, da man skulle forvente, at de har en interesse i at yde en vis form for service. I så fald husk at fortælle om den service du har mødt hidtil, så de kan evaluere på det.
Skulle dét så heller ikke hjælpe, så snak med din læge. Forhåbentlig kan vedkommende så tage fat i dem og gøre opmærksom på problemet.

Sidste mulighed er, at du selv kan indrapportere det via Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside. Nu kan jeg jo godt se, at den hjemmeside har du allerede fundet, men indrapporteringen klarer du fra denne side (https://stps.dk/da/borgere/rapporter-en ... haendelse/)
Jeg håber bare virkelig, at dit apotek vil tage det til sig og selv klare indrapporteringen for de SKAL virkelig drage læring af den fejl.

Jeg kan ikke retfærdiggøre den behandling du har fået for på min arbejdsplads ville den attitude ikke være tilladt. Men jeg kan genkende fejlen, der er sket. Mange steder jeg har været har princippet været at tage den seneste recept på serveren, også selvom der måske er en gammel recept af selvsamme. Denne tilgang er fordi der har været tilfælde, hvor der er kommet nye recepter ind, men der så er taget på den gamle - med den konsekvens at der overses, at den nye recept kan indeholde samme lægemiddel - men i en anden styrke eller med ændret dosering.
Princippet er jo forståelig nok, men bestemt ikke fejlfri. Jeg lægger mere vægt på kommunikation, så jeg spørger altid om det skal være den seneste recept, der er kommet ind, spørger ind til datoen for bestilling bare for at være sikker, tjekker om der er en gammel recept og ser om styrken er den samme og spørger om det er ok at tage på den gamle først. Og så afklarer jeg om doseringen er den samme som på den nye (som jeg kan tjekke ved at udskrive en oversigt fra serveren, eller lige kort hente recepten ned).
6
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Apotekets viden om medicin - eller mangel på samme

Indlægaf fisken80 » 3. feb 2018, 08:48

Jeg har samme oplevelse som jer. Jeg oplever heller ikke, at personalet på apoteket ved ret meget, heller ikke om helt basale ting.
Engang skulle jeg have noget slimopløsende, og jeg spurgte om det kunne være et problem at bruge midlet når jeg led af dels astma dels en tarmsygdom, men dét var det bestemt ikke. Da jeg kom jeg og læste indlægssedlen stod der, at ved astma skulle man være meget forsigtig med at bruge det og spørge lægen først...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Generelt"