Måltidskasser - Del gerne tanker

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Måltidskasser - Del gerne tanker

Indlægaf BlueBunny » 4. jan 2018, 11:03

Mon der er andre som ønsker at starte op med måltidskasser her i det nye år?

Hvilke ordninger har du erfaring med? Godt/Skidt (hvorfor).
Eller hvis du ikke har erfaring, har du så gjort dig nogen tanker om fordele/ulemper

Skriv gerne hvor i landet du bor, da ikke alle ordninger er landsdækkende.
Anfør også gerne hvem din husstand består af (børn/voksne)
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11454
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18448

Re: Måltidskasser - Del gerne tanker

Indlægaf PaleSeptember » 4. jan 2018, 11:08

Vi har tidligere fået fra Retnemt, og det var egentlig udmærket. Jeg kan godt lide, at man kan gå ind hver uge og vælge hvilke retter man vil have og hvor mange dage. Jeg har en kræsen mand, så det var nemt at vælge til og fra. I starten var det meget godt og varieret, men efterhånden syntes jeg, at det begyndte at køre meget i det samme, hvilket vi blev trætte af. Derudover syntes vi, at kødmængden var for lille. 200-250 g kød til 2 voksne mennesker er ikke meget og med det i mente, så var det for dyrt i længden.
Jeg vil godt anbefale det som et supplement, og hvis man fx trænger til ny inspiration til madlavningen og er kørt fast i de samme retter. Maden var udmærket og altid frisk, så det har jeg intet at udsætte på.

Hov, vi bor forresten i Vejen i Jylland.
Senest rettet af PaleSeptember 4. jan 2018, 11:14, rettet i alt 1 gang.
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Måltidskasser - Del gerne tanker

Indlægaf BlueBunny » 4. jan 2018, 11:10

Vores husstand består af 3 voksne og 2 børn (5½ og 9½ år). Den ene voksne er vores store søn på 16½ år.
Vi bør i Egedal/ Storkøbenhavn.

Jeg har af flere omgange været tilmeldt retnemt (Vi har bestilt til 4 voksne).
Fordele:
- Mulighed for at til/fravælge bestemte råvarer
- Nemt overblik over typen af retter
- rimelig pris
- Varerne leveres nemt overskueligt og godt pakket og afmålt inkl opskrift
- OK nem at tilberede i hverdagen
- Ingen spild råvarer (alt er afmålt præcist)
- hele familien kan lide maden. Sådan lidt hverdag med et twist

Ulemper:
- Jeg synes der er for lidt kød
- Maden skal gerne suppleres med lidt ekstra
- Ensidig i længden (vores egen skyld - vi vælger jo det vi kan lide)
- Jeg synes råvarernes kvalitet er lidt nedadgående
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Måltidskasser - Del gerne tanker

Indlægaf Tricolette » 4. jan 2018, 11:47

Vi har i en længere periode brugt RetNemt.

I første omgang, da vi var 3 voksne i huset, bestilte jeg til 4 voksne, og gik ned på 3 voksne, da vi blev 2 voksne i huset.

Netop, som de andre skriver, så er kødmængden lille, særligt med en ung mand i huset (19 år), som sætte ualmindeligt stort pris på nok KØD!

Men ellers har jeg været godt tilfreds med de oplevelser, vi har haft med dem. Maden har generelt været fin og varieret. Muligheden for at vælge selv blandt 9-10 forskellige retter hver uge, har jeg vægtet højt. Desuden var muligeheden for på forhånd at fravælge madvarer god, særligt da min eksmand ikke kan tåle fjerkræ, så fik vi ingen forvalgte retter med fjerkræ. At man også kan forudbestemme, at man vil have grov pasta og ris er et plus i min verden.

Jeg satte dog vores abonnement i beror i november, og tror ikke jeg kommer til at bruge dem igen foreløbigt, da vi (søn og jeg) tit kun når at spise sammen hjemme 2-3 gange om ugen efterhånden, og lige om snart smutter han hjemmefra og ind til mili i 4 måneder (og måske yderligere 3 år).

Bor i Rebild kommune.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Måltidskasser - Del gerne tanker

Indlægaf Rapfisk » 4. jan 2018, 11:59

Jeg kender flere, der har fået Årstidernes. De har generelt været rigtig glade for dem, og portionerne har været rigeligt store - det er dog ikke folk, der generelt spiser meget.

Måltiderne har været sammensat anderledes, end man selv ville gøre - netop med flere grøntsager og mindre kød. Fordi de fleste kasser i ét eller andet omfang følger årstiderne, har jeg hørt nogle klager om, at ingredienserne ikke var varierede nok, særligt om vinteren, hvor der stod kål og rodfrugter ud af ørerne på folk. Der har man fordelen, at man kan vælge andre kasser i stedet for, så man i hvert fald kan få andre tilberedninger. Folk har generelt været begejstrede for, at der har været mere sjældne ingredienser, og at man fik inspiration til nye retter eller andre tilberedningsmetoder, end man havde lært i tidernes morgen.

Alle dem, jeg har beskrevet, bor i Storkøbenhavn og har fået slankekasse, vegetarkasse eller hurtigkasse (jeg kan ikke huske, hvad den hedder). Det har været singler og par. Jeg mener ikke, jeg kender børnefamilier, der har prøvet.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Måltidskasser - Del gerne tanker

Indlægaf Sustentaculum » 4. jan 2018, 12:10

Vi har fået Årstiderne i lang tid, jeg tror 2 år sammenlagt. Vi har altid været rigtig glade for det. Mig mere end min kæreste, Han synes portionerne er for små, men han spiser også vanvittigt meget. Min datter har aldrig rigtig spist noget til aftensmad på trods at hendes nu 6 år, så hun fik bare lidt på tallerknen, men det var mest til pynt :D Vi har prøvet mange forskellige kasser, og gerne med ekstra frugt til madpakken. Man kan også bestille ekstra kød til retterne, men vi manglede egentlig oftere mere kulhydrat, altså, ris/kartofler/pasta/brød :)

Hov. Vi er 2 voksne og et småtspisende barn på 6 år, og et altædende barn på 9 mdr, og vi bor i Nordsjælland.
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Måltidskasser - Del gerne tanker

Indlægaf Shmartiesh » 4. jan 2018, 12:12

Vi får fra aarstiderne. Startede med slankekassen for 2 år siden - fungerede godt. Blev dog ikke altid mæt og måtte spise noget senere på aftenen for ikke at være for sulten.

Vi har prøvet vegetarkassen, ikke fordi vi ikke vil have kød, men den er billig og de havde lækre retter.

Lige nu prøver vi kvikkassen - igen pga. Retterne. Nogle gange er det dog for kvikt, hvor salaten var iceberg med tomat og agurk og dressingen var den spændende del.
0
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Måltidskasser - Del gerne tanker

Indlægaf Lykke » 4. jan 2018, 12:19

Vi har prøvet Slank morgen ved Årstiderne. Den kasse synes jeg ikke kan anbefales.
Meget små portioner og kedelige sammensætninger.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Måltidskasser - Del gerne tanker

Indlægaf HappyPaww » 4. jan 2018, 12:28

Har generelt gode erfaringer med Skagenfood. Vi er to voksne og et barn og har fået lynkassen til 3 dage hver anden uge, da den fås til 3 personer. Var økonomien bedre ville vi nok vælge favoritkassen til 4, da de opskrifter generelt tiltaler os mere.

Fordele:
God variation i retterne med fokus på kvalitet og økologi
Fisk mindst en gang - og rigeligt af den
Generelt fin mængde, og vi spiser meget

Ulemper:
Lidt dyrere, men kvalitet og økologi koster jo også mere (har tidligere fået RETNEMT og den fravalgte vi pga dårlig kvalitet og discountvarer).
Leveres nu med DAO og de kræver nøgle til opgangen, hvilket ikke er muligt hos os :(
På et tidspunkt var der lige lovlig meget perlebyg/spelt :lol: Mange klager over manglende fuldkornspasta - vi foretrækker almindeligt, så vi er glade når der er det (det varierer) :D
0
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Måltidskasser - Del gerne tanker

Indlægaf musel » 4. jan 2018, 12:28

Vi får vegetarkassen hver anden uge (2 personer til 4 dage). Det er virkelig lækker mad og der er nok til både aftensmad og til, at jeg har til madpakke dagen efter. Mine forældre har fået veganerkassen, men de synes den blev lidt for ensformig.
0
Muspel
Indlæg: 3876
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 10729

Re: Måltidskasser - Del gerne tanker

Indlægaf Muspel » 4. jan 2018, 12:52

Jeg får aarstiderne. Har fået både kvik, kvik-kvik (20 min tilberedning) vegetar slankekasse og lowcarb. Alle gode og lækre måltider. Ved årstiderne kan man tilvælge ekstra kød. Lowcarb er lidt for særlig til mig. Sidst var der 5 slags grønt jeg ikke kendte.

Jeg synes det fungerer. Det er dyrere pr måltid end jeg selv ville kunne købe ind. Men når man fraregner de snacks jeg plejer at fylde i kurven når jeg handler og madspild- så tror jeg egentligt det går lige op.

Jeg er kun 1, så køber ofte til 2 personer og får det to dage i træk.
0
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Måltidskasser - Del gerne tanker

Indlægaf musel » 4. jan 2018, 12:57

musel skrev:Vi får vegetarkassen hver anden uge (2 personer til 4 dage). Det er virkelig lækker mad og der er nok til både aftensmad og til, at jeg har til madpakke dagen efter. Mine forældre har fået veganerkassen, men de synes den blev lidt for ensformig.

Edit: fra Aarstiderne
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Måltidskasser - Del gerne tanker

Indlægaf Mani » 4. jan 2018, 13:02

Vi har prøvet flere forskellige:

Ret Nemt:
Det var rart at vi kunne vælge retter selv, men produkterne var lidt tarvelige og retterne kedelige.

Årstiderne:
Kvik: Det blev lidt for ensformigt.

Skagen Food:
Super lækkert, men i den dyre ende.

For os fungerer det generelt bedre og billigere at få inspiration fra en ny hverdagskogebog hvert halvår. Vi køber alligevel stort ind en gang om ugen - og til 5 personer med morgenmad, madpakker etc var der ikke megen tid sparet ved indkøb.
Grunden til vi har prøvet måltidskasser var at vi kørte i same-same.

Edit. Vi får typisk 3-4 nye retter i cirkulation når vi prøver en ny bog - og prøver 10-15 opskrifter af. Alternativt har jeg brugt Arlas madplan og lignende til at få nye retter ind.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6643
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18791

Re: Måltidskasser - Del gerne tanker

Indlægaf Æble » 4. jan 2018, 14:26

Vi har fået livretter, kvikkassen og børne familiekassen fra årstiderne. Børnefamilie kassen er klart den hvor retterne hitter mest.

Er meget tilfreds. Varerne er økologiske og af høj kvalitet. Der er virkelig meget grønt, ikke så meget kød. Vi har vænnet os til at spise mindre kød nu, også noget jeg ser som positivt. Vi får ikke spist alt det grønne så der er rigeligt. Ind imellem synes vi at det er lidt det samme man får, men så har vi holdt et par ugers pause eller skiftet kasse.

Vi er to voksne, to børn og en baby på 8 mdr og vi får til 4 personer 4 gange om ugen. Der er altid grønt til mindst en ekstra dag som vi så selv køber kød til. Vi bor i Storkøbenhavn.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Måltidskasser - Del gerne tanker

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. jan 2018, 14:31

Nemlig.com har også en funktion hvor du vælger et måltid og får alle varer til dette.
Vi prøvede det et par gange på mit gamle job, fungerede glimrende!
Var en god inspiration hvis man var lidt ideforladt, eller det bare skulle gå hurtigt med bestillingen - man kan fravælge ting man allerede har.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Generelt"