Ædru studerende dropper ud

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Ædru studerende dropper ud

Indlægaf TomKah » 2. jan 2018, 20:27

https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsk ... dropper-ud

Egentlig kommer det ikke bag på mig. Der dannes rigtig mange bånd i studiestarten, og mange af båndene involverer alkohol. På mit studie for mange år siden (20+) oplevede jeg selv en medstuderende som havde en ret stærk negativ holdning til alkohol (ønskede ikke at deltage i sociale arrangementer hvis der blev drukket), og hun endte med at droppe ud. Sikkert af flere grunde, men hun havde svært ved at finde nogen at lave opgaver med, sikkert fordi hun ikke havde dannet stærke sociale relationer.

Men det er aå tidstypisk at man straks tager den puritanske hat på i stedet for ar anerkende at alkohol kan have positive effekter på social samværd.
Jeg er i øvrigt 40+i dag og drikker stort set ikke, men jeg ville ikke være min ungdom i spritlage foruden.
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Ædru studerende dropper ud

Indlægaf Filipai » 2. jan 2018, 20:35

Ude på DTU er de begyndt at lave ædru rusture. Altså man har valgfriheden om man vil på den ene eller anden slags. Og det er netop for at man får skabt relationer. Kan sagtens se det kan være svært at danne relationer på rusturen med spritstive mennesker, hvis man selv går ind for afholdenhed. Ikke at det ikke kan lade sig gøre.
Men et stærkt sammenhold er klart noget af det der sørger for at man klarer sig igennem. Der er utroligt mange der frafalder fra studiet ude hos os, og det var der også i "min klasse" dem der droppede ud var dem der stod meget alene, og ikke deltog til sociale arrangementer af den ene eller anden grund.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Ædru studerende dropper ud

Indlægaf TomKah » 2. jan 2018, 20:40

Filipai skrev:Ude på DTU er de begyndt at lave ædru rusture. Altså man har valgfriheden om man vil på den ene eller anden slags. Og det er netop for at man får skabt relationer. Kan sagtens se det kan være svært at danne relationer på rusturen med spritstive mennesker, hvis man selv går ind for afholdenhed. Ikke at det ikke kan lade sig gøre.
Men et stærkt sammenhold er klart noget af det der sørger for at man klarer sig igennem. Der er utroligt mange der frafalder fra studiet ude hos os, og det var der også i "min klasse" dem der droppede ud var dem der stod meget alene, og ikke deltog til sociale arrangementer af den ene eller anden grund.



Hvor mange melder sig til de ædru rusture? Jeg er også uddannet fra DTU men som sagt er der 22 år siden jeg var på rustur, så jeg anerkender der kan være sket en del :genert:
Jeg mindes der var 1 eller 2 som ikke drak, men synes ikke folk var stive alle fem dage. Jeg drak vidst kun den første dag, så havde jeg fået nok.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9490
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Ædru studerende dropper ud

Indlægaf Sophies-mor » 2. jan 2018, 20:42

Alt andet lige, da jeg gik på gymnasiet - jeg rørte ikke alkohol, men deltog i rus osv.
Det er brandbrølme svært, at "bonde" med en flok spritstive mennesker, der kun går op i, hvor mange øl, de kan tylle på 0,2 sek, og hvem de duskede i weekenden.
Så... ha...
Jeg gik ikke på studiet for at smadre min lever, men for at få en uddannelse.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Ædru studerende dropper ud

Indlægaf TomKah » 2. jan 2018, 20:45

Sophies-mor skrev:Alt andet lige, da jeg gik på gymnasiet - jeg rørte ikke alkohol, men deltog i rus osv.
Det er brandbrølme svært, at "bonde" med en flok spritstive mennesker, der kun går op i, hvor mange øl, de kan tylle på 0,2 sek, og hvem de duskede i weekenden.
Så... ha...
Jeg gik ikke på studiet for at smadre min lever, men for at få en uddannelse.


Jeg har været glad for at drikke, men min bedste veninde på studiet som jeg stadig er veninder med her 22år efter, har jeg aldrig set fuld. Hun drikker da et glas eller to, men hun har aldrig deltaget i ølstaffetter og hævert lege og den slags, som jeg gjorde det i, men hun har heller ikke kommenteret på at jeg gjorde det. Så det kan lade sig gøre. Vi er ret bondede.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Ædru studerende dropper ud

Indlægaf Filipai » 2. jan 2018, 20:50

TomKah skrev:
Filipai skrev:Ude på DTU er de begyndt at lave ædru rusture. Altså man har valgfriheden om man vil på den ene eller anden slags. Og det er netop for at man får skabt relationer. Kan sagtens se det kan være svært at danne relationer på rusturen med spritstive mennesker, hvis man selv går ind for afholdenhed. Ikke at det ikke kan lade sig gøre.
Men et stærkt sammenhold er klart noget af det der sørger for at man klarer sig igennem. Der er utroligt mange der frafalder fra studiet ude hos os, og det var der også i "min klasse" dem der droppede ud var dem der stod meget alene, og ikke deltog til sociale arrangementer af den ene eller anden grund.



Hvor mange melder sig til de ædru rusture? Jeg er også uddannet fra DTU men som sagt er der 22 år siden jeg var på rustur, så jeg anerkender der kan være sket en del :genert:
Jeg mindes der var 1 eller 2 som ikke drak, men synes ikke folk var stive alle fem dage. Jeg drak vidst kun den første dag, så havde jeg fået nok.


Der bliver afholdt 1 enkelt ædrurustur, mener de var omkring 45 personer med på den (hvor nogle var kokke og vejledere som også holdte sig ædru).
Jeg har vidst været med på 7 rusture og 3 hytteture. Jeg har kun været ædru på min ædruvagt, ellers lå man i lage alle dagene, og det samme gjorde mange af de nye studerende (jeg var vejleder eller kok på de 6 af rusturene) . Men altså der blev oftest holdt bundekonkurrencer i cocio :D
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Ædru studerende dropper ud

Indlægaf TomKah » 2. jan 2018, 20:56

Filipai skrev:
TomKah skrev:
Filipai skrev:Ude på DTU er de begyndt at lave ædru rusture. Altså man har valgfriheden om man vil på den ene eller anden slags. Og det er netop for at man får skabt relationer. Kan sagtens se det kan være svært at danne relationer på rusturen med spritstive mennesker, hvis man selv går ind for afholdenhed. Ikke at det ikke kan lade sig gøre.
Men et stærkt sammenhold er klart noget af det der sørger for at man klarer sig igennem. Der er utroligt mange der frafalder fra studiet ude hos os, og det var der også i "min klasse" dem der droppede ud var dem der stod meget alene, og ikke deltog til sociale arrangementer af den ene eller anden grund.



Hvor mange melder sig til de ædru rusture? Jeg er også uddannet fra DTU men som sagt er der 22 år siden jeg var på rustur, så jeg anerkender der kan være sket en del :genert:
Jeg mindes der var 1 eller 2 som ikke drak, men synes ikke folk var stive alle fem dage. Jeg drak vidst kun den første dag, så havde jeg fået nok.


Der bliver afholdt 1 enkelt ædrurustur, mener de var omkring 45 personer med på den (hvor nogle var kokke og vejledere som også holdte sig ædru).
Jeg har vidst været med på 7 rusture og 3 hytteture. Jeg har kun været ædru på min ædruvagt, ellers lå man i lage alle dagene, og det samme gjorde mange af de nye studerende (jeg var vejleder eller kok på de 6 af rusturene) . Men altså der blev oftest holdt bundekonkurrencer i cocio :D


Spændende. Er dine venner blandt dem som var kokke og vejledere og ved du hvordan det så gik? Bygger man også en glidebane og suser rundt i sæbe og den slags fjollerier på ædru rustur eller hvilke aktiviteter planlægger man til at bryde isen?
Jeg kan huske vi var på natløb i en skov på rusturen, men det involverede også alkohol.
Hvis der ikke var alkohol med så blev det tit for seriøst og kedeligt
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Ædru studerende dropper ud

Indlægaf Filipai » 2. jan 2018, 21:26

TomKah skrev:
Spændende. Er dine venner blandt dem som var kokke og vejledere og ved du hvordan det så gik? Bygger man også en glidebane og suser rundt i sæbe og den slags fjollerier på ædru rustur eller hvilke aktiviteter planlægger man til at bryde isen?
Jeg kan huske vi var på natløb i en skov på rusturen, men det involverede også alkohol.
Hvis der ikke var alkohol med så blev det tit for seriøst og kedeligt


Ja en af mine veninder var kok (hytteboms som vi kalder det) på turen, og det var forløbet så fint. Man laver de samme ting, og i og med at vi på DTU i forvejen har den regel om at vi ikke må opfordre til druk på rusturene, og det derfor er lige så acceptabelt at bunde sodavand eller cocio i stafetterne, så var det de samme lege der blev kørt med. Her var der så bare ingen mulighed overhovedet for at få alkohol. Og som jeg forstod det, så var alle jo med på at det er alkoholfrit og man derfor gerne må agere lidt fjollet og dumt når man er på rustur selvom man er ædru. Der blev også brækket sig flere gange (af hvad jeg har hørt) og det var så bare af sodavandstylning eller cociotylning. Jeg synes det er superfint at de holder den mulighed. Folk misforstod det dog lidt i sommers da en eller anden overskrift fik vendt det til, at det var ALLE rusture der var blevet gjort alkoholfri.
1
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Ædru studerende dropper ud

Indlægaf Viskelæder » 2. jan 2018, 21:57

Jeg drak ikke alkohol overhovedet indtil mine start 20ere, så jeg var også helt ædru under starten af studietiden. Jeg valgte af den grund også at droppe rusture og den slags, fordi det bare går ud på at drikke sig så fuld så muligt. Festlege med at flette tøj og være nøgne og gå amok osv. siger mig heller ikke en skid. Jeg elskede at have de dage fri og hygge mig, mens de andre var på tur :D
Men det sjove er, at det mest var andre, der var bekymrede på mine vegne og sagde, at det at drikke og introturene osv. er SÅ vigtige for at danne sociale relationer. Op i røven. Jeg fik masser af venner og har dem stadig, og jeg havde aldrig noget imod, at andre drak. Jeg tror, det har rigtig meget at gøre med, hvad den ændrus indstilling til tingene er. Jeg kunne feste og have det sjovt, selvom jeg ikke drak, og selvom jeg nogle gange ikke orkede at tage til ting med spritstive folk, så gjorde det ikke, at jeg så tvivlede på, om jeg kunne lykkes på studiet, og det gjorde heller ikke, at jeg følte mig udenfor i så stor en grad. Ja, man er lidt udenfor, og ja, det er svært, men man kan sagtens danne gode relationer og få en fantastisk studietid alligevel.
4
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Ædru studerende dropper ud

Indlægaf sigge » 3. jan 2018, 07:33

Jeg drikker ikke og gjorde det heller ikke, da jeg studerede. Jeg læste på Ingeniørhøjskolen i Århus (som det hed dengang), og jeg var med på rustur, som i høj grad var præget af alkohol. Der var dengang en temmelig stor overvægt at mænd på studiet, hvilket måske har bidraget til, at alkohol fik en endnu mere fremtrædende plads. Jeg fik overhovedet ikke bondet med nogen på den rustur, men om det skyldtes mit manglende alkoholindtag eller bare generel generthed og tilbageholdenhed, er svært at sige. Jeg tror ikke, jeg ville have haft større lyst til tøjkæder og "øl"stafetter, selvom alle andre havde været lige så ædru som mig. Men det at være med bidrog da til, at jeg i nogen grad kunne snakke med, når der blev talt om rusturen i de følgende uger.

Resten af studietiden deltog jeg i fester, fredagsbar mm., selvom jeg fortsat ikke drak alkohol. Jeg syntes dog ofte, at forfesten var sjovere end selve festen, fordi det var lidt mere intimt, og de andre ikke var så fulde endnu. Jeg tog ofte forholdsvis tidligt hjem fra fester, når jeg nåede min grænse for, hvor fulde mennesker jeg gad at omgås. Og jeg var aldrig med i byen.

Jeg oplevede dog ikke problemer med at danne grupper - kun da jeg skulle skrive afgangsprojekt. Og jeg gennemførte studiet på normeret tid.
2
You can't spell awesome without me.
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Ædru studerende dropper ud

Indlægaf TomKah » 3. jan 2018, 17:41

Men Sigge og Viskelæder - ville i have foretrukket at der blev taget større hensyn med ædru arrangementer så?
Jeg kan slet ikke forestille mig at det skulle være et problem ikke at drikke - kun hvis man fordømmer dem som gør. Men jeg har svært ved at se at man ikke markant ændrer måden de studerende er sammen på hvis man helt fjerner alkoholkulturen. Det kan man så synes er positivt eller negativt - men umiddelbart kan jeg bare ikke forestille mig at den ikke ændres.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Ædru studerende dropper ud

Indlægaf sigge » 3. jan 2018, 17:53

TomKah skrev:Men Sigge og Viskelæder - ville i have foretrukket at der blev taget større hensyn med ædru arrangementer så?
Jeg kan slet ikke forestille mig at det skulle være et problem ikke at drikke - kun hvis man fordømmer dem som gør. Men jeg har svært ved at se at man ikke markant ændrer måden de studerende er sammen på hvis man helt fjerner alkoholkulturen. Det kan man så synes er positivt eller negativt - men umiddelbart kan jeg bare ikke forestille mig at den ikke ændres.


Jeg kunne måske godt ønske, at der havde været lidt mindre fokus på alkohol. Det første, vi fik at vide, da vi ankom, var, hvad den stående rekord for indtag af øl på en rustur var, og at rusvejlederne selvfølgelig forventede, at vi slog den. Og det var så det gennemgående fokus i 3 dage.
Jeg har ikke noget imod, at andre drikker alkohol, jeg synes bare ikke, det behøver at være så stort et emne hele tiden.

Som skrevet ville jeg nok alligevel have været hæmmet af min generthed, selv hvis alle andre også var ædru. Men det er da muligt, at vi kunne have haft nogle andre typer af samtaler, hvis den generelle promille havde været lidt lavere.
Jeg har dog altid følt, at min holdning blev respekteret af mine studiekammerater. Og vi havde nogle vildt sjove frokostpauser helt uden alkohol i løbet af studietiden.
0
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Generelt"