Er en bibel fra 1700-tallet noget værd?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Er en bibel fra 1700-tallet noget værd?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jan 2018, 16:34

Først med Hans Poulsen Resen forelå i 1607 en dansk oversættelse direkte fra grundsprogene. Den blev i 1647 revideret af Hans Svane, og denne såkaldte Resen-Svaningske Bibel overlevede — i form af talrige revisioner — helt frem til de autoriserede nyoversættelser af GT i 1931 og af NT i 1948.


http://denstoredanske.dk/Sprog,_religio ... %A6ttelser)/Bibelen_(Bibelovers%C3%A6ttelser_-_Overs%C3%A6ttelser_til_dansk)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er en bibel fra 1700-tallet noget værd?

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2018, 16:39

DetSorteCirkus skrev:
eks-Maupassant skrev:Sjovt. på wikipedia er der ingen bibel nævnt fra Frederik den fjerdes tid.

Så vidt jeg kan læse mig frem til er indeværende bibel en revideret udgave af 1647-versionen.



Så det må være en ekstremt sjælden pirat-bibel!

1819 Frederik VI's Nye Testamente[18] Bibel PDF's & Accordance Software Module
1797 Jens Bechs Nye Testamente
*1797 Michaelis
1794 Ove Høegh-Guldbergs Nye Testamente
1792 Bastholm
1785 Jens Bechs Gamle Testamente
1784 Nicolai E. Balles Nye Testamente
*1781 Johan Chr. Schöenheiders Ordsprogenes Bog
1780 Christian Bastholms Nye Testamente
1740 Christian VI's Bibel
1647 Den Resen-Svaningske Bibel – Hans Svanes revision af Resens oversættelse
1633 Christian IV's Bibel
1607 Hans Poulsen Resens bibeloversættelse fra grundsprogene
1589 Frederik II's Bibel
1550 Christian III's Bibel – første komplette Bibel på tryk
1539 Peder Tidemands Dommerbogen
1535 Hans Tausens De Fem Mosebøger
1529 Christiern Pedersens Nye Testamente
1528 Frands Vormodsens Salmernes Bog
1524 Christian II's Bibel – første danske Bibel på tryk (kun Det Nye Testamente)
1480 Bibelens første 12 bøger (Håndskrift, sandsynligvis fra Birgittinerklosteret i Mariager, Det Kongelige Bibliotek)


Det er nok derfor, at den ikke er med på listen. Fordi det er en revideret udgave og ikke en helt ny udgivelse eller oversættelse.


Yes OK

Det er lidt usselt der ikke er en liste på nettet med alle versionerne af de forskellige bibeler.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er en bibel fra 1700-tallet noget værd?

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2018, 17:07

Her er en pæn Frederik IV's bibel der er solgt til 1100,- på Lauritz: http://www.lauritz.com/da/auktion/frede ... /i3383479/.
2
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Er en bibel fra 1700-tallet noget værd?

Indlægaf landsbytossen » 2. jan 2018, 17:09

Tibbler skrev:
eks-Maupassant skrev:Ja helt enig i at den ikke skal smides ud, som mindstemål give den videre, evt aflevere den i den nærmeste kirke eller antikvarboghandel hvor man kan tage sig godt af det lille pus.


"Lille pus" vil jeg nok næppe kalde den :D

IMG_4564.jpg
IMG_4565.jpg

Kan du tage et bedre billede af det håndskrevne. Måske vi kan knytte nogle personer til biblen og derved gøre den mere interessant.

Der står bl.a. "Kiære Fader" og er underskrevet Morten Blank


Edit:
Denne Bog er mig
For Æret af min
Kiære Fader XX XX
D 21de Janu(X)ary 1761
og nu tilhører XXX
Morten Blank XXX
3
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Er en bibel fra 1700-tallet noget værd?

Indlægaf Tibbler » 2. jan 2018, 18:34

Fantastisk med sådan et hold efterforskere :klap:

De to sidste billeder er fra de første sider i bogen, det første er fra den bagerste side.

IMG_4569.jpg
IMG_4567.jpg
IMG_4566.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Er en bibel fra 1700-tallet noget værd?

Indlægaf landsbytossen » 2. jan 2018, 18:58

Første billede:

Det lyse område er svært at læse pga. svag skrift. Det starter med "Denne B". I det mørket felt står der "Mette Thomsen"


Sidste billede:

Denne Bog er mig
For Æret af min
Kiære Fader Petter* Elster * Det er ikke et typisk P, men er mit bedste bud
D 21de Januuary 1761
og nu tilhører (X)a*(X) * Der er helt sikkert et a
Morten Blank Elster
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er en bibel fra 1700-tallet noget værd?

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2018, 19:33

landsbytossen skrev:Første billede:

Det lyse område er svært at læse pga. svag skrift. Det starter med "Denne B". I det mørket felt står der "Mette Thomsen"


Sidste billede:

Denne Bog er mig
For Æret af min
Kiære Fader Petter* Elster * Det er ikke et typisk P, men er mit bedste bud
D 21de Januuary 1761
og nu tilhører (X)a*(X) * Der er helt sikkert et a
Morten Blank Elster


Mærkeligt der står 1761, for Frederik den Fjerde gik af i 1730?

Så har Bibelen cirkuleret i mindt 30 år før nogen dedikerede den.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Er en bibel fra 1700-tallet noget værd?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jan 2018, 19:44

eks-Maupassant skrev:Mærkeligt der står 1761, for Frederik den Fjerde gik af i 1730?

Så har Bibelen cirkuleret i mindt 30 år før nogen dedikerede den.


Det er der sandsynligvis intet mærkeligt i. Hvis første køber har købt den til sig selv, har dedikation ikke været relevant. Jeg aner ikke, hvem Morten Blank eller hans far var, men jeg kunne fx. forestille mig en ung mand, der har fået biblen foræret, da han skulle i latinskole, på universitetet eller har skulle varetage et job, hvor han har haft brug for den, og at et brugt eksemplar er det, der har været økonomisk muligt for familien.

Bogen kan også have ligget længe på lager. Eller bare have været et genoptryk af en bibeludgave autoriseret af Frederik 4.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er en bibel fra 1700-tallet noget værd?

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2018, 20:18

DetSorteCirkus skrev:
eks-Maupassant skrev:Mærkeligt der står 1761, for Frederik den Fjerde gik af i 1730?

Så har Bibelen cirkuleret i mindt 30 år før nogen dedikerede den.


Det er der sandsynligvis intet mærkeligt i. Hvis første køber har købt den til sig selv, har dedikation ikke været relevant. Jeg aner ikke, hvem Morten Blank eller hans far var, men jeg kunne fx. forestille mig en ung mand, der har fået biblen foræret, da han skulle i latinskole, på universitetet eller har skulle varetage et job, hvor han har haft brug for den, og at et brugt eksemplar er det, der har været økonomisk muligt for familien.

Bogen kan også have ligget længe på lager. Eller bare have været et genoptryk af en bibeludgave autoriseret af Frederik 4.


Jow, men var det normalt at give folk en brugt bibel? Det var det måske.

Med genoptryk, hvorfor trykker de så ikke den nye bibel i stedet for at trykke nye kopier af den gamle bibel?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er en bibel fra 1700-tallet noget værd?

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2018, 20:19

De var måske meget dyre, så en (mindst) 30 år gammel brugt bibel ikke var noget at rynke på næsen af?
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er en bibel fra 1700-tallet noget værd?

Indlægaf Kattefjæs » 2. jan 2018, 20:22

Du skal bestemt ikke smide den ud - den kan have personlig vaerdi for nogen selvom den maaske ikke er mange kroner vaerd - men maa jeg lige vaere fraek og anbefale Bruun Rasmussen fremfor Lauritz (personlig erfaring).
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Er en bibel fra 1700-tallet noget værd?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jan 2018, 20:29

eks-Maupassant skrev:
DetSorteCirkus skrev:
eks-Maupassant skrev:Mærkeligt der står 1761, for Frederik den Fjerde gik af i 1730?

Så har Bibelen cirkuleret i mindt 30 år før nogen dedikerede den.


Det er der sandsynligvis intet mærkeligt i. Hvis første køber har købt den til sig selv, har dedikation ikke været relevant. Jeg aner ikke, hvem Morten Blank eller hans far var, men jeg kunne fx. forestille mig en ung mand, der har fået biblen foræret, da han skulle i latinskole, på universitetet eller har skulle varetage et job, hvor han har haft brug for den, og at et brugt eksemplar er det, der har været økonomisk muligt for familien.

Bogen kan også have ligget længe på lager. Eller bare have været et genoptryk af en bibeludgave autoriseret af Frederik 4.


Jow, men var det normalt at give folk en brugt bibel? Det var det måske.

Med genoptryk, hvorfor trykker de så ikke den nye bibel i stedet for at trykke nye kopier af den gamle bibel?


Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke skulle købe brugte bibler. For de fleste mennesker i 1700-tallet var der sjældent råd til at vælge, når det gjaldt forbrug. Eller noget som helst andet for den sags skyld. Bogen kan også være arvet.

Som der står i det citat angående den Resen-Svaningske bibel, jeg postede tidligere, var dette værk i brug i forskellige udgaver langt op i tiden sideløbende med andre bibeludgivelser. I det hele taget gik man før i tiden ikke nødvendigvis så meget op i at være opdateret og have den nyeste viden. Forældede lægebøger fra middelalderen blev fx. stadig genoptrykt i 1700-tallet, fordi der var et marked for det, da mange almindelige mennesker mente, at gammelt var godt.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er en bibel fra 1700-tallet noget værd?

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2018, 20:37

DetSorteCirkus skrev:
eks-Maupassant skrev:
DetSorteCirkus skrev:
eks-Maupassant skrev:Mærkeligt der står 1761, for Frederik den Fjerde gik af i 1730?

Så har Bibelen cirkuleret i mindt 30 år før nogen dedikerede den.


Det er der sandsynligvis intet mærkeligt i. Hvis første køber har købt den til sig selv, har dedikation ikke været relevant. Jeg aner ikke, hvem Morten Blank eller hans far var, men jeg kunne fx. forestille mig en ung mand, der har fået biblen foræret, da han skulle i latinskole, på universitetet eller har skulle varetage et job, hvor han har haft brug for den, og at et brugt eksemplar er det, der har været økonomisk muligt for familien.

Bogen kan også have ligget længe på lager. Eller bare have været et genoptryk af en bibeludgave autoriseret af Frederik 4.


Jow, men var det normalt at give folk en brugt bibel? Det var det måske.

Med genoptryk, hvorfor trykker de så ikke den nye bibel i stedet for at trykke nye kopier af den gamle bibel?


Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke skulle købe brugte bibler. For de fleste mennesker i 1700-tallet var der sjældent råd til at vælge, når det gjaldt forbrug. Eller noget som helst andet for den sags skyld. Bogen kan også være arvet.

Som der står i det citat angående den Resen-Svaningske bibel, jeg postede tidligere, var dette værk i brug i forskellige udgaver langt op i tiden sideløbende med andre bibeludgivelser. I det hele taget gik man før i tiden ikke nødvendigvis så meget op i at være opdateret og have den nyeste viden. Forældede lægebøger fra middelalderen blev fx. stadig genoptrykt i 1700-tallet, fordi der var et marked for det, da mange almindelige mennesker mente, at gammelt var godt.


Deres facebook må have været ret dødt.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Er en bibel fra 1700-tallet noget værd?

Indlægaf dgd2007 » 2. jan 2018, 21:11

eks-Maupassant skrev:Står der årstal i den? Den må være fra 1699-1730, det var der "Friderich den Fjerdes" var konge.

:lol:
Det er dog nok kun "Fierde". Der står jo noget med, at det er på hans Høj-Skriftelige Befaling :-D
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Er en bibel fra 1700-tallet noget værd?

Indlægaf landsbytossen » 2. jan 2018, 23:02

eks-Maupassant skrev:
landsbytossen skrev:Første billede:

Det lyse område er svært at læse pga. svag skrift. Det starter med "Denne B". I det mørket felt står der "Mette Thomsen"


Sidste billede:

Denne Bog er mig
For Æret af min
Kiære Fader Petter* Elster * Det er ikke et typisk P, men er mit bedste bud
D 21de Januuary 1761
og nu tilhører (X)a*(X) * Der er helt sikkert et a
Morten Blank Elster


Mærkeligt der står 1761, for Frederik den Fjerde gik af i 1730?

Så har Bibelen cirkuleret i mindt 30 år før nogen dedikerede den.

Uden at kende året for tryk kan man ikke vide, hvor længe før den har cirkuleret. Kronprins Frederik skal ikke underskrive alt det, Margrethe har underskrevet, for at det fortsat er gyldigt, når han en dag bliver konge. Ligeså kan denne bibel være trykt efter Frederik d. 4´s død.

Der står kun, det er en revideret version af en bibel anno 1647 og det er efter Frederik d. 4´s befaling.

Biblia
paa Danske
Det er:
Den gandske
Hellige Skriftes
Bøgger

Efter den Aar 1647 udgangne Version
med Fliid igiennemseete og efter Grund-Texten
det meste mueligt var forbedrede.
Efter vor Allernaadigste Herres
Kong Friderich Den
Fierdes
Høj-Christelige Befalning.

Med Kongelige Majestæts Allernaadigste
besynderlige Frihed

Kiøbenhavn
Prentet udi Kongel. Majests, og Universitets
privilegerede Boogtrykkeri
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Generelt"