Efterladt baby

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Efterladt baby

Indlægaf Wizzze » 2. jan 2018, 13:13

Nu er det sket igen, en mor i krise har efterladt sin baby på en bænk en tidlig og koldt morgen i København. Baby er nu i kritisk tilstand på hospitalet.
https://www.b.dk/nationalt/efterladt-sp ... koebenhavn

Jeg har det svært med denne slags sager, på den ene side er jeg rasende på moderen, hvordan kan hun? :evil: På den anden side, så siger min rationalitet mig også, at hun må være i total krise siden hun er kommet helt derud, så der er også noget medlidenhed.
Mest så tænker jeg på svigt, det må være kulminationen på en hel række svigt :gruble:

Jeg ved godt det ikke er noget der sker hver dag, men jeg synes det sker ofte nok, til at vi burde bruge noget mere tid, og nogen flere ressourcer på at tænke nyt på området. Er det tid til de anonyme krybbe kasser, ved de større hospitaler? Vel vidende at en sådan i København eller Aarhus, ikke hjælper :panik: kvinden i Øster Bøvelse.

Og hvad med baby? Håber hun overlever uden men, og hun ender hos gode forældre, men hvad med senere, skal hun kende til starten, at hendes moder reelt kasserede/smed hende væk, eller er det bedre hun aldrig får det at vide? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Efterladt baby

Indlægaf Flora » 2. jan 2018, 13:23

Var det ikke meningen der skulle oprettes en forsøgsordning med de der babyluger eller blev det aldrig vedtaget? :gruble:

Det synes jeg i hvert fald var en god idé.

Jeg tror, at en mor der efterlader sit barn befinder sig i en meget fortvivlet situation og ser ingen andre udveje. Det gør det selvfølgelig ikke ok, men dog mere forståeligt.

Om barnet skal have det at vide senere? Altså ja, det synes jeg. Ellers skal man jo lyve over for barnet hele dets liv. Det er da heller ikke fair.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Efterladt baby

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jan 2018, 13:27

Hvem siger, at det her er moderens valg?
Det er faktisk altid min første tanke.
Ikke fordi jeg tror, at såkaldt moderkærlighed altid trumfer alt, men fordi jeg kan komme på en hel del scenarier, hvor kvinden enten er blevet tvunget til at gennemføre graviditeten eller har fået fjernet sit barn af andre.

Så vidt jeg ved, lykkes det sjældent at opspore disse stakkels kvinder, og derfor er det også svært at komme med kvalificerede bud på, hvad der kan gøres præventivt.

Jeg mener helt klart, at barnet har krav på at kende sit ophav. Før i tiden var man meget forblommede på det område, og det er der gode grunde til, at man stort set er gået væk fra igen. Vreden over at blive løjet for af de allernærmeste kan invalidere lige så meget som realiteterne, og det er heller ikke givet, at historien bliver et traume for vedkommende.
13
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Efterladt baby

Indlægaf Straniera » 2. jan 2018, 13:54

Jeg kan ikke være rasende på moren. For pokker da, hun må have det svært lige nu. Jeg håber, hun får hjælp på en eller anden måde, hvem end hun er.
7
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Efterladt baby

Indlægaf Annione » 2. jan 2018, 14:00

Jeg synes simpelthen det er så forfærdeligt.
Moren har jo tydeligvis håbet på, at en bænk var det rigtige sted - i stedet for en sti i en skov eller en skraldespand. Men i den kulde!?

Jeg ved ikke om en baby luge ville hjælpe her. Det er sikkert meget lidt gennemtænkt.
2
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Efterladt baby

Indlægaf Studsgaard » 2. jan 2018, 14:10

Jeg bliver også så splittet. For det er på ingen måde, bare tilnærmelsesvis ok at efterlade en baby. Jeg bliver så gal over man kan gøre det. Men samtidig så er jeg udemærket klar over der er en eller anden ulykkelig årsag til det er sket. Tror virkelig ikke nogen ville gøre det hvis ikke man selv er desperat.

Æ
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Efterladt baby

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jan 2018, 14:17

Annione skrev:Jeg synes simpelthen det er så forfærdeligt.
Moren har jo tydeligvis håbet på, at en bænk var det rigtige sted - i stedet for en sti i en skov eller en skraldespand. Men i den kulde!?

Jeg ved ikke om en baby luge ville hjælpe her. Det er sikkert meget lidt gennemtænkt.


Det har du ret sikkert ret i, at det ikke er.
Jeg kom efter al sandsynlighed lige så uønsket til verden som barnet her (om det så er uønsket af moderen eller andre), og jeg har altid fået at vide, at det er temmelig unikt, at min biologiske mor valgte at henvende sig til et børnehjem før fødslen. Mødre, der fra starten er helt "afklarede" med, at de ikke kan tage sig af en nyfødt, vælger typisk andre, mere desperate, udveje.

At babyen således er blevet behandlet på en måde, der ikke passer med et samfund som det danske og de muligheder, kvinder har her, kunne for mig at se netop tyde på, at der er tale om en meget marginaliseret og isoleret mor.
4
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Efterladt baby

Indlægaf Rapfisk » 2. jan 2018, 14:20

DetSorteCirkus skrev:At babyen således er blevet behandlet på en måde, der ikke passer med et samfund som det danske og de muligheder, kvinder har her, kunne for mig at se netop tyde på, at der er tale om en meget marginaliseret og isoleret mor.

Politiet har været ude at sige, at der er tale om et barn med anden etnisk baggrund end dansk (enten afrikansk eller mulat).
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Efterladt baby

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jan 2018, 14:24

Rapfisk skrev:
DetSorteCirkus skrev:At babyen således er blevet behandlet på en måde, der ikke passer med et samfund som det danske og de muligheder, kvinder har her, kunne for mig at se netop tyde på, at der er tale om en meget marginaliseret og isoleret mor.

Politiet har været ude at sige, at der er tale om et barn med anden etnisk baggrund end dansk (enten afrikansk eller mulat).


Det kunne desværre passe med, at antallet af prostituerede fra Nigeria er stærkt stigende i København pt.
5
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Efterladt baby

Indlægaf Delfin » 2. jan 2018, 14:26

I en tid med adgang til både prævention og fri abort burde det jo slet ikke være nødvendigt, så det skaber en stor undren hos mig og en higen efter at forstå, hvad det er der er gået så galt for den kvinde, at hun har følt det nødvendigt at handle sådan. Jeg tror ikke på, det er ligegyldighed eller ondskab, så 'noget' er så svært for den kvinde, at hun ikke har set anden udvej.

Der skal jo mange babyluger til at dække Danmarkskortet, så jeg ved ikke, om det er løsningen, men måske skulle man alligevel forsøge. Det giver trods alt barnet bedre ods end en bænk i en park.
0
14 11 14
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Efterladt baby

Indlægaf paint » 2. jan 2018, 14:26

Jeg kan ikke rigtig se, at det har nogen betydning, hvordan barnet er endt på bænken svøbt ind i et tæppe. Faktum er, at det er sket. Det har givetvis været meningen at barnet skulle findes, ellers var det sikkert blevet smidt i en å eller en skraldespand.

Selvom den slags ting (heldigvis) sker sjældent, synes jeg godt man kunne indføre disse anonyme baby-luger, på større hospitaler. Det giver da i det mindste forældrene til barnet en mulighed, som er bedre end en bænk i en park, en tidlig januarmorgen. Det vil sikkert ikke hjælpe i alle tilfælde, for en gravid kvinde kan faktisk beslutte, helt alene (uden forældretilsagn eller farens ditto), at barnet skal bortadopteres fra fødslen - også selvom hun er under 18 år. Hendes læge kan rette henvendelse til Statsforvaltningen som vil tage sig af det juridiske.
3 måneder efter fødslen, skal hun møde op på Statsforvaltningen og underskrive papirerne. (de 3 mdr. er hendes betænkningstid, i den slags tilfælde)
Barnet har dog ret til, når det fylder 18 år at få oplyst navnet på forældrene.

I dette aktuelle tilfælde, har forældrene måske ikke ønsket dette. Derfor denne rædselsfulde fremgangsmåde.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Efterladt baby

Indlægaf Delfin » 2. jan 2018, 14:29

DetSorteCirkus skrev:
Rapfisk skrev:
DetSorteCirkus skrev:At babyen således er blevet behandlet på en måde, der ikke passer med et samfund som det danske og de muligheder, kvinder har her, kunne for mig at se netop tyde på, at der er tale om en meget marginaliseret og isoleret mor.

Politiet har været ude at sige, at der er tale om et barn med anden etnisk baggrund end dansk (enten afrikansk eller mulat).


Det kunne desværre passe med, at antallet af prostituerede fra Nigeria er stærkt stigende i København pt.


Det har jeg også tænkt på. De er her illegalt og har ikke adgang til hverken sundhedsvæsen eller abort, og barnet vil ikke kunne registreres i Danmark.
0
14 11 14
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Efterladt baby

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2018, 14:30

Jeg synes babyluger er en dårlig idé, de risikerer at blive misbrugt. Og jeg kan ikke lige huske en historie hvor det efterladte barn faktisk tog skade, plejer de ikke at klare sig?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Efterladt baby

Indlægaf Slettet bruger » 2. jan 2018, 14:33

DetSorteCirkus skrev:
Rapfisk skrev:
DetSorteCirkus skrev:At babyen således er blevet behandlet på en måde, der ikke passer med et samfund som det danske og de muligheder, kvinder har her, kunne for mig at se netop tyde på, at der er tale om en meget marginaliseret og isoleret mor.

Politiet har været ude at sige, at der er tale om et barn med anden etnisk baggrund end dansk (enten afrikansk eller mulat).


Det kunne desværre passe med, at antallet af prostituerede fra Nigeria er stærkt stigende i København pt.


Stigende ligefrem? Ud fra hvad jeg kan se af dem er der hverken flere eller flere end der har været de sidste 10 år.

Tingen med dem er at de er her illegalt alle sammen, og politiet gider ikke udvise dem, fordi det tager en hel dags papirarbejde for en politimand at udvise dem, og der kommer bare en ny nigerianer op så de opfatter det som spildt arbejde.

Københavns Kommune er også ligeglad med det.

Har altid opfattet det som en kæmpe fejl at man ikke udviser dem, fordi det skaber en parallelverden af folk der lever udenfor lands lov og ret. De vil aldrig anmelde noget som helt til politiet, fordi de i så fald bliver udvist.

Nu er der jo andre med afrikansk baggrund i landet, men det er da ikke usandsynligt det er en af dem hvor det er smuttet med kondomet.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Efterladt baby

Indlægaf billiebean » 2. jan 2018, 14:34

Min første tanke var også i retning af en marginaliseret kvinde måske med anden etnisk baggrund, som jo så tydeligvis ikke har oplevet at have andet valg end at skaffe sig af med barnet.

Kan se at området hvor barnet blev fundet ligger tæt ved Sydhavnen og ikke at jeg er københavnerekspert men mener det er dernede af der er en del prostitution.
0

Tilbage til "Generelt"