Fodboldlandsholdets "store patter"

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
hyben
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Fodboldlandsholdets "store patter"

Indlægaf hyben » 22. dec 2017, 08:58

Efter fordboldlandskamp mod Irland blev der optaget en video fra omklædningsrummet med sejrherrerne fra Danmark. Sejrherrerne sluttede sejrsråbene med "Store patter".

DBU's etiske råd har diskuteret det og blevet enige om at bede fodboldspillerne om at læse de regler, som de selv har været med til at lave. Her skal man være et forbillede og ikke opføre sig diskriminerende eller sexistisk. Men i øvrigt ville DBU ikke gøre mere.

I go'morgen danmark konkluderede de, at der ikke rigtig var nogen, der tog anstød af fodboldlandsholdets sejrsråb.

Jeg vil godt hæve stemmen og sige, at jeg tager anstød af sejrsråbet. Jeg får kvalme af, at voksne mænd i flok råber "store patter". Jeg får endnu mere ubehag ved tanken om små miniput-fodboldspillere kopierer deres idoler og der står en flok 10-årige drenge på en mark i Kerteminde og råber "store patter" efter en vundet kamp over Nyborg.

Jeg kan slet ikke finde mening i at alle åbenbart er enige om, at det sker der ikke noget ved. Og endda opfordrer dem til at fortsætte. Eller endnu værre opfordrer kvinder til at råbe "store nosser", når de vinder noget.

Øv for at være så meget ved siden af den offentlige mening.

Hvad tænker du? Hvis du tænker det er ligemeget, må du gerne prøve at forklare hvorfor det er harmløst eller hvad meningen er?
2
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Fodboldlandsholdets "store patter"

Indlægaf D.itsen » 22. dec 2017, 09:02

Hvad er problemet ved at råbe store patter? Jeg prøver virkelig, men jeg forstår ikke hvor problemet ligger.
Hvorfor giver det dig kvalme?
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Fodboldlandsholdets "store patter"

Indlægaf D.itsen » 22. dec 2017, 09:07

Dikus skrev:
D.itsen skrev:Hvad er problemet ved at råbe store patter? Jeg prøver virkelig, men jeg forstår ikke hvor problemet ligger.
Hvorfor giver det dig kvalme?


Det er så fedt at få vurderet sine patters størrelse og hvornår ens hul sidst har været i brug, fordi man skal til træning... Den form for adfærd er jo også bare for sjov. For et hul er et hul hø hø

Men hvor kom det med vurdering fra? Er det noget der rent faktisk sker derude?

Og jeg spurgte helt reelt, for at prøve at forstå.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Fodboldlandsholdets "store patter"

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. dec 2017, 09:08

Til min egen store undren har sagen ikke rigtig fået mit pis i kog. Det undrer mig virkelig, for det ligner mig ikke.

Dog må jeg sige, at det virker umådelig dumt at skrive under på et regelsæt som det nævnte og samtidig råbe "Store patter!". Så har man efter min mening ikke fattet, hvad det er, man har skrevet under på. Jeg finder det generelt problematisk, at alt i vore dage skal seksualiseres.

Måske kan min følelse omkring det hele bedst beskrives sådan, at jeg intellektuelt og sociokulturelt er imod ordvalget, men at det ikke krænker mig personligt, hvilket nok hænger meget sammen med, at jeg nærmest altid har været forskånet for at høre på nedsættende omtale af kvinder og derfor ikke føler, at mine bryster er blevet pattegjort.
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Fodboldlandsholdets "store patter"

Indlægaf Wizzze » 22. dec 2017, 09:12

Jeg har været i min del af mandlige omklædningsrum, og har aldrig oplevet "store patter" som kampråb, det må være kommet til senere? :gruble:
Synes generelt kampråb har været noget med modstandernes kvalitet (eller mangel på samme) og så en eller anden form af "yeah vi vandt". Forstår ikke lige den med "store patter" hvad har det med fodbold at gøre :gruble:
Selvfølgelig har der være historier og praleri omkring "erobringer", nye flammer, kærester osv. aka guytalk, men det er i mindre grupper, og ikke sådan højtråbende fællesskab.

Jeg tror ikke at nogen har tænkt over at der blev filmet, og at miniputter ville se det. Så på den måde tror jeg ikke der ligger noget "ondt" bag, men det er da ikke smart hvis det "inspirerer" ungerne til at imitere stjernerne, så at problematikken er blevet vendt er positivt, men føler ikke at det børe blive en egentlig sag, med udredninger osv.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Fodboldlandsholdets "store patter"

Indlægaf Artem » 22. dec 2017, 09:15

Jeg er virkelig træt af at den politisk korrekthed har nået så høje højder at man virkelig skal tænke sig om ved alt man siger for at ikke blive anklaget for at være sexistisk eller racist.

Med selve deres kampråb finder jeg det mest af alt plat.

Men har da ellers også selv i min tid i forsvaret sunget med på March sange, hvor de heller ikke alle var stuerene.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Fodboldlandsholdets "store patter"

Indlægaf Grissebassen » 22. dec 2017, 09:16

Hvis ikke lige det var fordi, jeg selv har spillet håndbold i mange år, og dermed kan sætte mig ind i kulturen, hvor jeg selv også har været med til at råbe alverdens upassende ting inkorporeret i kampråd, så kunne det sagtens få mit pis i kog.
Så jeg forstår godt, hvis folk bliver forargede, især fordi de er forbilleder for andre.
De børne- og ungdomstrænere jeg har mødt i klubsammenhænge, har altid været meget professionelle og dygtige pædagogisk, og jeg forestiller mig, at det må stille dem i en svær situation at skulle lære en flot 12-årige knægte, at det ikke er okay at råbe "store patter", når nu landsholdet gør det. Det er egentlig mest dér, problemet ligger for mig.
Senest rettet af Grissebassen 22. dec 2017, 09:17, rettet i alt 1 gang.
1
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Fodboldlandsholdets "store patter"

Indlægaf JoyNips » 22. dec 2017, 09:17

Jeg er fuldstændig enig med trådstarter. Det er sexistisk. Og primitivt og dumt. Mine tanker om de fleste fodboldspilleres generelle intelligens er i forvejen ikke høje, men sådan en sag her hjælper bestemt Ikke.

Og hvis vi synes det er okay at landsholdet opfører sig sådan, så legitimerer vi også at lilleput-drenge står og råber patter. Eller fisse. Og hvis vi som samfund ønsker at gøre op med objektificeringen af kvinder, så kan vi ikke acceptere den slags.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Fodboldlandsholdets "store patter"

Indlægaf D.itsen » 22. dec 2017, 09:22

Hvorfor er det sexistisk?
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Fodboldlandsholdets "store patter"

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. dec 2017, 09:28

Artem skrev:Jeg er virkelig træt af at den politisk korrekthed har nået så høje højder at man virkelig skal tænke sig om ved alt man siger for at ikke blive anklaget for at være sexistisk eller racist.

Med selve deres kampråb finder jeg det mest af alt plat.

Men har da ellers også selv i min tid i forsvaret sunget med på March sange, hvor de heller ikke alle var stuerene.


Det er bare sådan, at hvad der kan være harmløst for den ene, kan være krænkende for den anden. Jeg synes, man skal passe på med at stemple andres følelser som politisk korrekthed, dvs. noget overfladisk principrytteri, blot fordi man selv fint kan leve med det pågældende fænomen eller måske direkte kan lide det.

Selv har jeg svært ved at forstå mennesker, der konsekvent stødes af muslimske kvinder med tørklæde eller oplever ubehag ved mennesker, der ikke klæder sig efter de traditionelle forventninger til deres køn (mænd i kjole fx.), men det betyder ikke, at jeg trækker på skuldrene af disse menneskers følelser eller automatisk fordømmer dem.
Jeg tror på dialog, nuancer og løbende refleksion, og derfor er jeg egentlig også godt tilfreds med DBUs henstilling. Man rykker sjældent noget ved at diktere, hvad folk må sige, det er mere effektivt at give dem noget at tænke over.
3
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Fodboldlandsholdets "store patter"

Indlægaf icelady » 22. dec 2017, 09:34

Jeg forstår ikke hurlumhejet. Jeg har svært ved at se det sexistiske i det.

Ville det også være sexistisk, hvis kvindelandsholdet sang "Store klunker" feks? :gruble:


Jeg synes en del ting efterhånden er nået derud, hvor man knapt må sige noget, uden at man skal bankes på plads af div mere eller mindre selvbestaltede moral-forkæmpere. (deres moral, forståes.)
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Fodboldlandsholdets "store patter"

Indlægaf landsbytossen » 22. dec 2017, 09:38

De råber det i omklædningsrummet, et normalt lukket forum. Der er intet at komme efter. Kritikken lyder som om, de havde udskiftet nationalsangen på stadion med Cæsars "Den lange Hr. Jensen".
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
hyben
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Re: Fodboldlandsholdets "store patter"

Indlægaf hyben » 22. dec 2017, 09:53

D.itsen skrev:


Ja hvad er problemet? Hvorfor får jeg kvalme af mænd i flok, der råber "store patter".

Udtrykket signalerer, at hvis man som mand kan komme i nærheden af store patter - ligegyldigt, hvem de tilhører, så er det fedt. Det skræmmer mig, at mænd i flok på den måde associerer deres glæde over en sejr med et seksuelt behov. Jeg tænker, at det ville være meget ubehageligt at være tilstede i det omklædningsrum - især hvis man var en kvinde med store bryster - eller måske endnu værre en kvinde med små bryster.

Jeg forestiller mig, at der er en del i flokken, som ikke synes det er sjovt eller i orden at råbe "store patter", men er nødt til det for at høre til flokken. Den flokmentalitet, hvor grænser bliver overskredet, fordi ingen tør sige fra synes jeg er meget usunde.

Fodboldspillerne er forbilleder og næsten urørlige. Mange bakker op (fx. go'morgen danmark) og synes det er lidt kækt og dermed legaliseres udtrykket. Hvilket selvfølgelig betyder at små drenge og unge mænd kopierer deres idoler.

Det skræmmer mig også, fordi mænd i flok udgør et trusselsbillede. De kan hidse hinanden op til uhyrligheder. Jeg ved ikke om de efterfølgende går ud og drikker øl i nattelivet med udtrykket "store patter" hængende i deres bevidsthed og hvis der kommer en kvinde forbi med store bryster kan de se indforstået på hinanden og hviske i kor "store patter". Så er det virkelig ikke sjovt at være den kvinde.

Det her er selvfølgelig mine tanker og min kvalme ved sagen. For andre kan jeg læse at de har andre tanker og andre overvejelser.

Jeg ville ønske som en skrev, at fodboldspillerne ville mande sig op (he he) og sige, ja det er bøvet og dumt. Nu er det slut. Hold nu op en respekt de ville få.
8
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Fodboldlandsholdets "store patter"

Indlægaf Buffy » 22. dec 2017, 09:53

Problemet er jo ikke i sig selv at de råber “Store patter”, problemet er heller ikke, det at snakker grimt om kvinder i omklædningsrum. Det er ikke et problem, hvis det blev der, det gør det bare ikke. Problemet er, at når det er ok at tale såden OM kvinder, er der mange der også taler sådan til kvinder. Det er et problem, når børn bliver opdraget i en kultur, hvor det er ok at tale til og om hinanden på den måde, det er et problem deres helt er med til at fremme den slags.

Disclemer: det er selvfølgelig heller aldrig i orden, når kvinder taler nedsættende om mænd...
5
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Fodboldlandsholdets "store patter"

Indlægaf Buffy » 22. dec 2017, 10:03

Men når jeg tænker over det, er det sexsitiske næsten ikke værste. Det er sgu da røvpinligt, at et hold, der er DK’s ansigt udad til i en meget populær sport, har et så uintelligent og ukreativt kampråb, helt ærligt det er fanme en ommer.
2

Tilbage til "Generelt"