WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15560
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1253
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 26012

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Delfin » 6. maj 2024, 11:43

Men selvfølgelig. Alt er muligt for den der bærer viljen i hjertet :nerve:

Jeg kan ikke finde ud af at lægge den direkte ind i tråden

https://youtu.be/VaDytO4-HEk?list=PLLgq ... Tw3Nl58eHi
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15560
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1253
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 26012

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Delfin » 6. maj 2024, 11:46

Misantropen skrev:
Delfin skrev:
Misantropen skrev:
Delfin skrev:
Misantropen skrev:
TinaW skrev:
Misantropen skrev:
TinaW skrev:
Delfin skrev:Jeg har ikke noget imod billigere offentlig transport, men jeg tvivler på, at det vil have den store effekt på, om man sværger til bil eller det offentlige. Jeg tror rejsetid og antal skift og tidsforbrug ved skift betyder meget mere end pris. At stå op mod ½ time på en station ved weekenddrift, fordi bussen er 4 min forsinket, det holder bare ikke (det var i øvrigt i Valby, så det holder faktisk heller ikke altid, at bil ikke er en fordel i kbh)
Et af startskuddene til at jeg selv købte bil var nedlæggelse af en buslinje i forbindelse med åbning af M4 metrolinjen.
Jeg købte min første bil, da jeg var i slutningen af 50'erne og jeg blev overrasket over den enorme frihed den har givet mig. Det sparede mig blandt andet for sammenlagt 1:30 -1:45 timers transport til arbejde sammenlignet med det offentlige. Dog lidt mindre nu, hvor jeg har skiftet base på arbejdet, men også i fritiden har den givet mig en større aktionsradius. Jeg ville ikke engang undvære den for gratis transport. Min læge mener jeg er berettiget til handicapparkering, så det skal jeg havde talt med reumatologerne om at søge.
Det er min persolige årsag, men der er nok lige så mange årsager som der er bilister

Vi har faktisk “gratis” bus her på vores lille ø. Den bliver betalt over kommuneskatten.
Jeg har vist kørt med bus en gang, mens vi har boet her og det var fordi min søn skulle se, hvilket stoppested han skulle stå af på, når han skulle til violin undervisning.
Vi bor ca. 2 km fra nærmeste stoppested og den kører ca. en gang i timen.
Selv om den kørte oftere, ville jeg ikke anvende den.
Man kan så sige at vi er afhængige af andre offentlige transportmidler (færgerne) for at komme til og fra øen.
Men det er lidt noget andet.
Jeg har haft bil siden jeg fik kørekort og kommer ikke til at undvære, før jeg ikke længere kan/må køre bil.

Kan det overhovedet betale sig at tage bussen, fremfor fx at cykle, når øen ikke er større? Handicappede, dårligt gående etc. undtaget.


Der er 28 km fra den ene ende til den anden og ikke cykelsti på det meste af strækningen.
Vi har kun en folkeskole, så nogen af eleverne har 20 km i skole.

Ja okay :D Jeg troede ikke der var mere end 15-16 km at cykle/køre.

Det er nu også længere end jeg ville sende mit skolebarn på cykel

Uanset hvor gammelt det var?

Ja. Ikke fordi et mellemstort skolebarn ikke kan klare en cykeltur på 15 km, men ikke til/fra skole dagligt alt slags vejr. Det er for langt. Nogle få gør, men hvor mange voksne cykler 30 km om dagen for at komme til/fra arbejde?

Bemærk el-cykel - på almindelig cykel tager det længere tid

Hvor lang tid tager det at cykel 15 km?
Hvor lang tid tager 15 km på en elcykel? For at finde hastigheden på en 15 kilometers tur, skal vi blot gange ovenstående med 1,5. En tur uden stop med 25 km/t: 24 minutter*1,5=36 minutter. En tur med med naturlige stop og udfordringer (20 km/t): 30 minutter*1,5=45 minutter.

Jeg tænkte ikke specifikt på at det skulle cykle så meget hver dag, men tog bare udgangspunkt i alderen. Det ville jeg ikke have skrupler ved, og har også selv cyklet den distance som barn/ung. Det ville afhænge af terræn og den øvrige trafik. Jeg ville ikke sende mit barn af sted på en bakket og snørklet landevej uden belysning eller kraftig sidevind.


Mit udgangspunkt er det, at Tina skriver at nogle af børnene har 20 km til skole
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19727
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2460
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46580

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf LadyFox » 6. maj 2024, 12:43

Delfin skrev:
Misantropen skrev:
Delfin skrev:
Misantropen skrev:
TinaW skrev:
Misantropen skrev:
TinaW skrev:
Delfin skrev:Jeg har ikke noget imod billigere offentlig transport, men jeg tvivler på, at det vil have den store effekt på, om man sværger til bil eller det offentlige. Jeg tror rejsetid og antal skift og tidsforbrug ved skift betyder meget mere end pris. At stå op mod ½ time på en station ved weekenddrift, fordi bussen er 4 min forsinket, det holder bare ikke (det var i øvrigt i Valby, så det holder faktisk heller ikke altid, at bil ikke er en fordel i kbh)
Et af startskuddene til at jeg selv købte bil var nedlæggelse af en buslinje i forbindelse med åbning af M4 metrolinjen.
Jeg købte min første bil, da jeg var i slutningen af 50'erne og jeg blev overrasket over den enorme frihed den har givet mig. Det sparede mig blandt andet for sammenlagt 1:30 -1:45 timers transport til arbejde sammenlignet med det offentlige. Dog lidt mindre nu, hvor jeg har skiftet base på arbejdet, men også i fritiden har den givet mig en større aktionsradius. Jeg ville ikke engang undvære den for gratis transport. Min læge mener jeg er berettiget til handicapparkering, så det skal jeg havde talt med reumatologerne om at søge.
Det er min persolige årsag, men der er nok lige så mange årsager som der er bilister

Vi har faktisk “gratis” bus her på vores lille ø. Den bliver betalt over kommuneskatten.
Jeg har vist kørt med bus en gang, mens vi har boet her og det var fordi min søn skulle se, hvilket stoppested han skulle stå af på, når han skulle til violin undervisning.
Vi bor ca. 2 km fra nærmeste stoppested og den kører ca. en gang i timen.
Selv om den kørte oftere, ville jeg ikke anvende den.
Man kan så sige at vi er afhængige af andre offentlige transportmidler (færgerne) for at komme til og fra øen.
Men det er lidt noget andet.
Jeg har haft bil siden jeg fik kørekort og kommer ikke til at undvære, før jeg ikke længere kan/må køre bil.

Kan det overhovedet betale sig at tage bussen, fremfor fx at cykle, når øen ikke er større? Handicappede, dårligt gående etc. undtaget.


Der er 28 km fra den ene ende til den anden og ikke cykelsti på det meste af strækningen.
Vi har kun en folkeskole, så nogen af eleverne har 20 km i skole.

Ja okay :D Jeg troede ikke der var mere end 15-16 km at cykle/køre.

Det er nu også længere end jeg ville sende mit skolebarn på cykel

Uanset hvor gammelt det var?


Ja. Ikke fordi et mellemstort skolebarn ikke kan klare en cykeltur på 15 km, men ikke til/fra skole dagligt alt slags vejr. Det er for langt. Nogle få gør, men hvor mange voksne cykler 30 km om dagen for at komme til/fra arbejde?

Bemærk el-cykel - på almindelig cykel tager det længere tid

Hvor lang tid tager det at cykel 15 km?
Hvor lang tid tager 15 km på en elcykel? For at finde hastigheden på en 15 kilometers tur, skal vi blot gange ovenstående med 1,5. En tur uden stop med 25 km/t: 24 minutter*1,5=36 minutter. En tur med med naturlige stop og udfordringer (20 km/t): 30 minutter*1,5=45 minutter.


Hvis jeg skulle cykle på arbejde ville jeg skulle cykle 15 km, og Google maps beregner det vil tage 55 minutter hver vej.
Det vil jeg ikke selv, især ikke da det er hurtigere at kombinere cykel og tog.
Jeg ville naturligvis ikke byde et barn en cykeltur jeg ikke selv ville trives med at tage dagligt.

Jeg kan dog godt finde på at cykle turen i weekenden som en udflugt- men der er jeg jo heller ikke noget jeg skal nå, og jeg skal heller ikke arbejde i mellem.
5
...
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9170
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1025
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22175

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Purple Haze » 6. maj 2024, 13:54

Jeg er så WTF over at man seriøst kan mene at noget, og især børn, da lige kan cykle 10+km til og fra arbejde/skole hver dag - i et land som Danmark.

Ja det er da sikkert sundt og alting - men .... nej!
18
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15560
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1253
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 26012

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Delfin » 6. maj 2024, 15:14

Er det overhovedet ost, der er i en parisertoast fra Steff Houlberg? Det smelter jo ikke :forvirret:
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Bergen
Indlæg: 7370
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 472
Likede indlæg: 12028

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Bergen » 6. maj 2024, 15:41

Delfin skrev:
Bergen skrev:
Delfin skrev:Jeg har ikke noget imod billigere offentlig transport, men jeg tvivler på, at det vil have den store effekt på, om man sværger til bil eller det offentlige. Jeg tror rejsetid og antal skift og tidsforbrug ved skift betyder meget mere end pris. At stå op mod ½ time på en station ved weekenddrift, fordi bussen er 4 min forsinket, det holder bare ikke (det var i øvrigt i Valby, så det holder faktisk heller ikke altid, at bil ikke er en fordel i kbh)
Et af startskuddene til at jeg selv købte bil var nedlæggelse af en buslinje i forbindelse med åbning af M4 metrolinjen.
Jeg købte min første bil, da jeg var i slutningen af 50'erne og jeg blev overrasket over den enorme frihed den har givet mig. Det sparede mig blandt andet for sammenlagt 1:30 -1:45 timers transport til arbejde sammenlignet med det offentlige. Dog lidt mindre nu, hvor jeg har skiftet base på arbejdet, men også i fritiden har den givet mig en større aktionsradius. Jeg ville ikke engang undvære den for gratis transport. Min læge mener jeg er berettiget til handicapparkering, så det skal jeg havde talt med reumatologerne om at søge.
Det er min persolige årsag, men der er nok lige så mange årsager som der er bilister



Jeg ville klart bruge offentlig transport mere - København - hvis prisen stod mål med ydelsen.

Det er markant dyrere for mig at tage Metroen til 22.50 kr (2 zoner) hver vej end bilen. Og jeg kan ikke cykle på grund af helbredsudfordringer.


Ja hvis ruten ellers er til at have med at gøre, så vil flere måske vælge det til i kbh ved billigere eller gratis transport, men jeg er nok præget af, at jeg synes at overfyldte transportmidler, mange skift og op og ned af trapper mellem forskellige transportmidler er en stroppetur. Hvis jeg boede i kbh, ville jeg dog også tilvælge det offentlige i de tilfælde hvor ruten ellers er til at overkomme, men det handler mere om parkering end det handler om pris for mit vedkommende


Jeg parkerer uden problemer.
Ruten er fin med metro - men 22.50 kr per vej. Metroen er sjældent så fyldt, at det ikke kan fungere.
Som deltidsansat giver et månedskort ikke mening. På vejen hjem kan jeg fx handle, når jeg bruger bilen og undgå at bære hjem varerne. Menu har parkeringskælder, så det er også gnidningsfrit.

Så jeg bruger uden at blinke bilen, da det er størst komfort med de helbredsudfordringer, jeg har - og billigst, når vi har bilen.
1
Bergen
Indlæg: 7370
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 472
Likede indlæg: 12028

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Bergen » 6. maj 2024, 15:43

Purple Haze skrev:Jeg er så WTF over at man seriøst kan mene at noget, og især børn, da lige kan cykle 10+km til og fra arbejde/skole hver dag - i et land som Danmark.

Ja det er da sikkert sundt og alting - men .... nej!


Tja. Det var normalt, da jeg var barn. Jeg cyklede 10 km hver vej tll skole, når vejret overhovedet tillod det.
2
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5368

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf AFK » 6. maj 2024, 16:07

Bergen skrev:
Purple Haze skrev:Jeg er så WTF over at man seriøst kan mene at noget, og især børn, da lige kan cykle 10+km til og fra arbejde/skole hver dag - i et land som Danmark.

Ja det er da sikkert sundt og alting - men .... nej!


Tja. Det var normalt, da jeg var barn. Jeg cyklede 10 km hver vej tll skole, når vejret overhovedet tillod det.


Jeg cyklede snildt 10-20 km på en dag, allerede i 10-12 års alderen. Ude på helt almindelige byveje rundt omkring i byen. Ikke til/fra skole, for den lå kun 500 meter væk.

Men når man kedede sig eller bare tullede rundt med vennerne eller man ville hen til et andet sted. Det var der sgu ingen der løftede et øjebryn over, så længe vi var hjemme til aftalt tid.
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15560
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1253
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 26012

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Delfin » 6. maj 2024, 16:20

Bergen skrev:
Jeg parkerer uden problemer.
Ruten er fin med metro - men 22.50 kr per vej. Metroen er sjældent så fyldt, at det ikke kan fungere.
Som deltidsansat giver et månedskort ikke mening. På vejen hjem kan jeg fx handle, når jeg bruger bilen og undgå at bære hjem varerne. Menu har parkeringskælder, så det er også gnidningsfrit.

Så jeg bruger uden at blinke bilen, da det er størst komfort med de helbredsudfordringer, jeg har - og billigst, når vi har bilen.


Dejligt, jeg finder også let parkering på min arbejdsplads, men mange steder i byen kan det da være svært at finde parkering.
Jeg vælger også selv bilen af de samme årsager
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17081
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 21337

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Misantropen » 6. maj 2024, 16:29

Purple Haze skrev:Jeg er så WTF over at man seriøst kan mene at noget, og især børn, da lige kan cykle 10+km til og fra arbejde/skole hver dag - i et land som Danmark.

Ja det er da sikkert sundt og alting - men .... nej!

Hvorfor skulle det være forkert? :forvirret: Det er der da mange der gør hver dag. For børn, særligt de mindste, er det næppe realistisk, men det er det for unge og voksne.
4
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19727
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2460
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46580

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf LadyFox » 6. maj 2024, 17:15

AFK skrev:
Bergen skrev:
Purple Haze skrev:Jeg er så WTF over at man seriøst kan mene at noget, og især børn, da lige kan cykle 10+km til og fra arbejde/skole hver dag - i et land som Danmark.

Ja det er da sikkert sundt og alting - men .... nej!


Tja. Det var normalt, da jeg var barn. Jeg cyklede 10 km hver vej tll skole, når vejret overhovedet tillod det.


Jeg cyklede snildt 10-20 km på en dag, allerede i 10-12 års alderen. Ude på helt almindelige byveje rundt omkring i byen. Ikke til/fra skole, for den lå kun 500 meter væk.

Men når man kedede sig eller bare tullede rundt med vennerne eller man ville hen til et andet sted. Det var der sgu ingen der løftede et øjebryn over, så længe vi var hjemme til aftalt tid.


Da jeg var barn løb jeg snildt 2-4 km når jeg legede mine venner - men jeg tror da nok at nogle ville løfte et øjenbryn hvis løb var den transport form der blev stillet mig til rådighed til og fra skole.
8
...
fisken80
Indlæg: 22760
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1146
Likede indlæg: 53435

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf fisken80 » 6. maj 2024, 17:28

Misantropen skrev:
Purple Haze skrev:Jeg er så WTF over at man seriøst kan mene at noget, og især børn, da lige kan cykle 10+km til og fra arbejde/skole hver dag - i et land som Danmark.

Ja det er da sikkert sundt og alting - men .... nej!

Hvorfor skulle det være forkert? :forvirret: Det er der da mange der gør hver dag. For børn, særligt de mindste, er det næppe realistisk, men det er det for unge og voksne.


Medmindre jeg købte en elcykel så ville det ikke være realistisk for mig at cykle 10+ km frem og tilbage hver dag. Det ville ganske enkelt æde alt for meget af min i forvejen sparsomme fritid.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17081
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 21337

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Misantropen » 6. maj 2024, 17:44

fisken80 skrev:
Misantropen skrev:
Purple Haze skrev:Jeg er så WTF over at man seriøst kan mene at noget, og især børn, da lige kan cykle 10+km til og fra arbejde/skole hver dag - i et land som Danmark.

Ja det er da sikkert sundt og alting - men .... nej!

Hvorfor skulle det være forkert? :forvirret: Det er der da mange der gør hver dag. For børn, særligt de mindste, er det næppe realistisk, men det er det for unge og voksne.

Medmindre jeg købte en elcykel så ville det ikke være realistisk for mig at cykle 10+ km frem og tilbage hver dag. Det ville ganske enkelt æde alt for meget af min i forvejen sparsomme fritid.

Okay, men det er det altså for mange andre. Med og uden elcykel. Afhængigt af cyklen og ens form kan det gøres lige så hurtigt, eller hurtigere, som med en elcykel.
0
Marengs
Indlæg: 258
Tilmeldt: 23. feb 2024, 09:22
Kort karma: 17
Likede indlæg: 387

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Marengs » 6. maj 2024, 17:50

Der er godt nok også langt fra 10 til 20 km på cykel :cool:
3
Sofakartoflen
Indlæg: 3950
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 439
Likede indlæg: 9423

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Sofakartoflen » 6. maj 2024, 17:56

Purple Haze skrev:Jeg er så WTF over at man seriøst kan mene at noget, og især børn, da lige kan cykle 10+km til og fra arbejde/skole hver dag - i et land som Danmark.

Ja det er da sikkert sundt og alting - men .... nej!


Ud over, at man skal bruge rigtig meget energi på det, er det også (i alt fald ude på landet, hvor vi ikke vælter i cykelstier) et spørgsmål om sikkerhed.
Da mine børn var små, troede vi, at de ville kunne cykle de 3 km ind til byen.... Indtil min eksmand blev skubbet i grøften af en lastbils "trykbølge" (den kørte ikke ind i ham, bare virkelig tæt på ham) Efter det havde vi ikke lyst til at risikere børnenes liv og lemmer.
2

Tilbage til "Generelt"