WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20690
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 772
Likede indlæg: 44324

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf paint » 4. maj 2024, 16:30

Aragorn skrev:
KIM K skrev:Det er besluttet vi skal have en skov i kommunen.
Fint jeg elsker naturen og får straks billeder på nethinden af kilometer lange baner til mountainbike og kondiløb, og masser af vildt. Skal vi have en skov skal det være en ordentlig skov, jeg tænker Rold skov eller noget i den stil.

Det bliver det så ikke. Skoven bliver på 50 kvadratmeter. :(

Frederiksberg etablerer ny særlig skov


Min have er 1200 m².

Jeg har lige været i København. Jeg var inde ved Øksnehallerne og havde hotel på Helgolandsgade. Det er vitterligt 500 meter og jeg kunne ikke gå fra hotellet til Øksnehallerne uden at gå forbi mennesker med aktive psykoser der talte med deres stemmer, hjemløse, narkomaner og tydeligt voldsparate typer. Fra hovedbanen til Helgolandsgade er der vel 200 meter, og det er det samme. Det kom en mand dalrende med en stor flaske Smirnoff hvor der kun var en bundslat tilbage.

Jeg fatter det ikke. Jeg fatter ikke København.


Den del af Vesterbro, der ligger op til Hovedbanen, er et råt kvarter. Den slags kvarterer findes i alle storbyer. Men det er vist blevet lidt bedre med årene, og udskiftning i beboermassen. Men folk fra provinsen, der f.eks. søger et hotel, vil ofte falde for nærheden til Hovedbanegården, og tænke , at det lyder dejligt centralt. Der ligger et hotel i området, som de lokale kalder 'den jyske ambassade' :D
En københavner ville nok betakke sig for lige netop dét kvarter.
Det pudsige er, at selv små afstande i det område, kan gøre en verden til forskel. På selve Vesterbrogade, ligger der flere udmærkede hoteller, uden skumle typer uden for døren. Men går man ned ad sidegaderne, ændrer det sig drastisk til det værre.

Historisk har det nærmest altid været sådan. Vesterbrogade, var den primære gade ind til Københavns indre bys Vestre Port (byport)for oplandets bønder, når de skulle på marked med deres varer. Senere når de skulle hjem igen, kørte de også af Vesterbrogade, og her var derfor en lang række af værtshuse, bordeller og meget andet sjovt, hvor bønderne kunne bruge deres penge. Det er dér det stammer fra.
Når den (gaden) Vesterbrogade, netop hedder sådan, skyldes det, at den var den første gade/landevej ind til København, der fik brostensbelægning.
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
fisken80
Indlæg: 22794
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1146
Likede indlæg: 53480

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf fisken80 » 4. maj 2024, 16:34

paint skrev:
Aragorn skrev:
KIM K skrev:Det er besluttet vi skal have en skov i kommunen.
Fint jeg elsker naturen og får straks billeder på nethinden af kilometer lange baner til mountainbike og kondiløb, og masser af vildt. Skal vi have en skov skal det være en ordentlig skov, jeg tænker Rold skov eller noget i den stil.

Det bliver det så ikke. Skoven bliver på 50 kvadratmeter. :(

Frederiksberg etablerer ny særlig skov


Min have er 1200 m².

Jeg har lige været i København. Jeg var inde ved Øksnehallerne og havde hotel på Helgolandsgade. Det er vitterligt 500 meter og jeg kunne ikke gå fra hotellet til Øksnehallerne uden at gå forbi mennesker med aktive psykoser der talte med deres stemmer, hjemløse, narkomaner og tydeligt voldsparate typer. Fra hovedbanen til Helgolandsgade er der vel 200 meter, og det er det samme. Det kom en mand dalrende med en stor flaske Smirnoff hvor der kun var en bundslat tilbage.

Jeg fatter det ikke. Jeg fatter ikke København.


Den del af Vesterbro, der ligger op til Hovedbanen, er et råt kvarter. Den slags kvarterer findes i alle storbyer. Men det er vist blevet lidt bedre med årene, og udskiftning i beboermassen. Men folk fra provinsen, der f.eks. søger et hotel, vil ofte falde for nærheden til Hovedbanegården, og tænke , at det lyder dejligt centralt. Der ligger et hotel i området, som de lokale kalder 'den jyske ambassade' :D
En københavner ville nok betakke sig for lige netop dét kvarter.
Det pudsige er, at selv små afstande i det område, kan gøre en verden til forskel. På selve Vesterbrogade, ligger der flere udmærkede hoteller, uden skumle typer uden for døren. Men går man ned ad sidegaderne, ændrer det sig drastisk til det værre.

Historisk har det nærmest altid været sådan. Vesterbrogade, var den primære gade ind til Københavns indre bys Vestre Port (byport)for oplandets bønder, når de skulle på marked med deres varer. Senere når de skulle hjem igen, kørte de også af Vesterbrogade, og her var derfor en lang række af værtshuse, bordeller og meget andet sjovt, hvor bønderne kunne bruge deres penge. Det er dér det stammer fra.
Når den (gaden) Vesterbrogade, netop hedder sådan, skyldes det, at den var den første gade/landevej ind til København, der fik brostensbelægning.


Det forklarer måske, hvorfor jeg slet ikke kan genkende oplevelsen. Jeg bor altid på det samme hotel på Vesterbrogade og jeg har simpelthen aldrig oplevet noget ubehageligt eller set kanyler ligge og flyde (den slags er jeg så også blind for, så de kan jo godt have været der) eller oplevet flere underlige typer end jeg synes jeg oplever her i Odense, hvor det altså i mine øjne er ret slemt omkring banegården.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
abcd
Indlæg: 6479
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 298
Likede indlæg: 10597

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf abcd » 4. maj 2024, 17:25

fisken80 skrev:
paint skrev:
Aragorn skrev:
KIM K skrev:Det er besluttet vi skal have en skov i kommunen.
Fint jeg elsker naturen og får straks billeder på nethinden af kilometer lange baner til mountainbike og kondiløb, og masser af vildt. Skal vi have en skov skal det være en ordentlig skov, jeg tænker Rold skov eller noget i den stil.

Det bliver det så ikke. Skoven bliver på 50 kvadratmeter. :(

Frederiksberg etablerer ny særlig skov


Min have er 1200 m².

Jeg har lige været i København. Jeg var inde ved Øksnehallerne og havde hotel på Helgolandsgade. Det er vitterligt 500 meter og jeg kunne ikke gå fra hotellet til Øksnehallerne uden at gå forbi mennesker med aktive psykoser der talte med deres stemmer, hjemløse, narkomaner og tydeligt voldsparate typer. Fra hovedbanen til Helgolandsgade er der vel 200 meter, og det er det samme. Det kom en mand dalrende med en stor flaske Smirnoff hvor der kun var en bundslat tilbage.

Jeg fatter det ikke. Jeg fatter ikke København.


Den del af Vesterbro, der ligger op til Hovedbanen, er et råt kvarter. Den slags kvarterer findes i alle storbyer. Men det er vist blevet lidt bedre med årene, og udskiftning i beboermassen. Men folk fra provinsen, der f.eks. søger et hotel, vil ofte falde for nærheden til Hovedbanegården, og tænke , at det lyder dejligt centralt. Der ligger et hotel i området, som de lokale kalder 'den jyske ambassade' :D
En københavner ville nok betakke sig for lige netop dét kvarter.
Det pudsige er, at selv små afstande i det område, kan gøre en verden til forskel. På selve Vesterbrogade, ligger der flere udmærkede hoteller, uden skumle typer uden for døren. Men går man ned ad sidegaderne, ændrer det sig drastisk til det værre.

Historisk har det nærmest altid været sådan. Vesterbrogade, var den primære gade ind til Københavns indre bys Vestre Port (byport)for oplandets bønder, når de skulle på marked med deres varer. Senere når de skulle hjem igen, kørte de også af Vesterbrogade, og her var derfor en lang række af værtshuse, bordeller og meget andet sjovt, hvor bønderne kunne bruge deres penge. Det er dér det stammer fra.
Når den (gaden) Vesterbrogade, netop hedder sådan, skyldes det, at den var den første gade/landevej ind til København, der fik brostensbelægning.


Det forklarer måske, hvorfor jeg slet ikke kan genkende oplevelsen. Jeg bor altid på det samme hotel på Vesterbrogade og jeg har simpelthen aldrig oplevet noget ubehageligt eller set kanyler ligge og flyde (den slags er jeg så også blind for, så de kan jo godt have været der) eller oplevet flere underlige typer end jeg synes jeg oplever her i Odense, hvor det altså i mine øjne er ret slemt omkring banegården.


Vesterbrogade er fin. Det eneste jeg har set der, er hvide mænd der står ved pengeautomaten med sorte kvinder ventende bagved... Men så snart man går ned ad en sidegade i retning mod Istedgade, er det galt. Kort efter jeg var flyttet til København, var der julefrokost i Kødbyen, hvilket var mit første møde med det sted, og jeg kan huske at jeg tænkte hvad fanden det var for noget. Industrielle bygninger, hvide toiletfliser på væggene, kanyler og ludere på gaderne, og så en samling konsulenter i jakkesæt der drikker sig i hegnet. Bizart sted.
3
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20690
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 772
Likede indlæg: 44324

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf paint » 4. maj 2024, 19:39

abcd skrev:
Vesterbrogade er fin. Det eneste jeg har set der, er hvide mænd der står ved pengeautomaten med sorte kvinder ventende bagved... Men så snart man går ned ad en sidegade i retning mod Istedgade, er det galt. Kort efter jeg var flyttet til København, var der julefrokost i Kødbyen, hvilket var mit første møde med det sted, og jeg kan huske at jeg tænkte hvad fanden det var for noget. Industrielle bygninger, hvide toiletfliser på væggene, kanyler og ludere på gaderne, og så en samling konsulenter i jakkesæt der drikker sig i hegnet. Bizart sted.


Den Hvide Kødby (der er også en brun kødby) er inspireret af Tribeca.området i New York . et gammelt industriområde, som laves om til (for New Yorks vedkommende) et eksklusivt kvarter, med dyre lejligheder osv. - alt sammen holdt i det der industrielle look. Det er moderne, og smart nu.
Lejligheder på Halmtorvet (ved kødbyen), er bestemt heller ikke billige, kvarteret taget i betragtning. Det er for folk som gerne vil bo i lidt boheme-agtige omgivelser. ;)

Tribeca-ejendom (New York) - en gammel fabriksbygning. En lejlighed der koster 9 mio USD.

tri.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Sofakartoflen
Indlæg: 3957
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 441
Likede indlæg: 9436

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Sofakartoflen » 4. maj 2024, 23:28

Hvis man tager toget fra Randers til Århus H f.eks. klokken10 på tirsdag, koster det 96 kr. Hvis man tager afgangen 10.35 koster det 52.
Det koster også 52 klokken 7, og 96 klokken 7.35.

Det tager 33/38 minutter med tog.
31 minutter i bil via motorvej, der er 38,7 km.
Hvis benzin koster 14,5 pr liter, kan man have en bil med virkelig dårlig benzinøkonomi og stadig spare penge ved at køre selv frem for at benytte offentlig transport.... 96 kr - det er godt 6,5 liter benzin. Så behøver man ikke køre mere end 6 km pr liter, hvis jeg regner rigtigt.

Behøver vi at lade som om, at der er nogen, der går ind for offentlig transport?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17088
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1081
Likede indlæg: 21345

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Misantropen » 5. maj 2024, 00:12

Sofakartoflen skrev:Hvis man tager toget fra Randers til Århus H f.eks. klokken10 på tirsdag, koster det 96 kr. Hvis man tager afgangen 10.35 koster det 52.
Det koster også 52 klokken 7, og 96 klokken 7.35.

Det tager 33/38 minutter med tog.
31 minutter i bil via motorvej, der er 38,7 km.
Hvis benzin koster 14,5 pr liter, kan man have en bil med virkelig dårlig benzinøkonomi og stadig spare penge ved at køre selv frem for at benytte offentlig transport.... 96 kr - det er godt 6,5 liter benzin. Så behøver man ikke køre mere end 6 km pr liter, hvis jeg regner rigtigt.

Behøver vi at lade som om, at der er nogen, der går ind for offentlig transport?

Hvad mener du? Udgifterne til bil er jo flere og højere end ved at købe billet til offentlig transport. Bare prisen for parkering kan hurtigt løbe op i det samme som en bus- eller togbillet.
0
fisken80
Indlæg: 22794
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1146
Likede indlæg: 53480

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf fisken80 » 5. maj 2024, 05:48

Sofakartoflen skrev:Hvis man tager toget fra Randers til Århus H f.eks. klokken10 på tirsdag, koster det 96 kr. Hvis man tager afgangen 10.35 koster det 52.
Det koster også 52 klokken 7, og 96 klokken 7.35.

Det tager 33/38 minutter med tog.
31 minutter i bil via motorvej, der er 38,7 km.
Hvis benzin koster 14,5 pr liter, kan man have en bil med virkelig dårlig benzinøkonomi og stadig spare penge ved at køre selv frem for at benytte offentlig transport.... 96 kr - det er godt 6,5 liter benzin. Så behøver man ikke køre mere end 6 km pr liter, hvis jeg regner rigtigt.

Behøver vi at lade som om, at der er nogen, der går ind for offentlig transport?


Nej. Det er fuldkommen skørt, at det skal være så dyrt med offentlig transport.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10345
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1233
Likede indlæg: 18696

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf .Magic. » 5. maj 2024, 06:24

Misantropen skrev:
Sofakartoflen skrev:Hvis man tager toget fra Randers til Århus H f.eks. klokken10 på tirsdag, koster det 96 kr. Hvis man tager afgangen 10.35 koster det 52.
Det koster også 52 klokken 7, og 96 klokken 7.35.

Det tager 33/38 minutter med tog.
31 minutter i bil via motorvej, der er 38,7 km.
Hvis benzin koster 14,5 pr liter, kan man have en bil med virkelig dårlig benzinøkonomi og stadig spare penge ved at køre selv frem for at benytte offentlig transport.... 96 kr - det er godt 6,5 liter benzin. Så behøver man ikke køre mere end 6 km pr liter, hvis jeg regner rigtigt.

Behøver vi at lade som om, at der er nogen, der går ind for offentlig transport?

Hvad mener du? Udgifterne til bil er jo flere og højere end ved at købe billet til offentlig transport. Bare prisen for parkering kan hurtigt løbe op i det samme som en bus- eller togbillet.

Og derfor bør de gøre offentlig transportpriserne lavere så det netop ikke kan betale sig at tage bilen.
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7512
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1769
Likede indlæg: 24622

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Moxy-lady » 5. maj 2024, 07:01

Jeg går pt i overvejelser om qt anskaffe mig en bil - men det er faktisk ikke med min gode vilje. Bor i en mindre by, tæt på stationen med 2 afgange i timen i hverdagene og 1 gang i weekenden, så ikke super godt men heller ikke helt skidt. Men jeg bruger ca 30 min hver vej på arbejde, og de fleste af gangene kører togene fint. Mit togkort koster omkring 700 kr om måneden og jeg bruger det også i weekenden. Derudover får jeg et mindre beløb retur hver måned, hvis der har været mange forsinkelser - i omegnens af 100 kr.

Så jeg bruger togkortet 10-12 gange om ugen.

Jeg har 25 km på job, og jeg ville ramme myldretiden både morgen og eftermiddag, og ville bruge 35-45 min ved at tage bilen. Så med en bil ville jeg hurtigt bruge 3 l benzin om dagen. Så kommer alle de andre udgifter oveni.

Den absolut eneste årsag til at jeg overvejer bil er for at blive mere rutineret, og så for fleksibiliteten i weekenden, hvor vi relativt ofte låner bil hvis vi har planer længere væk. Men økonomisk, tidsmæssigt i hverdagen og miljømæssigt kan det ikke svare sig.

Jeg er med på at det kan være anderledes for andre, men jeg er faktisk virkelig træt af at offentlig transport er så udskældt.
3
My world 12-10-18 :lun:
Yetie
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:18
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5061

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Yetie » 5. maj 2024, 07:15

Moxy-lady skrev:Jeg går pt i overvejelser om qt anskaffe mig en bil - men det er faktisk ikke med min gode vilje. Bor i en mindre by, tæt på stationen med 2 afgange i timen i hverdagene og 1 gang i weekenden, så ikke super godt men heller ikke helt skidt. Men jeg bruger ca 30 min hver vej på arbejde, og de fleste af gangene kører togene fint. Mit togkort koster omkring 700 kr om måneden og jeg bruger det også i weekenden. Derudover får jeg et mindre beløb retur hver måned, hvis der har været mange forsinkelser - i omegnens af 100 kr.

Så jeg bruger togkortet 10-12 gange om ugen.

Jeg har 25 km på job, og jeg ville ramme myldretiden både morgen og eftermiddag, og ville bruge 35-45 min ved at tage bilen. Så med en bil ville jeg hurtigt bruge 3 l benzin om dagen. Så kommer alle de andre udgifter oveni.

Den absolut eneste årsag til at jeg overvejer bil er for at blive mere rutineret, og så for fleksibiliteten i weekenden, hvor vi relativt ofte låner bil hvis vi har planer længere væk. Men økonomisk, tidsmæssigt i hverdagen og miljømæssigt kan det ikke svare sig.

Jeg er med på at det kan være anderledes for andre, men jeg er faktisk virkelig træt af at offentlig transport er så udskældt.


Super at det fungerer for dig, hvilket det jo så også kun gør fordi du kan låne en bil af andre - og man kan jo heldigvis også leje en bil.

Nu arbejder jeg i Tyskland og kan godt se det ikke er fair at bruge det som eksempel. Men før boede jeg i en stationsby med et par kilometer til stationen. Jeg kunne sagtens tage cyklen derhen for at tage toget. Så kunne jeg komme til Vejle på cirka en halv time, og til Kolding derfra også på cirka en halv time. Fra bussen ville jeg så skulle gå cirka ti minutter - og det her er ud fra hvis det faktisk passede sammen med tog og bus.
I bil tog det mig cirka 35 minutter, uden at køre for hurtigt.
Jeg har ikke sammenlignet priser, for tid er en vigtigere ressource for mig.

Så selvom jeg egentlig gerne vil benytte offentlig transport, så er det bare ikke alle steder det giver mening. Det betyder ikke at jeg skælder ud over den offentlige transport, men det ville klæde visse politikere at indse at ikke alle har den mulighed.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7512
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1769
Likede indlæg: 24622

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Moxy-lady » 5. maj 2024, 08:17

Hvis du ikke skælder ud over offentlig transport så er det ikke dig jeg mener ;)

Når vi låner bil i weekenden skyldes det udelukkende at vi har en 5 årig der ikke skal for sent i seng, ikke for os voksne. Det er nice to have, ikke need to have. Jeg er 41 og har først lige fået kørekort i denne uge, det har bare ikke været nødvendigt, på trods af at jeg har boet i diverse små byer rundt omkring på Sjælland i løbet af mit liv

Derudover skriver jeg direkte i mit indlæg at jeg godt ved at det er anderledes for andre, så jeg synes egentlig jeg tager højde for dette.
3
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17088
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1081
Likede indlæg: 21345

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Misantropen » 5. maj 2024, 09:06

.Magic. skrev:
Misantropen skrev:
Sofakartoflen skrev:Hvis man tager toget fra Randers til Århus H f.eks. klokken10 på tirsdag, koster det 96 kr. Hvis man tager afgangen 10.35 koster det 52.
Det koster også 52 klokken 7, og 96 klokken 7.35.

Det tager 33/38 minutter med tog.
31 minutter i bil via motorvej, der er 38,7 km.
Hvis benzin koster 14,5 pr liter, kan man have en bil med virkelig dårlig benzinøkonomi og stadig spare penge ved at køre selv frem for at benytte offentlig transport.... 96 kr - det er godt 6,5 liter benzin. Så behøver man ikke køre mere end 6 km pr liter, hvis jeg regner rigtigt.

Behøver vi at lade som om, at der er nogen, der går ind for offentlig transport?

Hvad mener du? Udgifterne til bil er jo flere og højere end ved at købe billet til offentlig transport. Bare prisen for parkering kan hurtigt løbe op i det samme som en bus- eller togbillet.

Og derfor bør de gøre offentlig transportpriserne lavere så det netop ikke kan betale sig at tage bilen.

Dit svar giver ikke rigtig mening som svar til det jeg skriver.
1
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10345
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1233
Likede indlæg: 18696

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf .Magic. » 5. maj 2024, 09:48

Misantropen skrev:
.Magic. skrev:
Misantropen skrev:
Sofakartoflen skrev:Hvis man tager toget fra Randers til Århus H f.eks. klokken10 på tirsdag, koster det 96 kr. Hvis man tager afgangen 10.35 koster det 52.
Det koster også 52 klokken 7, og 96 klokken 7.35.

Det tager 33/38 minutter med tog.
31 minutter i bil via motorvej, der er 38,7 km.
Hvis benzin koster 14,5 pr liter, kan man have en bil med virkelig dårlig benzinøkonomi og stadig spare penge ved at køre selv frem for at benytte offentlig transport.... 96 kr - det er godt 6,5 liter benzin. Så behøver man ikke køre mere end 6 km pr liter, hvis jeg regner rigtigt.

Behøver vi at lade som om, at der er nogen, der går ind for offentlig transport?

Hvad mener du? Udgifterne til bil er jo flere og højere end ved at købe billet til offentlig transport. Bare prisen for parkering kan hurtigt løbe op i det samme som en bus- eller togbillet.

Og derfor bør de gøre offentlig transportpriserne lavere så det netop ikke kan betale sig at tage bilen.

Dit svar giver ikke rigtig mening som svar til det jeg skriver.

Nej det fik jeg lige læst for hurtigt :D
1
Yetie
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:18
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5061

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Yetie » 5. maj 2024, 09:51

Moxy-lady skrev:Hvis du ikke skælder ud over offentlig transport så er det ikke dig jeg mener ;)

Når vi låner bil i weekenden skyldes det udelukkende at vi har en 5 årig der ikke skal for sent i seng, ikke for os voksne. Det er nice to have, ikke need to have. Jeg er 41 og har først lige fået kørekort i denne uge, det har bare ikke været nødvendigt, på trods af at jeg har boet i diverse små byer rundt omkring på Sjælland i løbet af mit liv

Derudover skriver jeg direkte i mit indlæg at jeg godt ved at det er anderledes for andre, så jeg synes egentlig jeg tager højde for dette.


Jeg tænkte egentlig bare at mit eksempel er en god forklaring på, hvorfor det er så udskældt. :) Jeg skælder ikke ud, for jeg tager bare min bil. Men for dem, der ikke har råd til en bil, eller som er nødt til at have en, selvom den faktisk er for dyr, der kan jeg godt forstå at de er trætte af at høre på at man bare kan tage offentlig transport. Det kan jeg godt se jeg ikke fik forklaret i mit indlæg.
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14809
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 690
Likede indlæg: 19277

Re: WTF?! Moments where you go "what the f*ck"..

Indlægaf Flora » 5. maj 2024, 10:05

Sofakartoflen skrev:Hvis man tager toget fra Randers til Århus H f.eks. klokken10 på tirsdag, koster det 96 kr. Hvis man tager afgangen 10.35 koster det 52.
Det koster også 52 klokken 7, og 96 klokken 7.35.

Det tager 33/38 minutter med tog.
31 minutter i bil via motorvej, der er 38,7 km.
Hvis benzin koster 14,5 pr liter, kan man have en bil med virkelig dårlig benzinøkonomi og stadig spare penge ved at køre selv frem for at benytte offentlig transport.... 96 kr - det er godt 6,5 liter benzin. Så behøver man ikke køre mere end 6 km pr liter, hvis jeg regner rigtigt.

Behøver vi at lade som om, at der er nogen, der går ind for offentlig transport?


Nu er der jo andre udgifter til en bil end benzin. Selve bilen koster noget at anskaffe sig, og så skal der betales forsikring, vægtafgift, eventuelle reparationer og benzin. Er man alene om den, er det billigere at bruge offentlig transport (har jeg beregnet mig frem til engang, da jeg overvejede, om jeg skulle have bil). Er man flere afhænger det af, hvor mange, og hvor ofte man kører sammen.

Der kan være bekvemmelighedsårsager til at have bil, hvis man bor et sted, hvor den offentlige transport kører sjældent eller stopper langt fra ens destination, men det er jo ikke tilfældet alle steder. I Københavnsområdet er der sjældent noget at spare tidsmæssigt ved at tage bil frem for offentlig transport. Det er sikkert også lettere, hvis man har børn eller ofte skal have noget med, der er bøvlet at slæbe på, men det er jo heller ikke gældende for alle.

Om bil eller offentlig transport giver bedst mening økonomisk, tidsmæssigt og praktisk er selvsagt individuelt, så selvfølgelig er der nogen, der går ind for offentlig transport.
3

Tilbage til "Generelt"