Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
fisken80
Indlæg: 22617
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53177

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf fisken80 » 17. mar 2024, 19:23

Sangius skrev:
fisken80 skrev:
pinkmoon skrev:
Sangius skrev:
Ado skrev:
Sangius skrev:
Hvad siger han da I de andre dele af programmet?

Jeg er ikke i tvivl om, at det var en ulykke og at han selvfølgelig er enormt ramt af det.
Men det er virkelig en mærkelig handling - at sætte sig ind i en traktor når man er alene med en 1-årig.

Han taler blandt andet om den sygeorlov, som hans kone fik i et halvt år efter ulykken. At han ikke kan forstå nødvendigheden af det. Var jeg hans kone, så ville jeg tænde helt af.Han mener det er mærkeligt, at man kan få lov til af arbejdsgiver at "koble helt af" i seks måneder.

Mht. ulykken, fortæller han, at han havde set pigen. Hun sad på marken og legede med hunden, da han satte sig i traktoren og kørte. Så stoppede han kort og hoppede ned og fjernede noget fra marken, satte sig op og kørte frem igen - hvor pigen så i mellemtiden havde stavret efter sin far.

Jeg ved ikke, om jeg kunne tilgive det. Men jeg mener virkelig at manden HAR fået den største straf, der findes.


Selvfølgelig har han fået den største straf der findes. Men du sætter dig ikke ind og kører i noget som helst, hvis du er alene med så lille et barn. I den alder kræver de konstant observation. Denne ulykke kunne have været undgået, med ganske rimelige krav til hvordan du passer en 1-årig.
Jeg havde ikke kunne tilgive det.


Præcis.
Man går bare ikke fra så lille et barn. Punktum.

Hvis ikke sin dømmekraft rækker til at forstå det, så skal man ikke have børn.


Jeg er fuldkommen overbevist om, at stort set alle forældre har gjort ting, der har bragt deres børn i fare. Jeg kender f.eks. én, der for år tilbage vendte ryggen til puslebordet i to sekunder og bum, barnet lå på gulvet. Der er et utal af den slags historier, eneste forskel er, at det heldigvis er langt langt de færreste, der ender tragisk som her.
Men medmindre man selv er fuldkommen fejlfri som forældre og aldrig nogensinde ved et uheld er kommet til at gøre noget, der har bragt ens barn i fare på den ene eller den anden måde, så skal man stoppe med at pudse sin glorie.


Enig. Jeg tror også at alle forældre har gjort noget, som i princippet kunne have endt rigtig galt. Men jeg synes ikke det kan sammenlignes.
Jeg har selv engang åbnet et skab i køkkenet, og så væltede der en pose med batteri-fyrfadslys ud på gulvet. Jeg samlede dem alle op, og fejede gulvet for en sikkerheds skyld. Alligevel fandt jeg et par timer senere et af de der små, runde batterier under spisebordet. Min søm var omkring 1 år der.
Kunne virkelig have endt meget, meget galt.
Uheld, situationer du ikke har forudset, få sekunders uopmærksomhed - disse ting sker for alle forældre.

Men du efterlader ikke en 1årig på en mark, mens du kører i en traktor. Man er simpelthen for lille. Du går heller ikke lige ned med skrald mens du hsr en 1årig i stuen. Du flytter heller ikke lige bilen, mens du har en 1årig.

Jeg føler enormt med ham, og jeg er ikke ude efter at han skal straffes - for det ser jeg ingen pointe i. Men i spørgsmålet om, om jeg personligt kunne have tilgivet det - nej. Synes hans dømmekraft i situationen har været enormt ringe.


Jeg tror du kan finde adskillige, der ville mene, at du handlede groft uansvarligt ved ikke at sikre dig, at alle batterierne var fundet igen.
Men det var et uheld, præcis som det her var et uheld.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
abcd
Indlæg: 6375
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10448

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf abcd » 17. mar 2024, 19:26

Sangius skrev:Men du efterlader ikke en 1årig på en mark, mens du kører i en traktor. Man er simpelthen for lille. Du går heller ikke lige ned med skrald mens du hsr en 1årig i stuen. Du flytter heller ikke lige bilen, mens du har en 1årig.


Går man ikke ud med skraldet? Må man gå på toilettet? Hvad hvis man falder i søvn foran Teletubbies fordi barnet har skreget hele natten? Er det ikke urealistisk at skulle have øjne på barnet 100% af tiden?
8
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5367

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf AFK » 17. mar 2024, 19:29

BlueBunny skrev:
AFK skrev:
BlueBunny skrev:
Aragorn skrev:
abcd skrev:Pigen var kun halvandet, så de kan nå at få erstatnings-barn. Det var værre hvis hun havde været 10.


En Holch Povlsen blandt de garvede.


Usmagelig kommentar


Næsten som om han ikke måtte sige det, men gjorde det alligevel...


Høhø … hvor er I skarpe.
Uempatiske, ufølsomme, usmagelige … men høhø pyt


Og du er sart, vanilla og politisk korrekt, men det hører du sgu da ikke os brokke os over, vel?

Lad dog være med at læse i tråde designet til upopulære ytringer, hvis du ikke kan tåle at høre dem. Hvis du alligevel hører dem, så lad være med at brokke dig, når du var advaret i forvejen.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9669
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29314

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sangius » 17. mar 2024, 19:32

abcd skrev:
Sangius skrev:Men du efterlader ikke en 1årig på en mark, mens du kører i en traktor. Man er simpelthen for lille. Du går heller ikke lige ned med skrald mens du hsr en 1årig i stuen. Du flytter heller ikke lige bilen, mens du har en 1årig.


Går man ikke ud med skraldet? Må man gå på toilettet? Hvad hvis man falder i søvn foran Teletubbies fordi barnet har skreget hele natten? Er det ikke urealistisk at skulle have øjne på barnet 100% af tiden?


I den alder har man øje på barnet hele tiden ja. Jeg har godt nok været på mange åben-dør toiletture. Og har endnu til gode at være i rum med en 1årig der krævede min opmærksomhed så lidt, at jeg overhovedet kunne nå at falde i søvn.

Men alt det sagt - synes jeg fortsat at der er stor forskel på de ting du nævner, og så med overlæg, fysisk fjerne sig fra barnet for at betjene stort maskineri i nærheden.
9
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 834
Likede indlæg: 19830

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 17. mar 2024, 19:33

Jeg synes virkelig også, at der er forskel på uheld. Ligesom i det eksempel med bedstemoren, der skal betale erstatning, da hendes barnebarn løb ud foran en cyklist. Det var jo også et uheld. Men jeg havde tænkt pænere om bedstemoren, hvis uheldet var sket, fordi barnebarnet havde revet sig løs fra hendes hånd og løbet ud på vejen. Og ikke i det her tilfælde, hvor hun ikke holdt øje med hende.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
abcd
Indlæg: 6375
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10448

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf abcd » 17. mar 2024, 19:37

Sangius skrev:
abcd skrev:
Sangius skrev:Men du efterlader ikke en 1årig på en mark, mens du kører i en traktor. Man er simpelthen for lille. Du går heller ikke lige ned med skrald mens du hsr en 1årig i stuen. Du flytter heller ikke lige bilen, mens du har en 1årig.


Går man ikke ud med skraldet? Må man gå på toilettet? Hvad hvis man falder i søvn foran Teletubbies fordi barnet har skreget hele natten? Er det ikke urealistisk at skulle have øjne på barnet 100% af tiden?


I den alder har man øje på barnet hele tiden ja. Jeg har godt nok været på mange åben-dør toiletture. Og har endnu til gode at være i rum med en 1årig der krævede min opmærksomhed så lidt, at jeg overhovedet kunne nå at falde i søvn.

Men alt det sagt - synes jeg fortsat at der er stor forskel på de ting du nævner, og så med overlæg, fysisk fjerne sig fra barnet for at betjene stort maskineri i nærheden.


Jeg synes også der er stor forskel. Det virker skørt at køre rundt med en traktor i nærheden af en 1-årig. Men jeg er ret sikker på jeg har været ude med skraldet med en 1-årig der legede på stuegulvet - kan dog ikke huske det. Men ville i hvert fald ikke studse over det med affaldet. Men traktoren virker skørt.
3
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13097
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3551
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56296
Kontakt:

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Ado » 17. mar 2024, 19:39

pinkmoon skrev:
Ado skrev:Ja, han skulle have sikret sig udsyn til datteren igen.


Nej. Bare nej.

Han skulle slet være kørt til at starte med. Det er grov grov uagtsomhed. Enhver idiot kam regne ud det ikke er sikkert. Hun kunne også havde fået noget galt i halsen, være blevet bidt af hunden, vandret afsted og faldet i vand. Osv osv.

Man efterlader ikke 1 årige alene.

Men uanset om du vil være ved det eller ej, så begår mennesker fejl.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9669
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29314

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sangius » 17. mar 2024, 19:40

abcd skrev:
Sangius skrev:
abcd skrev:
Sangius skrev:Men du efterlader ikke en 1årig på en mark, mens du kører i en traktor. Man er simpelthen for lille. Du går heller ikke lige ned med skrald mens du hsr en 1årig i stuen. Du flytter heller ikke lige bilen, mens du har en 1årig.


Går man ikke ud med skraldet? Må man gå på toilettet? Hvad hvis man falder i søvn foran Teletubbies fordi barnet har skreget hele natten? Er det ikke urealistisk at skulle have øjne på barnet 100% af tiden?


I den alder har man øje på barnet hele tiden ja. Jeg har godt nok været på mange åben-dør toiletture. Og har endnu til gode at være i rum med en 1årig der krævede min opmærksomhed så lidt, at jeg overhovedet kunne nå at falde i søvn.

Men alt det sagt - synes jeg fortsat at der er stor forskel på de ting du nævner, og så med overlæg, fysisk fjerne sig fra barnet for at betjene stort maskineri i nærheden.


Jeg synes også der er stor forskel. Det virker skørt at køre rundt med en traktor i nærheden af en 1-årig. Men jeg er ret sikker på jeg har været ude med skraldet med en 1-årig der legede på stuegulvet - kan dog ikke huske det. Men ville i hvert fald ikke studse over det med affaldet. Men traktoren virker skørt.


Jeg skrev også "nede" med skraldet, og referede egentlig mest til en lejlighedssituation, hvor man skal ud af døren, ned af en trappe og ud i gården for at smide skrald ud - med mindre man altså er i en af de heldige bygninger med en skakt (begge lejligheder jeg har boet i, var skakten blokeret).
Bor man i et hus, er det jo en lidt anden situation.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9669
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29314

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sangius » 17. mar 2024, 19:42

Ado skrev:
pinkmoon skrev:
Ado skrev:Ja, han skulle have sikret sig udsyn til datteren igen.


Nej. Bare nej.

Han skulle slet være kørt til at starte med. Det er grov grov uagtsomhed. Enhver idiot kam regne ud det ikke er sikkert. Hun kunne også havde fået noget galt i halsen, være blevet bidt af hunden, vandret afsted og faldet i vand. Osv osv.

Man efterlader ikke 1 årige alene.

Men uanset om du vil være ved det eller ej, så begår mennesker fejl.


Ja selvfølgelig. Og han har da betalt den højeste pris for sin fejl.
Men det ændrer ikke på, at jeg synes hans fejl er begået i grov uagtsomhed.
10
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
pinkmoon
Indlæg: 1734
Tilmeldt: 12. jan 2020, 14:59
Kort karma: 193
Likede indlæg: 6920

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf pinkmoon » 17. mar 2024, 20:30

Ado skrev:
pinkmoon skrev:
Ado skrev:Ja, han skulle have sikret sig udsyn til datteren igen.


Nej. Bare nej.

Han skulle slet være kørt til at starte med. Det er grov grov uagtsomhed. Enhver idiot kam regne ud det ikke er sikkert. Hun kunne også havde fået noget galt i halsen, være blevet bidt af hunden, vandret afsted og faldet i vand. Osv osv.

Man efterlader ikke 1 årige alene.

Men uanset om du vil være ved det eller ej, så begår mennesker fejl.


Men hvad har det med noget at gøre? Om det er en fejl.

Han har været uagstsom. Ikke levet op til sit forældre ansvar.

Er alt okay, hvis bare man er ked af det bagefter? Hvad når man slår andres børn ihjel fordi man dumdristig, gælder det så også?
2
Sofakartoflen
Indlæg: 3907
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 437
Likede indlæg: 9298

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sofakartoflen » 17. mar 2024, 21:00

Har i, der har så travlt med at dømme landmanden set udsendelsen på tv? (Når livet tager en drejning) Og hvis ja, forstår i så, hvad der er foregået? Det virker det ikke til.

Barnet var for det første 1½ år. Hun var vant til at være med i marken og stalden, for det var jo sådan, de havde indrettet deres familieliv. Når mor havde aftenvagt, så hentede far i dagplejen, og så var barnet med ham.
Han havde haft en dag, hvor flere ting var gået galt; bla, havde en ansat glemt at lukke en låge, så nogle dyr var løbet ud. Så han var bagefter., og en landmand kan nu engang ikke lade være med at fodre sine dyr. https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-03- ... -det-i-dag

I artiklen står der, at han skulle køre en tur i traktoren, - det var ikke det, han beskrev. Han skulle køre et stykke ned af marken, og regnede med, at han var foran barnet, men fordi han skulle fjerne noget, var hun gået væk fra hunden og nået hen til traktoren.

Jeg kan virkelig ikke se, at det skulle give mening at straffe manden. Han er blevet og bliver straffet hver dag siden, og han arbejder virkelig hårdt på at fungere i det.

Jeg er fuld at beundring for, at man kan forsøge at leve i "Hvad der går galt i ti sekunder, behøver ikke oversvømme halvandet års glæder.".

Jeg beundrer også konen for at kunne arbejde sig igennem den tragedie og blive sammen med manden. Det må være så svært.

Jeg kender flere af den type, som han er. De er opdraget med, at de ikke skal vise følelser, og de har lært at køre på uanset hvad. De har lært, at hårdt arbejde er en måde at komme igennem problemer på. Så når han har svært ved at forstå sorgorlov, er det, fordi han ikke har lært andet, og fordi han har mærket på egen krop, at han kunne glemme sin sorg ved at knokle igennem.

Jeg græd som pisket, da han gik på marken og forklarede, hvad der var sket. Det var så tydeligt for mig, hvor forfærdeligt det var og er for ham, selvom han tager den "manderolle" på sig, som findes i det miljø.

Det var også tydeligt, hvor bange hans kone er blevet for, at der skal ske noget med Svend. Det er logisk og helt naturligt, men det må også være noget, der skal arbejdes med, fordi det også kan føles som tegn på manglende tillid.

Jeg synes, de er så utroligt stærke, og jeg synes, at vi, der fungerer anderledes og lever anderledes liv, kan lære noget om, at alt ikke er eller behøver at være sådan, som vi tror/mener i hver vores egen lille verden.
9
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4418
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 490
Likede indlæg: 10846

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf BlueBunny » 17. mar 2024, 21:09

AFK skrev:
BlueBunny skrev:
AFK skrev:
BlueBunny skrev:
Aragorn skrev:
abcd skrev:Pigen var kun halvandet, så de kan nå at få erstatnings-barn. Det var værre hvis hun havde været 10.


En Holch Povlsen blandt de garvede.


Usmagelig kommentar


Næsten som om han ikke måtte sige det, men gjorde det alligevel...


Høhø … hvor er I skarpe.
Uempatiske, ufølsomme, usmagelige … men høhø pyt


Og du er sart, vanilla og politisk korrekt, men det hører du sgu da ikke os brokke os over, vel?

Lad dog være med at læse i tråde designet til upopulære ytringer, hvis du ikke kan tåle at høre dem. Hvis du alligevel hører dem, så lad være med at brokke dig, når du var advaret i forvejen.


Næ jeg vil ikke lade være at kommentere hvis jeg oplever nogen udtale sig hånligt om andres ulykke. Og jeg er uenig i at det er at være sart og bla bla.
Du er nok også typen der bruger din ret til ytringsfrihed til at provokere … bare fordi du kan. Den slags kan jeg sagtens overhøre. Hån og latterliggørelse af en der har mistet sit barn i en ulykke kan jeg ikke se kan berettiges af en trådoverskrift.

Og høhø så kan jeg jo sige at hvis du ikke mener man må kommentere, så er det jo den rigtige tråd jeg gør det i :afro:
3
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 834
Likede indlæg: 19830

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 17. mar 2024, 21:23

Sofakartoflen skrev:Har i, der har så travlt med at dømme landmanden set udsendelsen på tv? (Når livet tager en drejning) Og hvis ja, forstår i så, hvad der er foregået? Det virker det ikke til.


Hvad er det du tænker, folk ikke har forstået? I resten af du skriver (som jeg lige har klippet ud) synes jeg ikke, at der er noget, der modsiger det, andre herinde har skrevet?
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
pinkmoon
Indlæg: 1734
Tilmeldt: 12. jan 2020, 14:59
Kort karma: 193
Likede indlæg: 6920

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf pinkmoon » 17. mar 2024, 21:36

Animi skrev:
Sofakartoflen skrev:Har i, der har så travlt med at dømme landmanden set udsendelsen på tv? (Når livet tager en drejning) Og hvis ja, forstår i så, hvad der er foregået? Det virker det ikke til.


Hvad er det du tænker, folk ikke har forstået? I resten af du skriver (som jeg lige har klippet ud) synes jeg ikke, at der er noget, der modsiger det, andre herinde har skrevet?


Præcis. Jeg kan ikke få øje på det formildende?

Ja, han var presset af en dårlig dag, og gjorde det selvfølgelig ikke med vilje. Men dømmekraften er helt helt off.

Man efterlader ikke 1 årige alene (man er også 1 årig når man er 1½ år). Det gør man bare ikke. Heller ikke selvom man er landmand. Med meget god grund, hvilket den lille døde pige så tydeligt er et bevis på.
1
Sofakartoflen
Indlæg: 3907
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 437
Likede indlæg: 9298

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sofakartoflen » 17. mar 2024, 21:38

Animi skrev:
Sofakartoflen skrev:Har i, der har så travlt med at dømme landmanden set udsendelsen på tv? (Når livet tager en drejning) Og hvis ja, forstår i så, hvad der er foregået? Det virker det ikke til.


Hvad er det du tænker, folk ikke har forstået? I resten af du skriver (som jeg lige har klippet ud) synes jeg ikke, at der er noget, der modsiger det, andre herinde har skrevet?


Hændelsesforløbet.
Den måde folks skriver, at man ikke forlader et barn eller efterlader det.
Han har ikke været langt væk fra barnet.
Ud over det forfærdelige, som skete med maskinen, var der ikke noget, barnet kunne komme til skade med. Hunden var kendt med barnet. Barnet var ikke ved at spise. Der var ingen våben eller værktøj. De befandt sig ude på en åben mark tæt på en indhegning.
Hun legede med deres hund.
Han ville køre et stykke ned af marken med traktoren, og foretog et fejlskøn. Han havde ikke forudset, at hun ville kunne nå ned til traktoren. Hvis han havde troet det, ville han jo aldrig være kørt.
2

Tilbage til "Generelt"