Hvad vil du spørge Debatten om?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Muspel
Kort karma: 452
Likede indlæg: 7027

Re: Hvad vil du spørge Debatten om?

Indlægaf Muspel » 31. jul 2020, 21:48

Chachacha skrev:
Lurende Peber skrev:
Chachacha skrev:
Dynaudio skrev:
Chachacha skrev:Spørgsmål:

Er det nemt at køre andre biler end man er vant til eller kommer jeg til at kage rundt i kobling (og bliver det farligt?!) osv. Hjælp!

Brug et par minutter på at blive fortrolig med koblingpunktet, hvis det er mærkbart forskelligt fra din brors Volvo :D

Tak! Kan du være list mere specifik? Altså skal jeg sidde og træde på speeder/kobling uden at køre eller hvordan bliver jeg fortrolig med det hurtigt?

Find et sted at øve dig, hvor bilen ikke hopper ind i noget, hvis de første forsøg ikke er så vellykkede.

Kan ikke øve mig inden turen, da vi først kan låne bilen på dagen og den er parkeret midt København (måske endda parallelparkeret :ninja: )

Det klarer du sagtens.

Der kan ske to ting; enten slipper du kobling for tidligt- og så går du bare i stå. Eller også slipper du for sent, og du kommer til at lyde som en bedstemor, der gasser for meget op. Ingen af delene er spor farlige. Jeg synes, at det nemmeste er at komme igang, hvis jeg holder helt stille. Sætter bilen i første gear og så kører. Det kan du overveje ud af København i alle lyskrydsene. Og ellers tænke; hvis jeg går i stå bliver folk bag mig maks ti sekunder forsinket. Det er ingen døde af.

Husk at indstille alle spejle
5
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 482
Likede indlæg: 9251

Indlægaf Misantropen » 31. jul 2020, 22:23

Daine skrev:Det sidste: Det er også det vi har snakket om. Altså vi har et firma der skal rydde sne/salte, men de kan jo ikke nødvendigvis stå der det minut det holder op med at sne. Ligesom de også kan salte om morgenen, men der så kan være et problem igen om eftermiddagen. Vi er bare usikre på hvad det kan ske, hvis nogen falder og slår sig slemt. Kommunen kører jo heller ikke selv 24/7 på alle offentlige veje i problemvejr.
Vi er en lille forening, med ret meget vej, som dog oftest kun bruges af os selv (men andre har ret til at færdes der). Jeg er vist den eneste beboer under 65, så at man selv holder ‘sit’ område er ikke muligt - og derfor har vi et firma til det. Men de står der jo ikke konstant - dog bliver det altid gjort ordenligt når de er der.

(Øv hvor jeg synes det er irriterende at sidde i bestyrelsen, når en beboer stille hypotetiske spørgsmål. Foreningen har eksisteret siden midt 80’erne og har ALDRIG haft et tilfælde hvor nogen er kommet til skade :rulle: Men tiderne har selvfølgelig også ændret sig.)

De grundejere der ikke selv kan supplere firmaets snerydning eller sørger for andre gør det(hvis det skulle blive nødvendigt) kan risikere at skulle betale erstatning.

Her er to links mere :D https://www.ret-raad.dk/privatraadgivni ... glideskade og https://bk-as.dk/snerydning-og-ansvar/

Der står bl.a:
Glatførebekæmpelse
Det påhviler grundejeren, at sørge for at færdselsarealer er fri for sne og at der er strøget grus/sand/salt snarest muligt efter snefald. Uanset hvem der har pligt til glatførebekæmpelse på fortov og kørebane, har grundejerne pligt til, at rydde trapper til deres ejendomme for sne eller gruse/salte.

Glatførebekæmpelse skal ske snarest muligt efter førets indtræden. Der er ikke fastsat noget specifikt tidspunkt på døgnet, hvor veje, mv. skal være farbare. Dog er det sådan i henhold til gældende retspraksis, at der tages udgangspunkt i, at man kan forvente, at der er glatførebekæmpet mellem kl. 07.00 og kl. 22.00. For boligkomplekser og andre steder, hvor stor trafik foregår, må man påregne, at der stilles større krav til renholdelsespligten dagen igennem.

Hvem har ansvaret
Som udgangspunkt vil et evt. ansvar altid falde tilbage på grundejeren – også selvom der måtte være truffet aftale med ”fremmed” firma om, at holde arealer farbare. Man kan uddelegere arbejde men ikke ansvar.

Ved skade
Det er skadelidte der skal rejse erstatningskravet (dokumenteret) og det er skadelidte der har bevisbyrden for, at der er mangelfuld eller mangel på glatførebekæmpelse. Dette kan gøres i form af vidner el.lign. Anmeld straks skaden til forsikringsselskabet med så mange detaljerede oplysninger som muligt. HUSK ved anmeldelse af ansvarsskader – er det altid forsikringsselskabet der afgør, om der er tale om et juridisk ansvar – og dermed om der kan/skal udbetales erstatning.
1
Brugeravatar
Dynaudio
Kort karma: 41
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 1459

Indlægaf Dynaudio » 1. aug 2020, 00:53

Chachacha skrev:Tak! Kan du være list mere specifik? Altså skal jeg sidde og træde på speeder/kobling uden at køre eller hvordan bliver jeg fortrolig med det hurtigt?

Når du holder stille, f.eks. ved et lyskryds eller ved start, og har koblingen i bund, letter du forsigtigt på pedalen, indtil du hører motoren ændre lyd til en dybere brummen end tomgang. Så har du fundet koblingspunktet. Du kan godt holde foden på bremsen, uden at bilen sætter ud, når bare du stopper med at lette på koblingen, når koblingspunktet er fundet. Ellers vil motoren gå ud, og du skal starte igen :)
2
Brugeravatar
Elverpigen
Kort karma: 24
Likede indlæg: 681

Indlægaf Elverpigen » 1. aug 2020, 16:04

Hvad kan jeg bruge mine tyndslidte lagner til, ud over klude?

De er ved at være snorket og slidt igennem på midten.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 885
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 21531

Indlægaf icelady » 1. aug 2020, 17:47

Elverpigen skrev:Hvad kan jeg bruge mine tyndslidte lagner til, ud over klude?

Hvis du har hund eller kat, kan du lave et snuse-tæppe.

Ellers har jeg ikke lige nogle gode ideer. :genert:
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
JoyNips
Kort karma: 923
Likede indlæg: 19041

Indlægaf JoyNips » 1. aug 2020, 17:50

Chachacha skrev:Spørgsmål:
Jeg skal køre langt denne weekend. Det var planlagt at jeg skulle køre i min brors bil (Volvo) som er den eneste jeg er vant til køre. Har ikke kørt andre biler i 10 år og har bare lånt den af og til en gang om måneden. Nu er jeg blevet nervøs, for vi skal låne et vennepars bil og det er et andet mærke.

Er det nemt at køre andre biler end man er vant til eller kommer jeg til at kage rundt i kobling (og bliver det farligt?!) osv. Hjælp!

Jeg synes vinduesviskere er værre end koblingspunkt. Så jeg ville lige lægge ud med at finde ud af hvordan de virker, hvis nu det skal regne. Det er drønubehageligt at sidde på motorvejen og pludselig pisser det ned og man kan ikke finde ud af at få vinduesviskerne til at makke ret.
4
Brugeravatar
Elverpigen

Indlægaf Elverpigen » 1. aug 2020, 18:00

icelady skrev:

Ingen husdyr, men måske kan jeg spørge en i min omgangskreds, om det kunne bruges til "lommetørklæde" til at tørre hestesnot af med :-D
1
Muspel
Kort karma: 452
Likede indlæg: 7027

Indlægaf Muspel » 1. aug 2020, 19:33

Elverpigen skrev:
icelady skrev:

Ingen husdyr, men måske kan jeg spørge en i min omgangskreds, om det kunne bruges til "lommetørklæde" til at tørre hestesnot af med :-D

I kludeafdelingen; klip det op i viskestykker - altså rundt langs kanten.
2
zembra1986
Kort karma: 380
Likede indlæg: 6457

Indlægaf zembra1986 » 2. aug 2020, 12:26

Jeg glemte at checke ud med mit rejsekort i går. Gjorde det så på nettet, men kan se at der stadig står på min profil at den 'afventer check ud'. Nogle der ved hvor lang tid det tager for den at gå igennem?
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 2460
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 28630

Indlægaf Daine » 2. aug 2020, 13:06

zembra1986 skrev:Jeg glemte at checke ud med mit rejsekort i går. Gjorde det så på nettet, men kan se at der stadig står på min profil at den 'afventer check ud'. Nogle der ved hvor lang tid det tager for den at gå igennem?

Jeg kan ikke helt huske hvor lang tid der gik sidst jeg prøvede det, men det er måske fordi det er weekend? Tror nok der sidder en rigtig person og skal godkende det.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
zembra1986
Kort karma: 380
Likede indlæg: 6457

Indlægaf zembra1986 » 2. aug 2020, 13:21

Daine skrev:
zembra1986 skrev:Jeg glemte at checke ud med mit rejsekort i går. Gjorde det så på nettet, men kan se at der stadig står på min profil at den 'afventer check ud'. Nogle der ved hvor lang tid det tager for den at gå igennem?

Jeg kan ikke helt huske hvor lang tid der gik sidst jeg prøvede det, men det er måske fordi det er weekend? Tror nok der sidder en rigtig person og skal godkende det.

Åh Okay :gogo: Det var nemlig det jeg var i tvivl om. Om det var noget en medarbejder skulle tage sig af eller om det skete elektronisk. Hvis det er førstnævnte, så giver det god mening at der ikke sker noget pga. weekend :)
1
Petrix
Kort karma: 82
Likede indlæg: 1167

Indlægaf Petrix » 2. aug 2020, 13:25

Du kan lave et spøgelses kostume
:banan:
8
Brugeravatar
Elverpigen

Indlægaf Elverpigen » 3. aug 2020, 21:26

Petrix skrev:

Du kan lave et spøgelses kostume
:banan:

Det behøver jeg ikke et kostume til :genert:
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 608
Likede indlæg: 8099

Indlægaf Guilded_Lily » 4. aug 2020, 06:20

Et godt sted at spise (sen) frokost til fornuftige priser på Ærø?
0

Tilbage til "Generelt"