Spøjse udtaler

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf paint » 21. jul 2018, 19:48

abcd skrev:
dgd2007 skrev:
Ballademager skrev:Så må det være folk fra Vestegnen, der bor i Kbh.

Du er godt nok halsstarrig :lol:
Alle københavnere, der har læst dine oprindelige eksempler:
"Den er grå-å"
"Der er kun e-en"
"Vi var ude på en ø-ø"
"Det er noget lo-ort" osv.

... har jo omgående tænkt "sjælla-ansk" :)


Min datter boede de første 4 år af sit liv på Nørrebro og i Herlev, så inden for Storkøbenhavn-byskiltet, og der samlede hun altså det der op i vuggestue og børnehave. Nu er hun reddet over til Hovedlandet, men hun gør det stadig efter halvandet år herovre. Se hvor fi-in dukken er far.


Jeg synes omvendt, slet ikke der er grænser for hvor mange mærkelige udtalemåder, der findes ovre i dit 'hovedland'. Endda nogle, hvor grammatikken er helt i skoven. Så deeet....
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Slettet bruger » 21. jul 2018, 20:21

paint skrev:
abcd skrev:
dgd2007 skrev:
Ballademager skrev:Så må det være folk fra Vestegnen, der bor i Kbh.

Du er godt nok halsstarrig :lol:
Alle københavnere, der har læst dine oprindelige eksempler:
"Den er grå-å"
"Der er kun e-en"
"Vi var ude på en ø-ø"
"Det er noget lo-ort" osv.

... har jo omgående tænkt "sjælla-ansk" :)


Min datter boede de første 4 år af sit liv på Nørrebro og i Herlev, så inden for Storkøbenhavn-byskiltet, og der samlede hun altså det der op i vuggestue og børnehave. Nu er hun reddet over til Hovedlandet, men hun gør det stadig efter halvandet år herovre. Se hvor fi-in dukken er far.


Jeg synes omvendt, slet ikke der er grænser for hvor mange mærkelige udtalemåder, der findes ovre i dit 'hovedland'. Endda nogle, hvor grammatikken er helt i skoven. Så deeet....


Ja, der er ingen tvivl om at vi er foran på mærkelig udtale og dårlig grammatik. Sønderjysk er nok det sværeste at forstå. Men det var nu heller ikke for at mudderkaste, det var bare en observation, jeg kan godt lide dialekt.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf paint » 21. jul 2018, 22:24

abcd skrev:
paint skrev:
abcd skrev:
dgd2007 skrev:
Ballademager skrev:Så må det være folk fra Vestegnen, der bor i Kbh.

Du er godt nok halsstarrig :lol:
Alle københavnere, der har læst dine oprindelige eksempler:
"Den er grå-å"
"Der er kun e-en"
"Vi var ude på en ø-ø"
"Det er noget lo-ort" osv.

... har jo omgående tænkt "sjælla-ansk" :)


Min datter boede de første 4 år af sit liv på Nørrebro og i Herlev, så inden for Storkøbenhavn-byskiltet, og der samlede hun altså det der op i vuggestue og børnehave. Nu er hun reddet over til Hovedlandet, men hun gør det stadig efter halvandet år herovre. Se hvor fi-in dukken er far.


Jeg synes omvendt, slet ikke der er grænser for hvor mange mærkelige udtalemåder, der findes ovre i dit 'hovedland'. Endda nogle, hvor grammatikken er helt i skoven. Så deeet....


Ja, der er ingen tvivl om at vi er foran på mærkelig udtale og dårlig grammatik. Sønderjysk er nok det sværeste at forstå. Men det var nu heller ikke for at mudderkaste, det var bare en observation, jeg kan godt lide dialekt.


Det kan jeg faktisk også. Jeg synes ikke at det gør spor, at man kan høre hvor folk kommer fra. Dialekter, giver nogle ekstra dimensioner til vores lille 'fattige' sprog. :)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf deliciouscookie » 22. jul 2018, 08:26

Det er ok at der findes lidt dialekt, men heldigvis er sproget i dag "rigsdansk" over hele linjen fra Aalborg til Padborg og til Bornholm.

Det er ikke nogen under 40 i Danmark som ikke taler og forstår Dansk på en forståelig måde, det skal ses i kontrast til 50 eller 100 år siden.

Og døden af de forskellige svære dialekter er godt, sprogets fornemmeste opgaver er jo at kommunikere og det gøres bedste når forståeligheden og genkendelsen er stor. Så på det område er vi kommer meget langt i positivt retning, og jeg tror radio og tv er den primære årsag.
1
make cookies not war
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf deliciouscookie » 26. jul 2018, 13:53

Alkaia skrev:
deliciouscookie skrev:Det er ok at der findes lidt dialekt, men heldigvis er sproget i dag "rigsdansk" over hele linjen fra Aalborg til Padborg og til Bornholm.

Det er ikke nogen under 40 i Danmark som ikke taler og forstår Dansk på en forståelig måde, det skal ses i kontrast til 50 eller 100 år siden.

Og døden af de forskellige svære dialekter er godt, sprogets fornemmeste opgaver er jo at kommunikere og det gøres bedste når forståeligheden og genkendelsen er stor. Så på det område er vi kommer meget langt i positivt retning, og jeg tror radio og tv er den primære årsag.


Jeg synes nu at det gør et sprog mindre fattigt, hvis der ikke er regionale forskelle.

Bare forskellene ikke er større end at man forstår hinanden uden problemer.
0
make cookies not war
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Fru Sunshine » 26. jul 2018, 15:30

Jeg ville ønske, at vi havde holdt mere fast i vore dialekter, ligesom de har gjort f.eks i Norge og Sverige.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Sof » 27. jul 2018, 09:40

Det passer heller ikke at folk under 40 forståes af alle. Der er flere dialekter, hvor det er ret rart at de bliver tekstede, når de er i tv. Jeg forstår nærmest intet, af nogle enkelte dialekter.

Der har da eksempelvis været nogen med i Landmand søger kærlighed, eller hvad det nu end hedder, hvor det har været umuligt eller i hvert fald meget svært at følge med, selvom man har konteksten ting bliver sagt i. Det samme hvis man ser lokale/regionale nyheder, når man er rundt omkring.

Ligesom sat jeg kender et par bornholmere, når de snakker mellem hinanden, skal vi andre lige følge ekstra godt med, for at fange det hele.


Jeg synes dog det er charmerende at der er dialekter og synes det er ærgerligt hvis de bliver helt udvaskede.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Mani » 27. jul 2018, 11:16

dgd2007 skrev:Jeg er nok lidt sprogsensitiv ... men det giver mig kuldegysninger, de damereklamer hvor de udtaler "hud", så det rimer på et brud i stedet for på en brud. :)

Udtaler du brud forskelligt afhængigt af om det er et brud eller en brud? Det gør jeg ikke.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 27. jul 2018, 11:54

Mani skrev:Udtaler du brud forskelligt afhængigt af om det er et brud eller en brud? Det gør jeg ikke.

Nå ja, så giver min forklaring jo ikke mening :lol:

Men jeg har da aldrig hørt nogen udtale de to ord ens før. Hvor er du fra i landet?

"Min" forskel er sådan cirka hvor langt u'et er:
Kort u:
Gud
skud

Langt u:
tud
klud
stud
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Mani » 27. jul 2018, 12:00

dgd2007 skrev:
Mani skrev:Udtaler du brud forskelligt afhængigt af om det er et brud eller en brud? Det gør jeg ikke.

Nå ja, så giver min forklaring jo ikke mening :lol:

Men jeg har da aldrig hørt nogen udtale de to ord ens før. Hvor er du fra i landet?

"Min" forskel er sådan cirka hvor langt u'et er:
Kort u:
Gud
skud

Langt u:
tud
klud
stud

Så et brud og en bruud? Eller omvendt?

Jeg bor i Århus området og mine forældre er herfra, men er opvokset på Sydfyn. Og tud som i den i ansigtet, ikke? For hvis det er bydeform af tude ville jeg bruge kort u, som jeg også gør i begge typer brud.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 27. jul 2018, 12:38

Mani skrev:Så et brud og en bruud?
[...]

JA!
Eksempel på langt u: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?select=hud&query=hud (klik på højttalersymbolet i 3. linje)
Kort u: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=skud

Det gælder ikke altid, men for det meste bliver slutkonsonanten i dem med kort u jo også fordoblet i bestemt form: et brud, bruddet
Men ikke i dem med langt: en brud, bruden
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Mani » 27. jul 2018, 13:40

dgd2007 skrev:
Mani skrev:Så et brud og en bruud?
[...]

JA!
Eksempel på langt u: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?select=hud&query=hud (klik på højttalersymbolet i 3. linje)
Kort u: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=skud

Det gælder ikke altid, men for det meste bliver slutkonsonanten i dem med kort u jo også fordoblet i bestemt form: et brud, bruddet
Men ikke i dem med langt: en brud, bruden

Hvad så med brudgom?
Mit u er længere i bruden end i bruddet, men ikke i en brud end i et brud.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf Mani » 27. jul 2018, 13:43

dgd2007 skrev:tag

Vent :panik:
Udtaler du så hud med et langt u?
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 27. jul 2018, 13:51

Mani skrev:Vent :panik:
Udtaler du så hud med et langt u?
Billede

Ja, det var jo det det hele startede med: at reklamedamerne ikke gør! :gammel:
Ja, jeg udtaler det ligesom i ordbogslinket på forrige side.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Spøjse udtaler

Indlægaf dgd2007 » 27. jul 2018, 13:56

Mani skrev:Hvad så med brudgom?

Det siger jeg ligesom i "et brud" - ikke som i "en brud".

Mani skrev:Mit u er længere i bruden end i bruddet, men ikke i en brud end i et brud.

Måske den sydfynske indflydelse ... :gruble:
Jeg synes da ikke århusianere siger en og et brud ens.

Billede
0

Tilbage til "Sprog"