Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Pjeps » 4. jul 2017, 07:25

Aspargsen skrev:
HappyPaww skrev:
Shmartiesh skrev:
Pjeps skrev:Det irriterer mig stadig når folk bruger "jeg" og "mig" forkert,

Det fik han i gave af Svend og jeg :ad!:

Hvorfor er det forkert?

Tag Svend ud af sætningen = Han fik en gave af jeg

Derfor...


https://www.youtube.com/watch?v=SgZMaYnn4J0


:klap: :klap:

Den burde indføres i pensum på alle klassetrin :-D
2
:ninja:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Ado » 4. jul 2017, 10:28

Nu har jeg set en del Paradise Hotel det sidste stykke tid. Og det er skræmmende, hvor mange af dem, der ikke har en skid styr på "jeg/mig". Jeg stoppede med at se flere afsnit, fordi jeg ikke magtede at lytte til det.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Aspargsen » 4. jul 2017, 12:44

Ado skrev:Nu har jeg set en del Paradise Hotel det sidste stykke tid. Og det er skræmmende, hvor mange af dem, der ikke har en skid styr på "jeg/mig". Jeg stoppede med at se flere afsnit, fordi jeg ikke magtede at lytte til det.


Personligt vil jeg gætte på af det netop det er en af udvælgelses kriterierne
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Slettet bruger » 4. jul 2017, 12:55

"Qua" i betydningen "i kraft af". Generelt har jeg det anstrengt med at man tager alle mulige smarte udtryk til sig uden at sætte sig ind i hvad de betyder.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf sigge » 4. jul 2017, 13:13

sigge skrev:Det irriterer mig generelt, når der er fejl i professionelt kommunikations- eller salgsmateriale. Derfor har jeg "været nødt til" at påpege overfor bilforhandleren, at de har skrevet både "foreskrifter" og "omkosntninger" i deres brochure om serviceaftaler. Jeg overvejer stadig at indsætte de 117 manglende kommaer i deres standardmail vedr. betaling og returnere den. :genert:

Jeg kan lidt bedre leve med det i mere uformelle sammenhænge som her på debatten, på Facebook og i private mails, men når det er noget, der repræsenterer et firma udadtil, synes jeg altså, man skal læse grundig korrektur.


Apropos de foregående indlæg om mig/jeg, så indeholder den nævnte brochure faktisk også sætningen "Med en serviceaftale fra *bilfirmaudenrespektforsproget* er dig og din bil dækket ind bla bla bla."
Det har jeg så ikke kommenteret overfor dem.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 4. jul 2017, 13:28

abcd skrev:"Qua" i betydningen "i kraft af". Generelt har jeg det anstrengt med at man tager alle mulige smarte udtryk til sig uden at sætte sig ind i hvad de betyder.

Ok, det går mig ikke så hårdt på, men jeg stopper også altid lige et øjeblik - og den skyldige får et lille hak i karakterbogen - når nogen bruge smarte vendinger, som de så alligevel ikke helt behersker.
Jeg havde fx en kollega, som altid sluttede en opremsning med "... and whatsoever". (Det hedder kun whatever.)
Eller en populær kliche i sportsverdenen: "the upcoming man". (Det hedder the up and coming man.)
De engelsktalende kan selvføleglig også - amerikanerne er blevet meget glade for den latinske frase "per se". Men mange af dem staver "per say", fordi sådan udtaler de det jo også, men de har så misforstået meningen med det (=i sig selv).
Jeg trøster mig med, at der jo også ind imellem er kommet gode udtryk af halvstuderede røvere sproglige misforståelser. Fx "ingen kæremål" (= appelmuligheder) er belvet til "ingen kære mor". Og der er sikkert andre. :)
1
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Badesandalen » 4. jul 2017, 20:45

"Der er en chance for at h*n kan dø." Som om de håber på det.
2
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Fillie » 5. jul 2017, 09:14

Apropos dialekt: Når der byttes om på betydningen af accent og dialekt. :8:
4
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2017, 09:45

Lemonella skrev:Forøvrigt rettede selvsamme underviser mig op til flere gange fordi jeg sagde "ree" i stede for "rede", som i rede seng eller rede hår. Jeg er fra Roskilde. :D

:lol: Ja, "rede" udtales jo kun "re" :)
"Bedler" er ganske rigtigt lavsocialt omegnskøbenhavnsk. Jeg ville dog mene, man skal lidt længere ud end Valby ... jeg ville nærmere sige Vanløse eller Brønshøj :fløjt:
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf HappyPaww » 5. jul 2017, 10:01

dgd2007 skrev:
Lemonella skrev:Forøvrigt rettede selvsamme underviser mig op til flere gange fordi jeg sagde "ree" i stede for "rede", som i rede seng eller rede hår. Jeg er fra Roskilde. :D

:lol: Ja, "rede" udtales jo kun "re" :)
"Bedler" er ganske rigtigt lavsocialt omegnskøbenhavnsk. Jeg ville dog mene, man skal lidt længere ud end Valby ... jeg ville nærmere sige Vanløse eller Brønshøj :fløjt:

Jeg gik i klasse med en fra Hillerød, der sagde Bedler. Jeg forbinder det med noget meget prollet (og altså "længere ude" end Vanøse og Brønshøj, som er pæne steder, hvor fork taler ordentligt :D).
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 5. jul 2017, 10:14

Lemonella skrev:Yep og er man rigtig Roskildebondsk, udtaler man det faktisk rée. Man trækker på bogstavet e. Det samme med ordet "har", der udtales háar. Sjovt sprog. :D Når jeg virkelig skal have kæresten "ned med nakken" , altså humormæssigt, så skal jeg bare sige som Tummelumsen fra Livsens ondskab. "Mor Karen, een har vel sol i sine øjne" sagt med tyk Roskildebondsk accent. :lol:

Jeg vil nok aldrig synes, at ordet "bedler" bliver dialekt. Det lyder fuldstændig forkert og ikke særlig charmerende i mine øre.

Ha-ha. Det er en meget god beskrivelse af Roskildsk med accent over vokalen og så en til af samme slags!
For 15(?) år siden havde de københavnske S-tog en stemme, der annoncerede stationerne med en god portion af den udtale. :)

Lad os blive enige om, at bedler = prolle, som Happy også er inde på. Så det må jo hedde "sociolekt".
Dog siger jyderne herinde jo, at der ikke er nogen, der siger det derovre, så der må jo være lidt egnstilknytning alligevel.
I Jylland kan der højst være nogle, der udtaler billeder, så det næsten lyder som "bælter" :)
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Akehurst2 » 5. jul 2017, 13:04

dgd2007 skrev:
Lemonella skrev:Forøvrigt rettede selvsamme underviser mig op til flere gange fordi jeg sagde "ree" i stede for "rede", som i rede seng eller rede hår. Jeg er fra Roskilde. :D

:lol: Ja, "rede" udtales jo kun "re" :)
"Bedler" er ganske rigtigt lavsocialt omegnskøbenhavnsk. Jeg ville dog mene, man skal lidt længere ud end Valby ... jeg ville nærmere sige Vanløse eller Brønshøj :fløjt:


Afstand Rådshuspladsen - Valby St. - 4.9 km. Afstand Rådshuspladsen - Vanløse St. - 7.1 km. Afstand Rådshuspladsen - Brønshøj Torv - 6.8 km.

Det er ikke den heeeelt store forskel :-D
0
mfufu
Indlæg: 103
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:23
Kort karma: 7
Likede indlæg: 88

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf mfufu » 5. jul 2017, 17:34

"Bedler" = arbejderklasse - højskole
0
Internettet er et fantastisk medie til udbredelse af viden såvel som misinformation. Sammenholdt med at demokrati gælder for alle, ser det virkelig sort ud.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Daine » 5. jul 2017, 18:47

Nu har jeg forsøgt at udtale bedler ... men kan ikke. Hvordan filan gør I? Jeg siger billeder som det staves, det andet ser så forkert ud, at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre med ordet :lol:
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Lisva » 5. jul 2017, 19:05

Jeg synes, det er irriterende, når folk staver te som the. :/ Den stavemåde blev ændret engang i 1800-tallet, så hvorfor fatter folk det stadig ikke?
5

Tilbage til "Sprog"