Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11604
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18656

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf PaleSeptember » 16. okt 2019, 16:31

PaleSeptember skrev:Beldjien i stedet for Belgien - jeg siger det med hårdt g.

Linse i stedet for objektiv - fat det nu!

Nu har jeg glemt det sidste, jeg ville skrive, i min forargelse :rulle: :-D


Nu kom det til mig! Rigtig mange skriver om aften/om morgen - skriv det nu rigtigt, man siger det jo ikke engang sådan.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12731
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 919
Likede indlæg: 12467

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Guilded_Lily » 16. okt 2019, 16:33

Jeg ved godt, diverse ordbøger udtaler "bogstav" som "boKstav", men det irriterer mig alligevel. Jeg udtaler det "boustav", ligesom jeg udtaler bog.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 16. okt 2019, 16:40

Guilded_Lily skrev:Jeg ved godt, diverse ordbøger udtaler "bogstav" som "boKstav", men det irriterer mig alligevel. Jeg udtaler det "boustav", ligesom jeg udtaler bog.

Okay, men der er det vist dig der er lidt til en side ... :)
3
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Stitch » 16. okt 2019, 16:40

Guilded_Lily skrev:Jeg ved godt, diverse ordbøger udtaler "bogstav" som "boKstav", men det irriterer mig alligevel. Jeg udtaler det "boustav", ligesom jeg udtaler bog.


Nu irriterer det mig, at du udtaler det forkert :lol2:
4
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12731
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 919
Likede indlæg: 12467

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Guilded_Lily » 16. okt 2019, 16:41

I know, men jeg fortsætter alligevel med at udtale det bogstav, da det er mest logisk i mit hoved :ninja:
3
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11472

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Kerrigan » 16. okt 2019, 19:31

dgd2007 skrev:
Guilded_Lily skrev:Jeg ved godt, diverse ordbøger udtaler "bogstav" som "boKstav", men det irriterer mig alligevel. Jeg udtaler det "boustav", ligesom jeg udtaler bog.

Okay, men der er det vist dig der er lidt til en side ... :)

Det er såmænd bare jysk. :) Det gør jeg også selv indimellem, hvis jeg virkelig kører ud ad en tangent med dialekten. :lol:
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
pisimodvind
Indlæg: 274
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:24
Kort karma: -10
Likede indlæg: 206

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf pisimodvind » 16. okt 2019, 20:05

Andres :)
1
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23371

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Aragorn » 16. okt 2019, 20:11

dgd2007 skrev:
Guilded_Lily skrev:Jeg ved godt, diverse ordbøger udtaler "bogstav" som "boKstav", men det irriterer mig alligevel. Jeg udtaler det "boustav", ligesom jeg udtaler bog.

Okay, men der er det vist dig der er lidt til en side ... :)


Min første dansklærer i 1987 sagde også bogstaver med blødt G - altså simpelthen som at sætte bog og staver sammen, uden det blev til bokstaver.

Men jeg tror også hun var fra Fyn i det mørke Jylland, og folk fra Fyn er lidt... Ja, de er jo som de er, og det kan de ikke gøre for.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23371

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Aragorn » 16. okt 2019, 20:18

hthy skrev:
dgd2007 skrev:
HappyPaww skrev:
Ghattner skrev:
Angerboda skrev:De er måske nævnt før, men alligevel:
Advokado, bedler, bekræftigelse, "begrund af" når der menes "på grund af", og "af" når der menes "at", samt en hel del andre, jeg ikke kan komme i tanke om lige nu.


Jeg har altid tænkt om "bedler" mon mere var en decideret talefejl end det var uvidenhed?

Ja - er det ikke "bare" dialekt?

Det er vist (også) det man kalder "sociolekt" - altså noget der trives i bestemte samfundslag (i dette tilfælde de "lavere" lag, plus blandt kunstnere der snobber nedad). Jeg kan dog forstå på jyderne herinde at det kun findes på Sjælland eller i Kæbenhavnsområdet. Og så er det vel ogås dialekt. :gruble:


Jeg har da hørt Amalie fra Forsidefruer sige det, og hun kommer da vist fra det lidt bedre borgerskab.


Er det den Amalie der var med i Paradise Hotel og Luksusfælden?

For så er det godt nok lidt ligegyldigt hvor hun stammer fra, hun er idiot, og hun kan ikke bruges til at indikere om noget er rigtigt eller ej, jævnfør at hun er idiot.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 16. okt 2019, 20:55

Aragorn skrev:Min første dansklærer i 1987 sagde også bogstaver med blødt G - altså simpelthen som at sætte bog og staver sammen, uden det blev til bokstaver.

Men jeg tror også hun var fra Fyn i det mørke Jylland, og folk fra Fyn er lidt... Ja, de er jo som de er, og det kan de ikke gøre for.

Jeg ville have troet at fynboer udtalte det som "bøwstæver" :D Men der må vi nok have en rigtig fynbo på banen til at afklare det spørgsmål!
0
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf hthy » 16. okt 2019, 22:56

Aragorn skrev:
hthy skrev:
dgd2007 skrev:
HappyPaww skrev:
Ghattner skrev:
Angerboda skrev:De er måske nævnt før, men alligevel:
Advokado, bedler, bekræftigelse, "begrund af" når der menes "på grund af", og "af" når der menes "at", samt en hel del andre, jeg ikke kan komme i tanke om lige nu.


Jeg har altid tænkt om "bedler" mon mere var en decideret talefejl end det var uvidenhed?

Ja - er det ikke "bare" dialekt?

Det er vist (også) det man kalder "sociolekt" - altså noget der trives i bestemte samfundslag (i dette tilfælde de "lavere" lag, plus blandt kunstnere der snobber nedad). Jeg kan dog forstå på jyderne herinde at det kun findes på Sjælland eller i Kæbenhavnsområdet. Og så er det vel ogås dialekt. :gruble:


Jeg har da hørt Amalie fra Forsidefruer sige det, og hun kommer da vist fra det lidt bedre borgerskab.


Er det den Amalie der var med i Paradise Hotel og Luksusfælden?

For så er det godt nok lidt ligegyldigt hvor hun stammer fra, hun er idiot, og hun kan ikke bruges til at indikere om noget er rigtigt eller ej, jævnfør at hun er idiot.



Det er den Amalie, men jeg mener da heller ikke det er rigtigt, jeg nævner hende fordi hun ikke kommer fra de lavere lag som DGD mener det mest forekommer i. Idiot er vist lidt groft sagt, men hendes IQ er under normal.(i følge en TV udsendelse engang)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 17. okt 2019, 00:22

Grænseløst er så meget sagt, men logiske fejl i sætningsopbygninger generer mig altid - især når de går hen og bliver udbredte.

Det hedder ikke: "Taget i betragtning af at <et eller andet> ..." :nej:
Men enten:
  • I betragtning af at <et eller andet> ...
eller:
  • <Et eller andet> taget i betragtning ...
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24920

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf sigge » 17. okt 2019, 09:28

Vi har jo tærsket langhalm på manglende nutids-r før, men her er det så i en lidt mere officiel sammenhæng på et projektweb. :cuss:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Misantropen » 18. okt 2019, 02:48

Lancere og lancering udtalt "langsjere"/"langsjering", som i lancier.

Signering udtalt med "sjii"-lyd, som i chikanere, så det ender med at lyde som et hjemmelavet ord Bamse ville sige om noget der driller eller generer. Chinering :stoned:
1
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Stitch » 18. okt 2019, 08:20

Hetz udtalt som "hetsch".
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine

Tilbage til "Sprog"