Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 10. feb 2019, 12:59

Ado skrev:Det er så sjovt. :D

Noget der er endnu mere sjovt er en tidligere veninde, som virkelig ikke kunne finde ud af at bruge citationstegn. (Som hun kaldte situationstegn). Hun syntes det så mere smart ud, når man brugte dem, så det gjorde hun. Som vinden blæste.
"Uhm! Sikke en "hyggelig" dag med mine børnebørn. Nu skal vi hjem og have mormors "kyllingegryde".

Det gør Trump også i sine tweets :)
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Sof » 10. feb 2019, 15:23

Planten skrev:
Ado skrev:
Planten skrev:Det irriterer mig, at "mig-forskrækkelsen" er blevet så stor, at folk skriver "jegs" i stedet for min/mit.
Familien og jegs fotoalbum. I stedet for familiens og mit fotoalbum.

"Og så kom naboen bare uanmeldt og besøgte Torben og jeg". Grrr.

"Men det gjorde ikke så meget, for så vi bare billeder fra Torben og jegs ferie." :-D

Kender en dansklærer der sagtens kunne have sagt de sætninger :deer:

Men okay, hun siger og skriver også mange andre ret besynderlige ting.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Fru Sunshine » 11. feb 2019, 09:30

dgd2007 skrev:
Planten skrev:Det irriterer mig, at "mig-forskrækkelsen" er blevet så stor, at folk skriver "jegs" i stedet for min/mit.
Familien og jegs fotoalbum. I stedet for familiens og mit fotoalbum.

Jeg er nu ikke sikker på det er "mig-forskrækkelse". Er det ikke snarere at man opfatter "Anders og jeg" eller "vi andre" osv. som faste udtryk hvor enkeltdelene derfor ikke bøjes, og det så bliver til "hjemme ved Anders og jeg" eller "sammen med vi andre"?

Den sidste har jeg fx hørt vores måske kommende statsminister sige for nylig. Så det er ret udbredt.


Det er ret udbredt, men stadig forkert.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Fru Sunshine » 11. feb 2019, 09:33

Og så det der, at folk ikke fatter, at der ikke er noget, der hedder en "kilomet".

Min datter fortalte en spejderleder, der forresten læste til matematiklærer, at hun havde en halv kilometer til skole. Lederen rettede det til "kilomet". Min datter sagde, at der da ikke er noget, der hedder en "met", og fik gudhjælpemig svaret, at det jo ikke var det samme.

Nå? Hvad er det så?
9
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Akehurst2 » 11. feb 2019, 09:40

Lisva skrev:Samtygge ... Har det noget med fællesspisning at gøre? :gruble:


I forlængelsen af denne: Sammentykke. Bliver helt dårlig, når jeg ser det skrevet sådan :tie:
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Aima » 11. feb 2019, 10:21

dgd2007 skrev:Men siger de jyder der ville sige "jeg har lagt på sofaen hele dagen", også "jeg lagde på sofaen hele dagen"?


Ja. Det er så normalt herude, at det vel nærmest kan betegnes som dialekt.

Jeg har også, mange gange, på mit arbejde hørt “jeg har stalt den der.” En sammentrækning af “stillet” og “sat”, tror jeg.

Normalt kommenterer jeg aldrig folks sprogfejl, og jeg er oprigtigt ligeglad, men da jeg havde hørt den dér nok gange fra flere forskellige, var jeg simpelthen nødt til at høre, hvad fanden det var de gik og sagde. De var overraskede over, det ikke var et ord :lol:
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf paint » 11. feb 2019, 10:32

Fru Sunshine skrev:Og så det der, at folk ikke fatter, at der ikke er noget, der hedder en "kilomet".

Min datter fortalte en spejderleder, der forresten læste til matematiklærer, at hun havde en halv kilometer til skole. Lederen rettede det til "kilomet". Min datter sagde, at der da ikke er noget, der hedder en "met", og fik gudhjælpemig svaret, at det jo ikke var det samme.

Nå? Hvad er det så?


Den har jeg også undret mig over, at selv en tv-journalist kan stå at sige (Kilomet)

Kilo er et SI-præfiks, der kan anvendes på enhver SI-enhed og angiver størrelsen 1 000 gange. Altså kilo (1000) + meter= Kilometer
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf sigge » 13. feb 2019, 14:08

paint skrev:
Fru Sunshine skrev:Og så det der, at folk ikke fatter, at der ikke er noget, der hedder en "kilomet".

Min datter fortalte en spejderleder, der forresten læste til matematiklærer, at hun havde en halv kilometer til skole. Lederen rettede det til "kilomet". Min datter sagde, at der da ikke er noget, der hedder en "met", og fik gudhjælpemig svaret, at det jo ikke var det samme.

Nå? Hvad er det så?


Den har jeg også undret mig over, at selv en tv-journalist kan stå at sige (Kilomet)

Kilo er et SI-præfiks, der kan anvendes på enhver SI-enhed og angiver størrelsen 1 000 gange. Altså kilo (1000) + meter= Kilometer


Journalister kan jeg næsten tilgive, men den dag en af mine ingeniørkolleger sagde kilomet, fik jeg lyst til at sende vedkommende på genopdragelse.
6
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf sigge » 13. feb 2019, 14:09

Apropos ligge/lægge har jeg en kollega, der døjer på samme måde med sidde/sætte. Jeg får fniller, hver gang hun siger, "er det ikke X, der har sat med den sag?"
3
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 13. feb 2019, 14:14

sigge skrev:Apropos ligge/lægge har jeg en kollega, der døjer på samme måde med sidde/sætte. Jeg får fniller, hver gang hun siger, "er det ikke X, der har sat med den sag?"

De (formentlig få tilbageværende) fynboer der siger "sitter" om begge dele, må man dog tilgive :-D
Jeg ved dog egentlig ikke hvad det hedder i datid på klassisk fynetisk. :gruble:
0
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Straniera » 22. feb 2019, 08:55

Akehurst2 skrev:
Lisva skrev:Samtygge ... Har det noget med fællesspisning at gøre? :gruble:


I forlængelsen af denne: Sammentykke. Bliver helt dårlig, når jeg ser det skrevet sådan :tie:


Det minder mig om, at jeg engang blev inviteret til "fællespisning". Dog er jeg ikke meget for at tisse sammen med andre, så jeg foreslog, at vi spiste sammen i stedet.
3
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Delfin » 24. feb 2019, 00:25

Straniera skrev:
Akehurst2 skrev:
Lisva skrev:Samtygge ... Har det noget med fællesspisning at gøre? :gruble:


I forlængelsen af denne: Sammentykke. Bliver helt dårlig, når jeg ser det skrevet sådan :tie:


Det minder mig om, at jeg engang blev inviteret til "fællespisning". Dog er jeg ikke meget for at tisse sammen med andre, så jeg foreslog, at vi spiste sammen i stedet.


Haha jeg læste det som fælle-spisning. Hvilken af fællerne er mon på menuen den dag. :D
0
14 11 14
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41314

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf LaMariposa » 24. feb 2019, 07:10

Aima skrev:
dgd2007 skrev:Men siger de jyder der ville sige "jeg har lagt på sofaen hele dagen", også "jeg lagde på sofaen hele dagen"?


Ja. Det er så normalt herude, at det vel nærmest kan betegnes som dialekt.

Jeg har også, mange gange, på mit arbejde hørt “jeg har stalt den der.” En sammentrækning af “stillet” og “sat”, tror jeg.

Normalt kommenterer jeg aldrig folks sprogfejl, og jeg er oprigtigt ligeglad, men da jeg havde hørt den dér nok gange fra flere forskellige, var jeg simpelthen nødt til at høre, hvad fanden det var de gik og sagde. De var overraskede over, det ikke var et ord :lol:


Det er ikke længere kun jyder, tror det efterhånden er blevet ret generelt, at man ikke kan finde ud af ligge/lægge/sidde/sætte osv. Min sjællandske kollega spurgte i den her uge, om jeg godt ville ligge nogle dokumenter ind i en eller anden mappe :panik:

Siger aldrig noget, men bliver decideret sur over sådan noget :genert:
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Aima » 24. feb 2019, 10:15

LaMariposa skrev:
Aima skrev:
dgd2007 skrev:Men siger de jyder der ville sige "jeg har lagt på sofaen hele dagen", også "jeg lagde på sofaen hele dagen"?


Ja. Det er så normalt herude, at det vel nærmest kan betegnes som dialekt.

Jeg har også, mange gange, på mit arbejde hørt “jeg har stalt den der.” En sammentrækning af “stillet” og “sat”, tror jeg.

Normalt kommenterer jeg aldrig folks sprogfejl, og jeg er oprigtigt ligeglad, men da jeg havde hørt den dér nok gange fra flere forskellige, var jeg simpelthen nødt til at høre, hvad fanden det var de gik og sagde. De var overraskede over, det ikke var et ord :lol:


Det er ikke længere kun jyder, tror det efterhånden er blevet ret generelt, at man ikke kan finde ud af ligge/lægge/sidde/sætte osv. Min sjællandske kollega spurgte i den her uge, om jeg godt ville ligge nogle dokumenter ind i en eller anden mappe :panik:

Siger aldrig noget, men bliver decideret sur over sådan noget :genert:


Ja, ligger/lægger-forvirring tror jeg også, er udbredt over hele landet. Jeg hører sjældent nogen udtale æ’et i ‘lægger’, hvert fald.

Ligget/lagt-forvirring har jeg indtrykket af, er en jyde-ting. Måske endda vestjyde-ting?
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41314

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf LaMariposa » 24. feb 2019, 12:49

Aima skrev:
LaMariposa skrev:
Aima skrev:
dgd2007 skrev:Men siger de jyder der ville sige "jeg har lagt på sofaen hele dagen", også "jeg lagde på sofaen hele dagen"?


Ja. Det er så normalt herude, at det vel nærmest kan betegnes som dialekt.

Jeg har også, mange gange, på mit arbejde hørt “jeg har stalt den der.” En sammentrækning af “stillet” og “sat”, tror jeg.

Normalt kommenterer jeg aldrig folks sprogfejl, og jeg er oprigtigt ligeglad, men da jeg havde hørt den dér nok gange fra flere forskellige, var jeg simpelthen nødt til at høre, hvad fanden det var de gik og sagde. De var overraskede over, det ikke var et ord :lol:


Det er ikke længere kun jyder, tror det efterhånden er blevet ret generelt, at man ikke kan finde ud af ligge/lægge/sidde/sætte osv. Min sjællandske kollega spurgte i den her uge, om jeg godt ville ligge nogle dokumenter ind i en eller anden mappe :panik:

Siger aldrig noget, men bliver decideret sur over sådan noget :genert:


Ja, ligger/lægger-forvirring tror jeg også, er udbredt over hele landet. Jeg hører sjældent nogen udtale æ’et i ‘lægger’, hvert fald.

Ligget/lagt-forvirring har jeg indtrykket af, er en jyde-ting. Måske endda vestjyde-ting?


Ja, det tror jeg, du har ret i. Jeg kendte i hvert fald ikke til det, før jeg flyttede fra Fyn til Vestjylland som 15-årig. Det var overhovedet ikke faldet mig ind, at man kunne sige, at de havde lagt i sengen. Forsøgte mig en enkelt gang med at spørge, om de havde lagt æg i sengen. Det var ikke et hit... :genert:
1
:lun: Be brave

Tilbage til "Sprog"