Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf RavenClaw » 1. nov 2018, 09:29

Fru Sunshine skrev:
RavenClaw skrev:
dgd2007 skrev:
AstaPasta skrev:
RavenClaw skrev:Jeg sidder og bliver irriteret over Anders Samuelsen under pressemødet lige nu...

PET udtales ikke som det engelske kæledyr, Hr. Minister, men som P-E-T.

I efterretningstjeneste lægger han trykket på retning - altså de arbejder vel ikke efter retning, men efterretter.

At billige nogen noget, udtaler han, som om noget ikke koster meget.


Efter-RETNINGS-tjeneste tror jeg er deres egen udtale. Ligesom det der militærsprog, som forsvaret bruger, hvor der er tryk på alle mulige mærkelige stavelser.

Ja, fx "AR-tilleriet" :D

Men Raven: Hvordan ville du ellers udtale "billige"? Jeg formoder vi taler om det der er ca. synonymt med at godkende noget eller at synes det er godt?


Jeg ville lægge trykket anderledes. At noget er billigt, ville jeg lægge trykket på det første i, hvor jeg, når noget er billiget, ville lægge det på det sidste i.

Det ville jeg studse en del over. Det udtales ens.


Jeg vil altid udtale billigelse på samme måde, som jeg vil udtale misbilligelse.

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=mi ... Misbillige
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Fru Sunshine » 1. nov 2018, 10:33

RavenClaw skrev:
Jeg ville lægge trykket anderledes. At noget er billigt, ville jeg lægge trykket på det første i, hvor jeg, når noget er billiget, ville lægge det på det sidste i.

Det ville jeg studse en del over. Det udtales ens.[/quote]

Jeg vil altid udtale billigelse på samme måde, som jeg vil udtale misbilligelse.

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=mi ... Misbillige[/quote]

Men så er der jo ikke noget tryk nogen steder i "billigelse". Der ligger trykket på "mis". :gruble:

Hvor lægger du trykket henne? På "li"?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Ado » 2. nov 2018, 14:15

Når folk ikke kan finde ud af det med sammensatte ord ... Min kollega har sendt dette ud på vores interne mail. Jeg glæder mig da til at se: 1: Hvordan hun får ovnbagt de der både og 2: Hvordan ovnbagt tzatziki smager.


Tirsdagens menu - græsk farsbrød med ovnbagte kartoffel både, bønne fritter og tzatziki
3
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 2. nov 2018, 14:58

Ado skrev:Når folk ikke kan finde ud af det med sammensatte ord ... Min kollega har sendt dette ud på vores interne mail. Jeg glæder mig da til at se: 1: Hvordan hun får ovnbagt de der både og 2: Hvordan ovnbagt tzatziki smager.


Tirsdagens menu - græsk farsbrød med ovnbagte kartoffel både, bønne fritter og tzatziki

Jeg er enig i det virker som om man ikke har gået i skole, når man skriver sådan. :)

Men det skal dog siges at både Words stavekontrol og mobilens ordbog tit er ens fjende når man prøver at gøre det rigtigt.

Min mobilordbog gør det også så vanskeligt som muligt at overholde reglerne omkring tre "pauseprikker" (...)
Det er jo at det kun er når man går i stå midt i et ord, at man ikke har mellemrum før de tre prikker. Hvis man bare afbryder sætningen, skal der mellemrum før, og det skriver jeg også hver gang helt autmatisk - og så rykker den lige så automatisk hver gang de tre prikker helt hen opad sidste ord. :genert:
0
Selma156
Indlæg: 2343
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Selma156 » 6. nov 2018, 11:51

Jeg synes det er lettere komisk, når min veninde, der går vildt meget op i mad og dyre gourmetrestauranter, udtaler 'steak' som 'stiiiik'.
4
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf HappyPaww » 10. nov 2018, 11:16

Det er påfaldende, så mange der kalder skriveredskabet for en kuglepind :lol:
3
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Sangius » 14. nov 2018, 17:38

Der er mange i diverse baby-grupper på facebook hvis børn lider af "mave-knep".

Det lyder da også voldsomt ubehageligt, egentlig. :nej:
6
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 14. nov 2018, 21:51

HappyPaww skrev:Det er påfaldende, så mange der kalder skriveredskabet for en kuglepind :lol:

Det gjorde vores børn som børn ... det er også nærliggende, men jeg håber selvfølgelig det lykkedes os at vænne dem af med det. :D
0
Brugeravatar
Ghattner
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 17. aug 2017, 12:27
Kort karma: 146
Likede indlæg: 6677

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Ghattner » 15. nov 2018, 06:09

Jeg får tit den der
"Vil du ikke hjælpe mig, så er du sød"
Fx af min søster

Ok, så jeg var måske ikke sød i forvejen?
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 15. nov 2018, 06:11

Ghattner skrev:Jeg får tit den der
"Vil du ikke hjælpe mig, så er du sød"
Fx af min søster

Ok, så jeg var måske ikke sød i forvejen?


Det siger min 5 årige også..."så synes jeg at du er rigtig sød mor". Er jeg ikke det i forvejen...? æh bæhh..
1
Brugeravatar
Ghattner
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 17. aug 2017, 12:27
Kort karma: 146
Likede indlæg: 6677

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Ghattner » 15. nov 2018, 07:20

Lemonella skrev:Det der med at sige “gider du lige hjælpe med dit eller dat, så er du sød”, er da bare en talemåde. Jeg betragter det slet ikke som en fejl og selvom jeg, når kæresten, eller andre spørger mig på den måde, godt kan svare, om jeg da ikke er sød i forvejen, så synes jeg kun det er et udtryk for at, hvis jeg gider hjælpe, så er jeg ekstra sød. :D


Det ved jeg godt. Jeg er heller ikke så meget en ordkløvende autist at jeg kommenterer på det, for jeg ved jo godt hvad der menes (som med så mange andre udtryk). Det er netop også derfor jeg bruger netop dette forum hvor jeg ved der er andre sprognørder der kan se det sprogligt absurde i det.

Lidt det samme som når kolleger siger MUS-samtale. Jeg gider ikke kommentere på det, for det er en kamp der ikke kan vindes.
1
Brugeravatar
Ghattner
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 17. aug 2017, 12:27
Kort karma: 146
Likede indlæg: 6677

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Ghattner » 15. nov 2018, 08:29

Lemonella skrev:
Ghattner skrev:
Lemonella skrev:Det der med at sige “gider du lige hjælpe med dit eller dat, så er du sød”, er da bare en talemåde. Jeg betragter det slet ikke som en fejl og selvom jeg, når kæresten, eller andre spørger mig på den måde, godt kan svare, om jeg da ikke er sød i forvejen, så synes jeg kun det er et udtryk for at, hvis jeg gider hjælpe, så er jeg ekstra sød. :D


Det ved jeg godt. Jeg er heller ikke så meget en ordkløvende autist at jeg kommenterer på det, for jeg ved jo godt hvad der menes (som med så mange andre udtryk). Det er netop også derfor jeg bruger netop dette forum hvor jeg ved der er andre sprognørder der kan se det sprogligt absurde i det.

Lidt det samme som når kolleger siger MUS-samtale. Jeg gider ikke kommentere på det, for det er en kamp der ikke kan vindes.


Nå, men så vil jeg da gerne, helt frivilligt, være en "ordkløvende autist", eller noget :D og påpege at det første jo er en venlig måde at bede folk om hjælp på. Måske man kunne sige "gider du lige være sød og give en hånd med her", men det andet er da absolut ikke en fejl.


Jeg synes nu stadig det er en fejl. Når man siger "så er du sød" tolker jeg det som at jeg kun er sød når jeg hjælper hende. "Så" indikerer en betingelse for at jeg er sød.

Men ja, det er teknisk set ikke en fejl hvis min søster ikke syntes jeg var sød i forvejen ;-)
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16995
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41310

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf LaMariposa » 15. nov 2018, 09:51

Ved faktisk ikke, om det er en fejl, eller om den er ok, men forpligtigelse irriterer mig grænseløst.
2
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16995
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41310

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf LaMariposa » 15. nov 2018, 10:01

Lemonella skrev:
LaMariposa skrev:Ved faktisk ikke, om det er en fejl, eller om den er ok, men forpligtigelse irriterer mig grænseløst.


Det samme med bekræftigelse.


Den er næsten værre :tie:
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf HappyPaww » 15. nov 2018, 10:31

Bryder mig faktisk ikke om "Gider du ikke..." Synes det lyder grimt, og negativt ladet.

Hellere bare sige "Vil du ikke være sød at hjælpe med.."
3

Tilbage til "Sprog"