Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf kidkomb » 5. jun 2020, 16:52

Er der nogen der gider skære ud i pap for mig, hvorfor det pludselig er ok at sætte komma foran og?
Hold dog op med det.
Indskudt sætning, ja, så kan det bruges som en slags parantes. Ellers ikke. Det var det jeg lærte i skolen. Det var ca på Ruder Konges tid. Det ved jeg.
Men er det ok i dag og hvorfor?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf paint » 5. jun 2020, 17:34

Der kan sættes komma foran ledsætninger

Jeg sætter mine kommaer som jeg vil, og gider ikke høre mere vrøvl eller
Jeg sætter mine kommaer, som jeg vil, og gider ikke høre mere vrøvl.

https://dsn.dk/retskrivning/sproghjaelp ... isreglerne
:)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf kidkomb » 5. jun 2020, 17:59

paint skrev:Der kan sættes komma foran ledsætninger

Jeg sætter mine kommaer som jeg vil, og gider ikke høre mere vrøvl eller
Jeg sætter mine kommaer, som jeg vil, og gider ikke høre mere vrøvl.

https://dsn.dk/retskrivning/sproghjaelp ... isreglerne
:)

Jeg er ekstremt utilfreds med den regel. Argh.

PS er dine to sætninger ikke ens?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43963

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf paint » 5. jun 2020, 18:14

kidkomb skrev:
paint skrev:Der kan sættes komma foran ledsætninger

Jeg sætter mine kommaer som jeg vil, og gider ikke høre mere vrøvl eller
Jeg sætter mine kommaer, som jeg vil, og gider ikke høre mere vrøvl.

https://dsn.dk/retskrivning/sproghjaelp ... isreglerne
:)

Jeg er ekstremt utilfreds med den regel. Argh.

PS er dine to sætninger ikke ens?


Ikke helt. Den sidste sætning, har komma foran 'som' ;)

(jeg er ellers ikke det store komma-orakel :fløjt: )
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 452
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 337

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf mucher » 5. jun 2020, 18:40

kidkomb skrev:Er der nogen der gider skære ud i pap for mig, hvorfor det pludselig er ok at sætte komma foran og?
Hold dog op med det.
Indskudt sætning, ja, så kan det bruges som en slags parantes. Ellers ikke. Det var det jeg lærte i skolen. Det var ca på Ruder Konges tid. Det ved jeg.
Men er det ok i dag og hvorfor?

Kan du give et eksempel på hvad der skulle have ændret sig? Selv Ruder Konge ville have sat komma i "Far sagde ja, og mor sagde nej".
3
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf kidkomb » 5. jun 2020, 18:42

mucher skrev:
kidkomb skrev:Er der nogen der gider skære ud i pap for mig, hvorfor det pludselig er ok at sætte komma foran og?
Hold dog op med det.
Indskudt sætning, ja, så kan det bruges som en slags parantes. Ellers ikke. Det var det jeg lærte i skolen. Det var ca på Ruder Konges tid. Det ved jeg.
Men er det ok i dag og hvorfor?

Kan du give et eksempel på hvad der skulle have ændret sig? Selv Ruder Konge ville have sat komma i "Far sagde ja, og mor sagde nej".

Jeg kan huske at vi lærte at "og" i sig selv fungerer som komma.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 5. jun 2020, 19:01

kidkomb skrev:Jeg kan huske at vi lærte at "og" i sig selv fungerer som komma.

Jeg tror du tænker på opremsningskomma?
Der er det: "A, B, C og D" - de to kommaer erstatter sådan set nogle flere og'er og skal derfor ikke indsættes hvor "og" rent faltisk er med.
Men jeg tror nok amerikanerne har det med at skrive ", and" for den sidste også, så det kan være påvirkning derfra.
Derimod har der altid skullet komma mellem to fulde helsætninger der er bundet sammen af et "og".

    A, B og C - ikke komma før og
    A og B kom - ikke komma før og
    A kom, og B gik - komma før og
1
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 452
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 337

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf mucher » 5. jun 2020, 19:29

dgd2007 skrev:
kidkomb skrev:Jeg kan huske at vi lærte at "og" i sig selv fungerer som komma.

Jeg tror du tænker på opremsningskomma?
Der er det: "A, B, C og D" - de to kommaer erstatter sådan set nogle flere og'er og skal derfor ikke indsættes hvor "og" rent faltisk er med.
Men jeg tror nok amerikanerne har det med at skrive ", and" for den sidste også, så det kan være påvirkning derfra.
Derimod har der altid skullet komma mellem to fulde helsætninger der er bundet sammen af et "og".

    A, B og C - ikke komma før og
    A og B kom - ikke komma før og
    A kom, og B gik - komma før og

I den engelsksprogede verden opererer man med forskellige "style guides" hvor nogle anbefaler komma før det afsluttende "and" i en opremsning, og andre ikke gør. Denne side har et morsomt eksempel ("I love my parents, Lady Gaga, and Humpty Dumpty") hvor udeladelse af kommaet ville kunne give anledning til misforståelse :lol:

https://www.grammarly.com/blog/what-is-the-oxford-comma-and-why-do-people-care-so-much-about-it/
2
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Danseprinsesse » 5. jun 2020, 20:20

kidkomb skrev:
mucher skrev:
kidkomb skrev:Er der nogen der gider skære ud i pap for mig, hvorfor det pludselig er ok at sætte komma foran og?
Hold dog op med det.
Indskudt sætning, ja, så kan det bruges som en slags parantes. Ellers ikke. Det var det jeg lærte i skolen. Det var ca på Ruder Konges tid. Det ved jeg.
Men er det ok i dag og hvorfor?

Kan du give et eksempel på hvad der skulle have ændret sig? Selv Ruder Konge ville have sat komma i "Far sagde ja, og mor sagde nej".

Jeg kan huske at vi lærte at "og" i sig selv fungerer som komma.


Hvis der er et grundled og et udsagnsled i sætningen efter “og”, skal der være et komma foran.
3
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf kidkomb » 5. jun 2020, 20:28

Danseprinsesse skrev:
kidkomb skrev:
mucher skrev:
kidkomb skrev:Er der nogen der gider skære ud i pap for mig, hvorfor det pludselig er ok at sætte komma foran og?
Hold dog op med det.
Indskudt sætning, ja, så kan det bruges som en slags parantes. Ellers ikke. Det var det jeg lærte i skolen. Det var ca på Ruder Konges tid. Det ved jeg.
Men er det ok i dag og hvorfor?

Kan du give et eksempel på hvad der skulle have ændret sig? Selv Ruder Konge ville have sat komma i "Far sagde ja, og mor sagde nej".

Jeg kan huske at vi lærte at "og" i sig selv fungerer som komma.


Hvis der er et grundled og et udsagnsled i sætningen efter “og”, skal der være et komma foran.

Ja, det kan der være noget om. Jeg får bare helt ticks når jeg ser komma før og :lol: Jeg må bare forsøge at vende mig til det..
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 5. jun 2020, 22:26

kidkomb skrev:Ja, det kan der være noget om. Jeg får bare helt ticks når jeg ser komma før og :lol: Jeg må bare forsøge at vende mig til det..

Det var en hel dille blandt dansklærere en overgang om ikke at ville virke terpende. Det er nok i den forbindelse de begyndte med alle de usystematiske tommelfingerregler om komma eller ikke komma før bestemte ord. Der er som regel altid et væld af undtagelser fra den slags "regler", så det er nok bedst at glemme dem. Folk kan alligevel tit ikke huske om der "altid" eller "aldrig" skulle komma før "at" osv.

Meget bedre at styre efter om der er tale om en stand-alone sætning med grundled+udsagnsled.

Det eneste ord jeg kan komme i tanke om hvor der er meningsfulde regler om komma før, er at man i hvert fald har lov til at sætte komma foran "men", selvom det der kommer efter ikke er en rigtig sætning i sig selv: "Kun én, men en løve." :)
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Flora » 5. jun 2020, 23:08

kidkomb skrev:
mucher skrev:
kidkomb skrev:Er der nogen der gider skære ud i pap for mig, hvorfor det pludselig er ok at sætte komma foran og?
Hold dog op med det.
Indskudt sætning, ja, så kan det bruges som en slags parantes. Ellers ikke. Det var det jeg lærte i skolen. Det var ca på Ruder Konges tid. Det ved jeg.
Men er det ok i dag og hvorfor?

Kan du give et eksempel på hvad der skulle have ændret sig? Selv Ruder Konge ville have sat komma i "Far sagde ja, og mor sagde nej".

Jeg kan huske at vi lærte at "og" i sig selv fungerer som komma.


Jeg tror, der har floreret nogle komma-misforståelser der for 30-ish år siden, da vi gik i skole (som jeg husker det, er vi ca. lige gamle), for jeg husker også at have hørt det der. Men jeg tog et kommakursus hos Dansk Sprognævn for et par år siden, og de påstår altså, at der altid har skullet komma mellem helsætninger.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 5. jun 2020, 23:38

Flora skrev:Jeg tror, der har floreret nogle komma-misforståelser der for 30-ish år siden, da vi gik i skole (som jeg husker det, er vi ca. lige gamle), for jeg husker også at have hørt det der. Men jeg tog et kommakursus hos Dansk Sprognævn for et par år siden, og de påstår altså, at der altid har skullet komma mellem helsætninger.

Som jeg allerede har gjort nar af, var der en periode hvor man endelig ikke måtte terpe regler, og derfor kom op med en række tommelfingerregler om før "og" ..."og før "at" ... og den slags. Jeg ved faktisk ikke hvordan man gør nu? :gruble:

Vi fik jo banket kryds og bolle ind i knolden - men lige den regel jeg tror Kidkomb tænker på, havde vi faktisk også dengang.
Selv om den bliver mere forvirret i sammenhæng med "komme før og"-ideer.
Jeg ville nærmere referere den regel som "i opremsninger kan komma erstatte og".
Så i stedet for "Flora og Kidkomb og dgd" bliver det "Flora, Kidkomb og dgd". Det sidste "og" erstattes ikke, ergo heller ikke et komma som erstatning.

Det hedder opremsningskomma.
Sproget.dk skrev:Der sættes komma (opremsningskomma) mellem sideordnede led som ikke er forbundet med konjunktion. I praksis vil det sige at der sættes komma hvor der kunne have stået et og, et men eller et eller:
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Flora » 5. jun 2020, 23:57

dgd2007 skrev:
Flora skrev:Jeg tror, der har floreret nogle komma-misforståelser der for 30-ish år siden, da vi gik i skole (som jeg husker det, er vi ca. lige gamle), for jeg husker også at have hørt det der. Men jeg tog et kommakursus hos Dansk Sprognævn for et par år siden, og de påstår altså, at der altid har skullet komma mellem helsætninger.

Som jeg allerede har gjort nar af, var der en periode hvor man endelig ikke måtte terpe regler, og derfor kom op med en række tommelfingerregler om før "og" ..."og før "at" ... og den slags. Jeg ved faktisk ikke hvordan man gør nu? :gruble:

Vi fik jo banket kryds og bolle ind i knolden - men lige den regel jeg tror Kidkomb tænker på, havde vi faktisk også dengang.
Selv om den bliver mere forvirret i sammenhæng med "komme før og"-ideer.
Jeg ville nærmere referere den regel som "i opremsninger kan komma erstatte og".
Så i stedet for "Flora og Kidkomb og dgd" bliver det "Flora, Kidkomb og dgd". Det sidste "og" erstattes ikke, ergo heller ikke et komma som erstatning.

Det hedder opremsningskomma.
Sproget.dk skrev:Der sættes komma (opremsningskomma) mellem sideordnede led som ikke er forbundet med konjunktion. I praksis vil det sige at der sættes komma hvor der kunne have stået et og, et men eller et eller:


Det er ikke opremningskommaet, jeg tænker på. Det har jeg lært korrekt. Jeg mindes at have lært, at "og" fungerer som komma i sætningen "Ida spiser is og Erik spiser pizza", hvilket jo er forkert. Hvis det også er det, Kidkomb har lært, må der jo have været en generel misforståelse blandt dansklærerne på den tid, hvor vi gik i skole.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 6. jun 2020, 00:22

Flora skrev:Det er ikke opremningskommaet, jeg tænker på. Det har jeg lært korrekt. Jeg mindes at have lært, at "og" fungerer som komma i sætningen "Ida spiser is og Erik spiser pizza", hvilket jo er forkert. Hvis det også er det, Kidkomb har lært, må der jo have været en generel misforståelse blandt dansklærerne på den tid, hvor vi gik i skole.

Ja, okay - det er i hvert fald noget sludder - og har altid været det. Om det så er dansklærerne der har været helt rundt på gulvet, eller Kid & Flora som ikke har hørt ordentligt efter i timen, er jo ikke til at vide. Det var jo sikkert før alting blev optaget på video på mobilerne ... :fløjt:

EDIT: Jeg har dog aldrig lært "pausekommatering" - så hvis det er noget med det, er jeg blank.
0

Tilbage til "Sprog"