Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
abcd
Indlæg: 6224
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10185

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf abcd » 27. dec 2023, 15:43

Kan ikke huske om jeg har nævnt det før, men barselsorlov er specifikt den orlov en kvinde holder umiddelbart efter hun har født. Det går mig på nerverne når mænd siger de skal på barselsorlov. Nej, du har ikke født, så du skal på forælderorlov eller fædreorlov, du skal ikke på barselsorlov.
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11649
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 916
Likede indlæg: 18743

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf PaleSeptember » 29. dec 2023, 17:17

Når folk ikke kan kende forskel på hvis og vis. Eller tilstede og til stede. Det betyder faktisk noget forskelligt.
3
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 338

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf mucher » 30. dec 2023, 16:27

abcd skrev:
mucher skrev:
abcd skrev:
mucher skrev:
abcd skrev:
mucher skrev:
abcd skrev:https://www.berlingske.dk/eksistens/en-saerlig-fejl-irriterer-sprogforskeren-graenseloest-det-er-til-at

Sprogekspert synes den mest irriterende fejl er hyperkorrektioner - julegaven er til Ole og jeg. Jeg er enig, det er også uden sammenligning den fejl der irriterer mig mest.

Det fremgår af teksten under billedet at der er to "klassiske" fejl som ophidser ham. Hvad er den anden?


Kommafejl fordi han synes de er alle vegne, selv journalister kan ikke finde ud af det, siger han. Som eksempel giver han komma foran "der" når der ikke skal være det.

Jeg ved ikke hvor mange penge, der skal transporteres.

Hvor korrekt kommatering er:

Jeg ved ikke, hvor mange penge der skal transporteres.

Her går jeg dog en anden vej, jeg sparer hovedpinen ved helt at udelade det frivillige startkomma, så jeg får den ligeledes korrekte kommatering:

Jeg ved ikke hvor mange penge der skal transporteres.

Er du bekendt med fænomenet som vores engelske venner kalder "comma splices"?

Nej, det mindes jeg ikke at være stødt på.

Det var måske også lidt flabet at spørge på den måde, men du havde et par stykker af dem, så jeg kunne ikke dy mig. De er ikke nødvendigvis lige så kontroversielle på dansk, men engelsksprogede style guides anbefaler almindeligvis at man undgår dem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Comma_splice


Du er meget velkommen til at rette min grammatik. Er det f.eks. foran "selv journalister" at jeg burde have et semikolon eller punktum i stedet?

Også før "jeg sparer". Her kunne også forenkles til fx: "Her går jeg dog en anden vej og sparer ...". Der er naturligvis utallige andre omskrivningsmuligheder :)
0
abcd
Indlæg: 6224
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10185

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf abcd » 31. dec 2023, 11:17

mucher skrev:
abcd skrev:
mucher skrev:
abcd skrev:
mucher skrev:
abcd skrev:
mucher skrev:
abcd skrev:https://www.berlingske.dk/eksistens/en-saerlig-fejl-irriterer-sprogforskeren-graenseloest-det-er-til-at

Sprogekspert synes den mest irriterende fejl er hyperkorrektioner - julegaven er til Ole og jeg. Jeg er enig, det er også uden sammenligning den fejl der irriterer mig mest.

Det fremgår af teksten under billedet at der er to "klassiske" fejl som ophidser ham. Hvad er den anden?


Kommafejl fordi han synes de er alle vegne, selv journalister kan ikke finde ud af det, siger han. Som eksempel giver han komma foran "der" når der ikke skal være det.

Jeg ved ikke hvor mange penge, der skal transporteres.

Hvor korrekt kommatering er:

Jeg ved ikke, hvor mange penge der skal transporteres.

Her går jeg dog en anden vej, jeg sparer hovedpinen ved helt at udelade det frivillige startkomma, så jeg får den ligeledes korrekte kommatering:

Jeg ved ikke hvor mange penge der skal transporteres.

Er du bekendt med fænomenet som vores engelske venner kalder "comma splices"?

Nej, det mindes jeg ikke at være stødt på.

Det var måske også lidt flabet at spørge på den måde, men du havde et par stykker af dem, så jeg kunne ikke dy mig. De er ikke nødvendigvis lige så kontroversielle på dansk, men engelsksprogede style guides anbefaler almindeligvis at man undgår dem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Comma_splice


Du er meget velkommen til at rette min grammatik. Er det f.eks. foran "selv journalister" at jeg burde have et semikolon eller punktum i stedet?

Også før "jeg sparer". Her kunne også forenkles til fx: "Her går jeg dog en anden vej og sparer ...". Der er naturligvis utallige andre omskrivningsmuligheder :)


Jeg er ikke så vild med omskrivninger som en løsning på tegnsætningsproblemer. Ordene og deres rækkefølge er jeg tilfreds med. Jeg ville ofte ikke vælge en konjunktion i tale, og jeg synes ofte ikke den er krævet for at det er godt dansk.

Jeg synes tegnsætning bør kunne håndtere almindeligt dansk, og jeg vil mene det et almindeligt dansk at have helsætninger efter hinanden uden konjunktioner. Spørgsmålet bliver så hvad tegnsætningen bør være.

Jeg kunne - i hvert fald indtil nu - finde på at skrive:

Han gik i seng, han var træt.

Det matcher mit talesprog hvor jeg siger de sætninger uden ophold imellem sætningerne. Jeg kunne skrive et punktum i stedet.

Han gik i seng. Han var træt.

Men så synes jeg det bliver mere staccato end det ville være i taleform. Semikolon er måske en løsning.

Han gik i seng; han var træt.

Det synes jeg virker som en rimelig løsning. Men jeg bryder mig ikke om at skulle indsætte ekstra ord, f.eks.:

Han gik i seng fordi han var træt.

Det synes jeg ikke burde være nødvendigt, for den formulering ville jeg næppe vælge i tale.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14740
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19105

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Flora » 1. jan 2024, 14:55

Kilomet
16
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7662
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 763
Likede indlæg: 21453

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Nesnay » 12. jan 2024, 13:26

Af en eller anden grund har 80 % af mine kolleger vedtaget, at det hedder en team rooster i stedet for team roster. Det morer mig, men jeg forstår ikke helt, hvordan det er endt sådan.
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13033
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3544
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56030
Kontakt:

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Ado » 19. jan 2024, 09:22

Nu nærmer tiden sig for fastalavnsboller.
5
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14740
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19105

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Flora » 19. jan 2024, 09:30

Ado skrev:Nu nærmer tiden sig for fastalavnsboller.


Så skal man huske at byde sin faster Lavn på en :D
1
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11649
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 916
Likede indlæg: 18743

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf PaleSeptember » 22. jan 2024, 16:36

Der er såååååå mange, der skriver hasselbagte kartofler, men nu faldt jeg over en ny: Hasselbackte kartofler!
Den irriterer mig uforholdsmæssigt meget - mon hun også skriver: Jeg backte et brød?
6
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5310

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf AFK » 23. jan 2024, 21:46

"Meget unikt".

Man kan ikke graduere "unik". Enten er det unikt eller også er det ikke.
2
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
abcd
Indlæg: 6224
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10185

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf abcd » 24. jan 2024, 03:32

Nesnay skrev:Af en eller anden grund har 80 % af mine kolleger vedtaget, at det hedder en team rooster i stedet for team roster. Det morer mig, men jeg forstår ikke helt, hvordan det er endt sådan.


Én gættede forkert, og de andre vidste det ikke, så de løb bare med på den førstes gæt...

Det forekommer mig at jeg har set det fænomen flere gange, og jeg tror endda jeg har været den der gættede forkert og vildledte hele teamet. Jeg kan dog ikke lige komme i tanke om ordene lige nu.
1
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 238
Likede indlæg: 3983

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Galoldriel » 31. jan 2024, 14:06

Det irriterer mig ikke grænseløst, men jeg bemærker det da:

Når folk sætter komma foran infinitiv.

Når folk skriver "guldgruppe", men mener "guldgrube".

Når folk skriver "hips om haps", men mener "hip som hap".

Når folk skriver "stramtantet", men mener "stramtandet".
2
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
abcd
Indlæg: 6224
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10185

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf abcd » 31. jan 2024, 17:38

Galoldriel skrev:Når folk sætter komma foran infinitiv.


Det kan jeg godt finde på, når situationen byder det, at gøre.
0
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 238
Likede indlæg: 3983

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Galoldriel » 31. jan 2024, 17:41

abcd skrev:
Galoldriel skrev:Når folk sætter komma foran infinitiv.


Det kan jeg godt finde på, når situationen byder det, at gøre.


Jeg gætter på, det er en situation som denne, du mener?
1
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1552
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2161

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Lucia » 1. feb 2024, 19:46

Det er vel ikke en decideret fejl, men jeg hører en podcast for tiden, hvor den ene vært udtaler "menneske" og "følelse" som "mensk" og "følse". Det er lidt irriterende.
0

Tilbage til "Sprog"