Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Planten » 3. okt 2019, 03:38

Fru Sunshine skrev:Når en person påstår, at han/hun er glade for noget, bare fordi det er i flertal.
Nej! Du er glad for noget, uanset hvor mange, der er. Det er jo ikke tingene, der er glade.

Det er lidt det samme som, når folk sælger "hjemmelavet fiskefrikadeller" (bare at det er lidt den anden vej rundt :) )
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Slettet bruger » 3. okt 2019, 04:34

Sangius skrev:
abcd skrev:
Lisva skrev:
abcd skrev:"Undtagelsen der bekræfter reglen" mener jeg som oftest bliver brugt forkert. Det bliver brugt når man burde have nøjedes med at kalde det en undtagelse.

En undtagelse der bekræfter en regel, kan f.eks. være "parkering ikke tilladt om søndagen". Den sætning underforstår at parkering normalt er tilladt, og derfor er det en undtagelse der bekræfter en regel - reglen er at parkering er tilladt. Det med f.eks. at sige "jeg står op kl. 7 hver dag, men kl. 9 om søndagen, det er undtagelsen der bekræfter reglen". Nej det er det ikke, det er bare en undtagelse.


Du misforstår brugen af ordet "regel". Det handler ikke om en lov/regel, men derimod om en regelmæssighed, der brydes. Udtrykket kan altså fint anvendes i dit eksempel om noget, der afviger fra normalen.


Men hvad skal "som bekræfter reglen" så til for? Det giver ikke rigtigt mening hvis man bare nævner en undtagelse til en regel man lige har givet.


Det at man opdager afvigelsen fra reglen er det som gør, at reglen bekræftes. Undtagelsen gør en mere bevidst om, at der var en regel at bryde med in the first place. Dermed, undtagelsen bekræfter reglen. Sådan ser jeg det, i hvert fald.


Tjoh. Den danske ordbog har nedenstående:

"noget eller nogen der afviger fra en netop omtalt definition, gruppering el.lign., men paradoksalt nok synes at bekræfte dens rigtighed"

Jeg synes det bliver nogle lidt vævende og utilfredsstillende forklaringer. Teorien jeg fremsatte ovenfor kan jeg ikke finde i danske kilder, men den kan findes ved at google det engelske "exception that proves the rule". Det giver f.eks. nedenstående som jeg synes er en langt mere tilfredsstillende forklaring, https://grammarist.com/phrase/the-excep ... -the-rule/:

"The proverb the exception that proves the rule is often used to justify something that seems to contradict a rule. However, the term the exception that proves the rule actually means this exception, under these parameters, proves that the rule works in all other circumstances. In this case, the word proves is used in a semi-scientific sense to mean test. For instance, if a sign at a bakery states “Doughnuts available Sunday morning”, this is the exception that proves the rule that doughnuts are not available at the bakery at any other time. The term the exception that proves the rule is derived from a Latin phrase first used by Cicero, exceptio probat regulam in casibus non exceptis, which means the exception confirms the rule in cases not excepted."
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Fru Sunshine » 3. okt 2019, 06:37

Planten skrev:
Fru Sunshine skrev:Når en person påstår, at han/hun er glade for noget, bare fordi det er i flertal.
Nej! Du er glad for noget, uanset hvor mange, der er. Det er jo ikke tingene, der er glade.

Det er lidt det samme som, når folk sælger "hjemmelavet fiskefrikadeller" (bare at det er lidt den anden vej rundt :) )

Ja. I dit eksempel spekulerer man så over, hvilken fiskefrikadelle, der er hjemmelavet, og hvor de andre kommer fra.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Fru Sunshine » 3. okt 2019, 06:38

dgd2007 skrev:
Fru Sunshine skrev:Når en person påstår, at han/hun er glade for noget, bare fordi det er i flertal.
Nej! Du er glad for noget, uanset hvor mange, der er. Det er jo ikke tingene, der er glade.

Men det er vist skolelærerne der har fundet på den ...? :)

Nej. Hvorfor i alverden skulle vi dog finde på det? De fleste dansklærere, jeg kender, kan udmærket kende forskel på ental og flertal. Og det er vi glade for.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Misantropen » 3. okt 2019, 09:34

Dem i spilnu reklamerne der er blevet "introdukceret" til siden :sarkasme:
0
Jadajada
Indlæg: 720
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2315

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Jadajada » 3. okt 2019, 10:33

“Jeg er sådan en stave nazist” - jep, det fremgår uden enhver rimelig tvivl :clap:
5
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 3. okt 2019, 11:49

Fru Sunshine skrev:
dgd2007 skrev:
Fru Sunshine skrev:Når en person påstår, at han/hun er glade for noget, bare fordi det er i flertal.
Nej! Du er glad for noget, uanset hvor mange, der er. Det er jo ikke tingene, der er glade.

Men det er vist skolelærerne der har fundet på den ...? :)

Nej. Hvorfor i alverden skulle vi dog finde på det? De fleste dansklærere, jeg kender, kan udmærket kende forskel på ental og flertal. Og det er vi glade for.

Hov, det var mig der kom til at svare på det forkerte af dine indlæg.
Det var egentlig en kommentar til det med at snakke "omkring" noget (i stedet for "om" noget). :genert:
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Fru Sunshine » 3. okt 2019, 11:53

dgd2007 skrev:
Fru Sunshine skrev:
dgd2007 skrev:
Fru Sunshine skrev:Når en person påstår, at han/hun er glade for noget, bare fordi det er i flertal.
Nej! Du er glad for noget, uanset hvor mange, der er. Det er jo ikke tingene, der er glade.

Men det er vist skolelærerne der har fundet på den ...? :)

Nej. Hvorfor i alverden skulle vi dog finde på det? De fleste dansklærere, jeg kender, kan udmærket kende forskel på ental og flertal. Og det er vi glade for.

Hov, det var mig der kom til at svare på det forkerte af dine indlæg.
Det var egentlig en kommentar til det med at snakke "omkring" noget (i stedet for "om" noget). :genert:

Der er nok en del, der siger det forkert, men denne lærer har styr på det. :-D
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 3. okt 2019, 12:54

Fru Sunshine skrev:Der er nok en del, der siger det forkert, men denne lærer har styr på det. :-D

Men noget helt andet er at jeg ikke ved om det at "snakke omkring" noget (i stedet for at "snakke om" det), er samme slags disclaimer-sprog som at "analyse på" noget (i stedet for bare at analysere det)? Der er det lige som som man ikke har lovet at få det hele med. Men det kan også være det med "omkring" bare lød tilpas køligt og distant. :gruble:
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Planten » 3. okt 2019, 13:29

Har vi haft synes/syntes? Lykkes/lykkedes?
1
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Fillie » 4. okt 2019, 11:11

Hvis noget "trigger" en ment som fremkalder en eller anden respons, har det altså ikke en fis med "tricks" at gøre, men det er en udbredt fejl, at folk bliver "tricket". :8:
6
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Kattefjæs » 4. okt 2019, 11:18

Fillie skrev:Hvis noget "trigger" en ment som fremkalder en eller anden respons, har det altså ikke en fis med "tricks" at gøre, men det er en udbredt fejl, at folk bliver "tricket". :8:



Uha, den pisser altsaa ogsaa mig af. Jeg er saa traet af at laese det. :genert:
1
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Stitch » 4. okt 2019, 11:31

"Vi klinger så godt sammen".

Wtf. Kan du sige "klikker"?
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf HappyPaww » 4. okt 2019, 19:16

Et gram salt
4
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 773
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1175

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Brutus » 4. okt 2019, 19:25

[quote
Det er lidt det samme som, når folk sælger "hjemmelavet fiskefrikadeller" (bare at det er lidt den anden vej rundt :) )[/quote]


Men det er påfaldende så mange "skilteskrivere" der laver den fejl.
Man får ondt i øjnene af det :s
4
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)

Tilbage til "Sprog"