Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Planten
Kort karma: 810
Likede indlæg: 4788

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Planten » 15. okt 2018, 09:05

Dmitra skrev:
LaMariposa skrev:Når tyggegummi udtales "tygummi".

Min far udtaler det nærmere som "tøgummi" og han er ellers overhovedet ikke bondsk, inkarneret bydreng, opvokset midt i Aalborg.

Han siger også fx levpostej og rostbøf. Alle 3 dele til min mors store irritation, det mærkelige er at de er opvokset kun cirka 5 km fra hinanden.

Min far siger "jøglgummi" - men han er så også ægte vendelbo :lol:
2
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 825
Likede indlæg: 11811

Indlægaf dgd2007 » 15. okt 2018, 09:25

Dmitra skrev:Godt nok er det en engelsk fejl men den irriterer mig noget så grumt.

Korrekt engelsk er "could have been", mange vælger så, enten pga dårlig grammatikkundskab, dovenskab eller fiks ide at lave en slags sammentrækning af "have" der giver meget, meget lidt mening og skriver "could of been".

Så lad dog for søren være, altså!

Ja, hvis man kommer i engelsksprogede fora, er der også rigeligt at tage fat på:
where i stedet for were, definately i stedet for definitely - to name but a few :)
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 448
Likede indlæg: 8269

Indlægaf HappyPaww » 15. okt 2018, 09:56

Dmitra skrev:Godt nok er det en engelsk fejl men den irriterer mig noget så grumt.

Korrekt engelsk er "could have been", mange vælger så, enten pga dårlig grammatikkundskab, dovenskab eller fiks ide at lave en slags sammentrækning af "have" der giver meget, meget lidt mening og skriver "could of been".

Det er så utroligt irriterende! Jeg tilskriver halvdelen af amerikanerne at være decideret dumme ud fra de latterlige udtryk “could OF, would OF, should OF” :sur: Jamen kan de ikke selv se det!?

De kommer vist nok med den “forklaring” er at man jo udtaler/sammentrækker det til could’ve - og så lyder det som of :rulle:
1
Brugeravatar
Dmitra
Kort karma: 660
Likede indlæg: 8160

Indlægaf Dmitra » 15. okt 2018, 10:01

HappyPaww skrev:

Det er så utroligt irriterende! Jeg tilskriver halvdelen af amerikanerne at være decideret dumme ud fra de latterlige udtryk “could OF, would OF, should OF” :sur: Jamen kan de ikke selv se det!?

De kommer vist nok med den “forklaring” er at man jo udtaler/sammentrækker det til could’ve - og så lyder det som of :rulle:

Haha, har tænkt det samme :-D.

Men ja, det er den forklaring jeg fandt frem også, men med kartoffelamerikansk forstår jeg det slet ikke, men på engelsk, en eller anden labour accent, der forstår sagtens de får det til at lyde sådan. Uanset hvad er det rriterende.
1
Life is the bitch, and death is her sister.
Sleep is the cousin, we're a fuckin' family picture :deer:
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 15. okt 2018, 10:28

Dmitra skrev:[...] en eller anden labour accent [...]

:lol:

Apropos, så irriterer det mig faktisk at mange journalister er begyndt at kalde Labour for "Labour-partiet".
Jeg ved godt de derovre siger "The Labour Party" ... men alligevel(let), vi har da alle dawe bare kaldt det Labour herhjemme. :fløjt:
0
Brugeravatar
Dmitra
Kort karma: 660
Likede indlæg: 8160

Indlægaf Dmitra » 15. okt 2018, 10:53

Dmitra skrev:
HappyPaww skrev:

Haha, har tænkt det samme :-D.

Men ja, det er den forklaring jeg fandt frem også, men med kartoffelamerikansk forstår jeg det slet ikke, men på engelsk, en eller anden labour accent, der forstår sagtens de får det til at lyde sådan. Uanset hvad er det rriterende.

Det mest åndssvage ved det er at det ikke sparer dem for nogen bogstaver, jo hvis de vil skrive should have, men hvis de vil lave sammentrækningen shoul've er det lige mange bogstaver, der skal de blot skrive apostrof imellem i stedet for mellemrummet, så intet arbejde sparet og dermed endnu mærkeligere.
0
Life is the bitch, and death is her sister.
Sleep is the cousin, we're a fuckin' family picture :deer:
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 15. okt 2018, 13:29

Så skal du også have denne her som jeg faldt over da jeg googlede noget med sms-problemer:

"... if your completely stock ..." == if you're completely stuck :)
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Kort karma: 166
Likede indlæg: 3023

Indlægaf PaleSeptember » 15. okt 2018, 16:58

Jeg er lige faldet over "Mange begge små..." WTF!
12
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 18. okt 2018, 00:42

Når folk helt umotiveret siger "og så sige" midt inde i en sætning. :stoned:

De gør det så skørt at jeg ikke engang kan konstruere et eksempel, men I har sikkert hørt nogen gøre det.
Sass gjorde det fx flere gange på News i dag.
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 1392
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 16514
Kontakt:

Indlægaf Ado » 18. okt 2018, 06:47

Vil I - de skyldige - ikke nok være søde at stoppe med at skrive "the", når I mener te? FFS!
3
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
AstaPasta
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1060

Indlægaf AstaPasta » 18. okt 2018, 07:15

Ado skrev:Vil I - de skyldige - ikke nok være søde at stoppe med at skrive "the", når I mener te? FFS!

Det minder mig om den cafe, der af en eller ander grund havde blandet dansk og engelsk på menukortet. Jeg spekulerede over, hvad "the cake" mon var for en kage. Jeg var lidt skuffet, da jeg kom frem til, at de vist bare mente te og kage.
5
Brugeravatar
Ghattner
Kort karma: 48
Likede indlæg: 2321

Indlægaf Ghattner » 18. okt 2018, 07:45

Jeg faldt over denne side for, ironisk nok, et kommunikationsbureau! Deres tagline er "Vi er bro".
https://wearebro.dk/

Først tænkte jeg; "Er de en bro"? Altså sådan en man kan køre over? Er brobygning deres ekspertise? Eller refererer de til "bro, som i det moderne slang for "brother". I så fald, burde de så hedde bro's? Der gik noget tid før jeg faldt over at de er fordi virksomhedens stifter hedder "Bro" til efternavn.

Det er også den der infame trend til at skrive person/virksomhedsnavne med lille forbogstav! Noget der bliver ekstra forvirrende når navnet også er et almindelig brugt navneord som netop bro. Det var noget andet hvis det var jensen eller schwarz.

At man så skal tilte sit hoved 90 grader for at læse hvad medarbejderne hedder bekræfter mig blot I at de måske ikke er helt skarpe på kommunikation...
https://wearebro.dk/vores-team
4
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 417
Likede indlæg: 8677

Indlægaf sigge » 19. okt 2018, 18:07

Christiane S-M i Vild Med Dans: “Det er Sara og jeg, der har valgt aftenens udfordring.” :rulle:
2
:deer: :deer: :deer: :deer: :deer:
Kun få datoer tilbage, hvis du skal være med til at skrive den episke debatjulekalender 2018.
Tilmeld dig her: http://debatten.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=12933
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 19. okt 2018, 18:09

sigge skrev:Christiane S-M i Vild Med Dans: “Det er Sara og jeg, der har valgt aftenens udfordring.” :rulle:

Det burde det jo faltisk hedde hvis vores kasussystem ikke var gået helt i opløsning :-D
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 1392
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 16514
Kontakt:

Indlægaf Ado » 28. okt 2018, 09:56

"Starinlys". :sur:
2
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".

Tilbage til "Sprog"