Dårlige formuleringer i medierne...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7679
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21506

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf Nesnay » 18. dec 2023, 16:51

Jeg ved godt, medierne ikke nødvendigvis styrer orddelingen på SoMe, men det er altså lidt sjovt alligevel :P

Fra Fyens Stiftstidende.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
13
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20607
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44168

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf paint » 23. dec 2023, 14:50

"Og så smider George Clooney en god, gammel graver på banen: At penge ikke kan købe lykke."

- EB

Jeg har hørt udtrykket 'en gammel traver', om noget der er hørt mange gange før. Men en gammel 'graver', det har jeg vist aldrig hørt før, en journalist på Ekstrabladet opfandt det (gætter jeg på) :gruble:
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23831
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22079

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 23. dec 2023, 16:28

paint skrev:"Og så smider George Clooney en god, gammel graver på banen: At penge ikke kan købe lykke."

- EB

Jeg har hørt udtrykket 'en gammel traver', om noget der er hørt mange gange før. Men en gammel 'graver', det har jeg vist aldrig hørt før, en journalist på Ekstrabladet opfandt det (gætter jeg på) :gruble:

Ja, nogle gange har de jo så travlt med at finde kunstlede klicheer for alting at de glemmer det også helst skal give lidt mening.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20607
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44168

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf paint » 23. dec 2023, 17:11

dgd2007 skrev:
paint skrev:"Og så smider George Clooney en god, gammel graver på banen: At penge ikke kan købe lykke."

- EB

Jeg har hørt udtrykket 'en gammel traver', om noget der er hørt mange gange før. Men en gammel 'graver', det har jeg vist aldrig hørt før, en journalist på Ekstrabladet opfandt det (gætter jeg på) :gruble:

Ja, nogle gange har de jo så travlt med at finde kunstlede klicheer for alting at de glemmer det også helst skal give lidt mening.


Jeg tror sgu snarere, at det er en journalist, der har misforstået udtrykket - noget a la "Jeg er ikke født bag en vogn" eller "Selv en blind høne lægger æg") som jeg også har læst) ;)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 456
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 340

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf mucher » 23. dec 2023, 19:17

paint skrev:
dgd2007 skrev:
paint skrev:"Og så smider George Clooney en god, gammel graver på banen: At penge ikke kan købe lykke."

- EB

Jeg har hørt udtrykket 'en gammel traver', om noget der er hørt mange gange før. Men en gammel 'graver', det har jeg vist aldrig hørt før, en journalist på Ekstrabladet opfandt det (gætter jeg på) :gruble:

Ja, nogle gange har de jo så travlt med at finde kunstlede klicheer for alting at de glemmer det også helst skal give lidt mening.


Jeg tror sgu snarere, at det er en journalist, der har misforstået udtrykket - noget a la "Jeg er ikke født bag en vogn" eller "Selv en blind høne lægger æg") som jeg også har læst) ;)

Er forklaringen mon ikke snarere at 'g' og 't' er nabotaster? Af samme journalist d. 14. september:

Sport og politik skal ikke blandes sammen, lyder den gamle traver, der stammer fra OL-stifteren Pierre de Coubertin.
0
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 456
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 340

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf mucher » 30. dec 2023, 15:41

Fra EB-artikel i anledning af tiårsdagen for Michael Schumachers skiulykke. Der er åbenbart tale om hjemmet i den schweiziske by Gland ved bredden af Genevesøen/Genfersøen.

"Han blev lagt i koma, hvor han lå i 250 dage, inden han blev flyttet til sit hjem i Lake Geneva, hvor han har fortsat sin behandling."

https://ekstrabladet.dk/sport/formel_1/ti-aar-siden-schumacher-familien-deler-roerende-besked/10076639
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23831
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22079

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 30. dec 2023, 21:26

mucher skrev:Fra EB-artikel i anledning af tiårsdagen for Michael Schumachers skiulykke. Der er åbenbart tale om hjemmet i den schweiziske by Gland ved bredden af Genevesøen/Genfersøen.

"Han blev lagt i koma, hvor han lå i 250 dage, inden han blev flyttet til sit hjem i Lake Geneva, hvor han har fortsat sin behandling."

https://ekstrabladet.dk/sport/formel_1/ti-aar-siden-schumacher-familien-deler-roerende-besked/10076639

Apropos: Kan ikke huske hvor (måske text-tv), men jeg læste engang at fugleinfluenzaen var nået frem til Danube-deltaet. :genert:
2
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4566

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf PerXX » 31. dec 2023, 23:55

Billede

Flot orddeling!
5
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23831
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22079

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 1. jan 2024, 12:48

Hvorfor bruge et eksisterende ord, når man kan opfinde et nyt: ;)

TV2 News skrev:abdicering ... abdicering ... abdicering ... abdicering ...

Den danske ordbog skrev:abdikation
2
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11709
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 922
Likede indlæg: 18900

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf PaleSeptember » 11. jan 2024, 14:36

TV2 brillerer i den her artikel: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-01- ... igt-tilbud

"De sidste kilo skal smides i et fitnesscenter, men Mona Jönsson er tilbageholden, fordi hun tidligere har haft ubehagelige oplevelser, hvor folk grinte af hende i et center."

"- Vi har en nultolerance, når det gælder dårlig opførelse, siger han og tilføjer: ..."
(Andre steder står der rigtigt nok opførsel)

"Det er nultolerance, jeg har brug for. Det handler om rumlighed."
5
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15000
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1190
Likede indlæg: 25248

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf sigge » 11. jan 2024, 14:48

PaleSeptember skrev:TV2 brillerer i den her artikel: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-01- ... igt-tilbud

"De sidste kilo skal smides i et fitnesscenter, men Mona Jönsson er tilbageholden, fordi hun tidligere har haft ubehagelige oplevelser, hvor folk grinte af hende i et center."

"- Vi har en nultolerance, når det gælder dårlig opførelse, siger han og tilføjer: ..."
(Andre steder står der rigtigt nok opførsel)

"Det er nultolerance, jeg har brug for. Det handler om rumlighed."


For slet ikke at tale om det selvmodsigende i nultolerance og rum(me)lighed. :D
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23831
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22079

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 11. jan 2024, 22:05

sigge skrev:For slet ikke at tale om det selvmodsigende i nultolerance og rum(me)lighed. :D

Du har et punkt! :-D
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21996
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2519
Likede indlæg: 59704

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. jan 2024, 14:05

Jeg hører en podcast lige nu, hvor en journalist, der er gæst i studiet, konsekvent siger "afhør" i stedet for "forhør" eller "afhøring".
Jeg er lige ved at smide min højtaler ind i væggen.
5
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1753
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6059

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf Ondemand » 15. jan 2024, 15:55

Min agtelse for journaliststanden er på meget hastig retur. Jeg tror at mange af de sproglige fadæser man ser i medierne hænger sammen med at der læses færre fysiske bøger i dag, man får bare ikke helt samme forståelse for nuancerne i sproget når man får en tekst oplæst frem for selv at stave sig igennem den :gammel:

Ordet tilsyneladende giver ingen mening i nedenstående sætning. Det burde være en overkommelig opgave for en journalist at undersøge hvorvidt personen er ustraffet og/eller veluddannet.

"Her delte den tilsyneladende ustraffede og veluddannede mand kontor og arbejdsplads med en række personer, som stod dybt rystede, da han i april sidste år blev anholdt for frihedsberøvelse af en 13-årig pige."

https://ekstrabladet.dk/krimi/hans-arbe ... t/10093993
1
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 456
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 340

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf mucher » 16. jan 2024, 14:58

Ondemand skrev:Min agtelse for journaliststanden er på meget hastig retur. Jeg tror at mange af de sproglige fadæser man ser i medierne hænger sammen med at der læses færre fysiske bøger i dag, man får bare ikke helt samme forståelse for nuancerne i sproget når man får en tekst oplæst frem for selv at stave sig igennem den :gammel:

Ordet tilsyneladende giver ingen mening i nedenstående sætning. Det burde være en overkommelig opgave for en journalist at undersøge hvorvidt personen er ustraffet og/eller veluddannet.

"Her delte den tilsyneladende ustraffede og veluddannede mand kontor og arbejdsplads med en række personer, som stod dybt rystede, da han i april sidste år blev anholdt for frihedsberøvelse af en 13-årig pige."

https://ekstrabladet.dk/krimi/hans-arbe ... t/10093993

Den undrede jeg mig også over. Måske skrev de "pæne og ordentlige" først og ændrede det til "ustraffede og veluddannede" uden at tænke over at de nye tillægsord ikke fungerer lige så godt sammen med "tilsyneladende". Det er i hvert fald min bedste teori :)
0

Tilbage til "Sprog"