Dårlige formuleringer i medierne...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 20182

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 13. sep 2022, 07:09

DetSorteCirkus skrev:[...]
Piloten af et lille fly
[...]

Ja, det er blevet ret udbredt, det der. Sportskommentatorerne er begyndt at sige "finalen af turningen", og i en længerevarende reklameserie omtaler en bestemt bank sine kunder som "rygraden af dansk erhvervsliv". (Jeg ville i begge tilfælde have brugt "i".)
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 25. sep 2022, 08:34

Det er forbløffende hvor hurtigt alle journalisterne tager et modeord i brug! Tror det var Ask Rostrup der startede, og lige pludselig skal alle på News have flettet et "NETOP" ind i sætningerne, og gerne på steder hvor det nærmest er meningsforstyrrende - selv om jeg tror ideen er at det skal gøre det mere højdramatisk.
Eksempler efter hukommelsen:

"Processionen nærmer sig Windsor Castle, og tusinder af mennesker har taget opstilling langs den lange vej der fører til ... NETOP ... Windsor Castle."

"Spændingen stiger mellem styret og demonstranterne som i de senere dage har protesteret mod ... NETOP ... styret.

:stoned:
3
Brugeravatar
mucher
Kort karma: 6
Likede indlæg: 268

Indlægaf mucher » 26. sep 2022, 10:33

dgd2007 skrev:Det er forbløffende hvor hurtigt alle journalisterne tager et modeord i brug! Tror det var Ask Rostrup der startede, og lige pludselig skal alle på News have flettet et "NETOP" ind i sætningerne, og gerne på steder hvor det nærmest er meningsforstyrrende - selv om jeg tror ideen er at det skal gøre det mere højdramatisk.

"Processionen nærmer sig Windsor Castle, og tusinder af mennesker har taget opstilling langs den lange vej der fører til ... NETOP ... Windsor Castle."

"Spændingen stiger mellem styret og demonstranterne som i de senere dage har protesteret mod ... NETOP ... styret.

Dine eksempler er også udtryk for at journalister bruger for mange ord. En af mine kæpheste. I det første kunne (burde) der sættes punktum efter "vej". I det andet kunne (burde) "netop styret" erstattes med "det".
0
Brugeravatar
AFK
Kort karma: 43
Likede indlæg: 1762

Indlægaf AFK » 26. sep 2022, 15:35

Lige på forsiden på tv2:

tv2.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
You deserve what you tolerate.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 27. sep 2022, 12:48

mucher skrev:
dgd2007 skrev:Det er forbløffende hvor hurtigt alle journalisterne tager et modeord i brug! Tror det var Ask Rostrup der startede, og lige pludselig skal alle på News have flettet et "NETOP" ind i sætningerne, og gerne på steder hvor det nærmest er meningsforstyrrende - selv om jeg tror ideen er at det skal gøre det mere højdramatisk.

Dine eksempler er også udtryk for at journalister bruger for mange ord. En af mine kæpheste. I det første kunne (burde) der sættes punktum efter "vej". I det andet kunne (burde) "netop styret" erstattes med "det".

Ja, og som sagt helt gak! Det ville give mening hvis det var fra en totalt urelateret historie at de ved skæbnen store tilfældighedsspil havde taget opstilling ved vejen til Windsor - men altså når ruten har været kendt i flere dage, og det er det hele udsendelsen handler, og man i øvrigt kan se det skærmen, og ... :D

Jeg går ud fra at din definition af for mange ord også dækker små sportsnyheder, som kun kan bestå af dobbeltkonfekt forbundet med et "når" eller "da", afhængigt af om kampen har fundet sted: "Hold X skal møde hold Y, når hold X skal møde hold Y", eller "Hold X besejrede hold Y, da hold X besejrede hold Y" - selvfølgelig sagt på to forskellige måder, fx "... "når/da hjemmeholdet tager/tog imod de gulblusede."
0
Akehurst2
Kort karma: 1119
Likede indlæg: 35138

Indlægaf Akehurst2 » 27. sep 2022, 14:23

https://www.berlingske.dk/danmark/live- ... eam-1-og-2

Det nye særlige begreb 'nautisk sømil' :tie:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Brugeravatar
Nesnay
Kort karma: 542
Likede indlæg: 14883

Indlægaf Nesnay » 27. sep 2022, 18:19

Når fejl i nutids-r fuldstændig ændrer betydningen af en sætning.
6
Brugeravatar
mucher

Indlægaf mucher » 28. sep 2022, 10:28

dgd2007 skrev:
mucher skrev:

Ja, og som sagt helt gak! Det ville give mening hvis det var fra en totalt urelateret historie at de ved skæbnen store tilfældighedsspil havde taget opstilling ved vejen til Windsor - men altså når ruten har været kendt i flere dage, og det er det hele udsendelsen handler, og man i øvrigt kan se det skærmen, og ... :D

Jeg går ud fra at din definition af for mange ord også dækker små sportsnyheder, som kun kan bestå af dobbeltkonfekt forbundet med et "når" eller "da", afhængigt af om kampen har fundet sted: "Hold X skal møde hold Y, når hold X skal møde hold Y", eller "Hold X besejrede hold Y, da hold X besejrede hold Y" - selvfølgelig sagt på to forskellige måder, fx "... "når/da hjemmeholdet tager/tog imod de gulblusede."

Det er et udmærket eksempel :) Hvis jeg ikke var så doven, ville jeg forsøge at katalogisere dem. En anden klassiker er af typen "Hans Hansen er født i København ... Senere flyttede Hans Hansen til Odense ... Hans Hansen døde i 1947." Som om stedord ikke var opfundet. Som læser føler man sig lidt undervurderet når forfatteren i hver anden sætning skal minde en om hvem/hvad der tales om.

Måske er japanere bedre til at koncentrere sig. Jeg har i hvert fald engang ladet mig fortælle at i japanske bøger kan der være flere sider imellem at subjektets navn bliver gentaget. Man stoler åbenbart på at kontekst er nok.
0
Brugeravatar
Nesnay

Indlægaf Nesnay » 3. okt 2022, 06:49

Det skal jo også passes :)
3
Brugeravatar
mucher

Indlægaf mucher » 5. okt 2022, 21:42

Måske skulle der have været mere skrald på.

skrald.png
1
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 632
Likede indlæg: 30303

Indlægaf Fyrst Eberhard » 5. okt 2022, 22:02

8175D67A-C5AF-4782-8644-997A436EF3F1.jpeg
1
Et liv - et lille glimt af tid mellem to evigheder
Brugeravatar
Nesnay

Indlægaf Nesnay » 14. okt 2022, 10:30

Det er jo ikke det, "opspind" betyder?
3
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 14. okt 2022, 10:32

Nesnay skrev:Det er jo ikke det, "opspind" betyder?

Måske ... hvis de lyver om deres erobringer i Københavnstrup? :gruble:
0
Brugeravatar
Nesnay

Indlægaf Nesnay » 14. okt 2022, 10:34

dgd2007 skrev:

Måske ... hvis de lyver om deres erobringer i Københavnstrup? :gruble:
Det er bare ikke det, artiklen handler om. Den handler om, at det almindelige er blevet populært, og afledt af det: At disse her helt almindelige gutter har fået nemmere ved at score.
0
Lys
Kort karma: 456
Likede indlæg: 7967

Indlægaf Lys » 14. okt 2022, 10:42

Jeg ved ikke om ordet findes, men de mener vel “upspin” - altså en positiv, opadgående spiral? Men det er også noget temmelig meget andet end “opspind”.
1

Tilbage til "Sprog"