Dårlige formuleringer i medierne...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf sigge » 28. jun 2019, 12:02

"Godhedsprojekter"? Jeg ville nok bruge velgørenhed i den sammenhæng. Det andet er i hvert fald ikke lige et udtryk, jeg kender.

godhed.png


Fra dr.dk: https://www.dr.dk/nyheder/indland/tilstaar-millionsvindel-opfandt-godhedsprojekter-og-snoed-offentlige-kasser
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 28. jun 2019, 13:17

sigge skrev:"Godhedsprojekter"? Jeg ville nok bruge velgørenhed i den sammenhæng. Det andet er i hvert fald ikke lige et udtryk, jeg kender.
[...]

Det lyder som et hetz-udtryk fra en freelance højreekstrem debattør. Så det er spøjst at det det bliver brugt af DR.
Men jeg har fx før hørt udtrykket "godhedsindustrien" (sagt med fnys i pennen).
1
Brugeravatar
ingethesweetest
Indlæg: 38
Tilmeldt: 9. apr 2016, 15:20
Kort karma: 1
Likede indlæg: 51

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf ingethesweetest » 29. jun 2019, 13:52

Det kunne være, at man skulle have korrekturlæseren/redaktøren til at markere rettelser/kommentarer med en anden farve, så man får dem fjernet, inden man publicerer artiklen:

2019-06-29 15_47_04-Opgør i Oregon_ Politiet jager republikanske senatorer, der nægter at stemme om .png

https://politiken.dk/udland/art7270302/ ... m-klimalov
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf RavenClaw » 29. jun 2019, 17:15

I Nordsjælland affyrer politiet pistoler. Det lyder besværligt ift. blot at affyre skud.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/betje ... -gilleleje
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf RavenClaw » 29. jun 2019, 20:09

Falstria skrev:
RavenClaw skrev:I Nordsjælland affyrer politiet pistoler. Det lyder besværligt ift. blot at affyre skud.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/betje ... -gilleleje


Man afgiver skud

Man affyrer pistoler (og kanoner).


Jf. den danske ordbog defineres ordet 'affyre' som: "bevirke at et projektil afskydes eller udsendes". Derfor affyres skuddet, som er den genstand, der fyres afsted. Ordbogen giver endda selv eksempler på, at skud affyres. Både TV2 og EB har desuden brugen: "Politiet affyrede skud ved anholdelse".
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 449
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 332

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf mucher » 30. jun 2019, 15:11

"Red Bull Ring burde være det perfekte sted for Kevin Magnussen at fejre sit jubilæumsløb nummer 50 for Haas." (EB)
Det er godt nok mange jubilæumsløb. Måske skulle der have stået 50-løbsjubilæum(?)
1
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf RavenClaw » 30. jun 2019, 20:42

Falstria skrev:
RavenClaw skrev:
Falstria skrev:
RavenClaw skrev:I Nordsjælland affyrer politiet pistoler. Det lyder besværligt ift. blot at affyre skud.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/betje ... -gilleleje


Man afgiver skud

Man affyrer pistoler (og kanoner).


Jf. den danske ordbog defineres ordet 'affyre' som: "bevirke at et projektil afskydes eller udsendes". Derfor affyres skuddet. Ordbogen giver endda selv eksempler på, at skud affyres. Både TV2 og EB har desuden brugen: "Politiet affyrede skud ved anholdelse".


Ordbogen er fucked up.
Det giver jo også sig selv hvis deres referencer er journalister...

Men at affyre en pistol er altså ikke at selve pistolen er projektilet. Den har du fået forkert fat i.


Den danske ordbog tager ikke referencer hos journalister, men omvendt.
Jeg har ikke påstået, at pistolen er et projektil? Men at brugen af ordet affyre definitionsmæssigt henviser til objektet, der bliver skudt afsted.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf sigge » 2. jul 2019, 11:44

mucher skrev:"Red Bull Ring burde være det perfekte sted for Kevin Magnussen at fejre sit jubilæumsløb nummer 50 for Haas." (EB)
Det er godt nok mange jubilæumsløb. Måske skulle der have stået 50-løbsjubilæum(?)


Eller også kan de bare virkelig godt lide at fejre jubilæer, så han har fejret jubilæum til hvert eneste af de 50 løb.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 449
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 332

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf mucher » 19. jul 2019, 13:55

Jeg bliver ofte irriteret på artikler hvor de fulde navne på personer bliver gentaget i tide og utide.

I engelsksprogede artikler er det almindeligt at subjektets fulde navn (fx Sam Smith) slås fast i indledningen, og at han efterfølgende bliver kaldt enten Sam eller Smith. På dansk er man tilsyneladende mere bange for at lade efternavne stå alene, så det bliver ofte noget med at først gjorde Jens Ole Jensen noget, og så gjorde Jens Ole Jensen noget andet. Særligt graverende er det, når der er tale om lange navne. Mange journalister glemmer også at variere med stedord (som "han") og andre omskrivninger (som "den udmattede cykelrytter").

Her er et eksempel fra gårsdagens EB: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/37-aars-aldersforskel-det-er-ikke-min-bedstemor/7717861
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 19. jul 2019, 15:31

mucher skrev:[...]
Mange journalister glemmer også at variere med stedord (som "han") og andre omskrivninger (som "den udmattede cykelrytter").
[...]

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår det sidste her? :gruble:
Hvad gør de, og hvad vil du have de skal gøre i stedet?
0
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 449
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 332

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf mucher » 19. jul 2019, 20:06

dgd2007 skrev:
mucher skrev:[...]
Mange journalister glemmer også at variere med stedord (som "han") og andre omskrivninger (som "den udmattede cykelrytter").
[...]

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår det sidste her? :gruble:
Hvad gør de, og hvad vil du have de skal gøre i stedet?

Ikke bevidstløst gentage det fulde navn hvor for- eller efternavn er nok. Hvor et personligt stedord (han, hun, osv.) er nok, bør det i reglen foretrækkes. Variation i form af omskrivninger skader heller ikke.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 19. jul 2019, 21:02

mucher skrev:Ikke bevidstløst gentage det fulde navn hvor for- eller efternavn er nok. Hvor et personligt stedord (han, hun, osv.) er nok, bør det i reglen foretrækkes. Variation i form af omskrivninger skader heller ikke.

Nå ok. Det var fordi mig irriterer det netop, når de absolut skal skal komme med en helt overflødig omskrivning. Men det er måske mest i "krote nyheder", det forekommer.
Et eksempel jeg lige kan huske: "Egypten: Egypterne går i dag til stemmeurnerne for at vælge præsident i det nordafrikanske land."
0
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 449
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 332

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf mucher » 19. jul 2019, 21:19

dgd2007 skrev:
mucher skrev:Ikke bevidstløst gentage det fulde navn hvor for- eller efternavn er nok. Hvor et personligt stedord (han, hun, osv.) er nok, bør det i reglen foretrækkes. Variation i form af omskrivninger skader heller ikke.

Nå ok. Det var fordi mig irriterer det netop, når de absolut skal skal komme med en helt overflødig omskrivning. Men det er måske mest i "krote nyheder", det forekommer.
Et eksempel jeg lige kan huske: "Egypten: Egypterne går i dag til stemmeurnerne for at vælge præsident i det nordafrikanske land."

Ja, omskrivninger kan overdrives, men i dit eksempel er problemet dobbeltkonfekt.
0
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 449
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 332

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf mucher » 28. jul 2019, 16:30

dgd2007 skrev:Et eksempel jeg lige kan huske: "Egypten: Egypterne går i dag til stemmeurnerne for at vælge præsident i det nordafrikanske land."

Selv i overskrifter er gentagelser og andre overflødige ord vist almindeligt forkommende. Jeg så forleden noget om at unge i stigende grad var blevet langt bedre til at passe på deres penge. På eb.dk har der på det seneste været et par overskrifter om personer der er omkommet i alvorlige ulykker.

Det irriterer mig når folk som skal forstille at være professionelle formidlere, bruger for mange ord på at beskrive simple ting. Nogle eksempler fra en EB-nekrolog over nyligt afdøde Rutger Hauer:

1) "Skuespilleren blev legendarisk for rollen som Roy Batty i Ridley Scotts 'Blade Runner' fra 1982 [...] Rutger Hauers mest berømte præstation blev som sagt i filmen 'Blade Runner', der ved sin premiere blev et gigantflop tilbage i 1982. Han spillede den morderiske men sjælfulde Roy Batty over for Harrison Ford i Ridley Scott-filmen 'Blade Runner' ... Filmen blev senere en gigantisk kultfilm, og Batty nævnes stadig som Rutger Hauers mest betydningsfulde filmrolle."

Egentlig ret imponerende med så mange gentagelser i en ellers meget kort artikel.

2) På 17 linjer er der seks forekomster af mandens fulde navn. Fem af gangene havde "Hauer" (eller "han") været tilstrækkeligt. Medmindre læserne regnes for små børn som skal have det ind med skeer.

3) "... i filmen 'Blade Runner' ... i filmen 'The Hitcher' ... i filmen 'Escape from Sobibor' ... i filmen 'Sin City'"

Ordet "filmen" er rent fyld her. Manden var filmskuespiller, og der er tale om kendte film.

4) "Rutger Hauer efterlader sig sin kone og en datter."

Hvad var der i vejen med: "Han efterlader sig kone og datter."?

https://ekstrabladet.dk/flash/udlandkendte/rutger-hauer-er-doed-75-aar-gammel/7724911
1
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf Thitida-No-Chey » 31. jul 2019, 06:02

Når nu man gerne vil protestere og demonstrere samtidig....!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede

Tilbage til "Sprog"