Hvilken vending er MINDST aggressiv?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6347
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 755
Likede indlæg: 15044

Re: Hvilken vending er MINDST aggressiv?

Indlægaf Ata » 16. mar 2024, 07:50

Jeg synes ikke man kan give dig svar uden at have konteksten. Det giver ingen mening.

Hvis du skal skrive noget om andres adfærd, så hold dig til principperne for ikke-voldelig kommunikation. Der beskriver du først objektive forhold ved situationen. Så beskriver du dine følelser. Dernæst hvad du har behov for. Du skriver ikke noget om, hvad de andre føler eller mener. Du afholder dig også fra at dømme.
10
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9090
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21959

Re: Hvilken vending er MINDST aggressiv?

Indlægaf Purple Haze » 16. mar 2024, 08:24

Sophies-mor skrev:Jeg kommer ikke til at udelade min "tolkning" af, hvad de evt føler, da det er en del af problemet, kan man sige.
Det er en adfærd fra deres side af, mod mig, som gør, at jeg vælger X,Y osv.

Men, kan måske komme uden om, ved at skrive noget i stil med
"Jeg kommer ikke til at x, y og z, grundet ..."


Forslaget om x, y og z, kan desværre ikke lade sig gøre.
I stedet bliver det Æ, Ø og Å.

Mvh SK

Eller hvis man skal være mere “blød” og invitere til diskussion.

Forslaget om x, y og z, kan desværre ikke lade sig gøre, da x og y vil betyde at køleskabet taber for meget luft og med tiden vil bryde sammen, og da z ikke giver mening uden x og y er det heller ikke en mulighed.
I stedet bliver det Æ, Ø og Å.

Mvh SK
5
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1574
Likede indlæg: 23522

Re: Hvilken vending er MINDST aggressiv?

Indlægaf Aragorn » 16. mar 2024, 09:29

Det er med stor glæde at jeg kan fortælle jer at jeg har besluttet mig for at trække mig fra vores samarbejde og jeg vil over de næste uger stå til rådighed for overdrage min viden til jer hvis I skulle ønske det, herefter vil jeg se fremad og ikke beskæftige mig med xxx igen.

Nu er det dig der er glad fordi du slipper for dem. De har ikke vundet, det har du.
4

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9572
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 788
Likede indlæg: 7864

Re: Hvilken vending er MINDST aggressiv?

Indlægaf Sophies-mor » 16. mar 2024, 10:35

Ata skrev:Jeg synes ikke man kan give dig svar uden at have konteksten. Det giver ingen mening.

Hvis du skal skrive noget om andres adfærd, så hold dig til principperne for ikke-voldelig kommunikation. Der beskriver du først objektive forhold ved situationen. Så beskriver du dine følelser. Dernæst hvad du har behov for. Du skriver ikke noget om, hvad de andre føler eller mener. Du afholder dig også fra at dømme.

Hvis jeg giver konteksten, vil jeg desværre også kunne afsløre hvem modtager er.
Men jeg har i hele tråden, fået ideer til at "komme udenom".
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9572
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 788
Likede indlæg: 7864

Re: Hvilken vending er MINDST aggressiv?

Indlægaf Sophies-mor » 17. mar 2024, 16:29

Endte med:
Blot som info, kommer jeg ikke X, Y og Z osv.
På en meget "ufølelig" måde.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
HerErJeg
Indlæg: 4246
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5051

Re: Hvilken vending er MINDST aggressiv?

Indlægaf HerErJeg » 18. mar 2024, 06:51

Jeg hjalp en advokat med lidt assistance rent fagligt, men fik også indsigt i de skrivelser der gik frem og tilbage mellem advokathusene.
Bølgerne gik verbalt meget højt når man modtog emails fra modparten, og skulle der svares tilbage i samme tone, så var det noget i retning af *XX fremturer med uvederhæftige påstande, om at ...'

I virkeligheden betød det ' forpulede klamphugger løgnhals', men det kunne ikke så godt skrives direkte.
2
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4201
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1173

Re: Hvilken vending er MINDST aggressiv?

Indlægaf Moe » 18. mar 2024, 08:10

HerErJeg skrev:Jeg hjalp en advokat med lidt assistance rent fagligt, men fik også indsigt i de skrivelser der gik frem og tilbage mellem advokathusene.
Bølgerne gik verbalt meget højt når man modtog emails fra modparten, og skulle der svares tilbage i samme tone, så var det noget i retning af *XX fremturer med uvederhæftige påstande, om at ...'

I virkeligheden betød det ' forpulede klamphugger løgnhals', men det kunne ikke så godt skrives direkte.

Det danske sprog, når det bruges godt :)

Vi har også tabt noget ved ikke at bruge de, dem og deres mere, men sådan er tidsånden.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9572
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 788
Likede indlæg: 7864

Re: Hvilken vending er MINDST aggressiv?

Indlægaf Sophies-mor » 18. mar 2024, 09:39

Moe skrev:
HerErJeg skrev:Jeg hjalp en advokat med lidt assistance rent fagligt, men fik også indsigt i de skrivelser der gik frem og tilbage mellem advokathusene.
Bølgerne gik verbalt meget højt når man modtog emails fra modparten, og skulle der svares tilbage i samme tone, så var det noget i retning af *XX fremturer med uvederhæftige påstande, om at ...'

I virkeligheden betød det ' forpulede klamphugger løgnhals', men det kunne ikke så godt skrives direkte.

Det danske sprog, når det bruges godt :)

Vi har også tabt noget ved ikke at bruge de, dem og deres mere, men sådan er tidsånden.

Enig. Savner lidt den høflighed og respekt der lå i De, Dem og Deres.
Det kan godt anvendes, uden at det bliver opstyltet og slesk. Eller fisefornemt.
1
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Sprog"