Kønnede skældsord

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
HappyHippo
Indlæg: 2543
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4400

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf HappyHippo » 11. okt 2023, 12:47

De værste ord om mænd, handler ofte om de er feminine, fx tøsedreng, bøsse osv. Intet negativt om noget maskulint

Fuckboy er både godt og skidt.
0
abcd
Indlæg: 6223
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10184

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf abcd » 11. okt 2023, 12:58

HappyHippo skrev:De værste ord om mænd, handler ofte om de er feminine, fx tøsedreng, bøsse osv. Intet negativt om noget maskulint

Fuckboy er både godt og skidt.


Man kunne også sige det handler om hvorvidt man er en "god" mand eller kvinde. Slapsvans er f.eks. lige så slemt som tøsedreng, og det er lige så specifikt noget der er rettet imod drenge/mænd. En "god" kvinde er mild og dydig - ergo går skældsordene imod kvinder på promiskuitet eller skingerhed.
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7662
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 763
Likede indlæg: 21453

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf Nesnay » 11. okt 2023, 13:14

abcd skrev:
HappyHippo skrev:De værste ord om mænd, handler ofte om de er feminine, fx tøsedreng, bøsse osv. Intet negativt om noget maskulint

Fuckboy er både godt og skidt.


Man kunne også sige det handler om hvorvidt man er en "god" mand eller kvinde. Slapsvans er f.eks. lige så slemt som tøsedreng, og det er lige så specifikt noget der er rettet imod drenge/mænd. En "god" kvinde er mild og dydig - ergo går skældsordene imod kvinder på promiskuitet eller skingerhed.
Slapsvans bruger jeg fuldstændig kønsneutralt. Det er heller ikke kønnet ifølge ordbogen (ud over at svans kan betyde både hale og penis): https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=slapsvans

Det ville være en fuldstændig almindelig interaktion, at jeg bad min kammerat om at åbne vinflasken, fordi jeg lige havde taget håndcreme på, og at jeg fik et drillende "Slapsvans :D" tilbage.

Svans derimod er klart kønnet, men det er som nedsættende betegnelse for en homoseksuel mand.
0
abcd
Indlæg: 6223
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10184

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf abcd » 11. okt 2023, 13:22

Nesnay skrev:
abcd skrev:
HappyHippo skrev:De værste ord om mænd, handler ofte om de er feminine, fx tøsedreng, bøsse osv. Intet negativt om noget maskulint

Fuckboy er både godt og skidt.


Man kunne også sige det handler om hvorvidt man er en "god" mand eller kvinde. Slapsvans er f.eks. lige så slemt som tøsedreng, og det er lige så specifikt noget der er rettet imod drenge/mænd. En "god" kvinde er mild og dydig - ergo går skældsordene imod kvinder på promiskuitet eller skingerhed.
Slapsvans bruger jeg fuldstændig kønsneutralt. Det er heller ikke kønnet ifølge ordbogen (ud over at svans kan betyde både hale og penis): https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=slapsvans

Det ville være en fuldstændig almindelig interaktion, at jeg bad min kammerat om at åbne vinflasken, fordi jeg lige havde taget håndcreme på, og at jeg fik et drillende "Slapsvans :D" tilbage.

Svans derimod er klart kønnet, men det er som nedsættende betegnelse for en homoseksuel mand.


Det kan være det er kønsspecifikt. Som mand er skældsord som slapsvans, svagpisser og lignende "svag"-ord for mig kun rettet imod mænd. De er i familie med tøsedreng - som går på at mænd skal være stærkere og modigere end kvinder. Det må man ikke rigtigt mere, så i tøsedrengs sted er kommet "mandebaby" - ofte brugt herinde. Og man kunne jo så spørge hvad de babyer har gjort?
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4093
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3706

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 11. okt 2023, 13:23

Nesnay skrev:Det ville være en fuldstændig almindelig interaktion, at jeg bad min kammerat om at åbne vinflasken, fordi jeg lige havde taget håndcreme på, og at jeg fik et drillende "Slapsvans :D" tilbage.
Når man bruger det mod kvinder er det drillende, hvis du kalder en mand for "slapsvans" er det fighting words. Eller, "slapsvans" er jo lidt barnligt, men andre lignende ord.

Nesnay skrev:Svans derimod er klart kønnet, men det er som nedsættende betegnelse for en homoseksuel mand.
Nej. Det er at kalde en mand for homoseksuel, da homoseksuelle mænd anses for umandige, svage, kvindagtige, mm.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5309

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf AFK » 11. okt 2023, 13:25

HappyHippo skrev:De værste ord om mænd, handler ofte om de er feminine, fx tøsedreng, bøsse osv.


Enig. Det er langt mere effektivt at bruge et feminint-kønnet skældsord om en mand, end et maskulint-kønnet skældsord, hvis man vil pisse ham af. Skal du fyre et maskulint-kønnet skældsord af til en mand, skal det være om hans mor, kone/kæreste eller datter.

HappyHippo skrev:Intet negativt om noget maskulint


Der er jeg så uenig. Eksempler kunne være:

Steroide-junkie
Brian-type/Ali-type
Luderkarl/alfons
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5309

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf AFK » 11. okt 2023, 13:39

Stitch skrev:Jeg tror kun, jeg kender skældsord om kvinder eller kønsneutrale.

Fx. Kønsneutrale: idiot, nar, spasser
Fx. Om kvinder: luder, kælling, søn af en luder

Ikke et eneste der er om kun mænd.


"Pædofil" bruges næsten udelukkende om mænd, selvom det ikke er forbeholdt mænd at være pædofile.

Urtekussen skrev:Mit allerværste ord om kvinder er: mær


Virkelig? Jeg synes den er relativt mild ift. så mange andre ord, jeg ville kunne nævne på stående fod. Eksempelvis:

Feltmadras
Runde-trunte
Skede
Møg-fjabbe
Cumtainer
Skøge
Skod-mor (seriøst - angrib en kvinde på hendes selvforståelse/identitet som mor, og se hvad der sker)!
Narko-luder
Låne-hul
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6179
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16148

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf Urtekussen » 11. okt 2023, 13:42

Fordi mær er kort og "hårdt".
Det er sådan et ord man kun kan hvisle, når man er rødglødende af raseri og ikke kan klare flere stavelser
2
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4093
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3706

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 11. okt 2023, 13:46

AFK skrev:
Stitch skrev:Jeg tror kun, jeg kender skældsord om kvinder eller kønsneutrale.

Fx. Kønsneutrale: idiot, nar, spasser
Fx. Om kvinder: luder, kælling, søn af en luder

Ikke et eneste der er om kun mænd.


"Pædofil" bruges næsten udelukkende om mænd, selvom det ikke er forbeholdt mænd at være pædofile.

Urtekussen skrev:Mit allerværste ord om kvinder er: mær


Virkelig? Jeg synes den er relativt mild ift. så mange andre ord, jeg ville kunne nævne på stående fod. Eksempelvis:

Feltmadras
Runde-trunte
Skede
Møg-fjabbe
Cumtainer
Skøge
Skod-mor (seriøst - angrib en kvinde på hendes selvforståelse/identitet som mor, og se hvad der sker)!
Narko-luder
Låne-hul
lol. Der er nogle gode nogen imellem. Tror det er (eller var) alm. rockerslang at omtale sin kæreste/kone som "min skede." lol.

"Creep"/"creepy" er et andet ord der kan lyde kønsneutralt, men næsten udelukkende bruges om mænd. Ved ikke om der er noget danske tilsvarende. Klam stodder måske.

Min ældste søn har jeg lært dansk uden meget input andet sted fra. Hans vifte af bandeord består udelukkede af "fjollet" Når han er virkelig sur, siger han "ER DU FJOLLET?!!"
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf Stitch » 11. okt 2023, 13:51

Jeg lærer nye skældsord af denne tråd :lol2:
3
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4093
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3706

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 11. okt 2023, 14:06

På et tidspunkt var det pludseligt vildt populært at gå rundt og sige big dick/small dick energy. Det var også kønsneutralt som sådan, men det svigende givetvis mere for en mand at blive udhængt som small dick energy. Stram skede/slap skede energi.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7662
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 763
Likede indlæg: 21453

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf Nesnay » 11. okt 2023, 14:13

Vlad Kalashnikov skrev:
Nesnay skrev:Det ville være en fuldstændig almindelig interaktion, at jeg bad min kammerat om at åbne vinflasken, fordi jeg lige havde taget håndcreme på, og at jeg fik et drillende "Slapsvans :D" tilbage.
Når man bruger det mod kvinder er det drillende, hvis du kalder en mand for "slapsvans" er det fighting words. Eller, "slapsvans" er jo lidt barnligt, men andre lignende ord.

Nesnay skrev:Svans derimod er klart kønnet, men det er som nedsættende betegnelse for en homoseksuel mand.
Nej. Det er at kalde en mand for homoseksuel, da homoseksuelle mænd anses for umandige, svage, kvindagtige, mm.

Jeg bruger slapsvans på samme drillende måde over for mandlige venner og familiemedlemmer. Oplever også, at de gør det internt.

Jeg kan godt gå med til, at svans bruges i begge betydninger. Jeg synes, at begge er low-life og forkastelige at bruge. Det er, som så mange nedsættende betegnelser, efter min mening kun o.k. at bruge internt i den gruppe, der tales nedsættende om.
0
ajnaM
Indlæg: 10037
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27483

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf ajnaM » 11. okt 2023, 14:51

abcd skrev:
HappyHippo skrev:De værste ord om mænd, handler ofte om de er feminine, fx tøsedreng, bøsse osv. Intet negativt om noget maskulint

Fuckboy er både godt og skidt.


Man kunne også sige det handler om hvorvidt man er en "god" mand eller kvinde. Slapsvans er f.eks. lige så slemt som tøsedreng, og det er lige så specifikt noget der er rettet imod drenge/mænd. En "god" kvinde er mild og dydig - ergo går skældsordene imod kvinder på promiskuitet eller skingerhed.


En skam for alle os højtråbende og promiskuøse kvinder... :genert:


Nå, on topic: Jeg synes, der er mange. Der er i øvrigt også mange af de kønsspecifikke om kvinder, der også bruges om mænd. En mand, der bliver kaldt 'luder' eller 'møgfisse' er næsten endnu mere nedsættende. Jeg har omvendt aldrig hørt en kvinde blive kaldt 'vatpik' eller noget i den stil.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 600
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 30
Likede indlæg: 1173

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf LittleLemon » 11. okt 2023, 15:06

ajnaM skrev:
abcd skrev:
HappyHippo skrev:De værste ord om mænd, handler ofte om de er feminine, fx tøsedreng, bøsse osv. Intet negativt om noget maskulint

Fuckboy er både godt og skidt.


Man kunne også sige det handler om hvorvidt man er en "god" mand eller kvinde. Slapsvans er f.eks. lige så slemt som tøsedreng, og det er lige så specifikt noget der er rettet imod drenge/mænd. En "god" kvinde er mild og dydig - ergo går skældsordene imod kvinder på promiskuitet eller skingerhed.


En skam for alle os højtråbende og promiskuøse kvinder... :genert:


Nå, on topic: Jeg synes, der er mange. Der er i øvrigt også mange af de kønsspecifikke om kvinder, der også bruges om mænd. En mand, der bliver kaldt 'luder' eller 'møgfisse' er næsten endnu mere nedsættende. Jeg har omvendt aldrig hørt en kvinde blive kaldt 'vatpik' eller noget i den stil.


Jeg har endnu til gode at høre møgfisse eller luder blive brugt om mænd…luderkarl har jeg dog læst i bøger.

Men det er faktisk interessant at mange af ordene går på at være seksuelt forkert, enten for lidt mand (vatpik, svans, bøsserøv) eller for seksuelt aktiv som kvinde (luder, fisse, hore)
0
abcd
Indlæg: 6223
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10184

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf abcd » 11. okt 2023, 15:36

Nesnay skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
Nesnay skrev:Det ville være en fuldstændig almindelig interaktion, at jeg bad min kammerat om at åbne vinflasken, fordi jeg lige havde taget håndcreme på, og at jeg fik et drillende "Slapsvans :D" tilbage.
Når man bruger det mod kvinder er det drillende, hvis du kalder en mand for "slapsvans" er det fighting words. Eller, "slapsvans" er jo lidt barnligt, men andre lignende ord.

Nesnay skrev:Svans derimod er klart kønnet, men det er som nedsættende betegnelse for en homoseksuel mand.
Nej. Det er at kalde en mand for homoseksuel, da homoseksuelle mænd anses for umandige, svage, kvindagtige, mm.

Jeg bruger slapsvans på samme drillende måde over for mandlige venner og familiemedlemmer. Oplever også, at de gør det internt.

Jeg kan godt gå med til, at svans bruges i begge betydninger. Jeg synes, at begge er low-life og forkastelige at bruge. Det er, som så mange nedsættende betegnelser, efter min mening kun o.k. at bruge internt i den gruppe, der tales nedsættende om.


Er du sikker på dine mandlige venner synes det er sjovt at du kalder dem slapsvans?

Jeg synes det virker ret tonedøvt for en kvinde at gå og kalde mænd for slapsvanse. Lidt ligesom hvis en mand gik og drillede en promiskuøs kvinde med at hun da vist er lidt en lille luder - Hahaha, funny funny. Jeg ville tænke du kunne hoppe i havnen.
0

Tilbage til "Sprog"