Grammatiktråden

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Grammatiktråden

Indlægaf Kattefjæs » 29. feb 2016, 17:30

KinderBueno skrev:Jeg er før kommet i uføre fordi jeg ikke kunne finde ud af at formulere det ordentligt, men nu vover jeg at sige det igen: jeg kan virkelig ikke holde det ud, når folk sætter komma før infinitiv-at. F.eks. når der skrives: "min kæreste er vildt dårlig til, at lave mad" - argh! Det gipper i mig! Men jeg er altså ikke kommaekspert, så nogle gange undlader jeg at sætte et, hvis jeg er i tvivl. (Jeg er faktisk helt bange for at skrive det her nu... :genert: )

Og så så jeg også én skrive "nu mere xxx, nu bedre yyy..." den anden dag - dét synes jeg godt nok også er sært.


Gibber. :slem:
2
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Grammatiktråden

Indlægaf 2SHY » 29. feb 2016, 18:14

Jeg har det i øvrigt anstrengt med punktummer i slutningen af overskrifter
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Grammatiktråden

Indlægaf Vixen » 29. feb 2016, 18:29

Kattefjæs skrev:
KinderBueno skrev:Jeg er før kommet i uføre fordi jeg ikke kunne finde ud af at formulere det ordentligt, men nu vover jeg at sige det igen: jeg kan virkelig ikke holde det ud, når folk sætter komma før infinitiv-at. F.eks. når der skrives: "min kæreste er vildt dårlig til, at lave mad" - argh! Det gipper i mig! Men jeg er altså ikke kommaekspert, så nogle gange undlader jeg at sætte et, hvis jeg er i tvivl. (Jeg er faktisk helt bange for at skrive det her nu... :genert: )

Og så så jeg også én skrive "nu mere xxx, nu bedre yyy..." den anden dag - dét synes jeg godt nok også er sært.


Gibber. :slem:


Argh, pis! :lol:
4
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Grammatiktråden

Indlægaf Kattefjæs » 29. feb 2016, 20:28

Jeg kan godt forstå at det er svært, men jeg bliver lidt irriteret når folk blander engelsk og dansk grammatik sammen.

Jeg har lige rettet to specialer, begge på omtrent 100 sider. Det ene var skrevet på dansk, men brugte konsekvent engelsk grammatik. Det andet var skrevet på engelsk, men brugte konsekvent dansk grammatik.

Begge kunne frit vælge sprog. Det tæller ned at skrive på et sprog man ikke rigtig behersker, så det var godt at de begge to fik det rettet igennem af mig, men de var begge overbeviste om at de skrev korrekt. Egentlig skulle jeg kun have givet feedback på indhold.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Grammatiktråden

Indlægaf dgd2007 » 29. feb 2016, 20:46

adagio skrev:Du har i hvert fald i det her indlæg sat dem helt korrekt hvis du vil følge Sprognævnets anbefalinger. Ifølge dem skal der nemlig ikke være nogen. Hvis man vil sætte dem som de fleste af os lærte i skolen, skal der vist være tre.

Jeg synes de nye anbefalinger er bedre, kommaerne passer meget bedre med de naturlige pauser. F.eks. er kommaet vi lærte i skolen i "ud over at jeg selvfølgelig selv synes, jeg gør det korrekt", bare i vejen, der er jo ingen der har pause der.

Hmm ... ja, man er jo nok vanemenneske. Jeg ser ikke kommasætningen som instruktion i, hvordan man ville sige sætningen. Det er jo trods alt netop på skrift. Og der kan jeg godt lide opdelingen i de logiske blokke ... hvor suzan synes er en blok, og at hun gør det rigtigt er en anden.

Men jeg er jo også "opdraget" på den måde :)
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Grammatiktråden

Indlægaf kidkomb » 29. feb 2016, 22:36

Jeg elsker eje-apostrof. Nok fordi den var der, da jeg gik i skole.
Jeg gik i folkeskole med kryds-og-bolle-komma.
Jeg gik i gymnasiet da det nye komma blev indført.
Resultat; jeg fatter hat og briller af komma. Jeg gør det altid forkert, det er jeg ret sikker på.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Grammatiktråden

Indlægaf Vixen » 29. feb 2016, 23:03

kidkomb skrev:Jeg elsker eje-apostrof. Nok fordi den var der, da jeg gik i skole.
Jeg gik i folkeskole med kryds-og-bolle-komma.
Jeg gik i gymnasiet da det nye komma blev indført.
Resultat; jeg fatter hat og briller af komma. Jeg gør det altid forkert, det er jeg ret sikker på.


Har der nogensinde været andre regler for ejefalds-apostrofen i Danmark, da? For så er det nyt for mig.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Grammatiktråden

Indlægaf kidkomb » 29. feb 2016, 23:06

KinderBueno skrev:
kidkomb skrev:Jeg elsker eje-apostrof. Nok fordi den var der, da jeg gik i skole.
Jeg gik i folkeskole med kryds-og-bolle-komma.
Jeg gik i gymnasiet da det nye komma blev indført.
Resultat; jeg fatter hat og briller af komma. Jeg gør det altid forkert, det er jeg ret sikker på.


Har der nogensinde været andre regler for ejefalds-apostrofen i Danmark, da? For så er det nyt for mig.

Jamen, den er da væk nu, ikke? Da jeg gik i skole lærte vi, at der skulle apostrof.
Men det kan da godt være, at jeg husker forkert. Det skulle være mærkeligt at huske forkert i så mange år tænker jeg bare.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Grammatiktråden

Indlægaf Vixen » 29. feb 2016, 23:23

kidkomb skrev:
KinderBueno skrev:
kidkomb skrev:Jeg elsker eje-apostrof. Nok fordi den var der, da jeg gik i skole.
Jeg gik i folkeskole med kryds-og-bolle-komma.
Jeg gik i gymnasiet da det nye komma blev indført.
Resultat; jeg fatter hat og briller af komma. Jeg gør det altid forkert, det er jeg ret sikker på.


Har der nogensinde været andre regler for ejefalds-apostrofen i Danmark, da? For så er det nyt for mig.

Jamen, den er da væk nu, ikke? Da jeg gik i skole lærte vi, at der skulle apostrof.
Men det kan da godt være, at jeg husker forkert. Det skulle være mærkeligt at huske forkert i så mange år tænker jeg bare.


Hmmmm - jeg tror, du husker forkert. Jeg lærte, at man ikke bruger apostrof ved ejefald i folkeskolen (med mindre selvfølgelig navnet slutter på s), og så stor aldersforskel mener jeg ikke, at der er på os to, at det kunne have ændret sig der imellem.
2
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Grammatiktråden

Indlægaf dgd2007 » 29. feb 2016, 23:41

Det har heller ikke ændret sig, siden jeg gik i skole :gammel:

KidK, du må næsten blande det sammen med engelsk?
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Grammatiktråden

Indlægaf 2SHY » 1. mar 2016, 14:29

Jeg får tics når jeg ser der bliver brugt 117 punktummer eller kolon i indlæg på f.eks. Facebook :tie: :ticks:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Grammatiktråden

Indlægaf kidkomb » 1. mar 2016, 14:31

KinderBueno skrev:
kidkomb skrev:
KinderBueno skrev:
kidkomb skrev:Jeg elsker eje-apostrof. Nok fordi den var der, da jeg gik i skole.
Jeg gik i folkeskole med kryds-og-bolle-komma.
Jeg gik i gymnasiet da det nye komma blev indført.
Resultat; jeg fatter hat og briller af komma. Jeg gør det altid forkert, det er jeg ret sikker på.


Har der nogensinde været andre regler for ejefalds-apostrofen i Danmark, da? For så er det nyt for mig.

Jamen, den er da væk nu, ikke? Da jeg gik i skole lærte vi, at der skulle apostrof.
Men det kan da godt være, at jeg husker forkert. Det skulle være mærkeligt at huske forkert i så mange år tænker jeg bare.


Hmmmm - jeg tror, du husker forkert. Jeg lærte, at man ikke bruger apostrof ved ejefald i folkeskolen (med mindre selvfølgelig navnet slutter på s), og så stor aldersforskel mener jeg ikke, at der er på os to, at det kunne have ændret sig der imellem.

Jeg er blevet så gammel, at jeg efterhånden er i tvivl om hvad som helst.
Men jeg er ikke tvivl om, at jeg i mange år ikke har været i tvivl.
Men det hjælper selvfølgelig ikke ret meget :wacko:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Grammatiktråden

Indlægaf dgd2007 » 1. mar 2016, 14:38

kidkomb skrev:Jeg er blevet så gammel, at jeg efterhånden er i tvivl om hvad som helst.
[...]

Man plejer da ellers at blive mere påståelig, når man bliver gammel :engel: :fløjt:
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Grammatiktråden

Indlægaf kidkomb » 1. mar 2016, 15:32

dgd2007 skrev:
kidkomb skrev:Jeg er blevet så gammel, at jeg efterhånden er i tvivl om hvad som helst.
[...]

Man plejer da ellers at blive mere påståelig, når man bliver gammel :engel: :fløjt:

Jeg har aldrig rigtig fulgt normen for noget som helst :devil:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Grammatiktråden

Indlægaf Flora » 3. mar 2016, 12:02

Jeg er lidt udfordret mht. hvornår man bruger hhv. hans/hendes/deres og sin/sine.

Måske debattens grammatikguruer kan oplyse mig?
0

Tilbage til "Sprog"