Grammatiktråden

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Grammatiktråden

Indlægaf 2SHY » 29. feb 2016, 13:05

Så er der plads til at snakke grammatik og andre sproglige finurligheder :)
Senest rettet af 2SHY 29. feb 2016, 13:19, rettet i alt 1 gang.
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Grammatiktråden

Indlægaf 2SHY » 29. feb 2016, 13:18

adagio skrev:Så vil jeg da lægge ud med at påpege at "Grammatik tråden" burde være "Grammatiktråden". En simpel huskeregel er at hvis man kan sætte det i bestemt form, er det ét ord. En grammatiktråd, grammatiktråden => ét ord.

Den er smuttet i farten :lol:
Det retter jeg :)
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Grammatiktråden

Indlægaf dgd2007 » 29. feb 2016, 13:23

Godt ini'tiv! :)
Adigo har selvfølgelig ret i, at sammensatte ord på dk'sk bør skrives i ét ord (stort set altid).
Jeg er dog selv fristet til at fravige dette nogle gange ... jeg har ret tykke fingre, når jeg skriver på telefonen, men auto-correct redder mig som regel på de enkelte ord. Hvis jeg derimod skriver et langt sammensat, står den af, men hver for sig kan den godt enkeltdelene. :)
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Grammatiktråden

Indlægaf Flora » 29. feb 2016, 13:28

Burde tråden egentlig ikke ligge i Sprog-forummet? :gruble:


(Jeg er en lille smule angst over at have skrevet ordet "Sprog-forummet" i denne tråd. Fornemmer der er mange ting i det ord der kan sables ned.. :lol: )
3
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Grammatiktråden

Indlægaf 2SHY » 29. feb 2016, 13:30

Flora skrev:Burde tråden egentlig ikke ligge i Sprog-forummet? :gruble:


(Jeg er en lille smule angst over at have skrevet ordet "Sprog-forummet" i denne tråd. Fornemmer der er mange ting i det ord der kan sables ned.. :lol: )

:lol: Jo det burde den også. Jeg er virkelig godt kørende i dag :lol:
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Grammatiktråden

Indlægaf icelady » 29. feb 2016, 13:31

Flora skrev:Burde tråden egentlig ikke ligge i Sprog-forummet? :gruble:


(Jeg er en lille smule angst over at have skrevet ordet "Sprog-forummet" i denne tråd. Fornemmer der er mange ting i det ord der kan sables ned.. :lol: )


Så er det godt, den nemt kan flyttes. :)
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Grammatiktråden

Indlægaf 2SHY » 29. feb 2016, 13:31

Måske der er en moderator der kan flytte tråden for mig? :blomst:
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Grammatiktråden

Indlægaf 2SHY » 29. feb 2016, 13:42

Jeg har issues med apostrof S

Det hedder Sørens og ikke Søren's
Navne der ender på S bliver til Anders' og ikke Anderses/Anders's
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Grammatiktråden

Indlægaf dgd2007 » 29. feb 2016, 13:57

2SHY skrev:Jeg har issues med apostrof S

Det hedder Sørens og ikke Søren's
Navne der ender på S bliver til Anders' og ikke Anderses/Anders's

Ja, og endda også ord, der ender på en "s-agtig" lyd:
Ted Cruz' kampagne ...
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Grammatiktråden

Indlægaf dgd2007 » 29. feb 2016, 14:03

Flora skrev:[...]
(Jeg er en lille smule angst over at have skrevet ordet "Sprog-forummet" i denne tråd. Fornemmer der er mange ting i det ord der kan sables ned.. :lol: )

Bindestreg til sammensætninger: ja, jeg har faktisk hørt nogle argumentere for brugen af den, "fordi folk har svært at læse for lange ord". Og har også set, at det bliver mere almindeligt i tv-undertekster.

Den "korrekte" brug er vist, at det er når den ene halvdel af ordet er en forkortelse, et navn eller meget fremmedartet: Nato-medlemmer og iPad-brugere. Ca. noget i den stil.

EDIT: der hvor brugen af bindestreg generer mig lidt, er når den bliver brugt i ord regeringsmedlemmer ... hvor s'et jo i forvejen er en slags bindestreg.
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Grammatiktråden

Indlægaf Ado » 29. feb 2016, 16:05

Jeg er med på den med Sørens/Søren's.

At almindelige mennesker kan bøvle i det, kan jeg håndtere. Men det gør ondt i mine øjne, når det f.eks. er et firmanavn. Min tidl. kollega har åbnet sit eget sted. Han har betalt et reklamebureau for at lave logo mm. Og det er sgu ret uheldigt, at der ude på biksen/i medierne står: "Hansen's restaurant".
5
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Grammatiktråden

Indlægaf Vixen » 29. feb 2016, 16:24

Jeg er før kommet i uføre fordi jeg ikke kunne finde ud af at formulere det ordentligt, men nu vover jeg at sige det igen: jeg kan virkelig ikke holde det ud, når folk sætter komma før infinitiv-at. F.eks. når der skrives: "min kæreste er vildt dårlig til, at lave mad" - argh! Det gipper i mig! Men jeg er altså ikke kommaekspert, så nogle gange undlader jeg at sætte et, hvis jeg er i tvivl. (Jeg er faktisk helt bange for at skrive det her nu... :genert: )

Og så så jeg også én skrive "nu mere xxx, nu bedre yyy..." den anden dag - dét synes jeg godt nok også er sært.
5
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Grammatiktråden

Indlægaf Torn » 29. feb 2016, 16:38

KinderBueno skrev:Jeg er før kommet i uføre fordi jeg ikke kunne finde ud af at formulere det ordentligt, men nu vover jeg at sige det igen: jeg kan virkelig ikke holde det ud, når folk sætter komma før infinitiv-at. F.eks. når der skrives: "min kæreste er vildt dårlig til, at lave mad" - argh! Det gipper i mig!.



Omg. Jeg er så enig.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Grammatiktråden

Indlægaf dgd2007 » 29. feb 2016, 16:55

KinderBueno skrev:Jeg er før kommet i uføre fordi jeg ikke kunne finde ud af at formulere det ordentligt, men nu vover jeg at sige det igen: jeg kan virkelig ikke holde det ud, når folk sætter komma før infinitiv-at. F.eks. når der skrives: "min kæreste er vildt dårlig til, at lave mad" - argh! Det gipper i mig! Men jeg er altså ikke kommaekspert, så nogle gange undlader jeg at sætte et, hvis jeg er i tvivl. (Jeg er faktisk helt bange for at skrive det her nu... :genert: )
[...]

Ja, det er virkelig sært, fordi der vist ikke er noget som helst i noget som helst af de utallige konkurrerende kommasystemer, som tilsiger, at der skal være komma der. Efter det gamle kryds&bolle-system skal der ikke, fordi anden halvdel ikke er en sætning. Jeg har aldrig rigtig lært pausekomma, men jeg kan ikke forestille mig, at det er derfra. Det er jo som regel et sted i sætningen, hvor man netop ikke holder pause. Det "nye komma" kender jeg slet ikke. Og i det allernyeste (ved egentlig ikke, hvad det hedder), skulle der vist nærmest ikke være komma der, selvom det var en helt sætning (ingen "startkomma").

Men jeg tror, det må komme af, at anti-grammatiske dansklærere har lært folk nogle lidt bagvendte tommelfingerregler om, at der "skal altid komma foran at, med mindre <et eller andet>". Og folk har så i mellemtiden glemt, hvad det der <et eller andet> var. :gruble:
1
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Grammatiktråden

Indlægaf Suzan » 29. feb 2016, 17:26

Jeg bliver virkelig irriteret over hvad jeg betragter som fejlplacerede kommaer.

Folk må hellere helt lade være med at sætte kommaer end at strø dem ud over det hele.

Jeg kender IKKE reglerne udover at jeg selvfølgelig selv synes jeg gør det korrekt :-D
1

Tilbage til "Sprog"