Ord man ikke må sige

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8189

Ord man ikke må sige

Indlægaf Anilara » 23. feb 2022, 09:57

Synes I der findes ord man ikke må sige?
Hvilke? Og hvorfor?

Tråden oprettes i forbindelse med en debat der udspringer af, at en partileder har sagt "Sieg Heil" i forbindelse med gengivelse af en gammel joke.

For mig at se, må alle ord siges. Det handler om hensigt og kontekst. Sommetider kan den slags diskuteres, men mit udgangspunkt er at ingen ord er permanent forbudt.
4
Sofakartoflen
Indlæg: 3761
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 424
Likede indlæg: 8879

Re: Ord man ikke må sige

Indlægaf Sofakartoflen » 23. feb 2022, 10:07

Jeg synes egentlig ikke, man kan bestemme over folk på den måde.

Men der er konsekvenser ved at bruge ord.

Jeg synes, der er masser af ord, man ikke må sige til hinanden, fordi man godt kan behandle hinanden pænt.

For mig er det tonedøvt at sige "Sieg Heil" medmindre man er med i en film eller revy eller fortæller en joke. Men det er ikke værre, end når folk kalder hinanden skældsord, men jeg synes egentlig, det er lige så galt, at kalde nogen en sæk eller bitch.

Men jeg er helt enig i, at konteksten er det vigtigste.
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Ord man ikke må sige

Indlægaf kidkomb » 23. feb 2022, 10:13

Der er ord, der er dummere og mere upassende at sige end andre. Kontekst betyder meget. Man skal gøre sig klart, at skal man partout sige noget kontroversielt, så er det nødvendigt (såfremt man ikke ønsker at blive skoset for at bruge pågældende ord) at publikummet, det være sig betalende, ufrivillige eller omgangskreds, forstår konteksten.
Jeg synes ikke der er ord, der er forbudt.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Ord man ikke må sige

Indlægaf dgd2007 » 23. feb 2022, 12:08

Anilara skrev:Synes I der findes ord man ikke må sige?
[...]

Det tror jeg nok ... men jeg må da lige gå lidt i tænkeboks for at finde nogle konkrete eksempler. :gruble:
0
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 449
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 332

Re: Ord man ikke må sige

Indlægaf mucher » 23. feb 2022, 13:23

0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Ord man ikke må sige

Indlægaf paint » 23. feb 2022, 14:43

Anilara skrev:Synes I der findes ord man ikke må sige?
Hvilke? Og hvorfor?

Tråden oprettes i forbindelse med en debat der udspringer af, at en partileder har sagt "Sieg Heil" i forbindelse med gengivelse af en gammel joke.

For mig at se, må alle ord siges. Det handler om hensigt og kontekst. Sommetider kan den slags diskuteres, men mit udgangspunkt er at ingen ord er permanent forbudt.


Dem der har anmeldt Vanopslagh for at sige det, er ikke specielt begavede. TOGA, er kendt som et sted, hvor man kan sige alt. En slags 'krænkelsesfri' zone. Det er selve livsnerven hos TOGA, at folk kan sige og mene noget uden, at få en shitstorm i nakken.

Kan man ikke klare lugten i bageriet, må man finde en anden bager.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Ord man ikke må sige

Indlægaf Delfin » 23. feb 2022, 14:47

dgd2007 skrev:
Anilara skrev:Synes I der findes ord man ikke må sige?
[...]

Det tror jeg nok ... men jeg må da lige gå lidt i tænkeboks for at finde nogle konkrete eksempler. :gruble:


Det er ellers ikke så svært, hvis vi skeler mod politisk korrekthed. Neger, eskimo, åndssvag, mongol, rullestol, retarderet, dværg osv osv

Men altså i nogle kontekster må man vel bruge dem alle. Jeg har f.eks. lige brugt dem for at fortælle, at man ikke må bruge dem
2
14 11 14
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Ord man ikke må sige

Indlægaf dgd2007 » 23. feb 2022, 15:38

Delfin skrev:
dgd2007 skrev:
Anilara skrev:Synes I der findes ord man ikke må sige?
[...]

Det tror jeg nok ... men jeg må da lige gå lidt i tænkeboks for at finde nogle konkrete eksempler. :gruble:


Det er ellers ikke så svært, hvis vi skeler mod politisk korrekthed. Neger, eskimo, åndssvag, mongol, rullestol, retarderet, dværg osv osv

Men altså i nogle kontekster må man vel bruge dem alle. Jeg har f.eks. lige brugt dem for at fortælle, at man ikke må bruge dem

Ha ha, nej men det jeg svarede på, var specifikt: "Synes I ..." (altså i dette tilfælde jeg).

Og jeg synes faktisk jeg nogle gange har tænkt: "Ej, lad dog være med at bruge det ord!" Jeg kan bare ikke lige komme i tanke om nogle oplagte eksempler.
1
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4866

Re: Ord man ikke må sige

Indlægaf Kaffe » 23. feb 2022, 16:31

Der er stadig ytringsfrihed, selvom det nok lakker mod enden af dén æra. Der er efterhånden så megen risiko for at støde nogen, fordi alt muligt kan forbindes til noget, som nogen ikke synes er ok. Humoren smutter i samme ombæring.

Ja, der er ord, som ikke er smarte at sige i bestemte kontekster. Men jeg kan ikke pege på nogen, som gælder i alle.
2
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4866

Re: Ord man ikke må sige

Indlægaf Kaffe » 23. feb 2022, 16:36

Jeg kunne egentlig ikke forestille mig noget mere anstrengende end at være i en sammenhæng, hvor man taler affekteret og vigtigt og IKKE for Guds skyld må sige noget, som nærmer sig kanten af det politisk korrekte.
1
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Ord man ikke må sige

Indlægaf Pølsemix » 23. feb 2022, 17:22

Det er ikke okay at kalde romkugler for trøffelkugler eller trøfler! Ellers må man sige alt!
7
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Ord man ikke må sige

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. feb 2022, 19:45

paint skrev:
Anilara skrev:Synes I der findes ord man ikke må sige?
Hvilke? Og hvorfor?

Tråden oprettes i forbindelse med en debat der udspringer af, at en partileder har sagt "Sieg Heil" i forbindelse med gengivelse af en gammel joke.

For mig at se, må alle ord siges. Det handler om hensigt og kontekst. Sommetider kan den slags diskuteres, men mit udgangspunkt er at ingen ord er permanent forbudt.


Dem der har anmeldt Vanopslagh for at sige det, er ikke specielt begavede. TOGA, er kendt som et sted, hvor man kan sige alt. En slags 'krænkelsesfri' zone. Det er selve livsnerven hos TOGA, at folk kan sige og mene noget uden, at få en shitstorm i nakken.

Kan man ikke klare lugten i bageriet, må man finde en anden bager.


Hvis ret skal være ret, er der ingen, som har anmeldt nogen for noget. Når du skriver sådan uden at præcisere, hvad der ligger i "anmeldt", ville min første association, hvis jeg ikke kendte til sagen, i hvert fald være, at nogen er gået til politiet, og derfor ville jeg faktisk siden hen tænke, at det da egentlig var en lidt dramatisk formulering. Krænkelsesparat, hvis vi skal blive i den jargon.

Og faktisk så hverken Alex Vanopslagh eller Toga jo noget galt i, at de to gæster (og andre) studsede over heileriet, henvendte sig til selskabet og påtalte, hvad der foregik. Det, de ikke bryder sig om, er, at det skete også skulle videre til medierne, selvom konflikten blev taget i opløbet. Hvilket jeg i øvrigt vil give dem ret i var unødvendigt.
6
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Ord man ikke må sige

Indlægaf Sorenspige » 23. feb 2022, 21:00

Pølsemix skrev:Det er ikke okay at kalde romkugler for trøffelkugler eller trøfler! Ellers må man sige alt!


Så er vi mange “uartige” i min by :-D.

*kalder det altid trøfler*
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Ord man ikke må sige

Indlægaf paint » 23. feb 2022, 21:15

DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:
Anilara skrev:Synes I der findes ord man ikke må sige?
Hvilke? Og hvorfor?

Tråden oprettes i forbindelse med en debat der udspringer af, at en partileder har sagt "Sieg Heil" i forbindelse med gengivelse af en gammel joke.

For mig at se, må alle ord siges. Det handler om hensigt og kontekst. Sommetider kan den slags diskuteres, men mit udgangspunkt er at ingen ord er permanent forbudt.


Dem der har anmeldt Vanopslagh for at sige det, er ikke specielt begavede. TOGA, er kendt som et sted, hvor man kan sige alt. En slags 'krænkelsesfri' zone. Det er selve livsnerven hos TOGA, at folk kan sige og mene noget uden, at få en shitstorm i nakken.

Kan man ikke klare lugten i bageriet, må man finde en anden bager.


Hvis ret skal være ret, er der ingen, som har anmeldt nogen for noget. Når du skriver sådan uden at præcisere, hvad der ligger i "anmeldt", ville min første association, hvis jeg ikke kendte til sagen, i hvert fald være, at nogen er gået til politiet, og derfor ville jeg faktisk siden hen tænke, at det da egentlig var en lidt dramatisk formulering. Krænkelsesparat, hvis vi skal blive i den jargon.

Og faktisk så hverken Alex Vanopslagh eller Toga jo noget galt i, at de to gæster (og andre) studsede over heileriet, henvendte sig til selskabet og påtalte, hvad der foregik. Det, de ikke bryder sig om, er, at det skete også skulle videre til medierne, selvom konflikten blev taget i opløbet. Hvilket jeg i øvrigt vil give dem ret i var unødvendigt.


Jeg troede faktisk, at det også var anmeldt ét eller andet sted, og ikke bare offentliggjort - selvom det også kan være slemt nok, når noget går vildt for sig på sociale medier. TOGA, har jo altid været et sted med højt til loftet og langt til døren. Det er jo deres 'livsnerve' at skabe en oase - også for uigennemtænkte ytringer, som lige ryger af panden, når der er røget et par glas øl ned.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Ord man ikke må sige

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. feb 2022, 21:25

paint skrev:
DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:
Anilara skrev:Synes I der findes ord man ikke må sige?
Hvilke? Og hvorfor?

Tråden oprettes i forbindelse med en debat der udspringer af, at en partileder har sagt "Sieg Heil" i forbindelse med gengivelse af en gammel joke.

For mig at se, må alle ord siges. Det handler om hensigt og kontekst. Sommetider kan den slags diskuteres, men mit udgangspunkt er at ingen ord er permanent forbudt.


Dem der har anmeldt Vanopslagh for at sige det, er ikke specielt begavede. TOGA, er kendt som et sted, hvor man kan sige alt. En slags 'krænkelsesfri' zone. Det er selve livsnerven hos TOGA, at folk kan sige og mene noget uden, at få en shitstorm i nakken.

Kan man ikke klare lugten i bageriet, må man finde en anden bager.


Hvis ret skal være ret, er der ingen, som har anmeldt nogen for noget. Når du skriver sådan uden at præcisere, hvad der ligger i "anmeldt", ville min første association, hvis jeg ikke kendte til sagen, i hvert fald være, at nogen er gået til politiet, og derfor ville jeg faktisk siden hen tænke, at det da egentlig var en lidt dramatisk formulering. Krænkelsesparat, hvis vi skal blive i den jargon.

Og faktisk så hverken Alex Vanopslagh eller Toga jo noget galt i, at de to gæster (og andre) studsede over heileriet, henvendte sig til selskabet og påtalte, hvad der foregik. Det, de ikke bryder sig om, er, at det skete også skulle videre til medierne, selvom konflikten blev taget i opløbet. Hvilket jeg i øvrigt vil give dem ret i var unødvendigt.


Jeg troede faktisk, at det også var anmeldt ét eller andet sted, og ikke bare offentliggjort - selvom det også kan være slemt nok, når noget går vildt for sig på sociale medier. TOGA, har jo altid været et sted med højt til loftet og langt til døren. Det er jo deres 'livsnerve' at skabe en oase - også for uigennemtænkte ytringer, som lige ryger af panden, når der er røget et par glas øl ned.


Men altså ikke en mere grænseløs oase, end at det (selvfølgelig) er ok at blande sig og påtale andres opførsel, hvis man undrer sig over den eller bliver frastødt. Det opfatter hverken ejeren eller AV som krænkelsesparat eller pylret.
0

Tilbage til "Sprog"