Nye vendinger og ord - hvad er oppe lige nu.

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 948
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 19526

Re: Nye vendinger og ord - hvad er oppe lige nu.

Indlægaf Purple Haze » 27. jul 2021, 14:34

Misantropen skrev:
Purple Haze skrev:Lakrids = noget er suspekt
Således Op.... (opløftet oftest)

Den her synes jeg godt vi kan få sat en stopper for med det samme! :tie: Lad det være første og sidste gang jeg hører det :kryds:

Hvordan bliver "lakrids" brugt i en sætning?

Edit: Måske misforstod jeg hvad du mente med "Således op..". "Således opløftet" kender jeg udmærket, jeg har dog ikke lagt mærke til det skulle have fået en særlig opblomstring. Hvilke(t) ord bliver brugt i stedet for "opløftet"?

Således opblomstret :)

Det Misantropen har gang i der, det er rimelig lakrids!
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 1000
Likede indlæg: 18793

Indlægaf Misantropen » 27. jul 2021, 14:54

Purple Haze skrev:
Misantropen skrev:

Den her synes jeg godt vi kan få sat en stopper for med det samme! :tie: Lad det være første og sidste gang jeg hører det :kryds:

Edit: Måske misforstod jeg hvad du mente med "Således op..". "Således opløftet" kender jeg udmærket, jeg har dog ikke lagt mærke til det skulle have fået en særlig opblomstring. Hvilke(t) ord bliver brugt i stedet for "opløftet"?

Okay, det var ikke så slemt som frygtet, men jeg tror godt jeg vil nedlægge veto mod det alligevel :lol:

Kommer "lakrids" mon af "lidt lakrids"? Eller omvendt. Jeg ved godt betydningen er en lidt anden, men det plejer jo ikke at gøre noget.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 20182

Indlægaf dgd2007 » 27. jul 2021, 15:31

.Magic. skrev:[...] godt brølt.
[...]

Det er nu ikke nyt - men måske nyt at det bliver overbrugt. Jeg mener vi engang fandt ud af at det stammer fra Shakespeare. :)

En anden der heller ikke helt ny, håndboldkommentatorer: "... tre kasser i streg."

Men ellers er nogle begyndt at være meget glade for at tale om hvordan man "tager noget ned". :genert:
0
Brugeravatar
.Magic.
Kort karma: 726
Likede indlæg: 11871

Indlægaf .Magic. » 27. jul 2021, 15:34

dgd2007 skrev:
.Magic. skrev:[...] godt brølt.
[...]

Det er nu ikke nyt - men måske nyt at det bliver overbrugt. Jeg mener vi engang fandt ud af at det stammer fra Shakespeare. :)

En anden der heller ikke helt ny, håndboldkommentatorer: "... tre kasser i streg."

Men ellers er nogle begyndt at være meget glade for at tale om hvordan man "tager noget ned". :genert:

Det er ikke nyt, men det bliver stadig brugt alt for meget.
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 743
Likede indlæg: 8152

Indlægaf Kommodedyret » 27. jul 2021, 20:07

Purple Haze skrev:
Misantropen skrev:

Således opbakket! Totalt lakrids :D
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15477

Indlægaf HappyPaww » 27. jul 2021, 20:27

"Det kan noget". Lige så irriterende som "Det' så fint".

Har en kæmpe aversion mod modeudtryk så jeg nærmest demonstrativt forsøger at undgå dem...
3
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1087

Indlægaf differentdaydifferentperson » 27. jul 2021, 20:29

"fuck hvor kniv" eller "fuck hvor krads" (når noget er nederen)

"situ" i stedet for situation. fx: "ej en kniv situ at stå i"

"tømmis" istedet for tømmermænd
1
TomKah
Kort karma: 287
Likede indlæg: 3817

Indlægaf TomKah » 27. jul 2021, 20:40

Betyder lidt lakrids og lakrids to forskellige ting? Nu har jeg kun hørt udtrykket i radioen- selv i Sara og monopolet, men jeg er virkelig for usikker i hvad det betyder til at jeg ville kunne skelne mellem dem.

Je er også mega træt af "Det så fint".
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 2271
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 41691

Indlægaf LadyFox » 27. jul 2021, 20:43

differentdaydifferentperson skrev:"fuck hvor kniv" eller "fuck hvor krads" (når noget er nederen)

"situ" i stedet for situation. fx: "ej en kniv situ at stå i"

"tømmis" istedet for tømmermænd

"Fuck, en kniv situ med de tømmis".... :shock: Det der det skal stoppe :lol:
6
...
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 2271
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 41691

Indlægaf LadyFox » 27. jul 2021, 20:47

TomKah skrev:Betyder lidt lakrids og lakrids to forskellige ting? Nu har jeg kun hørt udtrykket i radioen- selv i Sara og monopolet, men jeg er virkelig for usikker i hvad det betyder til at jeg ville kunne skelne mellem dem.

Je er også mega træt af "Det så fint".

Nu har lakrids floreret i mit netværk i i hvert fald 15 år, og jeg vil mene at forskellen på lidt lakrids og lakrids er mængden af hvor lakrids noget er. Nu vil man jo helst undgå noget der er lakrids, men hvis det skal være så er lidt lakrids at fortrække.
3
...
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 27. jul 2021, 20:52

musling skrev:Herhjemme har vi talt om, hvor mange (inkl os selv) der er begyndt at bruge veninden "det er så fint" - til ALT.
Så nu prøver vi, om vi kan komme af med vores afhængighed :lol2:

Ja, det er mærkeligt at sådan noget er så smitsomt!
Jeg kritiserede på det kraftigste dengang det pludselig blev moderne at sige "både det ene, men også det andet" i stedet for "både det ene og det andet" ... men så pludselig i en dag greb jeg mig selv i at sige det! :tie: :D
1
Brugeravatar
Misantropen

Indlægaf Misantropen » 27. jul 2021, 21:03

Kommodedyret skrev:
Purple Haze skrev:
Misantropen skrev:

Således opbakket! Totalt lakrids :D

Jeg hader allerede den her tråd :trist:
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 27. jul 2021, 21:13

Jeg har for resten nogle ret gamle "nye" vendinger som jeg enten har været 30 år om at vænne mig til, eller nok aldrig gør! :lol:

"ultimativ" i den bibetydning det har nu ... "den ultimative oplevelse" eller sådan noget. Det er jeg først så småt begyndt at bruge nu. I mange år var jeg irriteret over det - bare fordi noget lyder som et bestemt engelsk ord, betyder det jo ikke nødvendigvis det samme. Og hvis man slår "ultimativ" op i min gamle engelskordbog fra 80'erne er "ultimate" afgjort ikke en af betydningerne, men forklaringer som "having the form of an ultimatum".

Men altså de af jer der har hørt det i en anden betydning hele livet, synes sikkert jeg er mærkelig lige med det. :fløjt:

En jeg aldrig har vænnet mig til, er (den formentlig svensk inspirerede) fx "danske Hans Hansen", "tyske HSV", "amerikanske CIA", startende inden for sportsjournalistik og bredende sig derfra til anden journalistik. Det må være startet omkring 1990, for jeg kan huske et DR-sprogbrev fra det år, som harcelerede mod det og sagde det var pseudointimt - billedbladssprog (Yndige Yvonne ofrer alt for kærligheden) eller kæle-/øgenavne (Røde Ras, Tykke Bertha, Smilende Sussie). :lol:

Men jeg kan huske engang jeg brokkede mig over det, og min søn sagde: "Jamen hvad ville du ellers sige?" Han havde jo hørt den formuleringer i sportsreportagerne hele livet. :)
0
Brugeravatar
Misantropen

Indlægaf Misantropen » 27. jul 2021, 23:41

dgd2007 skrev:Jeg har for resten nogle ret gamle "nye" vendinger som jeg enten har været 30 år om at vænne mig til, eller nok aldrig gør! :lol:

"ultimativ" i den bibetydning det har nu ... "den ultimative oplevelse" eller sådan noget. Det er jeg først så småt begyndt at bruge nu. I mange år var jeg irriteret over det - bare fordi noget lyder som et bestemt engelsk ord, betyder det jo ikke nødvendigvis det samme. Og hvis man slår "ultimativ" op i min gamle engelskordbog fra 80'erne er "ultimate" afgjort ikke en af betydningerne, men forklaringer som "having the form of an ultimatum".

Men altså de af jer der har hørt det i en anden betydning hele livet, synes sikkert jeg er mærkelig lige med det. :fløjt:

En jeg aldrig har vænnet mig til, er (den formentlig svensk inspirerede) fx "danske Hans Hansen", "tyske HSV", "amerikanske CIA", startende inden for sportsjournalistik og bredende sig derfra til anden journalistik. Det må være startet omkring 1990, for jeg kan huske et DR-sprogbrev fra det år, som harcelerede mod det og sagde det var pseudointimt - billedbladssprog (Yndige Yvonne ofrer alt for kærligheden) eller kæle-/øgenavne (Røde Ras, Tykke Bertha, Smilende Sussie). :lol:

Men jeg kan huske engang jeg brokkede mig over det, og min søn sagde: "Jamen hvad ville du ellers sige?" Han havde jo hørt den formuleringer i sportsreportagerne hele livet. :)

Jeg forstår godt din pointe, men er det ikke lige så meget for at undgå misforståelser og evt. præcisere? Det kommer jo selvfølgelig an på konteksten, men mange forkortelser og navne er ikke særlig oplysende i sig selv, hvis ikke man kender byen, landet, sportsgrenen eller andre detaljer.

Det kan være dobbeltkonfekt, og det er selvfølgelig en uskik, men der er da mange situationer hvor det kan være gavnligt :gruble:
0
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15923

Indlægaf Aima » 28. jul 2021, 00:03

“Er du/han/hun mærkelig, (eller hvad)?!”
Det bliver brugt, i cirka samme situationer, som når HKH Prinsesse Isabella ville spørge “Er du helt væk?!”

“Det’ så fint” aner jeg seriøst ikke, hvordan jeg nogensinde har levet uden. Sorry.
0
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Sprog"