Nye ord - ved du hvad de betyder?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Nye ord - ved du hvad de betyder?

Indlægaf dgd2007 » 19. jun 2020, 11:42

resultat.jpg


:evil:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Nye ord - ved du hvad de beryder?

Indlægaf Lurende Peber » 19. jun 2020, 11:55

Mads skrev:
Akehurst2 skrev:
icelady skrev:Hvordan i hede hule...osv kan "hestesko" være et udtryk for hjælp????



Jeg kender til det når det er sådan nærmest bogstaveligt med foldede hænder for at løfte nogen op. Ellers ikke.


Det er dér, det stammer fra. Når man hjælper nogen op over en mur eller lignende, ved at folde hænderne, så den anden kan bruge det som et trin, så hjælper man nogen. Det mener de så har udviklet sig til at give nogen hjælp.

Jeg har nu hørt “hestesko” som udtryk for hjælp generelt. Men gættede forkert alligevel.
Testen besværliggøres af, at nogle “rigtige” svar er helt nye betydninger, hvor andre har været adskillige år undervejs.
8/15
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
HappyQ
Indlæg: 2692
Tilmeldt: 12. aug 2015, 09:37
Kort karma: 398
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 3848

Re: Nye ord - ved du hvad de betyder?

Indlægaf HappyQ » 19. jun 2020, 12:20

dgd2007 skrev:
resultat.jpg


:evil:

Den fik jeg også :fløjt:
1
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Nye ord - ved du hvad de beryder?

Indlægaf dgd2007 » 19. jun 2020, 12:31

Lurende Peber skrev:
Mads skrev:
Akehurst2 skrev:
icelady skrev:Hvordan i hede hule...osv kan "hestesko" være et udtryk for hjælp????

Jeg kender til det når det er sådan nærmest bogstaveligt med foldede hænder for at løfte nogen op. Ellers ikke.

Det er dér, det stammer fra. Når man hjælper nogen op over en mur eller lignende, ved at folde hænderne, så den anden kan bruge det som et trin, så hjælper man nogen. Det mener de så har udviklet sig til at give nogen hjælp.

Jeg har nu hørt “hestesko” som udtryk for hjælp generelt. Men gættede forkert alligevel.
Testen besværliggøres af, at nogle “rigtige” svar er helt nye betydninger, hvor andre har været adskillige år undervejs.
8/15

Jeg har i hvert fald tænkt på at bruge det ... men jeg skulle skrive det var på engelsk, og der ved ikke hvad det hedder :)

Men jeg opfatter det som en sådan lidt uforpligtende hjælp, hvor der ikke er noget "now you owe me one"-agtigt over det, men blot at man lige hjælper den anden op på hesten, så de kan ride væk og komme videre til hvad de nu skal.

Kom til at tænke på Haldor Laxness' År og dage i Brattekåd, hvor der netop var en som havde fundet mening med livet ved at være på den måde. Kan dog ikke huske om lige det udtryk blev brugt.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Nye ord - ved du hvad de betyder?

Indlægaf paint » 19. jun 2020, 13:15

Hestesko havde jeg rigtig. Jeg har hørt udtrykket brugt siden jeg var barn, når min far gav mig en 'hestesko' ude i vandet - dvs. han bukkede sig og lod mig træde op i hans samlede hænder, hvorefter jeg flagrede hylende ud over havet (ca. ½ meter væk). Jeg deducerede mig frem til, a det så nok var en hjælp/hjælpende hånd.

'Dame' kunne jeg derimod ikke greje. Men jeg har hørt andre udtryk brugt, som ikke står i ordbogen, hvor jeg ikke har anet, hvad det betød. F.eks at et parforhold befinder sig i 'base camp' (dvs. før klatringe opad = man er lige begyndt at date)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Nye ord - ved du hvad de beryder?

Indlægaf Delfin » 19. jun 2020, 13:22

Wizzze skrev:
mucher skrev:Jeg burde have gættet "kriek", men at "hestesko" kan betyde hjælp overgår min forstand. Det overrasker mig at "monomani" og især "rænkesmed" først nu bliver officielle. Jeg havde ingen problemer med at gætte den (påståede) nye betydning af "dame" da alternativerne er velkendte, men er der virkelig ikke en slangordbog til den slags obskure døgnfluer?


Enig, den med Hestesko var også en af mine fejl, er aldrig stødt på det som noget med hjælp :forvirret:


Jeg svarede forkert, fordi jeg tænkte at det ikke var en ny betydning. Det har da altid været en hjælp at give en hestesko
1
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Nye ord - ved du hvad de betyder?

Indlægaf Delfin » 19. jun 2020, 13:32

Piskesnert, bøvs, bismer og rænkesmed er vel heller ikke nyt? Det er vel nærmere gammelt.

Det er en underlig test - og valget af ord sænker min tiltro til DDO
1
14 11 14
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Nye ord - ved du hvad de beryder?

Indlægaf dgd2007 » 19. jun 2020, 13:35

Delfin skrev:Jeg svarede forkert, fordi jeg tænkte at det ikke var en ny betydning. Det har da altid været en hjælp at give en hestesko

Nej, det var lidt svært at hitte rundt i hvornår de spurgte om en klassisk betydning, og hvornår det skulle være en ny spøjs ditto.
2
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Nye ord - ved du hvad de betyder?

Indlægaf Lurende Peber » 19. jun 2020, 16:35

CuteNBad skrev:Jeg er ret overbevist om at der danske sprog vil have været uddødt i 30 år, før Det Danske Sprog- og Litteraturselskab opdager det.

Tror de har brug for en mellemfinger (og så kan de jo tænke lidt over hvad det så er ...og nej det er ikke hvad mange tror)

OK jeg sluger maddingen. Hvad er en mellemfinger andet end en langemand?
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Nye ord - ved du hvad de betyder?

Indlægaf Santa » 19. jun 2020, 16:50

En fejl. Jeg ved ikke hvad en bismer er.

Men jeg er enig i kritikken af testen. Rænkesmed er da et oldgammelt udtryk, hestesko er bestemt osse et udtryk alle lærere og tjenere kender (at sætte bordene i hestesko), at få gummiben behøver ikke at have noget med fodbold at gøre og dame kan både være en kultiveret kvinde og en kæreste, men jeg har aldrig hørt det brugt om andet. Kunne dog gætte mig til at de sigtede efter det svar.
At bruge kendte ord i nye betydninger er for mig mere slang end det er nye ord dog.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Nye ord - ved du hvad de beryder?

Indlægaf Santa » 19. jun 2020, 16:53

dgd2007 skrev:
Lurende Peber skrev:
Mads skrev:
Akehurst2 skrev:
icelady skrev:Hvordan i hede hule...osv kan "hestesko" være et udtryk for hjælp????

Jeg kender til det når det er sådan nærmest bogstaveligt med foldede hænder for at løfte nogen op. Ellers ikke.

Det er dér, det stammer fra. Når man hjælper nogen op over en mur eller lignende, ved at folde hænderne, så den anden kan bruge det som et trin, så hjælper man nogen. Det mener de så har udviklet sig til at give nogen hjælp.

Jeg har nu hørt “hestesko” som udtryk for hjælp generelt. Men gættede forkert alligevel.
Testen besværliggøres af, at nogle “rigtige” svar er helt nye betydninger, hvor andre har været adskillige år undervejs.
8/15

Jeg har i hvert fald tænkt på at bruge det ... men jeg skulle skrive det var på engelsk, og der ved ikke hvad det hedder :)

Men jeg opfatter det som en sådan lidt uforpligtende hjælp, hvor der ikke er noget "now you owe me one"-agtigt over det, men blot at man lige hjælper den anden op på hesten, så de kan ride væk og komme videre til hvad de nu skal.

Kom til at tænke på Haldor Laxness' År og dage i Brattekåd, hvor der netop var en som havde fundet mening med livet ved at være på den måde. Kan dog ikke huske om lige det udtryk blev brugt.

Jeg mener at man bruger udtrykket ‘to give a leg up’ på engelsk, om det at hjælpe en op på hesten, men vist osse som et udtryk om at hjælpe nogen.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Nye ord - ved du hvad de betyder?

Indlægaf Sangius » 19. jun 2020, 16:57

"At få en hestesko" har da alle dage betydet, at hjælpe nogen. Jeg svarede forkert der, fordi jeg ingenlunde troede, at det skulle være noget nyt.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nye ord - ved du hvad de betyder?

Indlægaf Artem » 19. jun 2020, 17:52

7 rigtige og nærmest alle gæt. Kender ikke folk der taler slang...
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Nye ord - ved du hvad de betyder?

Indlægaf Artem » 19. jun 2020, 17:53

Sangius skrev:"At få en hestesko" har da alle dage betydet, at hjælpe nogen. Jeg svarede forkert der, fordi jeg ingenlunde troede, at det skulle være noget nyt.

Er måske egnsbestemt. Har aldrig før hørt om den betydning.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Nye ord - ved du hvad de betyder?

Indlægaf icelady » 19. jun 2020, 18:14

Sangius skrev:"At få en hestesko" har da alle dage betydet, at hjælpe nogen. Jeg svarede forkert der, fordi jeg ingenlunde troede, at det skulle være noget nyt.


Ja, for dig har det alle dage betydet det. :)

Så måske det var/er udbredt hvor du kommer fra. :gruble:

Hvor jeg kommer fra, og de steder jeg har boet, har jeg aldrig hørt det.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Sprog"