Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.

Hvad siger du - og hvor kommer du fra?

Jeg siger "om måneden" og kommer fra Jylland
59
41%
Jeg siger "i måneden" og kommer fra Jylland
0
Ingen stemmer
Jeg siger "om måneden" og kommer fra Sjælland/hovedstadsområdet
75
52%
Jeg siger "i måneden" og kommer fra Sjælland/hovedstadsområdet
0
Ingen stemmer
Jeg siger "om måneden" og kommer fra Fyn eller Lolland/Falster
10
7%
Jeg siger "i måneden" og kommer fra Fyn eller Lolland/Falster
0
Ingen stemmer
Jeg siger "om måneden" og kommer fra et andet sted i Danmark eller udlandet
0
Ingen stemmer
Jeg siger "i måneden" og kommer fra et andet sted i Danmark eller udlandet
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 144
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Aima » 22. mar 2019, 01:35

Lurende Peber skrev:
Aima skrev:Vestjyde og jeg siger ‘om’, men indtil for fem-seks år siden sagde jeg ‘i’. Jeg skrev etellerandet ala “jeg spiser pandekager fem gange i ugen” på den gamle debat, og så gjorde en debattør mig opmærksom på, det var jydedialekt.

Skiftede du grundet det?

Er selv ommer fra Hovedstadsområdet, men føler mig på ingen måde generet af i’er. Jydedialekt eller andet :)


Ja, den bed sig fast, så jeg tror nærmest ikke, jeg har sagt ‘i’ i den kontekst en eneste gang siden. Generelt synes jeg, det er tåbeligt når folk bliver irriterede over andres stave- og talefejl, jeg har aldrig forstået det og finder det faktisk en lillesmule perfidt, så det var ikke fordi det generede mig at jeg havde sagt det forkert hele mit liv, men jeg foretrækker alligevel at tale nogenlunde korrekt :)

Jeg blev i øvrigt rettet på en sød måde dengang, debattøren markederne bare min sætning og skrev noget ala “Jydedame :lun:” Det var helt fint.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Slettet bruger » 22. mar 2019, 03:30

Sangius skrev:
abcd skrev:
Det er bestemt form - jeg fryser næsen.

Jeg har ofte hørt "jeg fryser om fingrene", jeg har ikke tænkt videre over det andet end at sådan siger nogle åbenbart - det har selvfølgelig været åbenlyst hvad de har ment selv om formuleringen logisk ikke giver mening for mig. Omvendt har jeg boet i København i en årrække, og jeg har aldrig oplevet at nogen har studset over mine fryse-formuleringer, endsige troet at jeg skulle til at putte fingre i fryseren. Jeg gætter på begge udtryk er overordentligt almindelige i hele landet, at stort set alle danskere har hørt begge varianter, og at der er en vis risiko for at man vil opleve Baader-Meinhof-fænomenet i den nære fremtid hvis man mener aldrig at have hørt det ene eller andet.


Aner ikke hvad Baader-Meinhof-fænomenet er.

Her er en udmærket forklaring på, hvorfor det lyder mærkeligt for mig at undlade "om":

Quoted fra:
https://www.berlingske.dk/videnskab/fryse-om-fingrene
Men der er mange sjællændere der synes det lyder som om man nedfryser fingrene når man siger ”jeg fryser fingrene”. For i rigsmål er det altid sådan at når udsagnsordet ”fryse” har et genstandsled, altså når man ”fryser noget”, så betyder det ’køle noget ned til under frysepunktet’, dvs. det samme som ’nedfryse noget’.


Fra mit synspunkt er det simpelthen ukorrekt at anvende "fryse" på den måde.
Og jeg har vitterligt aldrig lagt mærke til den anden måde at sige det på, og ville sikkert havde været forvirret over meningen, havde jeg hørt eller læst det før denne debat. Hvis altså ikke konteksten var ret sigende, hvilket den jo ofte er. Så det skaber nok ikke de store misforståelser.


Baader-Meinhof er det at man tror man hører om noget for første gang, men så dukker det pludselig op flere steder. Hvis du f.eks. i morgen hører en kollega sige at hun fryser fingrene. Jeg tror det er usandsynligt at du aldrig er blevet udsat for formuleringen, det er mere sandsynligt at din hjerne ud fra konteksten har indsat det "om" som den forventede.

Var det ikke dig der studsede over at nogen udtaler 5 med æ-lyd? I hvert fald har der været en tråd om det, og både fæm og føm er så almindelige udtaler at alle har hørt dem, men man kan sagtens høre dem uden nogensinde at opdage det.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf dgd2007 » 22. mar 2019, 03:40

abcd skrev:[...] Var det ikke dig der studsede over at nogen udtaler 5 med æ-lyd? I hvert fald har der været en tråd om det, og både fæm og føm er så almindelige udtaler at alle har hørt dem, men man kan sagtens høre dem uden nogensinde at opdage det.

Hvem the dælen udtaler 5 som "føm"?
For at bevise din påstand skal jeg understrege at det har jeg aldrig hørt! :-p
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Sangius » 22. mar 2019, 04:45

abcd skrev:
Sangius skrev:
abcd skrev:
Det er bestemt form - jeg fryser næsen.

Jeg har ofte hørt "jeg fryser om fingrene", jeg har ikke tænkt videre over det andet end at sådan siger nogle åbenbart - det har selvfølgelig været åbenlyst hvad de har ment selv om formuleringen logisk ikke giver mening for mig. Omvendt har jeg boet i København i en årrække, og jeg har aldrig oplevet at nogen har studset over mine fryse-formuleringer, endsige troet at jeg skulle til at putte fingre i fryseren. Jeg gætter på begge udtryk er overordentligt almindelige i hele landet, at stort set alle danskere har hørt begge varianter, og at der er en vis risiko for at man vil opleve Baader-Meinhof-fænomenet i den nære fremtid hvis man mener aldrig at have hørt det ene eller andet.


Aner ikke hvad Baader-Meinhof-fænomenet er.

Her er en udmærket forklaring på, hvorfor det lyder mærkeligt for mig at undlade "om":

Quoted fra:
https://www.berlingske.dk/videnskab/fryse-om-fingrene
Men der er mange sjællændere der synes det lyder som om man nedfryser fingrene når man siger ”jeg fryser fingrene”. For i rigsmål er det altid sådan at når udsagnsordet ”fryse” har et genstandsled, altså når man ”fryser noget”, så betyder det ’køle noget ned til under frysepunktet’, dvs. det samme som ’nedfryse noget’.


Fra mit synspunkt er det simpelthen ukorrekt at anvende "fryse" på den måde.
Og jeg har vitterligt aldrig lagt mærke til den anden måde at sige det på, og ville sikkert havde været forvirret over meningen, havde jeg hørt eller læst det før denne debat. Hvis altså ikke konteksten var ret sigende, hvilket den jo ofte er. Så det skaber nok ikke de store misforståelser.


Baader-Meinhof er det at man tror man hører om noget for første gang, men så dukker det pludselig op flere steder. Hvis du f.eks. i morgen hører en kollega sige at hun fryser fingrene. Jeg tror det er usandsynligt at du aldrig er blevet udsat for formuleringen, det er mere sandsynligt at din hjerne ud fra konteksten har indsat det "om" som den forventede.

Var det ikke dig der studsede over at nogen udtaler 5 med æ-lyd? I hvert fald har der været en tråd om det, og både fæm og føm er så almindelige udtaler at alle har hørt dem, men man kan sagtens høre dem uden nogensinde at opdage det.


Ja, det er meget muligt at jeg ikke hører, hvis folk undlader "om".
Er ret overbevist om, at jeg aldrig har læst det før.
Det var ikke mig med den æ-lyd. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Annione » 22. mar 2019, 07:36

Om. Jeg er fynbo.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16229
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1407
Likede indlæg: 30210

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf TinaW » 22. mar 2019, 08:23

Mistermor skrev:Jeg undrer mig over, hvordan sjællænder omtaler nedfrysningsprocesser? Siger man, jeg fryser lige nogle koteletter? Jeg frøs nogle koteletter i går?
Jeg ville nemlig enten bare "putte det i fryseren" eller fryse det ned.

For øvrigt er der ikke nogen af delene, altså at fryse fingrene eller fryse om fingrene, der er forkert. https://www.bt.dk/viralt/finurlig-saetn ... -talemaade

Der står i artiklen, at den københavnske dialekt står stærkest, og det handler selvfølgelig hovedstad osv. Men som jyde finder jeg det godt nok trættende, når københavnere tror, at de ikke taler med dialekt, og at deres måde er den eneste rigtige.


Jeg fryser i hvert fald om mine fingre, min næse, min mås, mine tæer eller hvad det nu måtte være der ikke har det varmt nok :D
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf zembra1986 » 22. mar 2019, 14:30

Sjovt at ingen har stemt de siger "i måneden/ugen" for jeg møder ellers tit folk der siger det sådan.

Selv siger jeg om måneden (fra jylland)
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf dgd2007 » 22. mar 2019, 14:34

zembra1986 skrev:Sjovt at ingen har stemt de siger "i måneden/ugen" for jeg møder ellers tit folk der siger det sådan.
[...]

Jeg har altså også mødt det ... bl.a. på en eller anden Debat ... :-p
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf DenBruneMunk » 22. mar 2019, 14:41

dgd2007 skrev:
zembra1986 skrev:Sjovt at ingen har stemt de siger "i måneden/ugen" for jeg møder ellers tit folk der siger det sådan.
[...]

Jeg har altså også mødt det ... bl.a. på en eller anden Debat ... :-p

Kan det være fordi der skrives i et måned?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Misantropen » 22. mar 2019, 16:43

DenBruneMunk skrev:
dgd2007 skrev:
zembra1986 skrev:Sjovt at ingen har stemt de siger "i måneden/ugen" for jeg møder ellers tit folk der siger det sådan.
[...]

Jeg har altså også mødt det ... bl.a. på en eller anden Debat ... :-p

Kan det være fordi der skrives i et måned?

I et måned?

Billede
2
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Lalana » 22. mar 2019, 17:21

Jeg er midt/østjyde og siger om, har boet i Århus i mange år og det er altså ikke en udpræget århusiansk talemåde, jeg ville faktisk nærmere tror det var sønderjysk.
Dog siger jeg at jeg fryser mine fingre.. og jeg fryser mine tæer osv. Om er da et helt unødvendigt ord :D
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf DenBruneMunk » 22. mar 2019, 18:04

Misantropen skrev:
DenBruneMunk skrev:
dgd2007 skrev:
zembra1986 skrev:Sjovt at ingen har stemt de siger "i måneden/ugen" for jeg møder ellers tit folk der siger det sådan.
[...]

Jeg har altså også mødt det ... bl.a. på en eller anden Debat ... :-p

Kan det være fordi der skrives i et måned?

I et måned?

Hvor mange gange i en måned besøger du toilettet?
Eller hvor ofte i en uge, vil du have et skub for at rette X op.

Det kan da også stå, hvor mange gange om måneden besøger du toilettet men for at bruge , i, skal man formulere sig anderledes men ikke umuligt på dansk.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Misantropen » 22. mar 2019, 19:13

DenBruneMunk skrev:
Misantropen skrev:
DenBruneMunk skrev:Kan det være fordi der skrives i et måned?

I et måned?

Hvor mange gange i en måned besøger du toilettet?
Eller hvor ofte i en uge, vil du have et skub for at rette X op.

Det kan da også stå, hvor mange gange om måneden besøger du toilettet men for at bruge , i, skal man formulere sig anderledes men ikke umuligt på dansk.

Der ville jeg sige "på". Hvor mange gange på en måned.. Eller i løbet af en måned :D
3
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf DenBruneMunk » 22. mar 2019, 19:15

Så har vi så endnu en af dem, hvor på og i måske kan drejes afhængig af landsdel :)
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Misantropen » 22. mar 2019, 19:17

DenBruneMunk skrev:Så har vi så endnu en af dem, hvor på og i måske kan drejes afhængig af landsdel :)

Muligvis. Jeg kan ikke huske jeg har hørt "hvor mange gange i en måned" før.

I hvilken landsdel hører/bruger du det?
0

Tilbage til "Sprog"