Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.

Hvad siger du - og hvor kommer du fra?

Jeg siger "om måneden" og kommer fra Jylland
59
41%
Jeg siger "i måneden" og kommer fra Jylland
0
Ingen stemmer
Jeg siger "om måneden" og kommer fra Sjælland/hovedstadsområdet
75
52%
Jeg siger "i måneden" og kommer fra Sjælland/hovedstadsområdet
0
Ingen stemmer
Jeg siger "om måneden" og kommer fra Fyn eller Lolland/Falster
10
7%
Jeg siger "i måneden" og kommer fra Fyn eller Lolland/Falster
0
Ingen stemmer
Jeg siger "om måneden" og kommer fra et andet sted i Danmark eller udlandet
0
Ingen stemmer
Jeg siger "i måneden" og kommer fra et andet sted i Danmark eller udlandet
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 144
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27066

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf ajnaM » 21. mar 2019, 18:47

Det kunne aldrig falde mig ind at sige 'i måneden', og jeg kommer delvist fra Østjylland og delvist fra Kbh - og har i øvrigt forældre fra Nordsjælland og Nordjylland, som også siger 'om måneden'.

Det er ikke mit indtryk, at det er en geografisk ting, men bare en generel uskik.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf sansera » 21. mar 2019, 18:53

Mistermor skrev:
Ata skrev:Jeg siger OM og er fra Kbh.
Min mand er fra Vestjylland og siger til tider I.

Men det værste er når han siger, at han fryser fingrene. Det hedder fryser OM fingrene!


Mener du så også, at man fryser om næsen, om tæerne osv?

For mig giver udtrykke fryse om fingrene ingen mening. Jeg fryser ikke om mine fingre, jeg fryser inde i dem eller måske på dem... men da ikke om dem . :)


Så du ville sige, jeg fryser næse? Eller jeg fryser i næsen?
Det er virkelig en spændende diskussion.
Jeg ville altid sige fryser om, underordnet kropsdel. Tror faktisk ikke at jeg ville forså, hvad der blev ment med “ jeg fryser fingre”, hvis ikke jeg lige havde fået det forklaret :gruble:

Siger i øvrigt om måneden.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf HappyPaww » 21. mar 2019, 18:57

Sjovt at ingen vil indrømme e det, når man nærmest dagligt læser det herinde :lol:

Og ift den specielle afstemning så gad jeg altsåbikke udpensle samtlige landsdele/regioner. Og når man siger ‘Fyn og øerne’, mener man så ikke med Langeland og Lolland-Falster? :gruble: Og dialekterne med de blø’e d’er er da også relativt tæt på hinanden ;)
Senest rettet af HappyPaww 21. mar 2019, 18:59, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf HappyPaww » 21. mar 2019, 18:58

Jeg fryser i øvrigt PÅ fingrene (eller har kolde fingre) ;) :D
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Flora » 21. mar 2019, 19:01

Jeg siger om måneden/om ugen og jeg fryser på fingrene/ørerne/næsen.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Slettet bruger » 21. mar 2019, 19:02

Sangius skrev:
fisken80 skrev:
Tibbler skrev:
Ata skrev:Jeg siger OM og er fra Kbh.
Min mand er fra Vestjylland og siger til tider I.

Men det værste er når han siger, at han fryser fingrene. Det hedder fryser OM fingrene!


Jeg fryser også fingrene :)


Det gør jeg altså også. Jeg synes det lyder opstyltet at sige at man fryser om fingrene :genert:


Hvis nogen sagde til mig at de "frøs fingrene", ville jeg kigge efter de afhuggede fingre de skulle til at lægge i fryseren...


Og hvis de bare siger de fryser, spørger du så hvad de skal til at lægge i fryseren?

Jeg kan ikke gennemskue hvad det skulle betyde at fryse om noget. På eller i ville begge være bedre forholdsord hvis der absolut skal være sådan et.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Sangius » 21. mar 2019, 19:31

abcd skrev:
Sangius skrev:
fisken80 skrev:
Tibbler skrev:
Ata skrev:Jeg siger OM og er fra Kbh.
Min mand er fra Vestjylland og siger til tider I.

Men det værste er når han siger, at han fryser fingrene. Det hedder fryser OM fingrene!


Jeg fryser også fingrene :)


Det gør jeg altså også. Jeg synes det lyder opstyltet at sige at man fryser om fingrene :genert:


Hvis nogen sagde til mig at de "frøs fingrene", ville jeg kigge efter de afhuggede fingre de skulle til at lægge i fryseren...


Og hvis de bare siger de fryser, spørger du så hvad de skal til at lægge i fryseren?

Jeg kan ikke gennemskue hvad det skulle betyde at fryse om noget. På eller i ville begge være bedre forholdsord hvis der absolut skal være sådan et.


Nej, for "jeg fryser" er en sætning jeg er kendt ved. Jeg har aldrig hverken hørt eller set nogen undlade om. Jeg ville oprigtig være forvirret over hvad der blev ment, hvis nogen sagde: "jeg fryser næse". Den sætning giver ingen mening for mig.
For mig ville det svare til at sige: "jeg løber asfalt", fremfor: "jeg løber på asfalt". Jeg ville simpelthen ikke fatte meningen med første sætning.

Er oprigtig overrasket over, at det åbenbart er almindeligt på andre kanter.

Men det er vel en ligegyldig diskussion- det er dialekt, begge dele er ganske korrekt.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Slettet bruger » 21. mar 2019, 20:08

Sangius skrev:
abcd skrev:
Sangius skrev:
fisken80 skrev:
Tibbler skrev:
Ata skrev:Jeg siger OM og er fra Kbh.
Min mand er fra Vestjylland og siger til tider I.

Men det værste er når han siger, at han fryser fingrene. Det hedder fryser OM fingrene!


Jeg fryser også fingrene :)


Det gør jeg altså også. Jeg synes det lyder opstyltet at sige at man fryser om fingrene :genert:


Hvis nogen sagde til mig at de "frøs fingrene", ville jeg kigge efter de afhuggede fingre de skulle til at lægge i fryseren...


Og hvis de bare siger de fryser, spørger du så hvad de skal til at lægge i fryseren?

Jeg kan ikke gennemskue hvad det skulle betyde at fryse om noget. På eller i ville begge være bedre forholdsord hvis der absolut skal være sådan et.


Nej, for "jeg fryser" er en sætning jeg er kendt ved. Jeg har aldrig hverken hørt eller set nogen undlade om. Jeg ville oprigtig være forvirret over hvad der blev ment, hvis nogen sagde: "jeg fryser næse". Den sætning giver ingen mening for mig.
For mig ville det svare til at sige: "jeg løber asfalt", fremfor: "jeg løber på asfalt". Jeg ville simpelthen ikke fatte meningen med første sætning.

Er oprigtig overrasket over, at det åbenbart er almindeligt på andre kanter.

Men det er vel en ligegyldig diskussion- det er dialekt, begge dele er ganske korrekt.


Det er bestemt form - jeg fryser næsen.

Jeg har ofte hørt "jeg fryser om fingrene", jeg har ikke tænkt videre over det andet end at sådan siger nogle åbenbart - det har selvfølgelig været åbenlyst hvad de har ment selv om formuleringen logisk ikke giver mening for mig. Omvendt har jeg boet i København i en årrække, og jeg har aldrig oplevet at nogen har studset over mine fryse-formuleringer, endsige troet at jeg skulle til at putte fingre i fryseren. Jeg gætter på begge udtryk er overordentligt almindelige i hele landet, at stort set alle danskere har hørt begge varianter, og at der er en vis risiko for at man vil opleve Baader-Meinhof-fænomenet i den nære fremtid hvis man mener aldrig at have hørt det ene eller andet.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Misantropen » 21. mar 2019, 20:23

HappyPaww skrev:Sjovt at ingen vil indrømme e det, når man nærmest dagligt læser det herinde :lol:

Og ift den specielle afstemning så gad jeg altsåbikke udpensle samtlige landsdele/regioner. Og når man siger ‘Fyn og øerne’, mener man så ikke med Langeland og Lolland-Falster? :gruble: Og dialekterne med de blø’e d’er er da også relativt tæt på hinanden ;)

Hvad bilder de sig ind ikke at deltage i tråden! Tag/citer dem!

PS "Fyn og øerne" plejer at dække over de små øer omkring Fyn. Tænker du på "Sjælland og øerne"?

Billede
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Sangius » 21. mar 2019, 20:34

abcd skrev:
Det er bestemt form - jeg fryser næsen.

Jeg har ofte hørt "jeg fryser om fingrene", jeg har ikke tænkt videre over det andet end at sådan siger nogle åbenbart - det har selvfølgelig været åbenlyst hvad de har ment selv om formuleringen logisk ikke giver mening for mig. Omvendt har jeg boet i København i en årrække, og jeg har aldrig oplevet at nogen har studset over mine fryse-formuleringer, endsige troet at jeg skulle til at putte fingre i fryseren. Jeg gætter på begge udtryk er overordentligt almindelige i hele landet, at stort set alle danskere har hørt begge varianter, og at der er en vis risiko for at man vil opleve Baader-Meinhof-fænomenet i den nære fremtid hvis man mener aldrig at have hørt det ene eller andet.


Aner ikke hvad Baader-Meinhof-fænomenet er.

Her er en udmærket forklaring på, hvorfor det lyder mærkeligt for mig at undlade "om":

Quoted fra:
https://www.berlingske.dk/videnskab/fryse-om-fingrene
Men der er mange sjællændere der synes det lyder som om man nedfryser fingrene når man siger ”jeg fryser fingrene”. For i rigsmål er det altid sådan at når udsagnsordet ”fryse” har et genstandsled, altså når man ”fryser noget”, så betyder det ’køle noget ned til under frysepunktet’, dvs. det samme som ’nedfryse noget’.


Fra mit synspunkt er det simpelthen ukorrekt at anvende "fryse" på den måde.
Og jeg har vitterligt aldrig lagt mærke til den anden måde at sige det på, og ville sikkert havde været forvirret over meningen, havde jeg hørt eller læst det før denne debat. Hvis altså ikke konteksten var ret sigende, hvilket den jo ofte er. Så det skaber nok ikke de store misforståelser.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Ata » 21. mar 2019, 20:56

Sangius skrev:
abcd skrev:
Det er bestemt form - jeg fryser næsen.

Jeg har ofte hørt "jeg fryser om fingrene", jeg har ikke tænkt videre over det andet end at sådan siger nogle åbenbart - det har selvfølgelig været åbenlyst hvad de har ment selv om formuleringen logisk ikke giver mening for mig. Omvendt har jeg boet i København i en årrække, og jeg har aldrig oplevet at nogen har studset over mine fryse-formuleringer, endsige troet at jeg skulle til at putte fingre i fryseren. Jeg gætter på begge udtryk er overordentligt almindelige i hele landet, at stort set alle danskere har hørt begge varianter, og at der er en vis risiko for at man vil opleve Baader-Meinhof-fænomenet i den nære fremtid hvis man mener aldrig at have hørt det ene eller andet.


Aner ikke hvad Baader-Meinhof-fænomenet er.

Her er en udmærket forklaring på, hvorfor det lyder mærkeligt for mig at undlade "om":

Quoted fra:
https://www.berlingske.dk/videnskab/fryse-om-fingrene
Men der er mange sjællændere der synes det lyder som om man nedfryser fingrene når man siger ”jeg fryser fingrene”. For i rigsmål er det altid sådan at når udsagnsordet ”fryse” har et genstandsled, altså når man ”fryser noget”, så betyder det ’køle noget ned til under frysepunktet’, dvs. det samme som ’nedfryse noget’.


Fra mit synspunkt er det simpelthen ukorrekt at anvende "fryse" på den måde.
Og jeg har vitterligt aldrig lagt mærke til den anden måde at sige det på, og ville sikkert havde været forvirret over meningen, havde jeg hørt eller læst det før denne debat. Hvis altså ikke konteksten var ret sigende, hvilket den jo ofte er. Så det skaber nok ikke de store misforståelser.

Jeg var også ved at dø af grin blandet med forbløffelse de første gange min kæreste sagde det. Nu er det lige så almindeligt som, at “der har lagt et hus nede på hjørnet engang”. :-D
1
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Myresluger » 21. mar 2019, 20:57

Jeg er også om’er. Jeg ser ofte sætningen med at fryse fingrene etc. herinde. Jeg har aldrig hørt det ude i virkeligheden - om andet end noget man fryser ned. Og jeg bor vest for Kbh.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf paint » 21. mar 2019, 20:57

Jeg siger 'om' måneden. Og udtrykket 'fryser fingre', giver ingen mening for mig. Medmindre man mener at man putter dem ind i fryseren og fryser dem (og det er vel de færreste, der ligefrem gør det)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Pandesteg » 21. mar 2019, 20:57

Jeg siger om. Det andet er den vildeste øjebæ og jeg scroller meget hurtigt hen over den nævnte tråd.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25611

Re: Siger du OM måneden/ugen eller I måneden/ugen?

Indlægaf Delfin » 21. mar 2019, 21:49

ajnaM skrev:Det kunne aldrig falde mig ind at sige 'i måneden', og jeg kommer delvist fra Østjylland og delvist fra Kbh - og har i øvrigt forældre fra Nordsjælland og Nordjylland, som også siger 'om måneden'.

Det er ikke mit indtryk, at det er en geografisk ting, men bare en generel uskik.


Lidt geografisk tror jeg nu alligevel, der er er i det. Jeg voksede op i det sydvestlige Sønderjylland, og på sønderjysk siger man 'jen gang i æ moond' (jeg ved ikke lige hvordan det skal staves :D ). Det er nok det lille 'æ', der gør forskellen i sætningsopbygningen.

Jeg bruger det ikke, når jeg taler rigsdansk, som jeg gør 99% af tiden nu
0
14 11 14

Tilbage til "Sprog"