Fylder Engelsk for meget i Dansk?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Fylder Engelsk for meget i Dansk?

Indlægaf paint » 30. jan 2019, 10:02

KIM K skrev:
HappyPaww skrev:
SAGA skrev:Jeg så en meget passende meme for noget tid siden. De fleste ved hvad “bae” betyder, men rigtig mange gider ikke finde rundt i feks. Your og you’re. Jeg synes folk er blevet dovne når det kommer til sprog. Rigtig mange overtager et hav af engelske udtryk og så udtaler de det forkert eller staver det forkert. Der tænker jeg så at de bør lade være når de ikke kan finde ud af at bruge det rigtigt.

Så er der ord som “app”. Lige i skrivende stund kan jeg ikke komme på, hvad det danske ord er. Så det er meget naturligt at vi adoptere en del ord og vendinger.

Faktisk oplever jeg at især amerikanerne er dårligere til your/you're og their/there/they're end mange der ikke er opvokset med engelsk som modersmål :rulle:


Det kan jeg nikke genkendende til.
Jeg er selv aktiv på et amerikansk forum hvor flere af amerikanerne udtrykker forbløffelse over at mange forumdeltagere fra ikke-engelsktalende lande ofte er bedre til det grammatiske. Man skal dog huske på at mange amerikanere ikke har engelsk men spansk som modersmål, og for 40 millioner amerikanere er spansk det primære sprog, et tal der i øvrigt er i hastig vækst.


"Approximately 32 million adults in the United States can't read, according to the U.S. Department of Education and the National Institute of Literacy. The Organization for Economic Cooperation and Development found that 50 percent of U.S. adults can't read a book written at an eighth-grade level.1. nov. 2016" Washington Post
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Fylder Engelsk for meget i Dansk?

Indlægaf KIM K » 30. jan 2019, 10:21

paint skrev:
KIM K skrev:
HappyPaww skrev:
SAGA skrev:Jeg så en meget passende meme for noget tid siden. De fleste ved hvad “bae” betyder, men rigtig mange gider ikke finde rundt i feks. Your og you’re. Jeg synes folk er blevet dovne når det kommer til sprog. Rigtig mange overtager et hav af engelske udtryk og så udtaler de det forkert eller staver det forkert. Der tænker jeg så at de bør lade være når de ikke kan finde ud af at bruge det rigtigt.

Så er der ord som “app”. Lige i skrivende stund kan jeg ikke komme på, hvad det danske ord er. Så det er meget naturligt at vi adoptere en del ord og vendinger.

Faktisk oplever jeg at især amerikanerne er dårligere til your/you're og their/there/they're end mange der ikke er opvokset med engelsk som modersmål :rulle:


Det kan jeg nikke genkendende til.
Jeg er selv aktiv på et amerikansk forum hvor flere af amerikanerne udtrykker forbløffelse over at mange forumdeltagere fra ikke-engelsktalende lande ofte er bedre til det grammatiske. Man skal dog huske på at mange amerikanere ikke har engelsk men spansk som modersmål, og for 40 millioner amerikanere er spansk det primære sprog, et tal der i øvrigt er i hastig vækst.


"Approximately 32 million adults in the United States can't read, according to the U.S. Department of Education and the National Institute of Literacy. The Organization for Economic Cooperation and Development found that 50 percent of U.S. adults can't read a book written at an eighth-grade level.1. nov. 2016" Washington Post


Som skrevet kan jeg selv nikke genkendende til billedet, man skal bare ikke tro det er hele forklaringen. Spansk fortrænger engelsk mere og mere.
JF. de officielle tal er andelen der har spansk som deres primære sprog fordoblet på bare 20 år til i dag at udgøre 40 millioner. TV- og radio-stationer, aviser, mv. er ligeledes på spansk. Det er svært at tilegne sig engelskkundskaber når man ikke bruger det i dagligdagen.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Fylder Engelsk for meget i Dansk?

Indlægaf dgd2007 » 30. jan 2019, 10:39

LaMariposa skrev:Jeg synes, det er meget praktisk med engelske titler. Der er rigtig mange udenlandske medarbejdere (også i HR) i Danmark, så jeg synes, at det giver rigtig god mening at have titler på engelsk.

Min titel ville i øvrigt lyde decideret fjollet på dansk :D

Mange af de engelske titler lyder nu også overbelæssede og "fjollede". Men der er nok mere tradition for det derovre. :D

Jeg kan dog huske serien The Weakest Link hvor programværten altid hånede deltagerne. En af deltagerne blev så spurgt hvad han lavede, og svarede med en eller anden fire-ords titel.
Hvortil værtinden snerrede: "That's just a collection of random words! What do you actually do?" :D
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Fylder Engelsk for meget i Dansk?

Indlægaf dgd2007 » 1. feb 2019, 20:17

Så lige Besserwisserne i dag ... nu man er også begyndt at "smide nogen under bussen" :lol:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Fylder Engelsk for meget i Dansk?

Indlægaf dgd2007 » 9. feb 2019, 00:27

Tyskerne er også ved at komme godt med: :)

Udtryk.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Fylder Engelsk for meget i Dansk?

Indlægaf ExCoastal » 9. feb 2019, 00:44

KIM K skrev:
HappyPaww skrev:
SAGA skrev:Jeg så en meget passende meme for noget tid siden. De fleste ved hvad “bae” betyder, men rigtig mange gider ikke finde rundt i feks. Your og you’re. Jeg synes folk er blevet dovne når det kommer til sprog. Rigtig mange overtager et hav af engelske udtryk og så udtaler de det forkert eller staver det forkert. Der tænker jeg så at de bør lade være når de ikke kan finde ud af at bruge det rigtigt.

Så er der ord som “app”. Lige i skrivende stund kan jeg ikke komme på, hvad det danske ord er. Så det er meget naturligt at vi adoptere en del ord og vendinger.

Faktisk oplever jeg at især amerikanerne er dårligere til your/you're og their/there/they're end mange der ikke er opvokset med engelsk som modersmål :rulle:


Det kan jeg nikke genkendende til.
Jeg er selv aktiv på et amerikansk forum hvor flere af amerikanerne udtrykker forbløffelse over at mange forumdeltagere fra ikke-engelsktalende lande ofte er bedre til det grammatiske. Man skal dog huske på at mange amerikanere ikke har engelsk men spansk som modersmål, og for 40 millioner amerikanere er spansk det primære sprog, et tal der i øvrigt er i hastig vækst.


Jeg oplever, at det er mange af de indfødte amerikanere, der har voldsomme problemer med at stave, jeg deltager i en del amerikanske fora rundt omnkring, og det er simpelthen horribelt, hvad man nogle gange læser. Jeg har i mange år arbejdet med teknisk salg, oftest som den eneste i salgsgruppen, der ikke var født og opvokset i USA. På trods af det, så er jeg ofte blevet bedt om at besvare spørgsmål fra kunder, skrive white papers og mange andre ting, fordi jeg kan lægge det helt rigtige "spin" på det. Jeg har besvaret mange (og lange) RFI'er (Request for Information), hvor man skal være meget forsigtig med, hvordan man formulerer svar på tekniske spørgsmål. Men jeg kan så også vende det om og konstatere, at der er sandelig også mange danskere, der skriver og staver forfærdeligt.
1
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Fylder Engelsk for meget i Dansk?

Indlægaf Maoam » 9. feb 2019, 06:11

dgd2007 skrev:Da jeg begyndte at debattere, var jeg overrasket over i hvor høj grad de unge brugte engelske ord for sex- eller kropsrelaterede begreber. Det opfattede jeg egentlig også som en art puritansk påvirkning. :)


Jeg kan ikke fordrage ordet brystvorte. Jeg sgu ikke vorter på brysterne! :shock:
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Fylder Engelsk for meget i Dansk?

Indlægaf dgd2007 » 25. feb 2019, 20:35

Så lige en reklame, noget med "... minder der vil vare vare for evigt!"

Jeg ved ikke om det var oversat fra et engelsk slogan, eller reklamefolkene efterhånden tænker på danglish.
På gammel-dansk ville det jo bare være "minder der varer evigt". :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Fylder Engelsk for meget i Dansk?

Indlægaf dgd2007 » 1. mar 2019, 15:38

Det kan godt irritere mig lidt at min ungdoms forskel mellem "brede sig" og "sprede sig" er ved at forsvinde - fordi begge dele hedder "spread" på anglesisk.

Tidligere:
bredt sig = det er stadigvæk der hvor det før var, plus nogle flere steder
spredt sig = det er kun nogle andre steder, men ikke længere der hvor det før var
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Fylder Engelsk for meget i Dansk?

Indlægaf dgd2007 » 21. mar 2019, 19:04

Har tit været lidt vemodig over at fx "anden størst" efter engelsk forbillede har erstattet "næststørst".
Men nu hørte jeg minsandten lige Margaret Thatcher sige: "next biggest" :)
0
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Fylder Engelsk for meget i Dansk?

Indlægaf Kalimsofie » 21. mar 2019, 22:29

Der er virkelig mange, der har skrevet om “vernal equinox” på min facebook i dag. Hvad er der nu galt med det ret så fine “forårsjævndøgn”?
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Fylder Engelsk for meget i Dansk?

Indlægaf zembra1986 » 22. mar 2019, 14:33

Nej. Verden ændre sig og jeg kan ikke se problemet i at vi er blevet mere internationale i vores sprog brug. Tværtimod.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Fylder Engelsk for meget i Dansk?

Indlægaf DenBruneMunk » 22. mar 2019, 14:46

zembra1986 skrev:Nej. Verden ændre sig og jeg kan ikke se problemet i at vi er blevet mere internationale i vores sprog brug. Tværtimod.

Yeps, verden ændrer sig men derfor behøver vores danske sprog ikke blive fyldt med udenlandske ord, som intet dansk har i sig. Prøv du at forklare en franskmand han skal blande sine ord med engelsk og , hunske dem på at lære engelsk samtidig :)

Så hellere fylde vores danske sprog med endnu flere nye og intellektuelle udtryk som gør vores sprog mere alsidigt og for nogle lettere at forklare noget og for andre, ja mere besværligt fordi ordet endnu ikke er der, som vi så må få på plads.

Fagsproget er svært men det kan altså lade sig gøre at formulere sig på dansk, hvis man er god.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Fylder Engelsk for meget i Dansk?

Indlægaf dgd2007 » 22. mar 2019, 15:06

DenBruneMunk skrev:[...]
Fagsproget er svært men det kan altså lade sig gøre at formulere sig på dansk, hvis man er god.

Det er en fin balance ... i min gamle branche (it) er der jo tonsvis af engelsk, og i nogle tilfælde er det faktisk fornuftigt. Hvis man "deployer", "compiler/kompilerer", "debugger" eller lignende, ved alle (fagfolk) præcis hvad der menes, så ingen grund til at vride hjernen med at opfinde nye danske ord for de ting.

Hvad der til gengæld irriterede mig noget, var når folk begyndte at "editere" eller "populere felterne". Der har vi jo gode danske ord i forvejen, såsom: rette/redigere og udfylde felterne. Der afslører man bare at man ikke formår at tale danesisk mere ... :lol:
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Fylder Engelsk for meget i Dansk?

Indlægaf zembra1986 » 22. mar 2019, 15:08

DenBruneMunk skrev:
zembra1986 skrev:Nej. Verden ændre sig og jeg kan ikke se problemet i at vi er blevet mere internationale i vores sprog brug. Tværtimod.

Yeps, verden ændrer sig men derfor behøver vores danske sprog ikke blive fyldt med udenlandske ord, som intet dansk har i sig. Prøv du at forklare en franskmand han skal blande sine ord med engelsk og , hunske dem på at lære engelsk samtidig :)

Så hellere fylde vores danske sprog med endnu flere nye og intellektuelle udtryk som gør vores sprog mere alsidigt og for nogle lettere at forklare noget og for andre, ja mere besværligt fordi ordet endnu ikke er der, som vi så må få på plads.

Fagsproget er svært men det kan altså lade sig gøre at formulere sig på dansk, hvis man er god.


Jeg er uenig.
0

Tilbage til "Sprog"