Hvad tænker du, når du hører?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Hvad tænker du, når du hører?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 6. dec 2018, 19:24

Jeg er i gang med at forklare en veninde, hvorfor der er visse ord eller udtryk for det at have en diagnose med ADHD, som jeg HADER! Men jeg er nysgerrig for at finde ud af, om der er andre der tænker de samme tanker som jeg om mine hadeord. Altså, har I samme negative/positive/neutrale konnotationer?

Ordene/udtrykkene er:
At have en diagnose
Psykisk lidelse
Psykisk sygdom
Handicap
At have "indsæt diagnose, eks. ADHD /skizofreni"
At være "indsæt diagnose, eks. ADHD'er/skizofren"

Hvilke foretrækker i? Hvilke ville I bruge om jer selv? Hvilke kan I ikke udstå? Og hvorfor?

Thank you in advance! :)
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Hvad tænker du, når du hører?

Indlægaf ajnaM » 6. dec 2018, 19:33

En sygdom er noget, man har, ikke noget man er. :)
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad tænker du, når du hører?

Indlægaf dgd2007 » 6. dec 2018, 19:37

Disclaimer: Jeg er nok lidt gammeldags med sådan noget, så tage det ikke for værre end det er. :)
Thitida-No-Chey skrev:[...]
Ordene/udtrykkene er:
At have en diagnose - lettere krukket
Psykisk lidelse - ved ikke rigtig ... :gruble:
Psykisk sygdom - så skal det være virkelig alvorligt
Handicap - tænker på noget fysisk. Hvis man bruger det om psyk., er det lidt ligesom dyrefolkene der vil have lavet ordsprogene om
At have "indsæt diagnose, eks. ADHD /skizofreni" - igen en anelse krukket
At være "indsæt diagnose, eks. ADHD'er/skizofren" - mere ærligt, men der er jo stor forskel på ADHD og Skizo, første er lidt i stil med uopdragen, det andet kan jo være virkelig alvorligt
[...]
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hvad tænker du, når du hører?

Indlægaf Viskelæder » 6. dec 2018, 20:11

Jeg har ikke problemer med noget af det og ville ikke være ked af det, hvis noget af det omhandlede mig, fx depression, som jeg har haft. Men jeg er også fagperson og arbejder med diagnoser hver dag, så for mig er det lige så almindeligt som alt muligt andet.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Hvad tænker du, når du hører?

Indlægaf Tilly » 6. dec 2018, 20:12

Nej de eksempler du bruger er ikke nogle der trigger mig, pånær det sidste. Nærmest tværtimod.

Jeg har tidligere arbejdet i psykiatrien, og det skal jeg også i mit kommende arbejde. Og en af de ting jeg er meget bevidst omkring i mit møde med borgere, det er netop det ajnaM påpeger, at en sygdom er noget man har, og ikke noget man er. Jeg bliver virkelig irriteret når nogle refererer til en borger som fx “ham den skizofrene”.

Hvad ville du foretrække i stedet? Og har du lyst til uddybe, hvorfor du ikke kan lide de udtryk du nævner. For pånær dit sidste eksempel, så forstår jeg det nok ikke.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvad tænker du, når du hører?

Indlægaf HappyPaww » 6. dec 2018, 20:13

ajnaM skrev:En sygdom er noget, man har, ikke noget man er. :)

Præcis. Da min søn mistænkes for at have autisme er jeg netop blevet ret opmærksom på ordvalget - “han er autist”. Det er så forkert i mine ører (forhan er så meget mere og andet end sin diagnose).
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Hvad tænker du, når du hører?

Indlægaf LadyFox » 6. dec 2018, 21:52

At have en diagnose - At man er diagnosticeret med en eller anden uspecificeret sygdom. En neutral, men i de fleste situationer ubrugelig, information.
Psykisk lidelse - tja, tjo. Er det ikke bare en lidt lettere måde at omtale psykisk sygdom på? Jeg har ingen voldsomme følelser omkring udtrykket, men som sagt er jeg lidt i tvivl om hvad det dækker over.
Psykisk sygdom - Det er noget man har, jeg opfatter begrebet som neutralt.
Handicap - Det samme som ovenstående.
At have "indsæt diagnose, eks. ADHD /skizofreni" - Det samme som ovenstående.
At være "indsæt diagnose, eks. ADHD'er/skizofren" - Jeg fortrækker af udtrykket ovenover, men så længe det ikke kommer fra en fagperson er det ikke noget jeg har særlige følelser omkring.
0
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Hvad tænker du, når du hører?

Indlægaf LadyFox » 6. dec 2018, 21:58

HappyPaww skrev:
ajnaM skrev:En sygdom er noget, man har, ikke noget man er. :)

Præcis. Da min søn mistænkes for at have autisme er jeg netop blevet ret opmærksom på ordvalget - “han er autist”. Det er så forkert i mine ører (forhan er så meget mere og andet end sin diagnose).

Men omvendt er man jo også en dreng, frisør, mor, gammel, tyk, fattig, fynbo, biseksuel osv. At man er noget har jo aldrig betydet at hvis man er noget så er det det eneste man er. Man er jo altid alle mulige ting. På godt og ondt.
2
...
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Hvad tænker du, når du hører?

Indlægaf ajnaM » 6. dec 2018, 22:33

LadyFox skrev:
HappyPaww skrev:
ajnaM skrev:En sygdom er noget, man har, ikke noget man er. :)

Præcis. Da min søn mistænkes for at have autisme er jeg netop blevet ret opmærksom på ordvalget - “han er autist”. Det er så forkert i mine ører (forhan er så meget mere og andet end sin diagnose).

Men omvendt er man jo også en dreng, frisør, mor, gammel, tyk, fattig, fynbo, biseksuel osv. At man er noget har jo aldrig betydet at hvis man er noget så er det det eneste man er. Man er jo altid alle mulige ting. På godt og ondt.


Men det er kun kendetegnende for psykisk sygdom. Man er ikke et brækket ben, men man kan åbenbart godt være ADHD'er.

Man kan sige, at man er patient, men jeg synes ikke, at man er sin diagnose.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Hvad tænker du, når du hører?

Indlægaf LadyFox » 7. dec 2018, 05:37

ajnaM skrev:
LadyFox skrev:
HappyPaww skrev:
ajnaM skrev:En sygdom er noget, man har, ikke noget man er. :)

Præcis. Da min søn mistænkes for at have autisme er jeg netop blevet ret opmærksom på ordvalget - “han er autist”. Det er så forkert i mine ører (forhan er så meget mere og andet end sin diagnose).

Men omvendt er man jo også en dreng, frisør, mor, gammel, tyk, fattig, fynbo, biseksuel osv. At man er noget har jo aldrig betydet at hvis man er noget så er det det eneste man er. Man er jo altid alle mulige ting. På godt og ondt.


Men det er kun kendetegnende for psykisk sygdom. Man er ikke et brækket ben, men man kan åbenbart godt være ADHD'er.

Man kan sige, at man er patient, men jeg synes ikke, at man er sin diagnose.

ADHD'er har jeg dog aldrig hørt. Men, altså, jeg synes også man er sin diagnose.
0
...
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Hvad tænker du, når du hører?

Indlægaf MissDitte » 7. dec 2018, 08:11

Jeg har det som LadyFox. Jeg synes det er lidt søgt, at man ikke må sige "hun er autist". For det ER hun jo. Blandt så meget andet.
Feks er jeg også allergiker. Jeg har allergi. Det er ligemeget for mig, om man siger det ene eller det andet. Jeg tvivler på, at nogen tror, at det er det eneste jeg er :)
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvad tænker du, når du hører?

Indlægaf HappyPaww » 7. dec 2018, 12:47

MissDitte skrev:Jeg har det som LadyFox. Jeg synes det er lidt søgt, at man ikke må sige "hun er autist". For det ER hun jo. Blandt så meget andet.
Feks er jeg også allergiker. Jeg har allergi. Det er ligemeget for mig, om man siger det ene eller det andet. Jeg tvivler på, at nogen tror, at det er det eneste jeg er :)

Men der er også noget mere stigma forbundet med psykiske lidelser end fysiske som allergi.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Hvad tænker du, når du hører?

Indlægaf paint » 7. dec 2018, 13:26

Jeg har godt hørt at udtrykket "at have en diagnose", er ret udbredt. Det giver bare ikke meget mening. En diagnose, kan være alt - lige fra nedsat hørelse til mund og klovsyge.

Jeg ville aldrig selv bruge betegnelser som "hende/ham den skizofrene". Jeg vil snarere sige, at 'Oda' lider af/har skizofreni ( hvis det ellers var en relevant oplysning). Det førstnævnte lyder lidt som om en given person, blot er en samling symptomer.

Da jeg gik på Universitet, skelnede man mellem 'psykiske sygdomme' og 'psykiske lidelser' (i hvert fald på Københavns Universitet, i faget 'Psykiatri'). 'Psykiske sygdomme' kunne f.eks være skizofreni. En 'psykisk lidelse', kunne være en angstlidelse, en lettere depression etc. - altså, i grove træk, ikke permanente/kroniske sygdomme.


Den skelnen, bruger jeg faktisk den dag i dag.
Senest rettet af paint 7. dec 2018, 13:28, rettet i alt 1 gang.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Hvad tænker du, når du hører?

Indlægaf Pax Romana » 7. dec 2018, 13:27

-At have en diagnose: Så tænker jeg at det er der mange der har.
-Psykisk lidelse: Jeg har en kammerat med PTSD og der vil jeg placere ham.
-Psykisk sygdom: Det virker på mig mere voldsomt.
-Handicap: Forbinder jeg kun med noget fysisk.
-At have "indsæt diagnose, eks. ADHD /skizofreni": Et neutralt udsagn, syntes jeg.
-At være "indsæt diagnose, eks. ADHD'er/skizofren": Jeg har hørt folk med ADHD selv sige at de er ADHD´er og syntes faktisk det er ok, så længe det kommer fra dem selv.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.

Tilbage til "Sprog"