Taget røven på/taget i røven

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Taget røven på/taget i røven

Indlægaf DenBruneMunk » 22. nov 2018, 08:39

Mistermor skrev:
DenBruneMunk skrev:Og der hører du så forkert, der findes ikke en "i" variant og derfor forstår du heller ikke fortolkningerne, som andre også illustrerende med andre "i" sætninger. Så lad den nu være, når du endnu engang mener dette, så kan det bare ikke forklares bedre for dig.

Du blander nok immigranters dårligere danske sprog ind i det daglige du hører, og så er det , den sætning bliver korrekt for dig.


Kunne det tænkes, at ting godt kan eksistere, selvom du ikke har oplevet det eller lagt mærke til det?

TS synes jo heller ikke, at "i" varianten er sproglig korrekt, men hun har oplevet det.... ligesom flere andre. At du så ikke har oplevet det, er skønt for dig, men det betyder altså ikke, at der ikke er nogen, der bruger udtrykket. Desværre.

Du taler om andre udtryk, som slet ikke har noget oplægget at gøre.

Bare fordi nogen bruger det, så betyder det ikke det er korrekt? Hvad prøver du at sige, at man skal stille spørgsmål ved alt og spørge alle hver gang nogle mennesker siger noget som man ikke har hørt eller fordi man ikke er sikker på sig selv?

Jeg har ikke bemærket det eller omvendt jeg har valgt at ignore problemet og ikke lave en tråd om emnet :) Så kort kan det siges.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Taget røven på/taget i røven

Indlægaf DenBruneMunk » 22. nov 2018, 08:54

Mistermor skrev:
DenBruneMunk skrev:
Mistermor skrev:
DenBruneMunk skrev:Og der hører du så forkert, der findes ikke en "i" variant og derfor forstår du heller ikke fortolkningerne, som andre også illustrerende med andre "i" sætninger. Så lad den nu være, når du endnu engang mener dette, så kan det bare ikke forklares bedre for dig.

Du blander nok immigranters dårligere danske sprog ind i det daglige du hører, og så er det , den sætning bliver korrekt for dig.


Kunne det tænkes, at ting godt kan eksistere, selvom du ikke har oplevet det eller lagt mærke til det?

TS synes jo heller ikke, at "i" varianten er sproglig korrekt, men hun har oplevet det.... ligesom flere andre. At du så ikke har oplevet det, er skønt for dig, men det betyder altså ikke, at der ikke er nogen, der bruger udtrykket. Desværre.

Du taler om andre udtryk, som slet ikke har noget oplægget at gøre.

Bare fordi nogen bruger det, så betyder det ikke det er korrekt? Hvad prøver du at sige, at man skal stille spørgsmål ved alt og spørge alle hver gang nogle mennesker siger noget som man ikke har hørt eller fordi man ikke er sikker på sig selv?

Jeg har ikke bemærket det eller omvendt jeg har valgt at ignore problemet og ikke lave en tråd om emnet :) Så kort kan det siges.


Men hvis du synes, det er så uvæsentligt og ikke en tråd værdig, hvad laver du så i tråden?

Ts har lige som flere andre bemærket, at det er bliver brugt at sige " taget i røven" i stedet for "taget røven på". Vi er vist en del, der synes, det er et skråplan, at flere og flere misforståede udtryk bliver accepteret og ligefrem optaget som normalt i ordbøger.
Personligt synes jeg, det er ærgerligt, at vi accepterer dumhed frem for at lære folk det rigtige. Jeg finder det absurd, at ord kommer til at betyde det stik modsatte, fordi nogle mennesker ikke har fattet betydningen i første omgang. (forfordel for eksempel)

Hjælpsomhed, det er det korte svar.

Og resten har du ret i.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Taget røven på/taget i røven

Indlægaf dgd2007 » 22. nov 2018, 12:50

Wizzze skrev:Jeg tror nu analsex er langt ældre ;)

Ja ja, og græske vaser osv. Jeg skrev også bare "før det blev moderne". ;)

Wizzze skrev:Som jeg husker min Olsenbanden så startede de i 60´erne, og de snakker meget om at blive taget røven på, så jeg gætter på udtrykket er tidligere? :gruble:

Jeg ville personligt tænke vi skal tilbage før krigen :gruble:

Helt enig i at det er tidligere ... det var meget almindeligt da jeg gik i skole i 60'erne. Men som sagt kunne jeg ikke finde noget om hvilken association der ligger til grund for det.

Egentlig vil jeg nærmere tro det er noget med en baby/toddler der får tørret røven. Nu jeg tænker over det, synes jeg egentlig også der var et alternativt udtryk ... noget med at blive tørret i røven. :gruble:
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43836

Re: Taget røven på/taget i røven

Indlægaf paint » 22. nov 2018, 14:18

Wizzze skrev:
dgd2007 skrev:
Wizzze skrev:Uden at have nogen viden om det, kan det så ikke tænkes at begrebet er kommet af "taget i røven" og så har bevæget sig til det mere bornerte "taget røven på" Altså har udspring i den seksuelle akt, aka nogen har snydt sig til at bruge hul nr. 2 uden aftale. Og det er så i nogen kredse eller egne, blevet til en mere generel betegnelse for at blive snydt, og er så blevet afseksualiseret til det mere generelle "taget røven på" ? :gruble:
[...]

Ej, det tror jeg nu ikke. Udtrykket er ældre end da analsex blev moderne. Der står i ordbogen "kendt siden 1968" - og så er det selvfølgelig noget ældre end det. Desværre stod der ikke noget om oprindelsen. Men jeg tror da - i det omfang jeg overhovedet tænkte over det - har associeret med at tage stolen væk under vedkommende eller noget i den stil.

Der er for øvrigt også udtrykket "tage fusen på nogen".


Jeg tror nu analsex er langt ældre ;)
Som jeg husker min Olsenbanden så startede de i 60´erne, og de snakker meget om at blive taget røven på, så jeg gætter på udtrykket er tidligere? :gruble:

Jeg ville personligt tænke vi skal tilbage før krigen :gruble:


:-D

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Sprog"