Unge har det bare så ”cancer”

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf annellaII » 28. okt 2018, 06:59

https://www.kristeligt-dagblad.dk/bagsiden/unge-har-det-bare-saa-cancer

Cancer anvendes ifølge sprogforsker som nyt bandeord blandt unge”Mit liv er bare så cancer!”.

Sådan skriver en ung dansker i et lukket forum for teenagere på Facebook. Personen er ikke ramt af sygdommen cancer, men bruger ordet til at beskrive en negativ tilstand.Ordet cancer er tilsyneladende blevet normalt som et slags bandeord blandt unge, fortæller sprogforsker Marianne Rathje fra Syddansk Universitet.Hun har i den senere tid fulgt med i opslag og korrespondancer på Facebook, hvor ordet cancer ofte dukker op og i en anden betydning end det kendte kraftedeme.

Og brugen af cancer på den måde er nyt for sprogforskeren.”Jeg har forsket i bandeord i 15 år og kun stødt på gammelkendte bandeord, men her er altså en ny måde at anvende ordet på,” siger hun.Blandt de mange måder, ordet bruges på, nævner hun blandt andet sætninger som: det er cancer at have lektier for til i morgen, og du er cancer.



Hvad mener du om brugen af ordet "Cancer", som f.eks. beskrevet i artiklen?


Jeg synes rent ud sagt, at det er modbydeligt og ser ikke sammenhængen til at det skulle være et nyt bandeord, for mig er det simpelthen dumt at ville udtrykke sig på en ene eller anden måde med ordet "Cancer".
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf Madam » 28. okt 2018, 07:12

Kan kun give dig ret, det er simpelthen usmageligt, det udtryk er bare ikke okay.

De unge, der benytter det ord, må ha' været så heldige, aldrig at ha' kendt nogen med den frygtelige sygdom.

Man er hverken smart eller sej, hvis man finder fornøjelse af at bruge det ord.
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf Daine » 28. okt 2018, 07:45

Jeg har ikke hørt det brugt, men ville nok studse over det. Mest fordi jeg ikke kan forstå sammenhængen i at bruge det som bandeord. Men jeg er også gammeldags.

Derudover, så har jeg aldrig set kraftedeme stavet med æ, men det kan da godt være det bare er mig :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf Joe » 28. okt 2018, 07:46

Jeg kan ikke se, det skulle være værre end de andre sygdomme samt handicaps der bliver brugt som slang og i andre sammenhænge. Eller andre frygtelige ting. Terror er også pænt forfærdeligt, så er det dårlig stil at kalde sit barn søvnterrorist?

At det skulle være så forfærdeligt lige præcis at bruge ordet cancer, minder mig om en episode i 4. Klasse (yay, en anekdote), hvor en flok af pigerne kom hen til mig og sagde jeg ikke måtte sige “kemo” for det var forfærdeligt for folk, der skulle have det. Jeg havde på det tidspunkt aldrig haft kræft inde på livet og havde aldrig hørt ordet før. Men nuvel, jeg lod være med at sige det. Allerede der oplevede jeg det særlige fredede skær, kræft har omkring sig.

Når det så er sagt lyder det grimt at sige, man har det “cancer”.
11
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf landsbytossen » 28. okt 2018, 07:51

For pokker hvor er det nedern at anvende cancer på den måde.



Ps. Fangede du ikke ironien, ved du ikke, hvor pokker kommer fra
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf Sangius » 28. okt 2018, 07:55

Kan ikke se hvorfor cancer skal have den særstatus, at det ikke må bruges i slang osv., på linje med alt muligt andet.
Jeg er i hvert fald fuldstændig ligeglad - hvorfor skulle det fornærme? Kan ikke se det.
6
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf Myresluger » 28. okt 2018, 10:31

Der bruges jo rigtig mange sygdomme til at beskrive. Man bruger åndssvag, spasser, skizofren, alzheimer og at få en blodprop - hvorfor skal cancer have den særstatus??
5
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf hthy » 28. okt 2018, 11:05

Her på Als brugte man i mine unge dage udtrykket "Gufordemme" som i f.eks det er da Gufordemme for galt det der. Og det betyder jo Gud fordømme mig på rigsdansk. Det må da være meget værre i hvert fald for troende.
2
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf Lurende Peber » 28. okt 2018, 11:59

Den havde jeg ikke hørt før.
Men udtrykket er da meget i tråd med ældre kraftudtryk.
Så det hverken overrasker eller chokerer her.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf Kattefjæs » 28. okt 2018, 12:04

Det er et grimt og latterligt udtryk, men jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være mere forfærdeligt end når fx psykopat, pædofil, skizofren osv. bliver brugt på lignende letsindigt vis.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 485
Likede indlæg: 10661

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf BlueBunny » 28. okt 2018, 12:09

Jeg har ikke hørt det og bryder mig ikke om det.
Jeg lærer så også mine børn at de ikke må sige kræftedeme. Generelt må de ikke bande. Men jeg synes kræftedeme er et af de værste udtryk/forbandelser.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf hotlips » 28. okt 2018, 12:21

Jeg tænker det er forventeligt at der ville komme en eller anden reaktion er den måde kræft bliver anset på, især de sidste 5-10 år har det jo fået en lidt underlig status som en form for helligdom, og hvis nogen så meget som siger ordet så kan det trumfe alle andre problemer og alle andre sygdomme.

Jeg er begyndt at overveje om det har noget at gøre med at kræftens bekæmpelse er blevet sådan en magtfaktor eller vi bare er for bange for at dø, men det er blevet en mystisk blanding af allestedsnærværende og myte der nærmest hviskes og jeg er ikke sikker på jeg synes det udelukkende er positivt.
4
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1621
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2677

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf KIM K » 28. okt 2018, 13:26

Jf. Dansk sprognævn kan kraftudtryk med kræft dokumenteres helt tilbage til ca. 1700, så i og forˈsig ikke så meget nyt under solen.

”kraftedeme” som Mavis henleder opmærksomheden på er et af flere eksempler.


Har bandeordet "kraftedeme" noget med sygdommen kræft at gøre?
Svar:


Eden kraftedeme kan faktisk slås op i ODS, nemlig under I.Kræft betydning 2. Der er kraftudtryk med kræft dokumenteret helt tilbage til ca. 1700 i Moths Ordbog (dér skrevet kreft), så det ER altså den forfærdelige sygdom, der optræder i kraftedeme. ODS medgiver dig dog, at der for den almindelige sprogfølelse ikke længere er tilknytning til sygdomsbetydningen, men det er der altså stadig sproghistorisk. ODS kunne godt have henvist fra Kraft, men det har de altså ikke gjort.

https://sproget.dk/raad-og-regler/artik ... kraftedeme
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf LaScrooge » 31. okt 2018, 13:38

Det lyder tåbeligt at sige at man har det cancer, men det er ikke et værre udtryk end så mange andre.

Personligt har jeg svært ved at finde på et udtryk, jeg synes er så slemt, at det kan berettige censur eller ville få mig til at reagere med personlig fornærmelse. Tortur, mord, voldtægt, sygdomme, udseende, handicap - det hele bliver brugt ligeligt og der er ikke noget, der er værre (eller bedre) end resten. Med dét in mente kan jeg ikke forstå hvordan man kan tage ét kraftudtryk mere nært end resten, eller mene, at det er særligt slemt. Et eller andet sted tænker jeg, at man i så fald mangler indlevelsesevne ifht sværheden af de lidelser man ikke selv har erfaring med, siden man tænker, at man med rette kan rangere mellem dem. Man kender til kræft, så det må være det værste af det hele-agtigt. Men det er ikke en konkurrence, så det giver ikke mening.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 485
Likede indlæg: 10661

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf BlueBunny » 31. okt 2018, 14:41

LaScrooge skrev:Det lyder tåbeligt at sige at man har det cancer, men det er ikke et værre udtryk end så mange andre.

Personligt har jeg svært ved at finde på et udtryk, jeg synes er så slemt, at det kan berettige censur eller ville få mig til at reagere med personlig fornærmelse. Tortur, mord, voldtægt, sygdomme, udseende, handicap - det hele bliver brugt ligeligt og der er ikke noget, der er værre (eller bedre) end resten. Med dét in mente kan jeg ikke forstå hvordan man kan tage ét kraftudtryk mere nært end resten, eller mene, at det er særligt slemt. Et eller andet sted tænker jeg, at man i så fald mangler indlevelsesevne ifht sværheden af de lidelser man ikke selv har erfaring med, siden man tænker, at man med rette kan rangere mellem dem. Man kender til kræft, så det må være det værste af det hele-agtigt. Men det er ikke en konkurrence, så det giver ikke mening.


Av for Søren, knoldsparker, skidespræller, socialdemokrat ... fortsæt selv.
Det er lidt i den milde Olsen bande genre

Så kommer
idiot, narrøv, Satan, spasser

Så kommer
Kræftedeme, cancer

Så kommer
niggersvin, perker

Og så er der noget indimellem, før og efter.
Jeg synes absolut de kan rangeres.

Og så kan de slå hårdere alt efter hvem de bruges mod og hvordan de bruges.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne

Tilbage til "Sprog"