Unge har det bare så ”cancer”

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf Madam Pomfrey » 31. okt 2018, 14:46

min teenager nævnte det for mig...

Vi batler lidt på "hvor ung med de unge" jeg egentligt er, i form af at han tester div. slang af for at se om jeg kender/forstår betydningen.
Jeg studsede lidt over at de er begyndt at bruge begrebet canser, men synes ikke det er værre end så meget andet.
Det er jo bare et krafudtryk.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf KIM K » 31. okt 2018, 15:38

Jeg synes det lyder akavet, men det er nok bare til man vænner sig til udtrykket.
Men sjovt at følge hvordan sprog udvikler sig over tid.
Idiot var sikkert tidligere et meget krænkende skældsord, og jeg synes også noget respektløst at benytte når man tænker på de mentalt udviklingshæmmede (idioter) der var anbragt på landets idiotanstalter.

Mens et ord som neger har gennemgået den modsatte udvikling.
0
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf Lisva » 31. okt 2018, 16:45

Det er jo fuldkommen tuberkulose.
6
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf LaScrooge » 31. okt 2018, 19:38

BlueBunny skrev:
LaScrooge skrev:Det lyder tåbeligt at sige at man har det cancer, men det er ikke et værre udtryk end så mange andre.

Personligt har jeg svært ved at finde på et udtryk, jeg synes er så slemt, at det kan berettige censur eller ville få mig til at reagere med personlig fornærmelse. Tortur, mord, voldtægt, sygdomme, udseende, handicap - det hele bliver brugt ligeligt og der er ikke noget, der er værre (eller bedre) end resten. Med dét in mente kan jeg ikke forstå hvordan man kan tage ét kraftudtryk mere nært end resten, eller mene, at det er særligt slemt. Et eller andet sted tænker jeg, at man i så fald mangler indlevelsesevne ifht sværheden af de lidelser man ikke selv har erfaring med, siden man tænker, at man med rette kan rangere mellem dem. Man kender til kræft, så det må være det værste af det hele-agtigt. Men det er ikke en konkurrence, så det giver ikke mening.


Av for Søren, knoldsparker, skidespræller, socialdemokrat ... fortsæt selv.
Det er lidt i den milde Olsen bande genre

Så kommer
idiot, narrøv, Satan, spasser

Så kommer
Kræftedeme, cancer

Så kommer
niggersvin, perker

Og så er der noget indimellem, før og efter.
Jeg synes absolut de kan rangeres.

Og så kan de slå hårdere alt efter hvem de bruges mod og hvordan de bruges.


Niggersvin, idiot, luder, spasser og perker er ikke kraftudtryk, det er øgenavne.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf vibbsen » 31. okt 2018, 19:59

Jeg må indrømme, at jeg ikke kan se at det er så meget værre end så mange af de andre "sygdoms-relaterede" kraftudtryk man kan høre....

Men OK, cancer er selvfølgelig også lidt mere end "Kendis" sygdom end f.eks. Spastiske lammelser (Spasser), Mental retadering (Idiot), hjerneblødninger, hjertestop, inkontinens (Skide i bukserne) og hvad vi nu eller har af lidelser som vi bruger når vi skal beskrive noget negativt......Når man har sin egen indsamlingsorganisation and all that shit så burde man selvfølgelig være fritaget for at blive brugt som bandeord....
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf vibbsen » 31. okt 2018, 20:03

Iøvrigt så ville jeg nok være sådan lidt "Ah..hvaffor-noget ??" :gruble: og ikke ane hvad der mentes hvis jeg blev stillet overfor udtrykket.....Jeg er altså rimelig uhip på det punkt...Og synes stadig at nederen er et godt og dækkende udtryk...
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf Delfin » 31. okt 2018, 20:09

Jeg er usikker på, hvad 'jeg har det cancer' skal betyde. Har man kemokvalme og opkastninger eller hvad?
1
14 11 14
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23132

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf Aragorn » 31. okt 2018, 20:11

Jeg mener at hvis vi begynder at sidde og tage afstand fra de unges sprog fordi de inkluderer en sygdom os halv-grå er bange for, så er vi blevet til vores intolerante forældre og er de største hyklere i verden.

Det er ikke godt dansk, men et udtryk jeg har brugt ofte som eksempelvis 'han krøllede fuldstændigt af' er heller ikke særligt godt dansk. Det er ikke spørgsmålet om der bruges kraftudtryk. Det er spørgsmålet om man forstår hvornår det er på sin plads at bruge dem. Nogle gange kan et kraftudtryk også være særdeles morsomt, så det er et spørgsmål om finesse og det er altså i sidste ende et spørgsmål om, hvor sofistikeret personen er.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23132

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf Aragorn » 31. okt 2018, 20:21

Delfin skrev:Jeg er usikker på, hvad 'jeg har det cancer' skal betyde. Har man kemokvalme og opkastninger eller hvad?


bogstaveligt_retorisk_fjols.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf Delfin » 31. okt 2018, 20:24

Aragorn skrev:
Delfin skrev:Jeg er usikker på, hvad 'jeg har det cancer' skal betyde. Har man kemokvalme og opkastninger eller hvad?


bogstaveligt_retorisk_fjols.jpg


That's me :lun:
0
14 11 14
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf Daine » 31. okt 2018, 21:44

Jeg bliver vist aldrig ung med de unge :D Men jeg er lidt med Delfin her, for hvad betyder cancer - i de unges ører? Er det bare udtryk for at noget er generelt negativt? For i startindlægget bliver ordet jo brugt i vidt forskellige sætninger.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23132

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf Aragorn » 2. nov 2018, 06:26

Confucius skrev:
Mavis skrev: Ligesom man ikke ville sige "jeg synes kræftedeme det er nederen at have depression, mand".


Jeg ville helt sikkert sige "Det er fandeme nederen at have depression, mand"! Det ville resten af mine jævnaldrende i min kreds også.



Det ville jeg også, og jeg mener det 100% oprigtigt. Jeg er ret sikker på at jeg mange gange har svaret min kronisk deprimerede ven at 'det sucks' eller at 'det er nederen' han har det sådan.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Unge har det bare så ”cancer”

Indlægaf Animi » 2. nov 2018, 06:27

Ifm et andet indlæg jeg skrev, kom jeg til at tænke at tænke på, at det er lidt mærkeligt, at man bruger dødssyg som synonym til kedeligt.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Sprog"