Dårlige formuleringer i medierne...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
AstaPasta
Kort karma: 10
Likede indlæg: 760

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf AstaPasta » 18. jul 2018, 13:53

Red Barnet-reklames overskrift: "Vi har akut brug for indsamlere i Vanløse"
Længere nede i teksten oplyses det, at det meget akutte behov gælder en indsamling den 2. september.
1
Brugeravatar
Alkaia
Kort karma: 93
Geografisk sted: Árós
Likede indlæg: 1976

Indlægaf Alkaia » 18. jul 2018, 17:36

AstaPasta skrev:Red Barnet-reklames overskrift: "Vi har akut brug for indsamlere i Vanløse"
Længere nede i teksten oplyses det, at det meget akutte behov gælder en indsamling den 2. september.

De mangler også meget akut indsamlere her i Århus. :stoned:
0
I always dance like no one is watching. :pompom:
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 297
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 6889

Indlægaf decibell » 18. jul 2018, 17:51

Stakkels køer, frem og tilbage til/fra slagteriet. :nej:

køer.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1258
Likede indlæg: 24007

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jul 2018, 07:44

Politiken er i breaking med denne her overskrift:
"Ældre kvinde faldt over bord, da 39 danske turister blev reddet med små fiskerbåde"

Jeg forudser, at den kan skabe unødvendig bekymring, da det lyder, som om kvinden enten helt sikkert er druknet eller forsvundet i
vandet. Sådan noget plejer ikke at være bøjet i neon, medmindre der er sket en ulykke. Slet ikke i Politiken.
0
JoyNips
Kort karma: 569
Likede indlæg: 8647

Indlægaf JoyNips » 24. jul 2018, 10:41

https://www.bt.dk/cykling/kaos-tour-fel ... der-etapen

"Billederne fra live-transmissionen viser, at politiet har forsøgt at holde protestanterne nede med en form for tåregas eller peberspray. Politiets spray har så blæst ind over rytterne, hvor en står del af feltet efterfølgende har skyllet øjnene med vand.

Protestanterne havde forsøgt at stoppe feltet med halmballer."

Jeg tror, ordet I leder efter, er "demonstranter", kære BT... :rulle:
6
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 19
Likede indlæg: 644

Indlægaf DenBruneMunk » 24. jul 2018, 10:45

decibell skrev:Stakkels køer, frem og tilbage til/fra slagteriet. :nej:

køer.JPG

Det sjove er vel den mælk som sendes til slagtning.
0
Brugeravatar
Alkaia
Kort karma: 93
Geografisk sted: Árós
Likede indlæg: 1976

Indlægaf Alkaia » 31. jul 2018, 21:26

Eh, nej.

"I starten af august afgjorte styrelsen, at den aarhusianske friskole ikke længere skulle modtage statsstøtte. Det skyldes, at skolen ikke lever op til flere af friskolelovens regler."
1
I always dance like no one is watching. :pompom:
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 775
Likede indlæg: 10972

Indlægaf dgd2007 » 1. aug 2018, 09:26

Hr./fru/frøken journalist/telegramoversætter ... "at stramme tøjlerne" er som regel noget en person gør, og det betyder at få mere styr på et eller andet. :P

Screenshot_2018-08-01 TV 2 Tekst-TV.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
Fyrst Eberhard
Kort karma: 418
Likede indlæg: 13051

Indlægaf Fyrst Eberhard » 6. aug 2018, 22:07

0CB6CF03-F564-4E4C-AD0F-74A616375B0C.jpeg
4
Peace!
JoyNips
Kort karma: 569
Likede indlæg: 8647

Indlægaf JoyNips » 8. aug 2018, 12:37

dgd2007 skrev:Hr./fru/frøken journalist/telegramoversætter ... "at stramme tøjlerne" er som regel noget en person gør, og det betyder at få mere styr på et eller andet. :P

Screenshot_2018-08-01 TV 2 Tekst-TV.png

I samme ombæring kunne man jo påpege, at sætningen " I går besluttede en dommer ikke at frigive Brunsun (...)" er lettere tvetydig. Besluttede han det ikke i går (og beslutter han det så i dag?) eller afviste han at frigive ham?
Det er sådan ca. s. 1 i at skrive klart og klogt som embedsmand, det der med at man ikke skriver, hvad man ikke beslutter.
2
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 9. aug 2018, 18:49

Det er selvfølgelig fint at man har en journalist til at samtale med eksperten for at sikre at denne får sagt de ting som seere eller lyttere har brug for at få forklaret ... men altså, det driver mig virkelig ud over klippe, når hun (sjovt nok oftest damer) lader som om hun lige er faldet ned fra månen, og spørger som om hun ikke aner noget om noget som helst, eller bliver totalt overrasket over at eksperten har sådan en antik dims som udsendelsen handler om. :tie:

Eller nu her til vippeudspring:
Ekspert: Han bliver nødt til at afbryde springet og begynde forfra.
Journalist: Hvad sker der så?
Ekspert: Så fra trukket to point fra.

Undskyld dame, er De dum, eller tror De jeg er det? Det er ikke meget mere end to timer siden den sidste udsendelse med jer to, hvor I var ude for det! :nej:
0
hthy
Kort karma: 14
Likede indlæg: 250

Indlægaf hthy » 9. aug 2018, 19:05

dgd2007 skrev:Det er selvfølgelig fint at man har en journalist til at samtale med eksperten for at sikre at denne får sagt de ting som seere eller lyttere har brug for at få forklaret ... men altså, det driver mig virkelig ud over klippe, når hun (sjovt nok oftest damer) lader som om hun lige er faldet ned fra månen, og spørger som om hun ikke aner noget om noget som helst, eller bliver totalt overrasket over at eksperten har sådan en antik dims som udsendelsen handler om. :tie:

Eller nu her til vippeudspring:
Ekspert: Han bliver nødt til at afbryde springet og begynde forfra.
Journalist: Hvad sker der så?
Ekspert: Så fra trukket to point fra.

Undskyld dame, er De dum, eller tror De jeg er det? Det er ikke meget mere end to timer siden den sidste udsendelse med jer to, hvor I var ude for det! :nej:

Det er vel for seernes skyld hun spørger. det er ikke sikkert, de alle så med for 2 timer siden
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 9. aug 2018, 19:38

hthy skrev:Det er vel for seernes skyld hun spørger. det er ikke sikkert, de alle så med for 2 timer siden

Jo jo, men nu går det jo på "dårlige formuleringer". Jeg er sikker på hvis hun øver sig lidt, kan hun sikkert godt finde en måde at få ham til at forklare det uden at lade som om hun ikke kender reglerne i forvejen.

Eller en min kone så en serie med (om nogle antikviteter eller sådan noget), hvor journalisten lod som om hun blev vældig overrasket over de ting som interviewpersonen havde. Jeg formoder de havde snakket lidt om det på forhånd - og at oven i købet var pga. de ting at de overhovedet var taget ud til ham for at lave et afsnit til serien. Jeg bliver virkelig irriteret obver sådan noget kommediespil. :cuss:
2
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 372
Likede indlæg: 7913

Indlægaf sigge » 10. aug 2018, 11:29

^Åh, den der spillen dum fra en vært/journalist er en af de største grunde til, at jeg droppede at høre Go'morgen P3, da Sara Bro var vært. Jeg tror egentlig - uden at kende hende privat, at hun er forholdsvis velbegavet, men hun stillede simpelthen de dummeste spørgsmål til gæsterne i studiet. Og jeg kan næsten kun gå ud fra, at det så var fordi, hun troede, at lytterne var så dumme, at de havde behov for, at hun gjorde det. Dråben for mig var den morgen, hvor der blev talt om det store ebolaudbrud i Afrika, og hun i ramme alvor spurgte eksperten, hvorfor det var en god idé at vaccinere. :sarkasme:
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 10. aug 2018, 11:44

sigge skrev:[...] Og jeg kan næsten kun gå ud fra, at det så var fordi, hun troede, at lytterne var så dumme, at de havde behov for, at hun gjorde det. [...] :sarkasme:

Ja, du har nok ret i at det er en af grundene til at man tager det som en personlig fornærmelse! "How stupid do you think we are!" :D

Plus at det jo også simpelthen bare er dybt uvederhæftigt at "lade som om". Og det er jo det de gør, når de spørger på den måde. I dit eksempel kunne man jo sagtens spørge om der var belæg for at vaccinationerne gjorde en forskel - og få eksperten til at fortælle om det uden at spille totalt dum.

Der var også en serie som jeg slet ikke forstå min kone kunne holde ud. Interview-damen lod som om hun var ved at tabe næse og mund af overraskelse over at manden havde den antikvitet som udsendelsen handlede om. Og jeg var helt hvidglødende: Vil du bilde os ind at det var rent tilfældigt, at I ikke havde snakket om det i forvejen, og at det ikke var derfor du besøgte ham, in the first place? :genert:
1

Tilbage til "Sprog"