Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Dmitra
Kort karma: 163
Likede indlæg: 2710

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Dmitra » 10. okt 2017, 09:48

Stort set hver gang jeg hører nogle forsøge at sige "initiativ" bliver det til "initiv", og det er ved at drive mig til vanvid, jeg hører det så ofte at jeg efterhånden er ved at tro jeg hører den mere end ordets rigtige form. Om det er fordi folk vitterligt tror det hedder "initiv" eller om det "bare" er en bredtforekommende talefejl ved jeg ikke :gruble:?
2
Nobody dies a virgin, life fucks us all :deer:
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 618
Likede indlæg: 8030

Indlægaf dgd2007 » 10. okt 2017, 10:41

Dmitra skrev:Stort set hver gang jeg hører nogle forsøge at sige "initiativ" bliver det til "initiv", og det er ved at drive mig til vanvid, jeg hører det så ofte at jeg efterhånden er ved at tro jeg hører den mere end ordets rigtige form. Om det er fordi folk vitterligt tror det hedder "initiv" eller om det "bare" er en bredtforekommende talefejl ved jeg ikke :gruble:?

Jørn Lund havde engang en morsom artikel om, hvordan de ord, der bliver brugt meget i bestemte kredse, efterhånden bliver "slidt".
Jeg tror, det var "Farvandsdirektoratet", han brugte som eksempel - hvor dem, der rent faktisk arbejder der og siger det 37 gange om dagen, måske efterhånden bare siger "favnstrate" eller noget i den stil :)
Jeg har også grinet lidt af mine tenniskommentatorer, der tit udtaler "WTA" (Women's Tennis Association) som "dob-te-a", og folk der tit nævner årstal, har en tendens til at forkorte "to tusind og ..." til "to-sen-å ..."
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 256
Likede indlæg: 5240

Indlægaf sigge » 10. okt 2017, 13:20

Når folk udtaler ordet grube med kort u-lyd, så det nærmere kommer til at lyde som gruppe eller grubbe. Der er immervæk forskel.
0
Christmas isn't a date, it's a state of mind.
Brugeravatar
Kalimsofie
Kort karma: 34
Likede indlæg: 507

Indlægaf Kalimsofie » 10. okt 2017, 18:40

Der er virkelig overraskende mange, der tror, det hedder en "tommelstok" :tie:
8
Brugeravatar
Fillie
Kort karma: 716
Geografisk sted: Backsword
Likede indlæg: 3517

Indlægaf Fillie » 11. okt 2017, 16:25

Jeg er frygtelig træt af, at Carsten Linnemann fra Luksusfælden kun kan sige “min vedvært og jeg”; “min medvært og mig” er simpelthen ikke en mulighed.
5
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
LaMariposa
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1445

Indlægaf LaMariposa » 12. okt 2017, 07:38

Fillie skrev:Jeg er frygtelig træt af, at Carsten Linnemann fra Luksusfælden kun kan sige “min vedvært og jeg”; “min medvært og mig” er simpelthen ikke en mulighed.

Det er SÅ irriterende.

"Jeg er nødt til at høre, om du gør grin med Jan og jeg"... :nerve:
3
Forstadskedelig :love:

I won't let it die
I can feel you when you're not around
When the night gets cold
We won't be alone
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 12. okt 2017, 10:39

Mistermor skrev:Ligesom man på københavnsk? siger givet; geed.

Jeg hørte et skægt eksempel for lidt siden i en reklame.
"Blevet" på københavnsk er også nærmest "bled" eller "blede" (med bløde d'er). Og som nævnt, tror jeg ikke, det er noget, andre københavnere lægger mærke til, fordi det er meget almindeligt her.
Men ham gutten i reklamen udtalte "blevet" som "bløvn" ... så han ville selvfølgelig straks lægge mærke til den sære københavnske udtale.

PS: dette er måske mest for at forklare mig selv, hvordan det kan gå til, at fx jyske debattører ofte pure benægter forekomsten af sprogfænomener, der ellers får vores jyskometer til at slå kraftigt ud :)
Men det giver jo mening, hvis det i nogle tilfælde skyldes, at man er så vant til at høre en eller anden formulering eller udtale, at man simpelthen ikke tænker over det :gruble:
1
LaMariposa

Indlægaf LaMariposa » 12. okt 2017, 14:18

En af mine kæpheste er jo det der med sammensatte navneord. Her forklaret på en sød og humoristisk måde :D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
6

I won't let it die
When the night gets cold
We won't be alone
Brugeravatar
Kalimsofie

Indlægaf Kalimsofie » 12. okt 2017, 14:50

Udover forkert brug af synes/syntes, irriterer det også virkelig mit øje, når folk roder rundt i lykkes/lykkedes:
"Jeg glæder mig, til det lykkedes", "det skal lykkedes", "det var lykkes os at..." osv.
2
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 12. okt 2017, 15:20

Kalimsofie skrev:Udover forkert brug af synes/syntes, irriterer det også virkelig mit øje, når folk roder rundt i lykkes/lykkedes:
"Jeg glæder mig, til det lykkedes", "det skal lykkedes", "det var lykkes os at..." osv.

Apropos, så har jeg endnu ikke vænnet mig til: "Han lykkedes med, at ..."

Den gamle form er jo: "Det lykkedes ham, at ..."
Men det er nok bare et spørgsmål om tid. Det samme er jo sket med: "Det synes mig, at ..." eller "Mig synes, at ..." => "Jeg synes, at ..."
Og det "synes jeg" jo ikke, der er noget mærkeligt i. Men det andet er blevet lavet om i min levetid, så det reagerer jeg stadigvæk på :-D
2
Brugeravatar
Kalimsofie

Indlægaf Kalimsofie » 12. okt 2017, 16:10

dgd2007 skrev:
Kalimsofie skrev:Udover forkert brug af synes/syntes, irriterer det også virkelig mit øje, når folk roder rundt i lykkes/lykkedes:

Men det er nok bare et spørgsmål om tid. Det samme er jo sket med: "Det synes mig, at ..." eller "Mig synes, at ..." => "Jeg synes, at ..."
Og det "synes jeg" jo ikke, der er noget mærkeligt i. Men det andet er blevet lavet om i min levetid, så det reagerer jeg stadigvæk på :-D

Ja, den formulering studser jeg også over, når jeg ser den. Jeg synes jo udelukkende, at lykkes/lykkedes kan bruges i passiv form, men du har nok ret i, at det også kommer til at ændre sig.
0
hthy
Kort karma: 13
Likede indlæg: 201

Indlægaf hthy » 12. okt 2017, 22:56

Kalimsofie skrev:
dgd2007 skrev:

Ja, den formulering studser jeg også over, når jeg ser den. Jeg synes jo udelukkende, at lykkes/lykkedes kan bruges i passiv form, men du har nok ret i, at det også kommer til at ændre sig.

Åh hvor er jeg glad for, at der er andre der mener kun bør bruges i passiv. Et det ikke inden for de sidste 10-20 år man er begyndt på den anden uskik :gammel:
2
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 13. okt 2017, 09:19

hthy skrev:Åh hvor er jeg glad for, at der er andre der mener kun bør bruges i passiv. Et det ikke inden for de sidste 10-20 år man er begyndt på den anden uskik :gammel:

Jo, det skal nok passe. Min "Nudansk" fra 1999 har i hvert fald kun eksempler med passiv ... a la det lykkedes for ham eller det lykkedes ham.
Måske er der lidt påvirkning fra engelsk syntaks indblandet: He succeeded in ... :gruble:

Endelsen med -s er altid passiv, men som sagt er "synes" jo hoppet over for så lang tid siden, at man ikke tænker over det mere, måske med mindre man lige hører: "Og alle stjerner neje sig, når Østen Sol går frem, den synes dem hin stjerne lig, som stod ved Betlehem" :)

"Han behøves ikke at gøre det" ... bliver vel stadig anset for sådan lidt børnehavesprog. Så det står nok ikke lige for tur til at blive ændret.
Det hedder selvfølgelig "han behøver ikke gøre det".
Man kan godt sige "han behøves ikke ..." - men så betyder det jo strengt taget, at der ikke er brug for ham.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 13. okt 2017, 10:22

^^ Den danske Ordbog på nettet har begge varianter af "lykkes" - dog med bemærkningen til 2) om at den "regnes for ukorrekt af nogle" :)
(Det må jo være os tre, der hentydes til ...)

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=lykkes&select=lykkes
2
LaMariposa

Indlægaf LaMariposa » 13. okt 2017, 18:24

Det er sikkert nævnt tidligere, men har hørt "en kilomet" flere gange i denne uge.

Aaaaarghhhhh! :nerve:
9

I won't let it die
When the night gets cold
We won't be alone

Tilbage til "Sprog"