Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
musling
Kort karma: 23
Likede indlæg: 370

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf musling » 18. jun 2017, 16:05

dgd2007 skrev:Jeg ved godt, mange har lært sådan noget i skolen, så det er ikke en kritik af jer, men jeg synes, de der "regler" med, om der skal eller skal komma før det ene eller andet ord, er noget vrøvl. Det afhænger jo af, om der kommer en hel sætning efter eller ej.

"at løbe" er ikke en hel sætning, "og hunden" er heller ikke.
Men "at jeg løber" og "og hunden løber med" er begge to hele sætninger.

Grunden til, at jeg har planlagt at studere reglerne om "uden startkomma", er sætninger som denne ...
Efter det strengt grammatiske, som jeg lærte i sin tid, ville det være:
"Det, jeg mener, er, at kommaer fremmer forståelsen."
Uden startkomma:
"Det jeg mener, er at kommaer fremmer forståelsen."

Og jeg vil mene, at den korrekte sætning skal være:

Det jeg mener er, at kommaer fremmer forståelsen. Jeg forstår godt, hvorfor 'jeg mener' er indrammet med kommaer og er egentlig også ok - men ikke nødvendig for min skyld. :)
0
JoyNips
Kort karma: 360
Likede indlæg: 4940

Indlægaf JoyNips » 18. jun 2017, 16:43

Lemonella skrev:
Som før skrevet, fatter jeg hat af de der komma regler og når ikke de ligefrem står totalt forkert, så plejer jeg, at fatte, hvad der står. :D

Dette er en navneform. Der skal ikke komma foran at her.
0
abcd
Kort karma: 50
Likede indlæg: 1010

Indlægaf abcd » 18. jun 2017, 16:44

Flora skrev:Så vidt jeg husker, lærte jeg i folkeskolen, at der aldrig skal komma foran "og". Jeg har godt set, at nogen gør det, men har aldrig helt forstået hvorfor. Om det så er lavet om siden jeg gik i skole, eller jeg bare husker forkert, ved jeg ikke :gruble:

Jeg tror du husker forkert, der skal ofte være komma foran og fordi det deler to hele sætninger. Det er søndag. Jeg har fri. Derfor: Det er søndag, og jeg har fri.
1
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 488
Likede indlæg: 8769

Indlægaf Animi » 18. jun 2017, 16:49

Det irriterer mig voldsomt når tryg/trygge skrives tryk/trykke
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 362
Likede indlæg: 6518

Indlægaf Flora » 18. jun 2017, 17:06

abcd skrev:
Flora skrev:Så vidt jeg husker, lærte jeg i folkeskolen, at der aldrig skal komma foran "og". Jeg har godt set, at nogen gør det, men har aldrig helt forstået hvorfor. Om det så er lavet om siden jeg gik i skole, eller jeg bare husker forkert, ved jeg ikke :gruble:

Jeg tror du husker forkert, der skal ofte være komma foran og fordi det deler to hele sætninger. Det er søndag. Jeg har fri. Derfor: Det er søndag, og jeg har fri.

Hmm, ok. Det må jeg prøve at huske fremover så.
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 500
Likede indlæg: 5563

Indlægaf dgd2007 » 18. jun 2017, 17:11

Flora skrev:Det jeg lærte, (eller i det mindste tror jeg lærte) om at der ikke skulle komma foran "og", var heller ikke så meget på grund af ordet i sig selv, men mere at "og" deler de to sætninger og derfor behøver man ikke at dele dem med et komma. Har det ikke været sådan engang, eller er jeg helt galt på den? :gruble:

Jeg kender ikke pausekommateringsreglerne. Men altså det gamle - grammatiske - var meget strikst. Hvis der var to sætninger (= grundled + udsagnsled i hver), skulle de altid skilles med et eller andet tegn. Derefter kom pausekommatering (efter min skoletid). Og så ved jeg ikke helt, om "de nye komma" og "uden startkomma" er det samme. Men sidstnævnte er i princippet som det helt gamle, men man undlader nogle af kommaerne - dog tror jeg ikke mellem to sideordnede sætninger (som det jo ofte er, når de er kædet sammen med "og). Men altså ... det eneste jeg er ret stiv i, er det helt gamle :genert:
2
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 458
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 4667

Indlægaf Madam Pomfrey » 18. jun 2017, 21:21

Selvskab...

Bare nej, nej og mere NEEEJ!
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1326

Indlægaf Torn » 18. jun 2017, 22:19

abcd skrev:

Hvorfor? "Og" har i sætningen samme funktion som "," og du skriver derfor bare "sætningsadskillelse" + "sætningsadskillelse" ved at bruge komma + og.
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 18. jun 2017, 22:32

Torn skrev:Hvorfor? "Og" har i sætningen samme funktion som "," og du skriver derfor bare "sætningsadskillelse" + "sætningsadskillelse" ved at bruge komma + og.

Hvis man skal følge den tankegang, har "og" vel nærmere funktionen sætningssammenføjning?
1
abcd
Likede indlæg: 1010

Indlægaf abcd » 19. jun 2017, 04:03

Torn skrev:
abcd skrev:

Hvorfor? "Og" har i sætningen samme funktion som "," og du skriver derfor bare "sætningsadskillelse" + "sætningsadskillelse" ved at bruge komma + og.

Fordi sådan er reglerne bare. Der er lidt mere om dem her: http://sproget.dk/raad-og-regler/Retskr ... lsetninger - afsnit 1 handler om helsætninger forbundet med konjunktion. "Det er søndag" og "jeg har fri" er helsætninger, og "og" er en konjunktion.
1
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3296

Indlægaf sigge » 20. jun 2017, 11:18

Min kollega sendte mig et link til denne artikel i dag: http://illvid.dk/mennesket/psykologi/folk-der-irriteres-over-stavefejl-er-indebraendte-egoister

Vi er heldigvis lige gode om det, så vi blev bare enige om, at den måtte vi jo så tage på vores kappe. :fløjt:
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 20. jun 2017, 11:23

sigge skrev:Min kollega sendte mig et link til denne artikel i dag: http://illvid.dk/mennesket/psykologi/folk-der-irriteres-over-stavefejl-er-indebraendte-egoister

Vi er heldigvis lige gode om det, så vi blev bare enige om, at den måtte vi jo så tage på vores kappe. :fløjt:

Man kan jo ikke tage en artikel alvorligt, når de staver sådan her: "ud fra psykoloigske tests" :P
1
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 335
Likede indlæg: 4768

Indlægaf Lemonella » 20. jun 2017, 11:27

dgd2007 skrev:
sigge skrev:Min kollega sendte mig et link til denne artikel i dag: http://illvid.dk/mennesket/psykologi/folk-der-irriteres-over-stavefejl-er-indebraendte-egoister

Man kan jo ikke tage en artikel alvorligt, når de staver sådan her: "ud fra psykoloigske tests" :P

Har du læst det der står til sidst i artiklen? :lol:
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 20. jun 2017, 11:38

Lemonella skrev:Har du læst det der står til sidst i artiklen? :lol:

Nej :wink3:
1
Brugeravatar
Aspargsen
Likede indlæg: 1062

Indlægaf Aspargsen » 20. jun 2017, 12:01

så er jeg altså ikke en indebrændte egoiste :pompom:
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:

Tilbage til "Sprog"