Lyse nætter(Alberte) - hvad er dit forhold til sangen? (Tanker om mindehøjtidigheden for Fields skyderiet)

Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Lyse nætter(Alberte) - hvad er dit forhold til sangen? (Tanker om mindehøjtidigheden for Fields skyderiet)

Indlægaf Luffegås » 8. jul 2022, 06:39

Jeg må indrømme jeg havde det enormt svært ved koret sang den til mindehøjtidigheden for skyderiet i Fields. Jeg synes det var meget upassende.

Det stammer fra jeg engang syntes det var en dejlig livsbekræftende sang om kærlighed. Den drejede sig for mig om en kvinde fra en lidt mere analog tid, hvor hendes kæreste eller en hun har kær er ude og rejse, måske i længere tid. Og så er hun glad for han er tilbage.
Eller også er det en form for hilsen til solen, at vinteren er væk, nu er det blevet sommer, Solen er tilbage hos mig - og lyse nætter of course.
Så døde min far, og da der senere det år var kræft-galla show i TV sang et (børne?)kor så den sang Så smukt. Kæft det var rørende. MEN sangen kom efter et positivt segment om en kvinde der havde overlevet kræft eller noget med fællesskab. Man blev glad efter det segment, og så kom den sang.
Men teksten passede pludselig på mine følelser om min far, bortset fra han ikke var tilbage. Så når jeg høre den hist og her minder den mig om mit håb og ønske om bare at kramme min far en gang til. Men jeg tænker også stadig på det smukke kor.

Så da den blev brugt sidste mandag, sad jeg jo med mine følelser om at det er en trist sang der BURDE give håb men som JEG tolker forkert.
Nej vi vidste ikke, og ved stadig ikke, hvad der lå til grund for gerningsmandens meningsløse gerning. Men vi var enige om det hverken var Al Qaeda eller noget der burde have begrænset vores frihed, jeg tror vi alle havde fået tanken om det nok var en psykisk syg mand der så en anden verden end vi andre ser,. Så hvis sangen skulle bruges som en form for "Vi kan ikke begrænses na-na-na-na-naaa" så synes jeg det var fejlslagent. 2 teenagere havde mistet livet, en voksen mand kommer ikke hjem til sin familie, og en såret lå stadig i kritisk tilstand, og så vælger man en sang der handler om at "komme igen", at mørket er forbi, nu skal det nok blive godt.

Så derfor spørger jeg jer nu, hvad forbinder I med sangen, og hvad føler I for den??
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Lyse nætter(Alberte) - hvad er dit forhold til sangen? (Tanker om mindehøjtidigheden for Fields skyderiet)

Indlægaf Pandesteg » 8. jul 2022, 06:44

Jeg tænker på de der programmer fra DR med Anne og Anders på tur :genert: Så for mig er den sådan sommerferie-/hyggeagtig i stemningen. Men skal indrømme jeg aldrig har lyttet særlig meget efter teksten, så hvis der er et budskab om død og sorg er det gået hen over hovedet på mig.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
PAX II
Indlæg: 898
Tilmeldt: 2. mar 2022, 11:34
Kort karma: 82
Likede indlæg: 2580

Re: Lyse nætter(Alberte) - hvad er dit forhold til sangen? (Tanker om mindehøjtidigheden for Fields skyderiet)

Indlægaf PAX II » 8. jul 2022, 07:32

Jeg syntes det er en smuk sang. Den bruges meget til begravelser og det forstår jeg godt.
Hvis jeg skal tolke på teksten, så vil jeg sige at lyset bliver en metafor. Det personificerer en person der savnes. Som den lyse sommer erstattes af efteråret og vinteren, for derefter at vende tilbage som foråret, sådan ser jeg også en elsket som forlader mig. Men jeg ved at der kommer et gensyn med lyset (livet). Sådan opfatter jeg den i denne sammenhæng.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Lyse nætter(Alberte) - hvad er dit forhold til sangen? (Tanker om mindehøjtidigheden for Fields skyderiet)

Indlægaf Sophies-mor » 8. jul 2022, 08:30

Jeg synes den er røvsyg og kedelig.
Har ingen holdning til, at den blev brugt ved Fields.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Lyse nætter(Alberte) - hvad er dit forhold til sangen? (Tanker om mindehøjtidigheden for Fields skyderiet)

Indlægaf Raenil » 8. jul 2022, 08:34

Jeg synes egentlig at sangen er ret kedelig. Jeg har hørt den mange gange, men var sådan en sang, jeg trykked "skip" på, når jeg hørte Alberte.
Nu er jeg begyndt at spille/synge lidt med mine unger - og de har fundet den frem, så vi tager den sammen, og det gør altså noget godt - den er lidt sjovere at spille sammen med nogen.

Men det sjove er, at jeg aldrig har nærstuderet teksten. Jeg har aldrig haft et forhold til teksten, og anede ikke at den blev brugt til begravelser.
Jeg har hørt pigegkoret synge den i vores lokale kirke, og det var da pænt - men forbandt det heller ikke med noget trist.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Lyse nætter(Alberte) - hvad er dit forhold til sangen? (Tanker om mindehøjtidigheden for Fields skyderiet)

Indlægaf Madam Pomfrey » 8. jul 2022, 08:36

Luffegås skrev:Jeg må indrømme jeg havde det enormt svært ved koret sang den til mindehøjtidigheden for skyderiet i Fields. Jeg synes det var meget upassende.
---

Så derfor spørger jeg jer nu, hvad forbinder I med sangen, og hvad føler I for den??
'

Jeg sad med nogenlunde samme tanker som du, dog uden at sangen har en betydning for mig som sådan.

Men efterfølgende kom jeg til at tænke på at højtidligheden ikke kun handlede om de 3 der så tragisk mistede livet, - men også var en stund for de der oplevede situationen, fordi de var der, og for alle de der havde pårørende der var til stede. Den angst og bekymring der har været forbundet med uvished, ikke at vide hvad der sker, hvor længe det varer, hvor mange der er døde og tilskadeomne, ikke at kunne komme i kontakt med, at afvente at have hinanden i armene igen, - det passer meget godt ind i sangen synes jeg.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Lyse nætter(Alberte) - hvad er dit forhold til sangen? (Tanker om mindehøjtidigheden for Fields skyderiet)

Indlægaf Misantropen » 8. jul 2022, 09:04

Jeg føler ikke rigtig noget for den, men jeg forbinder den med håb og nyfunden livsglæde.

Jeg havde det lidt ambivalent med at den blev spillet. På den ene side er det jo godt med håb, en følelse af sammenhold og at det nok skal blive bedre. På den anden side forbinder jeg teksten med en sorgproces der tager tid. Alting blev sort, men nu begynder det at lysne.

På en måde kan jeg sagtens forstå at den blev brugt og synes den var passende, men samtidig var det, ud fra hvordan jeg tolker den, også for "tidligt", hvis det giver mening?
1
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3012
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 36
Likede indlæg: 5210

Re: Lyse nætter(Alberte) - hvad er dit forhold til sangen? (Tanker om mindehøjtidigheden for Fields skyderiet)

Indlægaf AFK » 8. jul 2022, 12:08

Luffegås skrev:Jeg må indrømme jeg havde det enormt svært ved koret sang den til mindehøjtidigheden for skyderiet i Fields. Jeg synes det var meget upassende.

Det stammer fra jeg engang syntes det var en dejlig livsbekræftende sang om kærlighed. Den drejede sig for mig om en kvinde fra en lidt mere analog tid, hvor hendes kæreste eller en hun har kær er ude og rejse, måske i længere tid. Og så er hun glad for han er tilbage.
Eller også er det en form for hilsen til solen, at vinteren er væk, nu er det blevet sommer, Solen er tilbage hos mig - og lyse nætter of course.
Så døde min far, og da der senere det år var kræft-galla show i TV sang et (børne?)kor så den sang Så smukt. Kæft det var rørende. MEN sangen kom efter et positivt segment om en kvinde der havde overlevet kræft eller noget med fællesskab. Man blev glad efter det segment, og så kom den sang.
Men teksten passede pludselig på mine følelser om min far, bortset fra han ikke var tilbage. Så når jeg høre den hist og her minder den mig om mit håb og ønske om bare at kramme min far en gang til. Men jeg tænker også stadig på det smukke kor.

Så da den blev brugt sidste mandag, sad jeg jo med mine følelser om at det er en trist sang der BURDE give håb men som JEG tolker forkert.
Nej vi vidste ikke, og ved stadig ikke, hvad der lå til grund for gerningsmandens meningsløse gerning. Men vi var enige om det hverken var Al Qaeda eller noget der burde have begrænset vores frihed, jeg tror vi alle havde fået tanken om det nok var en psykisk syg mand der så en anden verden end vi andre ser,. Så hvis sangen skulle bruges som en form for "Vi kan ikke begrænses na-na-na-na-naaa" så synes jeg det var fejlslagent. 2 teenagere havde mistet livet, en voksen mand kommer ikke hjem til sin familie, og en såret lå stadig i kritisk tilstand, og så vælger man en sang der handler om at "komme igen", at mørket er forbi, nu skal det nok blive godt.

Så derfor spørger jeg jer nu, hvad forbinder I med sangen, og hvad føler I for den??


Her fortæller Alberte og Aske selv, hvad der ligger til grund for teksten, og hvad den handler om. (By the way - jeg var 40 år gammel, før det gik op for mig at Aske og Luna var halvsøskende!!!)

https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbog ... se-naetter
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8524
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Re: Lyse nætter(Alberte) - hvad er dit forhold til sangen? (Tanker om mindehøjtidigheden for Fields skyderiet)

Indlægaf Zonta » 8. jul 2022, 18:36

Jeg lytter generelt sjældent efter tekster, men bliver rørt af melodier, sanges stemning og musikken. Og Lyse Nætter rører mig meget på baggrund af dét. For mig er den helt rigtig at bruge til en mindehøjtidelighed.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Lyse nætter(Alberte) - hvad er dit forhold til sangen? (Tanker om mindehøjtidigheden for Fields skyderiet)

Indlægaf landsbytossen » 8. jul 2022, 18:46

I betragtning af Albertes mor tog sit eget liv, så er den ikke den mest oplagte at spille ved en mindehøjtidelig for ofre efter et masseskyderi.

Men når komponist/tekstforfatter slipper en sang, kan den få sit eget liv. Ligesom en cirkussang, der spilles ved begravelser.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Lyse nætter(Alberte) - hvad er dit forhold til sangen? (Tanker om mindehøjtidigheden for Fields skyderiet)

Indlægaf icelady » 8. jul 2022, 19:02

Jeg synes den var malplaceret til mindehøjtideligheden, og det skyldes jeg forbinder den med positivitet.


Jeg har ikke et forhold til den: andet end jeg synes den blev skam-sunget under Corona-lock down.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Lyse nætter(Alberte) - hvad er dit forhold til sangen? (Tanker om mindehøjtidigheden for Fields skyderiet)

Indlægaf POCKETKITTEN » 8. jul 2022, 19:21

Jeg forbinder sangen med tristesse og håb og finder brugen helt passende. Det er en smuk melodi.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.

Tilbage til "Musik"