Løbetråden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Løbetråden

Indlægaf Buffy » 23. jan 2018, 09:38

Jeg overvejer at begynde at løbetræne, jeg går mellem 5 og 10 km hver dag og har gjort det i godt et halvt år nu og kan mærke min kondi allerede er blevet bedre, men jeg får helt vildt nemt skindebensbetændelse, så har brug for nogle råd.
1: jeg kan vælge at løbe på asfalt, grus eller græs. Hvad er bedst? Det er vel græsunderlagte ik’?
2: jeg kender de der fra 0 til 5 km på 12 uger, findes de som 0 til 5 km på 24 uger? Jeg fik at vide af mig læge sidste år, at jeg skulle være mindst dobbelt så lang tid om at træne mig op, nemlig.
3: nogen der løber med hund og har nogle gode råd?
4: kan jeg forebygge skidebensbetændelse?

Jeg vil gerne prøve at løbetræne igen, men er også bange for at få sindebensbetændelse, når nu jeg har en hund som skal gåes med hver dag og der er jo ikke andre til at gøre det end mig.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 23. jan 2018, 16:44

Buffy skrev:Jeg overvejer at begynde at løbetræne, jeg går mellem 5 og 10 km hver dag og har gjort det i godt et halvt år nu og kan mærke min kondi allerede er blevet bedre, men jeg får helt vildt nemt skindebensbetændelse, så har brug for nogle råd.
1: jeg kan vælge at løbe på asfalt, grus eller græs. Hvad er bedst? Det er vel græsunderlagte ik’?
2: jeg kender de der fra 0 til 5 km på 12 uger, findes de som 0 til 5 km på 24 uger? Jeg fik at vide af mig læge sidste år, at jeg skulle være mindst dobbelt så lang tid om at træne mig op, nemlig.
3: nogen der løber med hund og har nogle gode råd?
4: kan jeg forebygge skidebensbetændelse?

Jeg vil gerne prøve at løbetræne igen, men er også bange for at få sindebensbetændelse, når nu jeg har en hund som skal gåes med hver dag og der er jo ikke andre til at gøre det end mig.

Græs eller jordstier er bedst.
Jeg har dårligt knæ og gentog dagene i en 12 ugers plan sådan at jeg endte med at bruge 24 uger. Altså dag 1 x 2, dag 2 x 2 etc
Jeg kender ikke til at løbe med hund.

Skinnebensbetændelse har jeg selv nu. Langsom start og vippe op og ned på et trappetrin er de eneste reelle råd jeg har fået.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Løbetråden

Indlægaf avdotja » 23. jan 2018, 19:18

Buffy skrev:Jeg overvejer at begynde at løbetræne, jeg går mellem 5 og 10 km hver dag og har gjort det i godt et halvt år nu og kan mærke min kondi allerede er blevet bedre, men jeg får helt vildt nemt skindebensbetændelse, så har brug for nogle råd.
1: jeg kan vælge at løbe på asfalt, grus eller græs. Hvad er bedst? Det er vel græsunderlagte ik’?
2: jeg kender de der fra 0 til 5 km på 12 uger, findes de som 0 til 5 km på 24 uger? Jeg fik at vide af mig læge sidste år, at jeg skulle være mindst dobbelt så lang tid om at træne mig op, nemlig.
3: nogen der løber med hund og har nogle gode råd?
4: kan jeg forebygge skidebensbetændelse?

Jeg vil gerne prøve at løbetræne igen, men er også bange for at få sindebensbetændelse, når nu jeg har en hund som skal gåes med hver dag og der er jo ikke andre til at gøre det end mig.

Det er klart lettest hvis du har den løbende frit. Faktisk har jeg en teori om at de fleste hunde er okay til at blive hos en når man løber/cykler, selv om de ikke altid er lige gode til at gå løs. For de er tvunget til at hænge på og har mindre tid til at fare omkring efter spændende dufte. Min egen hund går f.eks. i ren løbemode (efter hun har tisset/skidt), når vi er ude at cykle. Hverken andre hunde, madrester eller diverse spændende dufte kan stjæle opmærksomheden, hun koncentrerer sig fuldt ud om at løbe med. Det er selvfølgelig muligt det er anderledes hvis man har hund af støver-typen :)

Ellers kan man få en snor der sidder fast i et bælte som man tager om maven/hoften og dermed får hænderne fri. Det kræver at hunden bliver på den ene side af dig og ikke hele tiden skifter frem og tilbage. Snoren er forholdsvis kort (det er ikke en snusesnor), men man kan få en version hvor der er et elastikstykke, som tager fra ved pludselige stop.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 23. jan 2018, 20:55

Buffy skrev:Jeg overvejer at begynde at løbetræne, jeg går mellem 5 og 10 km hver dag og har gjort det i godt et halvt år nu og kan mærke min kondi allerede er blevet bedre, men jeg får helt vildt nemt skindebensbetændelse, så har brug for nogle råd.
1: jeg kan vælge at løbe på asfalt, grus eller græs. Hvad er bedst? Det er vel græsunderlagte ik’?
2: jeg kender de der fra 0 til 5 km på 12 uger, findes de som 0 til 5 km på 24 uger? Jeg fik at vide af mig læge sidste år, at jeg skulle være mindst dobbelt så lang tid om at træne mig op, nemlig.
3: nogen der løber med hund og har nogle gode råd?
4: kan jeg forebygge skidebensbetændelse?

Jeg vil gerne prøve at løbetræne igen, men er også bange for at få sindebensbetændelse, når nu jeg har en hund som skal gåes med hver dag og der er jo ikke andre til at gøre det end mig.

1. Personligt foretrækker jeg at løbe på asfalt, og asfalt er blødere end fliser. Men ja det siges at græs og jord er bedre. Dog kan det også blive for blødt som sand som er hårdt at løbe i.
4. Jeg har også lidt problemer med skidebensbetændelse, men et råd er kortere skridt, hvor man ideelt skal løbe med en kadence på 180 At løbe opad har det også med at trigge min skidebensbetændelse. Hvor hvor det er bedst at undgå bakker. Ja og så er det ellers bare at starte stille ud og øge distancen langsomt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Løbetråden

Indlægaf IrmaPigen » 24. jan 2018, 08:15

Skidebensbetændelse :-D
5
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Løbetråden

Indlægaf Buffy » 24. jan 2018, 08:19

IrmaPigen skrev:Skidebensbetændelse :-D

Og sindebensbetændelse... :lol: :genert: :lol:
0
Selma156
Indlæg: 2344
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Løbetråden

Indlægaf Selma156 » 24. jan 2018, 14:53

Jeg synes altså, at det er underligt, at nogle dage er så meget hårdere end andre. I dag løb jeg 12 km., men med to korte pauser, og en ret langsom tid. Den anden dag spurtede jeg bare derudaf. Selv efter så mange års løbetræning, er dagene vidt forskellige. Jeg forstår det ikke. Selvfølgelig har blæst og kulde noget at sige, men stadig. Er der andre, som oplever dette?
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 24. jan 2018, 15:23

IrmaPigen skrev:Skidebensbetændelse :-D

Haha det var da imponerede at det lykkes mig at få stavet det forkert to gange i træk :D
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Løbetråden

Indlægaf Buffy » 24. jan 2018, 16:51

Artem skrev:
IrmaPigen skrev:Skidebensbetændelse :-D

Haha det var da imponerede at det lykkes mig at få stavet det forkert to gange i træk :D


Jeg har stavet det på 3 forskellige måde i mit indlæg.... :genert:
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 24. jan 2018, 20:34

7,6 km på 44 min.
Det var bare ikke min dag i dag.
Men det var også en ekstrem kuperet rute vi kom ud på, lidt for at løbe i læ for vinden.
Synes generelt ikke at 2018 er startet for godt, trænger snart til en løbesucces.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Løbetråden

Indlægaf Torn » 25. jan 2018, 08:28

Artem skrev:7,6 km på 44 min.
Det var bare ikke min dag i dag.
Men det var også en ekstrem kuperet rute vi kom ud på, lidt for at løbe i læ for vinden.
Synes generelt ikke at 2018 er startet for godt, trænger snart til en løbesucces.



Jeg oplever det samme. Mine ben vil bare ikke makke ret. :mellow: Jeg håber, februar er bedre.

I morges løb jeg 4,5 km på 28 minutter. Kuperet rute, og jeg var heeelt færdig bagefter.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 25. jan 2018, 22:40

Torn skrev:
Artem skrev:7,6 km på 44 min.
Det var bare ikke min dag i dag.
Men det var også en ekstrem kuperet rute vi kom ud på, lidt for at løbe i læ for vinden.
Synes generelt ikke at 2018 er startet for godt, trænger snart til en løbesucces.



Jeg oplever det samme. Mine ben vil bare ikke makke ret. :mellow: Jeg håber, februar er bedre.

I morges løb jeg 4,5 km på 28 minutter. Kuperet rute, og jeg var heeelt færdig bagefter.

Satser på at komme ud at løbe en lang tur med de langsomme kvinder i weekenden, trænger til at komme ud på en god tur på den måde, og hvor jeg har overskud til at spurte fra dem til sidst.
Skiftede til at løbe med nogle hurtigere her inden jul, og de første gange gik det rimelig ok. Hvor det ser ud til at jeg rimelig kan følge med dem på en flad rute, men på en kuperet rute der falder jeg helt igennem. Eller kan godt være med de måske første 4 km men så er der nærmest også udsolgt ved mig hvor jeg skal slæbe mig selv resten af vejen noget efter de andre.

Men ok det vigtigste er at vi holder os i gang her hen over vinteren. Så skidt med at der ikke rigtigt er fremskidt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 25. jan 2018, 22:50

Løber i andre med pulsur? og hvor meget presser i jer selv der? Over halvdelen af mine ture er normalt i rød zone, så presser mig virkelig meget.
Rød zone for mig er over 160 i puls. Hvor jeg ofte på den sidste halvdel af en tur ligger omkring de 180 hvor jeg ikke kan give den mere i længere tid. Har en max puls på omkring de 190

Bruger i Endomondo? For synes selv det er meget sjovt at følge med der, både at se egne fremskridt, og følge med i andres.
Hvis i tør at røbe jeres rigtige navn kan vi blive venner der og følge hinanden der. :glad:
Vi kunne evt også lave en Udfordring som "Debatten.net flest km i 2018"
Senest rettet af Artem 26. jan 2018, 15:12, rettet i alt 1 gang.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Løbetråden

Indlægaf Torn » 26. jan 2018, 09:07

Jeg bruger ikke pulsur, men jeg bruger endomondo. Desværre vil jeg bare så gerne være anonym her inde, så navnet kan jeg ikke oplyse. Ellers en god idé.
0
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8896

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 26. jan 2018, 10:26

Jeg bruger pulsur og endomondo, men uret bruger jeg mest for at se min hastighed. Jeg følger mit program og det er kun når jeg løber intervaller jeg ryger i Maks, det er ikke meningen når jeg løber lange ture. Min krop ville gå i stykker, hvis jeg skulle presse mig selv hele tiden og jeg ville ikke nå at restituerer
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Fit og/eller lækker"