Løbetråden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 28. sep 2023, 21:29

Mangoness skrev:Hvis man er fuldstændig nybegynder indenfor løb, hvordan ville i så begynde? :gruble:

Hvor mange km ville i starte med at løbe? (I starten er det jo nok en blanding mellem at gå og løbe)

Hvor mange gange om ugen ville i løbe?

Jeg tænker på at begynde at løbe men har brug for at få en ide om, hvordan man burde starte ud for så vidt muligt at undgå skader :)

Der findes mange forskellige begynder programmer. Men ofte er det noget med 3 km gå og løb.
Hvor man feks starter med at løbe 3 min og gå 2 min og sådan bliver man ved et par gange om ugen i to uger.
Efter to uger kan den så hedde 4 min løb og 1 min gå, som man så kører med i 2 uger igen.
Efter en måned burde man så kunne løbe alle 3 km uden pause.
Hvor man så stille og roligt ligger på med 10% på om ugen på den lange tur, og måske går op på 3 gange om ugen.

Generelt er varition vildt godt. Så er helt fint at nogle løb stadig er med gå og løb, og efterhånden som man bliver bedre efter måske en 3 måneder
Har man feks en dag med intervaller med hurtigt løb og gå over 3 km. (forbedre kondi meget)
En anden dag med normal løb og 5 km. (basis løb)
I weekenden med langsomt og langt med 7 km. (forbedrer ens udholdenhed)

Nå du er nybegynder skal du tage det helt stille og roligt, og 2 gange om ugen er nok til at opnå fremskridt. Hvis tiden ikke er til det eller kroppen driller er det også helt ok hvis det nogle uger kun bliver til 1 gang. Som er nok til at vedligeholde den form man har opnået.

Løb er en stor belastning for kroppen så med mindre du er vandt til at gå og stå meget, handler det virkelig om at øge meget stille og roligt. Hvor man feks først er oppe på 10 km ture efter et halvt år. Og et år efter sin første halvmarathon. 2 år efter sin første marathon osv.
Hvis man altså har sådan nogle drømme og ens krop ellers kan holde til at løbe så meget, og man ikke har for mange overflødige kilo at slæbe på osv.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23475

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 29. sep 2023, 04:01

Mangoness skrev:Hvis man er fuldstændig nybegynder indenfor løb, hvordan ville i så begynde? :gruble:

Hvor mange km ville i starte med at løbe? (I starten er det jo nok en blanding mellem at gå og løbe)

Hvor mange gange om ugen ville i løbe?

Jeg tænker på at begynde at løbe men har brug for at få en ide om, hvordan man burde starte ud for så vidt muligt at undgå skader :)

Jeg ville finde et af de løbeprogrammer der er på 5 km fra 0-12 uger - det er bl.a. for at undgå overbelastning at de er planlagt som det er. Hovedreglen hvis man starter som ny er at det er bedre at gentage uger end at springe over for at undgå skader.

Jeg ved der findes flere, hvor man kan få dem med lyd også så man ikke behøver se på sit ur/telefon hele tiden. Vi bruger også selv noget tilsvarende til løbeskole i den løbeklub jeg er med i.
4
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
D.itsen
Indlæg: 3334
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9006

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 29. sep 2023, 07:09

Mangoness skrev:Hvis man er fuldstændig nybegynder indenfor løb, hvordan ville i så begynde? :gruble:

Hvor mange km ville i starte med at løbe? (I starten er det jo nok en blanding mellem at gå og løbe)

Hvor mange gange om ugen ville i løbe?

Jeg tænker på at begynde at løbe men har brug for at få en ide om, hvordan man burde starte ud for så vidt muligt at undgå skader :)

Er du vant til at bevæge dig og er du nogenlunde normalvægtig? Ellers ville jeg starte med at gå nogle dage om ugen i et par måneder, for at vænne sener og led til belastningen, før jeg ville starte på en begynderløbeprogram. Det kræver en rimelig form at begynde at løbe :D
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6516
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14487

Re: Løbetråden

Indlægaf Mangoness » 29. sep 2023, 16:39

D.itsen skrev:
Mangoness skrev:Hvis man er fuldstændig nybegynder indenfor løb, hvordan ville i så begynde? :gruble:

Hvor mange km ville i starte med at løbe? (I starten er det jo nok en blanding mellem at gå og løbe)

Hvor mange gange om ugen ville i løbe?

Jeg tænker på at begynde at løbe men har brug for at få en ide om, hvordan man burde starte ud for så vidt muligt at undgå skader :)

Er du vant til at bevæge dig og er du nogenlunde normalvægtig? Ellers ville jeg starte med at gå nogle dage om ugen i et par måneder, for at vænne sener og led til belastningen, før jeg ville starte på en begynderløbeprogram. Det kræver en rimelig form at begynde at løbe :D


Jeg plejer primært at gå og cykle, når jeg skal forskellige steder hen (og så har jeg styrketrænet i mange år) - men desværre ikke noget, som får pulsen højt op :)

Umiddelbart tænkte jeg max 1-2 løbeture om ugen i starten. Jeg tænkte på at løbe (dvs. skifte mellem at løbe og at gå) et par ture rundt om en sø (ruten er 0,5 km) for at se, hvor meget jeg kan holde til. De første mange gange tænkte jeg på at tage max 1-3 omgange (så mellem 0,5 - 1,5 km) for at teste det af - og så ellers tage den derfra. :genert:
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
D.itsen
Indlæg: 3334
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9006

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 29. sep 2023, 17:45

Mangoness skrev:
D.itsen skrev:
Mangoness skrev:Hvis man er fuldstændig nybegynder indenfor løb, hvordan ville i så begynde? :gruble:

Hvor mange km ville i starte med at løbe? (I starten er det jo nok en blanding mellem at gå og løbe)

Hvor mange gange om ugen ville i løbe?

Jeg tænker på at begynde at løbe men har brug for at få en ide om, hvordan man burde starte ud for så vidt muligt at undgå skader :)

Er du vant til at bevæge dig og er du nogenlunde normalvægtig? Ellers ville jeg starte med at gå nogle dage om ugen i et par måneder, for at vænne sener og led til belastningen, før jeg ville starte på en begynderløbeprogram. Det kræver en rimelig form at begynde at løbe :D


Jeg plejer primært at gå og cykle, når jeg skal forskellige steder hen (og så har jeg styrketrænet i mange år) - men desværre ikke noget, som får pulsen højt op :)

Umiddelbart tænkte jeg max 1-2 løbeture om ugen i starten. Jeg tænkte på at løbe (dvs. skifte mellem at løbe og at gå) et par ture rundt om en sø (ruten er 0,5 km) for at se, hvor meget jeg kan holde til. De første mange gange tænkte jeg på at tage max 1-3 omgange (så mellem 0,5 - 1,5 km) for at teste det af - og så ellers tage den derfra. :genert:

Altså så længe det er kondien der er den begrænsende faktor, ville jeg ikke være bekymret for at starte på et begynderløbeprogram :D bare lad være med at lade det stille helt af, hvis du bliver grebet. Det giver overbelastning og skader og det er bare træls
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6516
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14487

Re: Løbetråden

Indlægaf Mangoness » 29. sep 2023, 18:40

Kan I forresten anbefale noget at have sine ting i, når man løber? Bæltetaske? Et par shorts med dybe lommer (til kvinder), måske? Eller har I bedre ideer? :genert:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
abcd
Indlæg: 6224
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10186

Re: Løbetråden

Indlægaf abcd » 29. sep 2023, 18:52

Mangoness skrev:Kan I forresten anbefale noget at have sine ting i, når man løber? Bæltetaske? Et par shorts med dybe lommer (til kvinder), måske? Eller har I bedre ideer? :genert:


Hvilke ting? Hvorfor skal du have ting med? Jeg løber kun med nøglen til huset, og løbetøj har som regel en lille lomme der passer til netop en nøgle.
0
D.itsen
Indlæg: 3334
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9006

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 29. sep 2023, 19:30

Mangoness skrev:Kan I forresten anbefale noget at have sine ting i, når man løber? Bæltetaske? Et par shorts med dybe lommer (til kvinder), måske? Eller har I bedre ideer? :genert:

Jeg bruger bukser med lårlommer og jakkelommen på min overtræksjakke, når det bliver koldere
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 29. sep 2023, 21:36

Mangoness skrev:Kan I forresten anbefale noget at have sine ting i, når man løber? Bæltetaske? Et par shorts med dybe lommer (til kvinder), måske? Eller har I bedre ideer? :genert:

Er selv mest til Fusion shorts og tights. Hvor der er plads til en rimelig stor mobil i deres lårlommer. Men ellers er der efterhånden mange mærker der laver tights med lårlommer.
Men ellers findes der specielle løbebælter, veste med lommer og løberygsæk osv. Ser dog mest det sidste som noget for trail løbere, hvor man har vand, energi osv med. Sammen med at man kan smide sin jakke i rygsækken osv.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Selma156
Indlæg: 2358
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6828

Re: Løbetråden

Indlægaf Selma156 » 30. sep 2023, 08:00

Artem skrev:
Mangoness skrev:Kan I forresten anbefale noget at have sine ting i, når man løber? Bæltetaske? Et par shorts med dybe lommer (til kvinder), måske? Eller har I bedre ideer? :genert:

Er selv mest til Fusion shorts og tights. Hvor der er plads til en rimelig stor mobil i deres lårlommer. Men ellers er der efterhånden mange mærker der laver tights med lårlommer.
Men ellers findes der specielle løbebælter, veste med lommer og løberygsæk osv. Ser dog mest det sidste som noget for trail løbere, hvor man har vand, energi osv med. Sammen med at man kan smide sin jakke i rygsækken osv.


Jeg er simpelthen så glad for de Fusion shorts, jeg købte efter anbefaling fra dig herinde :)
2
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23475

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 30. sep 2023, 08:39

Selma156 skrev:
Artem skrev:
Mangoness skrev:Kan I forresten anbefale noget at have sine ting i, når man løber? Bæltetaske? Et par shorts med dybe lommer (til kvinder), måske? Eller har I bedre ideer? :genert:

Er selv mest til Fusion shorts og tights. Hvor der er plads til en rimelig stor mobil i deres lårlommer. Men ellers er der efterhånden mange mærker der laver tights med lårlommer.
Men ellers findes der specielle løbebælter, veste med lommer og løberygsæk osv. Ser dog mest det sidste som noget for trail løbere, hvor man har vand, energi osv med. Sammen med at man kan smide sin jakke i rygsækken osv.


Jeg er simpelthen så glad for de Fusion shorts, jeg købte efter anbefaling fra dig herinde :)

Fusion er også min favorit, men disse jeg har 'arvet' fra en i løbeklubben er en stærk follow up: https://www.loebeshop.dk/women-s-2-in-1 ... 15000.html

Edit: Jeg har også en væskevest fra Salomon, men den bruger jeg primært til hike (hvor vi skiftes til at gå med dagssækken) og sekundært til de lange træningsturer når det er rigtig varmt.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13022
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1560
Likede indlæg: 21788

Re: Løbetråden

Indlægaf Pandesteg » 1. okt 2023, 14:27

De bedste løbeshorts med lommer jeg har er fra H&M. Købt på tilbud til 80 kr :lol: og jeg er ellers lidt et mærkedyr hvad træningstøj angår.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23475

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 1. okt 2023, 19:28

Pandesteg skrev:De bedste løbeshorts med lommer jeg har er fra H&M. Købt på tilbud til 80 kr :lol: og jeg er ellers lidt et mærkedyr hvad træningstøj angår.

Jeg er lidt på samme måde, men min bedste løbevest, med rigtig god refleks, var fra Primark. Desværre gik lynlåsen efter 4 år og de har ikke haft noget lignende siden jeg købte den (i al fald ikke de gange jeg har været i nærheden).
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23475

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 1. okt 2023, 19:30

Jeg har været til Moesgaard Trail i dag og er super positiv over mine højre ankel, der jævnligt har drillet til den type løb, holdt til det. Måske er det ok med lidt mere trail?
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 328
Kontakt:

Re: Løbetråden

Indlægaf EmoJanice » 2. okt 2023, 10:37

Jeg har fundet ud af at jeg kan løbe med en cykeltrøje til hverdag. Den har lommer til nøgler og mobilen, som jeg ligger i en genanvendelig frysepose fra Ikea, så den ikke bliver våd. Jeg løber tidlig om mogenen og har en MC sikkerhedsvest fra Thansen på for at blive set. Da det er blevet mørkt klokken 6-7 om morgenen overvejer jeg pandelampe og lysende refleksbånd - måske for tidligt?

Når jeg er i fitnesscenteret, hvor jeg i weekenden laver en kombi som går på: gang til fitnesscentret, styrketræning, cykling i centeret og så løb hjem, har jeg en rygsæk på til indedørs-sko og drikkedunk. Det er den løbetur som jeg føler giver mest i forhold til mit mål som er vægttab. Jeg ville gerne løbe længere end 5-6 kilometer, men så har jeg brug for mere end et døgn til at komme mig, som det er nu.

Eneste problem p.t. er at det snart bliver frostvejr og glat. Jeg tænker på om mine sko er gode nok, da jeg ikke gider at falde. Er der nogle gode råd at hente i forhold til løbestil om vinteren?
1

Tilbage til "Fit og/eller lækker"