Løbetråden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Løbetråden

Indlægaf avdotja » 28. nov 2022, 18:41

Jeg har en gammel, foret, lang Nike vest (som desværre ikke findes mere :whine:) som jeg er exceptionelt glad for. Inden under har jeg så bare en normal, tynd/tyndere langærmet løbe-t-shift. For mig fungerer det ret godt det med at kun torsoen er pakket ind i noget varmt. Med en almindelig varm jakke, bliver det hurtigt for varmt i længden, men samtidig sikrer vesten at de vitale dele af kroppen, er varm gennem hele turen. Bare lige for at slå et slag for veste :)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 30. nov 2022, 19:59

Bedste løbetur i umindelige tider. Hvor vi var ude på en 8 km tur. Og hvor det for en gangs skyld føltes let at løbe igen.
Min puls var også rimelig lav i starten, men røg dog op over de 170 som jeg sjovt nok kunne blive ved med at løbe med. :gruble:
Kunne endda give den gas mod slutningen, hvor jeg løb fra en af de gamle løbevenner. Virkeligt skønt, og følte helt at jeg var tilbage igen. Selv om tempo stadig er laver end normalt og vi kun taler om 5:35 i snit.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 4. dec 2022, 20:17

Jeg er rimelig godt løbende pt. Faktisk i en grad så jeg glemmer at passe på og kommer til at løbe med nogle af de hurtigere og så presser kroppen for meget. Skal lige huske at se på tiderne og ikke presse unødigt.

Var til en 10 km i sidste uge, hvor jeg løb de første 7 på 5:20-5:25 og det er alt for hurtigt til mig.
Og endte med at lave et ekstra loop på min tur omkring Klitmøller i weekenden så 10 blev til 14. Det er så fedt at mærke det er en mulighed.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 4. dec 2022, 20:44

Mani skrev:Jeg er rimelig godt løbende pt. Faktisk i en grad så jeg glemmer at passe på og kommer til at løbe med nogle af de hurtigere og så presser kroppen for meget. Skal lige huske at se på tiderne og ikke presse unødigt.

Var til en 10 km i sidste uge, hvor jeg løb de første 7 på 5:20-5:25 og det er alt for hurtigt til mig.
Og endte med at lave et ekstra loop på min tur omkring Klitmøller i weekenden så 10 blev til 14. Det er så fedt at mærke det er en mulighed.

Virkelig fedt når løbet går så nemt og man både løber hurtigere og længere uden at tænke over det.
Men som du selv skriver, er det der man skal passe på. Specielt for os der ikke er 20 år mere.

Er selv kommet op på 26 km i denne uge, så nu nærmer det sig efterhånden et normalt km tal for mig. Som plejer at være 40 km om ugen +-10
Godt nok intet i forhold til min kæreste der normalt ligger på 80 km +-20

Foden driller ikke så meget mere. Er den samlede belastning som gør det. Hvor jeg feks sidste lørdag løb 8 km, og så var til koncert om aften hvor vi stod og dansede i omkring 4 timer før min fod begyndte med at brokke sig.
Det som driller mig mest nu er min lægmuskel i højre ben, som har det med at blive stiv og øm. Som lidt gang hjælper på.

Men tror på at jeg til jul vil kunne følge med de normale løbevenner på en 10 km tur.
Nu går det godt de første 3-4 km hvor jeg så begynder med at falde tilbage, og det er nødvendigt at de lige går lidt for at få mig med igen et par gange.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13010
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21765

Re: Løbetråden

Indlægaf Pandesteg » 5. dec 2022, 06:29

Jeg har lige 14 dages ufrivillig løbepause. Eller, den er jo sådan set frivillig nok, for jeg har selv valgt at blive opereret, men det er sgu træls at skulle sidde på sin røv i så mange dage, når man er vant til at træne næsten hver dag. Er spænd på hvor slemt det bliver for formen, når jeg skal i gang igen. Havde lige fået barberet næsten et minut af mine kilometertider, så det vil da være meget rart hvis kroppen ikke blev fuldstændigt til konfekt i mellemtiden.
Sammenligner det lidt med da jeg ikke trænede i 10 dage, mens vi var i Italien, der var sgu ikke den store forskel da jeg kom hjem, tværtimod slog jeg en PR til crossfit dagen efter vi var kommet hjem fra ferie :lol: Og der havde vi endda spist og drukket gode sager i samtlige dage. Sådan er det ikke helt denne gang, da jeg ikke kan smage særlig meget og har været ret dårlig, så det er ikke blevet til så meget fødeindtag de sidste dage, så foreløbigt tror jeg nærmere jeg har tabt mig end taget på.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 5. dec 2022, 08:48

Artem skrev:
Mani skrev:Jeg er rimelig godt løbende pt. Faktisk i en grad så jeg glemmer at passe på og kommer til at løbe med nogle af de hurtigere og så presser kroppen for meget. Skal lige huske at se på tiderne og ikke presse unødigt.

Var til en 10 km i sidste uge, hvor jeg løb de første 7 på 5:20-5:25 og det er alt for hurtigt til mig.
Og endte med at lave et ekstra loop på min tur omkring Klitmøller i weekenden så 10 blev til 14. Det er så fedt at mærke det er en mulighed.

Virkelig fedt når løbet går så nemt og man både løber hurtigere og længere uden at tænke over det.
Men som du selv skriver, er det der man skal passe på. Specielt for os der ikke er 20 år mere.

Er selv kommet op på 26 km i denne uge, så nu nærmer det sig efterhånden et normalt km tal for mig. Som plejer at være 40 km om ugen +-10
Godt nok intet i forhold til min kæreste der normalt ligger på 80 km +-20

Foden driller ikke så meget mere. Er den samlede belastning som gør det. Hvor jeg feks sidste lørdag løb 8 km, og så var til koncert om aften hvor vi stod og dansede i omkring 4 timer før min fod begyndte med at brokke sig.
Det som driller mig mest nu er min lægmuskel i højre ben, som har det med at blive stiv og øm. Som lidt gang hjælper på.

Men tror på at jeg til jul vil kunne følge med de normale løbevenner på en 10 km tur.
Nu går det godt de første 3-4 km hvor jeg så begynder med at falde tilbage, og det er nødvendigt at de lige går lidt for at få mig med igen et par gange.

Det lyder som om du er godt i gang igen. Dejligt.

For mig er det ikke den samlede belastning, men den ekstra belastning fra løb, der påvirker mine knæ + min venstre læg efter jeg løb for hurtigt.
Jeg kan sagtens snører vandrestøvlerne og få ekstra km i benene på den måde. Fx gik vi i 2 ½ time i klitterne i lørdags efter jeg havde løbet uden problemer. Løbsmæssigt ligger jeg pt på 20-30 km pr uge.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 5. dec 2022, 08:51

Pandesteg skrev:Jeg har lige 14 dages ufrivillig løbepause. Eller, den er jo sådan set frivillig nok, for jeg har selv valgt at blive opereret, men det er sgu træls at skulle sidde på sin røv i så mange dage, når man er vant til at træne næsten hver dag. Er spænd på hvor slemt det bliver for formen, når jeg skal i gang igen. Havde lige fået barberet næsten et minut af mine kilometertider, så det vil da være meget rart hvis kroppen ikke blev fuldstændigt til konfekt i mellemtiden.
Sammenligner det lidt med da jeg ikke trænede i 10 dage, mens vi var i Italien, der var sgu ikke den store forskel da jeg kom hjem, tværtimod slog jeg en PR til crossfit dagen efter vi var kommet hjem fra ferie :lol: Og der havde vi endda spist og drukket gode sager i samtlige dage. Sådan er det ikke helt denne gang, da jeg ikke kan smage særlig meget og har været ret dårlig, så det er ikke blevet til så meget fødeindtag de sidste dage, så foreløbigt tror jeg nærmere jeg har tabt mig end taget på.

Jeg får sådan en hel uro i kroppen, hvis jeg ikke kan få trænet. Jeg håber, at din operation er gået godt og du bliver glad for resultatet.

Jeg tror ikke 14 dage gør den store forskel når du er i så god form - netop som du har erfaret i Italien. Jeg kan faktisk se, at det hjælper på min form, hvis jeg hver 5/6 uge skruer lidt ned og så forsætter som jeg plejer igen eller øger.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13010
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21765

Re: Løbetråden

Indlægaf Pandesteg » 5. dec 2022, 08:59

Mani skrev:
Pandesteg skrev:Jeg har lige 14 dages ufrivillig løbepause. Eller, den er jo sådan set frivillig nok, for jeg har selv valgt at blive opereret, men det er sgu træls at skulle sidde på sin røv i så mange dage, når man er vant til at træne næsten hver dag. Er spænd på hvor slemt det bliver for formen, når jeg skal i gang igen. Havde lige fået barberet næsten et minut af mine kilometertider, så det vil da være meget rart hvis kroppen ikke blev fuldstændigt til konfekt i mellemtiden.
Sammenligner det lidt med da jeg ikke trænede i 10 dage, mens vi var i Italien, der var sgu ikke den store forskel da jeg kom hjem, tværtimod slog jeg en PR til crossfit dagen efter vi var kommet hjem fra ferie :lol: Og der havde vi endda spist og drukket gode sager i samtlige dage. Sådan er det ikke helt denne gang, da jeg ikke kan smage særlig meget og har været ret dårlig, så det er ikke blevet til så meget fødeindtag de sidste dage, så foreløbigt tror jeg nærmere jeg har tabt mig end taget på.

Jeg får sådan en hel uro i kroppen, hvis jeg ikke kan få trænet. Jeg håber, at din operation er gået godt og du bliver glad for resultatet.

Jeg tror ikke 14 dage gør den store forskel når du er i så god form - netop som du har erfaret i Italien. Jeg kan faktisk se, at det hjælper på min form, hvis jeg hver 5/6 uge skruer lidt ned og så forsætter som jeg plejer igen eller øger.


Tak! Har været ret nedlagt siden operationen, så i dag er første dag jeg tænker lidt på træning og hører noget god musik og så glæder jeg mig ekstra meget til at komme i gang igen. I Italien svømmede vi vildt meget, så det føltes alligevel ikke rigtig som inaktivitet, selvom det var ferie og afslapperi. Men jeg har planer om at gå nogle lange ture i stedet. Selvom det på ingen måde kan erstatte det jeg plejer at lave, så føles det da lidt derhen ad.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 5. dec 2022, 09:08

Pandesteg skrev:
Mani skrev:
Pandesteg skrev:Jeg har lige 14 dages ufrivillig løbepause. Eller, den er jo sådan set frivillig nok, for jeg har selv valgt at blive opereret, men det er sgu træls at skulle sidde på sin røv i så mange dage, når man er vant til at træne næsten hver dag. Er spænd på hvor slemt det bliver for formen, når jeg skal i gang igen. Havde lige fået barberet næsten et minut af mine kilometertider, så det vil da være meget rart hvis kroppen ikke blev fuldstændigt til konfekt i mellemtiden.
Sammenligner det lidt med da jeg ikke trænede i 10 dage, mens vi var i Italien, der var sgu ikke den store forskel da jeg kom hjem, tværtimod slog jeg en PR til crossfit dagen efter vi var kommet hjem fra ferie :lol: Og der havde vi endda spist og drukket gode sager i samtlige dage. Sådan er det ikke helt denne gang, da jeg ikke kan smage særlig meget og har været ret dårlig, så det er ikke blevet til så meget fødeindtag de sidste dage, så foreløbigt tror jeg nærmere jeg har tabt mig end taget på.

Jeg får sådan en hel uro i kroppen, hvis jeg ikke kan få trænet. Jeg håber, at din operation er gået godt og du bliver glad for resultatet.

Jeg tror ikke 14 dage gør den store forskel når du er i så god form - netop som du har erfaret i Italien. Jeg kan faktisk se, at det hjælper på min form, hvis jeg hver 5/6 uge skruer lidt ned og så forsætter som jeg plejer igen eller øger.


Tak! Har været ret nedlagt siden operationen, så i dag er første dag jeg tænker lidt på træning og hører noget god musik og så glæder jeg mig ekstra meget til at komme i gang igen. I Italien svømmede vi vildt meget, så det føltes alligevel ikke rigtig som inaktivitet, selvom det var ferie og afslapperi. Men jeg har planer om at gå nogle lange ture i stedet. Selvom det på ingen måde kan erstatte det jeg plejer at lave, så føles det da lidt derhen ad.

Det lyder som en rigtig hård omgang. Dejligt du er ved at være ovenpå igen.
Jeg kan i al fald mærke på min krop, at bevægelse er godt og jeg bliver stiv og øm ved pauser - og her kan gåture fint løse det, selvom det ikke giver det kick træning gør.
Men jeg mener du er en del yngre end mig, så håber, at du er sluppet for det værste af den slags :kram:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 5. dec 2022, 11:49

Pandesteg skrev:Jeg har lige 14 dages ufrivillig løbepause. Eller, den er jo sådan set frivillig nok, for jeg har selv valgt at blive opereret, men det er sgu træls at skulle sidde på sin røv i så mange dage, når man er vant til at træne næsten hver dag. Er spænd på hvor slemt det bliver for formen, når jeg skal i gang igen. Havde lige fået barberet næsten et minut af mine kilometertider, så det vil da være meget rart hvis kroppen ikke blev fuldstændigt til konfekt i mellemtiden.
Sammenligner det lidt med da jeg ikke trænede i 10 dage, mens vi var i Italien, der var sgu ikke den store forskel da jeg kom hjem, tværtimod slog jeg en PR til crossfit dagen efter vi var kommet hjem fra ferie :lol: Og der havde vi endda spist og drukket gode sager i samtlige dage. Sådan er det ikke helt denne gang, da jeg ikke kan smage særlig meget og har været ret dårlig, så det er ikke blevet til så meget fødeindtag de sidste dage, så foreløbigt tror jeg nærmere jeg har tabt mig end taget på.

Min erfaring er at man godt kan holde en pause både med løb og styrketræning i op til en måned uden at det påvirker formen ret meget, hvis man ellers stadig er lidt aktiv som hvis det feks er på ferie der er skyld i pausen eller byggeprojekt osv...
Men hvis man virkelig ligger helt stille i en hospitalseng tror jeg det vil gå hurtigere nedad.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 11. dec 2022, 11:36

Dagens trail tur blev på 17 km :nerve: Som er noget længere end jeg kan løbe og som er helt fornuftigt for mig med min genoptræning.
Gik faktisk fint, men kan mærke min fod nu her efterfølgende.

Grunden til at jeg gjorde det er at vi har tradition for at løbe første halvdel af Thy Trail marathon den 23 dec :jule: og ville vildt gerne med på hele turen.
Efter i dag tænker jeg også det er muligt hvis tempo bliver holdt nede og med nogle indlagte pauser.
Men vil igen ikke være fornuftigt at gøre da det er en for hurtig øgning. Men der er bare også noget med gode traditioner. :love2: :santa2:
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 18. dec 2022, 09:09

26 km denne uge på 4 kortere ture. Nogle meget glatte som her til morgen med islag. :8:

Har skruet en smule ned denne uge, da jeg statser på at skulle løbe vores årlige juletrail på 21 km på fredag.
Manglede overskud på trail turen i går. Så er vist mere nedtrapning end mere træning der er brug for.

Men ellers går det stadig fint med min fod. Dejligt den er ved at være helt i orden igen.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 23. dec 2022, 14:41

Klarede de 21 km trail tur i dag i fin stil.
Vi var en stor flok på 21 stk.
Rigtig smukt vejr med sol og medvind. Kunne nærmest ikke være bedre. :love2:

Slet ingen problemer med foden, men mine lægmuskler kan godt nok ikke lide bakker og så er min kondi ikke til at løbe trail med mere end 6 min/km.
Så kunne generelt ikke følge med de andre, men de holdt flere pauser med opsamling osv, så det var fint nok.

God jul til alle jer løbere :jule:
Nu venter jeg til den 25 med at løbe igen.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 1. jan 2023, 21:46

Sluttede og startede året med en løbetur. Hvor det er blevet til 37 km denne uge, hvor jeg var oppe på 41 km i sidste uge.
Så er efterhånden nået op på det normale antal km med omkring 40 km. Hvor formen også snart bør følge med. Bliver også lidt bedre hver gang, men tempo og udholdenhed er ikke på det sædvanlige niveau.

Tror jeg vil prøve en halvmarathon trail løb i den kommende weekend. Som passer med to uger siden sidst. Hvor det plejer at passe mig bedst med et langt løb hver anden weekend.
Passer dog stadig på, selv om jeg øger hurtigere end oprindeligt planlagt.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 8. jan 2023, 16:07

Klarede en nytårs trail halvmarathon i dag.
Ellers ikke min dag, vågnede i nat med dårlig tynd mave, som også drillede mig til morgen. Hvor jeg generelt følte mig lidt halvsyg og den mave er stadig ikke god.
Som trail er oftest var det noget bakket, og hvor mine lægmuskler drillede fra starten når det gik opad, så endte hurtigt med at gå op af alle bakker, og følgende blev jeg hurtigst en af de bagerste.
Men da jeg først blev rigtig varm gik det bedre og de sidste 13 km overhalede jeg 8 stykker.
Så selv om det var en elendig dag, gav det noget moral mod slutningen, at der havde virker for mig at finde mit eget tempo, og hvor jeg stadig har min udholdenhed.

Får i andre holdt benene i gang?
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Fit og/eller lækker"