Løbetråden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 28. jan 2018, 21:08

D.itsen skrev:Uanset om det er korrekt eller ej, så siger det jo så ingenting om personens aktuelle form, og ikke noget man kan bruge til at se om ens form bliver bedre eller dårligere.

og nå ja, så hænger det jo overhovedet ikke sammen med dit tidligere postulat om at høj makspuls= dårlig form.

Som sagt nu er det gammel viden for mig, hvor jeg købte mit første pulsur i foråret 1995 og hvor jeg den gang fik min information fra blade som I form og Workout. Men den gang var pulstræning jo rimeligt nyt og de er sikkert blevet klogere siden. Ja og der var også mange år hvor jeg ikke havde et pulsur. For de første jeg havde i det forrige årtusind havde svært ved at holde forbindelse og have generelt en kort levetid. Sammen med at jeg aldrig har været vild med at bruge det bælte. Så er virkelig glad for den nye opfindelse med håndledsmålere.

Du skrev at du havde en høj puls når du sad og snakkede. Beklager hvis jeg misforstod dig der.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8872

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 29. jan 2018, 04:59

Artem skrev:
D.itsen skrev:Uanset om det er korrekt eller ej, så siger det jo så ingenting om personens aktuelle form, og ikke noget man kan bruge til at se om ens form bliver bedre eller dårligere.

og nå ja, så hænger det jo overhovedet ikke sammen med dit tidligere postulat om at høj makspuls= dårlig form.

Som sagt nu er det gammel viden for mig, hvor jeg købte mit første pulsur i foråret 1995 og hvor jeg den gang fik min information fra blade som I form og Workout. Men den gang var pulstræning jo rimeligt nyt og de er sikkert blevet klogere siden. Ja og der var også mange år hvor jeg ikke havde et pulsur. For de første jeg havde i det forrige årtusind havde svært ved at holde forbindelse og have generelt en kort levetid. Sammen med at jeg aldrig har været vild med at bruge det bælte. Så er virkelig glad for den nye opfindelse med håndledsmålere.

Du skrev at du havde en høj puls når du sad og snakkede. Beklager hvis jeg misforstod dig der.

Jeg vil anbefale du læser op på det, ellers giver det jo ikke meget værdi at bruge pulsmåling.

Ja, jeg hyggesnakkede under en pulstest. På kondicyklen. Mens jeg trådte i pedalerne.
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2712

Re: Løbetråden

Indlægaf Frandsen » 29. jan 2018, 09:11

Åh, det er så irriterende. Jeg bruger jo Endomondo som træningsplan op til maraton til maj.

Den er jo fin nok - men den går ind og retter i træningsplanen fra uge til uge. Altså på baggrund af det, jeg har løbet i den foregående uge. Det betyder, at jeg i mange uger i træk har løbet 13 km. som den længste tur. I går kunne jeg se, at jeg ifølge planen skulle løbe 17 km på denne uges langtur. Men nu har den lavet det om til 11 km. (Håber, det giver mening :forvirret2: :D)

Jeg når at blive helt nervøs for, om jeg kan nå at blive klar til maraton, når jeg ikke er oppe på de rigtig lange ture endnu. :s

Selvfølgelig kunne jeg sige 'fuck Endomondo' og så bare løbe det, jeg selv synes, er passende. Men det er virkelig svært for mig at gøre det anderledes, end træningsprogrammet tilråder :genert:

Og så tænker jeg, at den har lavet distancen om, fordi jeg løb en rigtig dårlig tur i går, hvor jeg måtte holde tre pauser under mine 13 km. Hvilket jeg normalt aldrig har behov for.

Nå, skulle bare lige af med det ...
0
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8872

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 29. jan 2018, 09:18

Frandsen skrev:Åh, det er så irriterende. Jeg bruger jo Endomondo som træningsplan op til maraton til maj.

Den er jo fin nok - men den går ind og retter i træningsplanen fra uge til uge. Altså på baggrund af det, jeg har løbet i den foregående uge. Det betyder, at jeg i mange uger i træk har løbet 13 km. som den længste tur. I går kunne jeg se, at jeg ifølge planen skulle løbe 17 km på denne uges langtur. Men nu har den lavet det om til 11 km. (Håber, det giver mening :forvirret2: :D)

Jeg når at blive helt nervøs for, om jeg kan nå at blive klar til maraton, når jeg ikke er oppe på de rigtig lange ture endnu. :s

Selvfølgelig kunne jeg sige 'fuck Endomondo' og så bare løbe det, jeg selv synes, er passende. Men det er virkelig svært for mig at gøre det anderledes, end træningsprogrammet tilråder :genert:

Og så tænker jeg, at den har lavet distancen om, fordi jeg løb en rigtig dårlig tur i går, hvor jeg måtte holde tre pauser under mine 13 km. Hvilket jeg normalt aldrig har behov for.

Nå, skulle bare lige af med det ...

Det gjorde min også første gang jeg brugte den. Nu retter den kun på baggrund af Cooper test. Første gang var programmet lagt efter bare at nå distancen og den her gang efter at øge tempoet. Ved ikke om forskellen ligger der?
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2712

Re: Løbetråden

Indlægaf Frandsen » 29. jan 2018, 11:19

D.itsen skrev:
Frandsen skrev:Åh, det er så irriterende. Jeg bruger jo Endomondo som træningsplan op til maraton til maj.

Den er jo fin nok - men den går ind og retter i træningsplanen fra uge til uge. Altså på baggrund af det, jeg har løbet i den foregående uge. Det betyder, at jeg i mange uger i træk har løbet 13 km. som den længste tur. I går kunne jeg se, at jeg ifølge planen skulle løbe 17 km på denne uges langtur. Men nu har den lavet det om til 11 km. (Håber, det giver mening :forvirret2: :D)

Jeg når at blive helt nervøs for, om jeg kan nå at blive klar til maraton, når jeg ikke er oppe på de rigtig lange ture endnu. :s

Selvfølgelig kunne jeg sige 'fuck Endomondo' og så bare løbe det, jeg selv synes, er passende. Men det er virkelig svært for mig at gøre det anderledes, end træningsprogrammet tilråder :genert:

Og så tænker jeg, at den har lavet distancen om, fordi jeg løb en rigtig dårlig tur i går, hvor jeg måtte holde tre pauser under mine 13 km. Hvilket jeg normalt aldrig har behov for.

Nå, skulle bare lige af med det ...

Det gjorde min også første gang jeg brugte den. Nu retter den kun på baggrund af Cooper test. Første gang var programmet lagt efter bare at nå distancen og den her gang efter at øge tempoet. Ved ikke om forskellen ligger der?


Ah, okay. Det giver mening. Jeg kan se, jeg skal lave en Cooper i morgen, så jeg kan jo håbe, den retter til igen-igen efter det. Ellers må jeg selv øge distancen på de lange ture og se, om den følger med ...
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23095

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 31. jan 2018, 14:48

Min tålmodighed er ikke eksisterende.
Jeg har luntet/power walket/jogget 5 km i weekenden og igen i går. Jeg må ikke mere og skal stoppe straks jeg mærker noget til skinnebenet. Skal heldigvis forbi min fys på fredag - så håber jeg han giver lov til liiiidt mere :genert:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 31. jan 2018, 20:58

Har været ude at løbe 11,4 km i aften på 1:05 Det blev endda til en ny rekord på 1 time.
Dejligt at opleve lidt fremgang igen og komme ud på en længere tur.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23095

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 1. feb 2018, 18:23

Her går det af Pommern til!
Efter 500 m var skinnebenet så ømt jeg ikke turde forsætte.
Kombinationen af vejr/påklædning gjorde at jeg ikke forsatte langt med rask gang. Her er regn og en del blæst. Pis! Jeg vil bare gerne løbe igen. Godt jeg har en fys tid i morgen.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 1. feb 2018, 22:17

Mani skrev:Her går det af Pommern til!
Efter 500 m var skinnebenet så ømt jeg ikke turde forsætte.
Kombinationen af vejr/påklædning gjorde at jeg ikke forsatte langt med rask gang. Her er regn og en del blæst. Pis! Jeg vil bare gerne løbe igen. Godt jeg har en fys tid i morgen.

Øv det er da træls at det sådan skal drille dig. :kram:
Men nu har jeg luret lidt, og tænker at du måske startede lidt hårdt ud. Specielt når du har det problem, som også er noget jeg kender til, der er det min erfaring at man skal langsomt den første km, og så stille og roligt øge tempo og belastning. Hvor stille og roligt er sådan noget med en tempo på 6-6:30
Ja og så gør styrketræning underværker for mig den følgende dag, for har tit lidt stivhed i benene efter en lang tur, som også kan mærkes den følgende dag, men efter en gang styrketræning, så er benene som nye igen. :dance:
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23095

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 2. feb 2018, 16:08

Artem skrev:Øv det er da træls at det sådan skal drille dig. :kram:
Men nu har jeg luret lidt, og tænker at du måske startede lidt hårdt ud. Specielt når du har det problem, som også er noget jeg kender til, der er det min erfaring at man skal langsomt den første km, og så stille og roligt øge tempo og belastning. Hvor stille og roligt er sådan noget med en tempo på 6-6:30
Ja og så gør styrketræning underværker for mig den følgende dag, for har tit lidt stivhed i benene efter en lang tur, som også kan mærkes den følgende dag, men efter en gang styrketræning, så er benene som nye igen. :dance:

Generelt, jo. Men i dette tilfælde er jeg bevidst startet langsomt. Det var faktisk fordi jeg startede for hurtigt jeg købte et løbeur.

Jeg har været ved min fys i dag (går der pga. en gammel skade). Han er sportsfys og var slet ikke i tvivl om, at det var en kombination af overpronation og længere løbeturer. Da jeg har svært ved at finde løbesko, der er smalle nok til min fod anbefalede han i stedet en speciel sål. Så nu håber jeg, at det virker.

Forsat langsom opstart igen og så is på 20 minutter efter løb de første par uger + forsat øvelser på trappetrin.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 4. feb 2018, 15:53

Mani skrev:Generelt, jo. Men i dette tilfælde er jeg bevidst startet langsomt. Det var faktisk fordi jeg startede for hurtigt jeg købte et løbeur.

Jeg har været ved min fys i dag (går der pga. en gammel skade). Han er sportsfys og var slet ikke i tvivl om, at det var en kombination af overpronation og længere løbeturer. Da jeg har svært ved at finde løbesko, der er smalle nok til min fod anbefalede han i stedet en speciel sål. Så nu håber jeg, at det virker.

Forsat langsom opstart igen og så is på 20 minutter efter løb de første par uger + forsat øvelser på trappetrin.

Okay synes bare det så ud til at du lidt hurtigt kom op i fart.
Må håbe at det hjælper med den sål. Om ikke andet kan man sige det er heldigt nok med årstiden da jo alligevel ikke er så sjovt at løbe i det her vejr.
Men ellers er det jo sådan at når man først kommer af sted, er det jo ok trods alt. Hvor jeg har været ude at løbe i let snevejr her i eftermiddag. Er ren hyggetur med dem jeg løber med her om søndagen, hvor jeg slet ikke bliver presset, men får da nogle km i benene, så det er jo også ok. Men 9,2 km på en time.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11192
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23095

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 4. feb 2018, 19:59

^ 9.2 uden overhovedet at være presset i det her vejr er da ret sejt.

Jeg nøjedes med en tur på løbebåndet. Jeg hader det som pesten, men det er ikke helt så hårdt for skinnebenet som asfalt og stigninger (selv om jeg pt prøver at holde mig i den flade del af byen. Satte båndet på 6:30 pr km og bed kedsomheden i mig 5 km. Fungerede fint med sålerne. Satser på 2 x 5 km på asfalt før jeg begynder at øge igen.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 4. feb 2018, 21:43

Mani skrev:^ 9.2 uden overhovedet at være presset i det her vejr er da ret sejt.

Jeg nøjedes med en tur på løbebåndet. Jeg hader det som pesten, men det er ikke helt så hårdt for skinnebenet som asfalt og stigninger (selv om jeg pt prøver at holde mig i den flade del af byen. Satte båndet på 6:30 pr km og bed kedsomheden i mig 5 km. Fungerede fint med sålerne. Satser på 2 x 5 km på asfalt før jeg begynder at øge igen.

Ja den her uge har været god for mig, hvor benene er gode, så sammen med at vi næsten løber 1 min langsommere pr km, så gik det nemt, men var da lige oppe at løbe lidt hurtigt nogle gange så pulsen kom op.
Håber snart på at komme ud på en længere tur end jeg før har prøvet med en 13-14 km.

Løber du altid alene? Lyder sikkert skørt og det burde ikke have nogen betydning, men det er som om at når jeg løber med andre så har jeg mere overskud og det gør mindre ondt osv...
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Frk. L
Indlæg: 2533
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:12
Kort karma: 342
Geografisk sted: Sdrbronx
Likede indlæg: 3916

Re: Løbetråden

Indlægaf Frk. L » 6. feb 2018, 18:15

Hvordan har I andre det med at løbe ude nu her hvor det er blevet rigtig koldt?

Jeg spørger fordi jeg aldrig har været god til at få løbet udenfor når det er koldt. Altså det går fint under selve løbeturen men bagefter hoster og har ligesom lidt ondt når jeg trækker vejret dybt.
Har fx været ude på 6 km her kl 16 og nu sidder jeg her og hoster, har kriller i halsen og lidt ondt når jeg trækker vejret dybt.
0
Jeg står i midten nu!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 6. feb 2018, 21:03

Fräulein L. skrev:Hvordan har I andre det med at løbe ude nu her hvor det er blevet rigtig koldt?

Jeg spørger fordi jeg aldrig har været god til at få løbet udenfor når det er koldt. Altså det går fint under selve løbeturen men bagefter hoster og har ligesom lidt ondt når jeg trækker vejret dybt.
Har fx været ude på 6 km her kl 16 og nu sidder jeg her og hoster, har kriller i halsen og lidt ondt når jeg trækker vejret dybt.

Har ingen problemer i den retning, og synes nu heller ikke lige at jeg har hørt om det ved andre.

Det eneste problem jeg har ved kulden er at få den rigtige mængde tøj på, for når det er pisse koldt tænker man at man skal pakkes godt ind, men så bliver det nemt for varmt for mig efter de første par km, så ud over tynde løbehandsker og et pandebånd hvis det er rigtigt koldt løber jeg næsten i det samme året rundt, og hvor pandebåndet så ryger af efter et par km.
Dog kan jeg godt finde på også at tage en langærmet trøje på hvis det er rigtigt koldt eller blæser meget, men så er det også kan det nemt kan ende som for varmt.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Fit og/eller lækker"