Løbetråden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Løbetråden

Indlægaf Slettet bruger » 28. jan 2018, 14:21

D.itsen skrev:
Artem skrev:
D.itsen skrev:Det lyder lidt som om dine pulszoner ikke er sat korrekt i forhold til din reelle puls

Du har ret kom til at kigge på et ældre løb hvor jeg ikke havde rettet min max puls, hvor den stod på 180 som er standard for sådan en gammel en som mig.
Men har faktisk rettet det fornyligt med en max puls på 192 og hvor rød zone er 90-100% af det, som er alt over en puls på 172 som jeg var 56% af tiden på mit sidste løb på 7,6 km og 44 min i onsdags.
Hvor jeg netop fik rettet den max puls da jeg synes det virkede forkert at jeg lagde så meget i rød zone. Men kan naturligvis også ændre rød zone til 95-100% af maks puls, men det er vil også lidt vildt igen?

Det ligner mit, hvis jeg bruger en standard-makspuls, hvilket er helt skævt for mig. Hvor sikker er du på den Maks og hvilepuls du har benyttet? Det burde ikke kunne lade sige gøre at løbe med puls så tæt på Maks i længere tid, så et eller andet er forkert i beregningen.


Hvis Artem gør noget forkert, må jeg gøre det samme forkert. Jeg har også en maxpuls på omkring 190-195 og kan fint løbe med 180-185 i 15 minutter. Men de sidste 10 pulsslag trækker virkelig tænder ud.
1
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Løbetråden

Indlægaf avdotja » 28. jan 2018, 14:50

Jeg aner ikke hvad min maksplus er, men kan se jeg ofte ligger omkring 180 også. Det kan jeg fint holde i 30-40 min
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 28. jan 2018, 17:26

Artem skrev:Løber i andre med pulsur? og hvor meget presser i jer selv der? Over halvdelen af mine ture er normalt i rød zone, så presser mig virkelig meget.
Rød zone for mig er over 160 i puls. Hvor jeg ofte på den sidste halvdel af en tur ligger omkring de 180 hvor jeg ikke kan give den mere i længere tid. Har en max puls på omkring de 190

Bruger i Endomondo? For synes selv det er meget sjovt at følge med der, både at se egne fremskridt, og følge med i andres.
Hvis i tør at røbe jeres rigtige navn kan vi blive venner der og følge hinanden der. :glad:
Vi kunne evt også lave en Udfordring som "Debatten.net flest km i 2018"

Det der Endomondo, ikk’?
Hvordan finder man andre og en udfordring? For nu er jeg nået så langt, at jeg tror den synk’er med mit ur :genert:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Selma156
Indlæg: 2341
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6807

Re: Løbetråden

Indlægaf Selma156 » 28. jan 2018, 19:13

Endnu en gang står jeg til regnskab herinde - skal løbe 18 km. i morgen! Eller forsøge.. Eventuelle gåpauser er ok.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 28. jan 2018, 19:33

Mani skrev:
Artem skrev:Løber i andre med pulsur? og hvor meget presser i jer selv der? Over halvdelen af mine ture er normalt i rød zone, så presser mig virkelig meget.
Rød zone for mig er over 160 i puls. Hvor jeg ofte på den sidste halvdel af en tur ligger omkring de 180 hvor jeg ikke kan give den mere i længere tid. Har en max puls på omkring de 190

Bruger i Endomondo? For synes selv det er meget sjovt at følge med der, både at se egne fremskridt, og følge med i andres.
Hvis i tør at røbe jeres rigtige navn kan vi blive venner der og følge hinanden der. :glad:
Vi kunne evt også lave en Udfordring som "Debatten.net flest km i 2018"

Det der Endomondo, ikk’?
Hvordan finder man andre og en udfordring? For nu er jeg nået så langt, at jeg tror den synk’er med mit ur :genert:

Jeg har ikke oprettet den udfordring, ville først lige høre om der var stemning for det, og det lader der ikke til at være.
Med at finde andre, så kræver det at folk har slået det til i deres profil, ja og at man helst skal have et lidt specielt navn.
De nemmeste at finde er dem man i forvejen er venner med på Facebook. Da man jo bare kan trykker på venner i toppen, og der så kommer en liste med dem man måske kender der både er på Endomondo og DB
Men hvis vi to feks skal være venner der er det nemmeste at jeg feks sender dig et link direkte til min profil, hvor du så kan trykke på "Tilføj som ven" ;)
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 28. jan 2018, 19:42

abcd skrev:Hvis Artem gør noget forkert, må jeg gøre det samme forkert. Jeg har også en maxpuls på omkring 190-195 og kan fint løbe med 180-185 i 15 minutter. Men de sidste 10 pulsslag trækker virkelig tænder ud.

Har det helt på samme måde.

Men nu hvor vi taler om puls så kom jeg til at lure på en af de hurtige fra min løbeklub i dag, hvor han havde løbet en 5 km på 23:30
For mig ville det slet ikke være muligt endnu, og hvis det endelig var så ville min puls jo ligger på 180 det meste af tiden. Men jeg kan se at ham her har gjort det med en puls på 150-160 :8: Virkelig noget snyd, hvor det må have været sådan en stille hyggetur for ham hvor pulsen slet ikke er kommet op.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8871

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 28. jan 2018, 19:48

Artem skrev:
D.itsen skrev:Jeg har rundet min makspuls op, da det er tæt på umuligt at presse sig selv helt derop. Jeg kan ikke bruge pulszoner til noget som helst, hvis jeg ligger i det røde felt hele tiden, så jeg har tilpasset til de giver mening.

Jeg bruger nu heller ikke det med pulszoner til noget mens jeg løber, er mere noget jeg ser på bagefter, hvor jeg synes jeg er lovligt meget i den røde.
Prøvet at sætte min max op til 195 nu, som gør at rød zone starter ved 175 Tror det er mere passende.
Bliver tjekket i morgen hvor jeg skal ud på en lang langsom tur.

Jeg kan bare ikke lade være med at synes det er lidt vildt hvis min maxpuls er så høj, for er jo ikke helt ung mere, og er jo heller ikke ligefrem i kanon form.

Makspuls har da ikke noget med din form at gøre :gruble: Som jeg har nævnt tidligere, så er min makspuls høj. Når jeg får lavet konditest gennem arbejde, ser dem der tester altid lidt forkerte ud, når jeg sidder og hyggersnakker med en puls der for de fleste ville betyde, at de ville være meget forpustet. Det er nogle meget standard cykeltest, hvor makspulsen bliver estimeret på baggrund af alder, og jeg får altid en møgdårlig kondi i de test, fordi den estimerede maks-puls er så skæv i forhold til min reelle makspuls. Min hvilepuls er fin. (og coopertest siger min form er fin).
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 28. jan 2018, 19:57

D.itsen skrev:Makspuls har da ikke noget med din form at gøre :gruble: Som jeg har nævnt tidligere, så er min makspuls høj. Når jeg får lavet konditest gennem arbejde, ser dem der tester altid lidt forkerte ud, når jeg sidder og hyggersnakker med en puls der for de fleste ville betyde, at de ville være meget forpustet. Det er nogle meget standard cykeltest, hvor makspulsen bliver estimeret på baggrund af alder, og jeg får altid en møgdårlig kondi i de test, fordi den estimerede maks-puls er så skæv i forhold til min reelle makspuls. Min hvilepuls er fin. (og coopertest siger min form er fin).

Det har jeg ellers læst mange forskellige steder gennem årene, at folk i god form har en højere makspuls, end hvad man rent teoretisk skulle tro.
Hvor man altså både har en lavere hvilepuls end "normalt" og en højere makspuls end "normalt".

Ved ikke helt med en som dig som åbenbart generelt har en højere puls end andre. Normalt ville det jo tyde på dårlig form eller at der er noget andet galt, men hvis der ikke er det, så er du jo åbenbart bare en af dem som er lidt unikke ;)
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8871

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 28. jan 2018, 19:58

Artem skrev:
abcd skrev:Hvis Artem gør noget forkert, må jeg gøre det samme forkert. Jeg har også en maxpuls på omkring 190-195 og kan fint løbe med 180-185 i 15 minutter. Men de sidste 10 pulsslag trækker virkelig tænder ud.

Har det helt på samme måde.

Men nu hvor vi taler om puls så kom jeg til at lure på en af de hurtige fra min løbeklub i dag, hvor han havde løbet en 5 km på 23:30
For mig ville det slet ikke være muligt endnu, og hvis det endelig var så ville min puls jo ligger på 180 det meste af tiden. Men jeg kan se at ham her har gjort det med en puls på 150-160 :8: Virkelig noget snyd, hvor det må have været sådan en stille hyggetur for ham hvor pulsen slet ikke er kommet op.

Du kan jo ikke sammenligne puls, medmindre I har nogenlunde samme makspuls. Min kæreste siger han ligger på 110-120 ved langsomt tempo og 150-160 ved intervaller og har presset den op på 180. Han er ny omkring pulsmåling, men det var lige hans bud. Han ligger væsentligt lavere end mig. (og uanset hvad jeg gør, kommer jeg aldrig til at kunne følge hans tempo, han løber seriøst stærkt)
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 28. jan 2018, 19:59

Artem skrev:
Mani skrev:
Artem skrev:Løber i andre med pulsur? og hvor meget presser i jer selv der? Over halvdelen af mine ture er normalt i rød zone, så presser mig virkelig meget.
Rød zone for mig er over 160 i puls. Hvor jeg ofte på den sidste halvdel af en tur ligger omkring de 180 hvor jeg ikke kan give den mere i længere tid. Har en max puls på omkring de 190

Bruger i Endomondo? For synes selv det er meget sjovt at følge med der, både at se egne fremskridt, og følge med i andres.
Hvis i tør at røbe jeres rigtige navn kan vi blive venner der og følge hinanden der. :glad:
Vi kunne evt også lave en Udfordring som "Debatten.net flest km i 2018"

Det der Endomondo, ikk’?
Hvordan finder man andre og en udfordring? For nu er jeg nået så langt, at jeg tror den synk’er med mit ur :genert:

Jeg har ikke oprettet den udfordring, ville først lige høre om der var stemning for det, og det lader der ikke til at være.
Med at finde andre, så kræver det at folk har slået det til i deres profil, ja og at man helst skal have et lidt specielt navn.
De nemmeste at finde er dem man i forvejen er venner med på Facebook. Da man jo bare kan trykker på venner i toppen, og der så kommer en liste med dem man måske kender der både er på Endomondo og DB
Men hvis vi to feks skal være venner der er det nemmeste at jeg feks sender dig et link direkte til min profil, hvor du så kan trykke på "Tilføj som ven" ;)

Er det nok, hvis Venne Anmodninger er slået til? Gaaaah, jegføler mig som totalt it-ignorant :blush:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8871

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 28. jan 2018, 20:10

Artem skrev:
D.itsen skrev:Makspuls har da ikke noget med din form at gøre :gruble: Som jeg har nævnt tidligere, så er min makspuls høj. Når jeg får lavet konditest gennem arbejde, ser dem der tester altid lidt forkerte ud, når jeg sidder og hyggersnakker med en puls der for de fleste ville betyde, at de ville være meget forpustet. Det er nogle meget standard cykeltest, hvor makspulsen bliver estimeret på baggrund af alder, og jeg får altid en møgdårlig kondi i de test, fordi den estimerede maks-puls er så skæv i forhold til min reelle makspuls. Min hvilepuls er fin. (og coopertest siger min form er fin).

Det har jeg ellers læst mange forskellige steder gennem årene, at folk i god form har en højere makspuls, end hvad man rent teoretisk skulle tro.
Hvor man altså både har en lavere hvilepuls end "normalt" og en højere makspuls end "normalt".

Ved ikke helt med en som dig som åbenbart generelt har en højere puls end andre. Normalt ville det jo tyde på dårlig form eller at der er noget andet galt, men hvis der ikke er det, så er du jo åbenbart bare en af dem som er lidt unikke ;)

Alt hvad jeg kan finde siger at form har minimal indflydelse på makspuls, det er faktisk kun alder og så personlig variation. Det er hvilepulsen form har indflydelse på, og så selvfølgelig hvor hårdt arbejde man kan udføre ved en given puls. Og så er folk i bedre form også bedre i stand til at presse sig selv nok, til rent faktisk at komme tæt på deres reelle makspuls.

Jf. dette https://bookanaut.com/dk/puls-hvilepuls-normal-puls/#Beregn_din_max_puls_for_maend_og_kvinder (jeg har overhovedet ikke udført kildekritik, så aner ikke hvor troværdigt det er) er 80% "almindelige" og passer fornuftigt med den beregnede makspuls udfra alder, hvor de sidste 20% så er "skæve", så synes bestemt ikke det er unikt at min makspuls ikke passer med formlen.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 28. jan 2018, 20:15

D.itsen skrev:Du kan jo ikke sammenligne puls, medmindre I har nogenlunde samme makspuls. Min kæreste siger han ligger på 110-120 ved langsomt tempo og 150-160 ved intervaller og har presset den op på 180. Han er ny omkring pulsmåling, men det var lige hans bud. Han ligger væsentligt lavere end mig. (og uanset hvad jeg gør, kommer jeg aldrig til at kunne følge hans tempo, han løber seriøst stærkt)

Nej jeg kender ikke hans makspuls, og han er trods alt 6 år ældre end mig, så er nok lidt lavere end min.
Er på Endomondo jeg har luret, og kan se at det er nyt med at han har slået det til med at man kan se puls, så kan ikke lure på gamle løbeture med om den har været højere der.

Men er helt med på at det med puls er rimelig induviduel, men som med din kæreste og hvis hans maks er omkring de 180 Så tyder det jo på at han ikke presser sig selv særligt meget normalt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 28. jan 2018, 20:20

Mani skrev:Er det nok, hvis Venne Anmodninger er slået til? Gaaaah, jegføler mig som totalt it-ignorant :blush:

Under indstillinger og synlighed skal du have slået Endomondo brugere til.
Der kan du også indstille hvad venner må se af ting. Som kort, tempo, puls osv...
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 28. jan 2018, 20:39

D.itsen skrev:Alt hvad jeg kan finde siger at form har minimal indflydelse på makspuls, det er faktisk kun alder og så personlig variation. Det er hvilepulsen form har indflydelse på, og så selvfølgelig hvor hårdt arbejde man kan udføre ved en given puls. Og så er folk i bedre form også bedre i stand til at presse sig selv nok, til rent faktisk at komme tæt på deres reelle makspuls.

Jf. dette https://bookanaut.com/dk/puls-hvilepuls-normal-puls/#Beregn_din_max_puls_for_maend_og_kvinder (jeg har overhovedet ikke udført kildekritik, så aner ikke hvor troværdigt det er) er 80% "almindelige" og passer fornuftigt med den beregnede makspuls udfra alder, hvor de sidste 20% så er "skæve", så synes bestemt ikke det er unikt at min makspuls ikke passer med formlen.

Nu er det ikke lige noget jeg har læst fornyligt, men måske første gang i I Form for 20 år siden.
Men ja man kan ikke træne sig op til en højere makspuls, men det jeg en gang har læst er at folk i god form kan bibeholde en højere makspuls frem for dem som ikke træner.
Som vil sige at frem for at ens makspuls falde med 1 slag om året, falder den feks kun med 0,5 fordi man netop træner.

Nu har jeg ikke lige søgt på om jeg kan finde noget om det på nettet i dag, men synes selv det lyder meget valid at folk der træner kan bevare en højere makspuls end dem der ikke gør.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8871

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 28. jan 2018, 20:46

Artem skrev:
D.itsen skrev:Alt hvad jeg kan finde siger at form har minimal indflydelse på makspuls, det er faktisk kun alder og så personlig variation. Det er hvilepulsen form har indflydelse på, og så selvfølgelig hvor hårdt arbejde man kan udføre ved en given puls. Og så er folk i bedre form også bedre i stand til at presse sig selv nok, til rent faktisk at komme tæt på deres reelle makspuls.

Jf. dette https://bookanaut.com/dk/puls-hvilepuls-normal-puls/#Beregn_din_max_puls_for_maend_og_kvinder (jeg har overhovedet ikke udført kildekritik, så aner ikke hvor troværdigt det er) er 80% "almindelige" og passer fornuftigt med den beregnede makspuls udfra alder, hvor de sidste 20% så er "skæve", så synes bestemt ikke det er unikt at min makspuls ikke passer med formlen.

Nu er det ikke lige noget jeg har læst fornyligt, men måske første gang i I Form for 20 år siden.
Men ja man kan ikke træne sig op til en højere makspuls, men det jeg en gang har læst er at folk i god form kan bibeholde en højere makspuls frem for dem som ikke træner.
Som vil sige at frem for at ens makspuls falde med 1 slag om året, falder den feks kun med 0,5 fordi man netop træner.

Nu har jeg ikke lige søgt på om jeg kan finde noget om det på nettet i dag, men synes selv det lyder meget valid at folk der træner kan bevare en højere makspuls end dem der ikke gør.

Uanset om det er korrekt eller ej, så siger det jo så ingenting om personens aktuelle form, og ikke noget man kan bruge til at se om ens form bliver bedre eller dårligere.

og nå ja, så hænger det jo overhovedet ikke sammen med dit tidligere postulat om at høj makspuls= dårlig form.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Fit og/eller lækker"