Overbelastede knæ?

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Chanel
Indlæg: 371
Tilmeldt: 7. maj 2016, 11:59
Kort karma: 17
Likede indlæg: 139

Overbelastede knæ?

Indlægaf Chanel » 12. jun 2017, 09:49

Jeg besluttede mig fór at begynde at løbe for et par uger siden, jeg dyrkede førhen ingen motion.
De to første dage var det halv gå/løb, men på 3 tur løb jeg hele distancen der kun er på lidt over en km.
Første uge løb jeg 5 dage og ugen efter løb jeg to dage i træk og dag 2 var jeg så tung i benene at jeg måtte opgive.
Jeg har nu haft ondt i mine knæ i en uge, så set i bakspejlet skulle jeg nok ikke have løbet så mange dage, men jeg troede ikke det gjorde noget, med så kort en afstand :(
Nogen der ved hvor lang tid der bør gå, før det går i sig selv? Jeg går/står hele dagen på job, så det får selvfølgelig ikke meget hvile.
0
Brugeravatar
Chanel
Indlæg: 371
Tilmeldt: 7. maj 2016, 11:59
Kort karma: 17
Likede indlæg: 139

Re: Overbelastede knæ?

Indlægaf Chanel » 12. jun 2017, 11:25

Der er jo gået en uge, men kan så heller ikke give det helt ro pga arbejde..
Jeg nåede jo aldrig over 1.5 km så kan slet ikke forstå jeg kan nå at få det overbelastet :(
Tænker bare ikke lægen kan gøre det store, jeg ved jo godt selv årsagen og der skal hvile til :(
0
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Overbelastede knæ?

Indlægaf didas » 12. jun 2017, 11:51

Hver gang, jeg har haft overbelastede knæ, har det taget ca. 3 uger, før det var helt væk. Jeg har så trænet lidt ellipsemaskine eller cykel i den periode, men det er vigtigt at du holder dig helt fra løb, indtil kroppen er kommet sig. Lægen kan ikke gøre noget ved, hvile er det eneste, der skal til desværre.

God bedring!
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Overbelastede knæ?

Indlægaf didas » 12. jun 2017, 11:53

Når du aldrig har løbet før, skal der nødvendigvis ikke så meget til, før knæene bliver overbelastede.

Som også foreslået ovenover er det en rigtig god ide med et løbeprogram. Jeg mener Runkeeper appen har et gratis program hvor man træner langsomt op
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Chanel
Indlæg: 371
Tilmeldt: 7. maj 2016, 11:59
Kort karma: 17
Likede indlæg: 139

Re: Overbelastede knæ?

Indlægaf Chanel » 12. jun 2017, 13:09

Okay, skulle bare være sikker på det var normalt der gik så lang tid :( Det gør ikke vildt ondt, men prøver at holde mig fra trapper osv.
Synes bare næsten ikke man kan starte blidere op, jeg prøvede det med at løbe hver dag for at komme ind i en rytme fordi det er så nemt at springe over hvis det kun er engang imellem, men kan godt se det ikke dur :(
0
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Overbelastede knæ?

Indlægaf didas » 12. jun 2017, 13:23

Chanel skrev:Okay, skulle bare være sikker på det var normalt der gik så lang tid :( Det gør ikke vildt ondt, men prøver at holde mig fra trapper osv.
Synes bare næsten ikke man kan starte blidere op, jeg prøvede det med at løbe hver dag for at komme ind i en rytme fordi det er så nemt at springe over hvis det kun er engang imellem, men kan godt se det ikke dur :(


Selv som erfaren løber, er det vigtigt at give kroppen tid til at komme sig som med al anden træning :) Hver 2. dag, vil nok være bedre og så et løbeprogram, hvor der kombineres mellem løbe- og gåture og forskellige afstande, indtil leddene har vænnet sig til belastningen. Selvom du ikke træner hver dag, skal du nok se fremskridt hurtigt med den metode.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Duldul
Indlæg: 17
Tilmeldt: 22. aug 2016, 06:48
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Overbelastede knæ?

Indlægaf Duldul » 13. jun 2017, 08:15

Har du nogle ordentlige sko? Jeg begyndte at løbe lidt for nogle år siden, hvor jeg hurtigt fik ondt i knæ og måtte stoppe.
Jeg begyndte igen for knap et år siden med nogle nye sko, og jeg har ikke haft ondt siden. Jeg har fået platfod og kan nu slet ikke med sko uden støtte under svangen, jeg føler at jeg "falder" indad med knæ, når jeg går med helt flade sko.

Og ja, endnu vigtigere: husk at holde hviledage, start langsomt op, varm godt op med hurtig gang (jeg går ca. 500 m inden jeg begynder at lunte) og stop hvis det gør ondt! Det har virket hér. :)
0
Brugeravatar
Chanel
Indlæg: 371
Tilmeldt: 7. maj 2016, 11:59
Kort karma: 17
Likede indlæg: 139

Re: Overbelastede knæ?

Indlægaf Chanel » 13. jun 2017, 13:29

Okay tak for jeres råd :)
Jeg må prøve igen når det går væk..
Jeg har ikke ondt hvis jeg ikke står/går.. Og det er ikke en stærk smerte, bare irriterende nok til jeg går lidt stivbenet og har svært ved at komme ind og ud af bilen :D
Jeg har faktisk løbet i 3 forskellige sko.
Først mine alm arbejds nike free banditter der er noget udtrådt. Så prøvede jeg nogle nye Adidas løbe sko, men de gnavede helt vildt, så på sidste tur brugte jeg mine nye i samme mærke og variant som dem jeg normalt går i, men af en årsag er det som om de var et halvt nummer for store. Ved ikke om mit sko skift har haft noget at sige-
0
HappyHippo
Indlæg: 2527
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4376

Re: Overbelastede knæ?

Indlægaf HappyHippo » 13. jun 2017, 23:21

Det kan være mange ting. Fx patellofemorale smerter.
1
Brugeravatar
Chanel
Indlæg: 371
Tilmeldt: 7. maj 2016, 11:59
Kort karma: 17
Likede indlæg: 139

Re: Overbelastede knæ?

Indlægaf Chanel » 17. jun 2017, 14:41

Enig i det ville være en god ide, men nu blir jeg nok aldrig en marathon løber eller noget derhenad så tænkte jeg kunne klare det i mine alm nike free :D
0
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Overbelastede knæ?

Indlægaf avdotja » 17. jun 2017, 16:57

Til info, så er der stort set ingen støtte i en Nike free. Det er absolut ikke den rigtige sko til overbelastede knæ!
0
Brugeravatar
Chanel
Indlæg: 371
Tilmeldt: 7. maj 2016, 11:59
Kort karma: 17
Likede indlæg: 139

Re: Overbelastede knæ?

Indlægaf Chanel » 25. jun 2017, 07:22

Mine knæ er heldigvis helt fine igen :)
Nu skal jeg bare lige finde ud af hvordan jeg starter op igen på den rigtige måde, denne gang :)
0
Hewlett
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4341

Re: Overbelastede knæ?

Indlægaf Hewlett » 30. jul 2017, 07:23

Tag det fra én som har måtte undgå alle former for løb i 2 år grundet seneskedehindebetændelse i skinnebenene pga. forkerte løbesko: invester i nogle ordentlige løbesko, hvis du har planer om jævnligt at komme ud at løbe (også selv det ikke er "maraton" du skal løbe).

Tag i en fysisk butik og få lavet en løbetest på løbebånd. At "tage chancen" og løbe i udtrådte sko, for store sko eller sko du også bruger til hverdag er virkelig ikke det værd. Seneskedehindebetændelse er noget alle kan blive ramt af og det kan faktisk gå hen og blive enormt invaliderende.
4

Tilbage til "Fit og/eller lækker"